شبکه های اجتماعی

شبکه اجتماعی چیست؟ ( لیست شبکه مجازی خارجی و ایرانی )

اجتماعات اینترنتی فضایی است که کاربران اینترنت، اطلاعات خود را کسب می‌نمایند و دائماً از آن بازدید می‌کنند. شرکت‌های بسیاری هستند که با کمک این اجتماعات اینترنتی که به آنها شبکه های اجتماعی مجازی گفته می‌شود، نام تجاری خود را توسعه داده‌اند. با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی شرکت‌ها توانسته‌اند سهم بازار خود را فراتر از گذشته افزایش داده و دسترسی مردم به محصولات و خدمات ارایه شده‌ خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

تعریف شبکه های اجتماعی چیست؟

در مجموع به هر اجتماعی که برای هدف خاصی تشکیل شود، یک شبکه اجتماعی میگویند. قدمت شبکه‌های اجتماعی، به طول تاریخ بشریت است. به نوعی، اولین شبکه را می‌توان جمع خانواده در نظر گرفت و یا اینکه تیم ورزشی، محیط مدرسه و…. هر کدام از آنها، یک شبکه محسوب می‌شوند. حال اینکه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از این اجتماعات به شکل مجازی و اینترنتی تشکیل یک شبکه اجتماعی مجازی داده‌اند.

ناگفته نماند، راه اندازی شبکه های اجتماعی آنقدر که تصور می‌کنید سخت نیست. اگر می‌خواهید شبکه اجتماعی اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید، کافسیت نرم افزار مدیریت محتوا شبکه‌ی اجتماعی که ویژگی و امکانات مورد نیاز شما را دارد انتخاب و شبکه‌ی اجتماعی خود را راه‌اندازی کنید و سپس با خرید دامنه مناسب و ساخت وب سایت بصورت موازی تجارت خود را ارتقا دهید.حال که با تعریف شبکه های اجتماعی آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی می پردازیم.

منظور از فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی چیست؟

به طور کلی، منظور از فعالیت در شبکه اجتماعی مجازی صرفاً داشتن یک حساب کاربری در آن نیست. بلکه بایستی به طور منظم و با تولید محتوا، حضور خودتان را اعلام نمایید. صرفا داشتن یک حساب کاربری در پلتفرم‌ شبکه های اجتماعی، به این معنی نیست که فروش و بازدهی کسب‌و‌کار شما ناگهان، افزایش خواهد یافت.

حتی ممکن است باز کردن حساب کاربری آن هم بدون فعالیت، باعث تاثیر منفی بر روی دیدگاه مشتریان در مورد کسب و کار شما بشود. واقعیت این است که، اگر شما قصد فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را ندارید بهتر است اصلا دکمه‌ی آنها را در وب‌سایت خود قرار‌ ندهید.

در واقع، شبکه‌های اجتماعی دارای مکانیزم و الگوریتم های خاصی هستند که فعالیت شما را بررسی میکنند. به عنوان مثال، اینستاگرام از طریق هوش مصنوعی خودش حساب هایی که فعالیتی در آنها انجام نشود را به خوبی تشخیص می‌دهد. حتی در برخی مواقع عدم به روز رسانی محتوای حساب، منجر به بسته شدن آن می گردد.

از مهمترین ویژگی های شبکه های اجتماعی مجازی که به هنگام استفاده از آن بایستی دقت کنید باید با مشتریان خود در تعامل باشید و از آنها، همیشه نظرخواهی کنید. مثلا تصویری از دو محصول جدید خود گذاشته و از دنبال کنندگان سوال کنید، کدام را بیشتر دوست دارند. این کار، راه را برای ارتباط‌های آینده باز کرده و به شما کمک می‌کند سلایق و نیازهای مشتریان خود را بهتر بشناسید.

 

انواع شبکه اجتماعی

نوع هر شبکه اجتماعی مجازی را می توان از لحاظ فاکتورهای مختلفی بررسی نمود.

  •  تصویر محور :به عنوان مثال از لحاظ محتوا، شبکه اینستاگرام تصویر محور است
  •  ویدئو محور : مانند تیک تاک
  •  گفتگو محور: مانند Reddit و Quora
  •  وبلاگی و انجمن

نمونه ای از شبکه های اجتماعی خارجی

— یوتیوب (Youtube)

یوتیوب، بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین رسانه‌ی تصویری در بین شبکه های مجازی است که در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵ با همکاری سه کارمند سابق پی پال، تاسیس و بعدها در نوامبر ۲۰۰۶ به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار توسط کمپانی گوگل، خریداری شد. این وب‌سایت در حال حاضر، بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بازدید ماهانه دارد اما شبکه‌های اجتماعی می توان نمونه یوتیوب را در شبکه اجتماعی ایرانی، آپارات را نام برد.

در مورد اینکه یوتیوب چیست مقاله دیگری به همین نام موجود است. برای اینکه بتوانید ویدئو از یوتیوب دانلود کنید مقاله دانلود از یوتیوب را بخوانید.

— اینستاگرام (Instagram)

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری است. این پلت فرم در ۶ اکتبر سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد و بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و مالک اصلی اینستاگرام هم، فیسبوک است. تعداد بسیار زیادی از کاربران از این شبکه برای پست کردن تصاویر سفر خود، دنیای مد، غذاهای مختلف و مورد علاقه خود، هنر و سایر موضوعات مشابه استفاده می‌کنند.

در این فضا شما می توانید به راحتی و تنها با چند ترفند افزایش فالوور در اینستاگرام خود داشته باشید

یکی از دلایل محبوبیت اینستاگرام، به واسطه‌ی فیلترهای منحصر به فردی است که امکانات ویرایش عکس و ویدیو را، ایجاد می‌کنند. تقریبا ۹۵ درصد کاربران این شبکه عضو فیسبوک هم هستند و بدین ترتیب شما می‌توانید با یک تیر دونشان را هدف بگیرید. هم اکنون اینستاگرام حدود ۸۰۰ میلیون بازدید ماهانه دارد.

بیشتر بخوانید: سایز پست اینستاگرام

— توئیتر (Twitter)

توییتر در ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و دفتر اصلی آن در سان‌فرانسیسکوی کالیفرنیا است. شاید این پرسش به ذهن شما هم رسیده باشد که ارسال پست با استفاده از حداکثر ۲۸۰ کاراکتر درتوییتر، روش مناسبی برای تبلیغات تجاری نیست اما بنا بر آمار، این رسانه‌ی ارتباط اجتماعی بیش از ۳۲۰ میلیون کاربر ماهانه‌ی فعال دارد که با استفاده از همین محدودیت ۲۸۰ کاراکتری اطلاعات خود را انتقال می‌دهند. در زمینه تجارت، مشاغل مختلف از این رسانه‌ی پربیننده برای تعامل با مشتریان خود، پاسخ‌د‌هی به سوالات آن‌ها و انتشارآخرین اخبار استفاده می‌کنند و هم‌زمان تبلیغات ویژه برای مخاطبین خاص خود را هم، پیگیری می‌کنند. پس ساخت اکانت توئیتر را در برنامه خود بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

 

— فیسبوک ( facebook )

 

یک شبکه مجازی دیگر که متعلق به شرکت متا است فیسبوک می باشد در این شبکه اجتماعی نیز مانند اینستاگرام امکان قرار دادن پست وجود دارد. و شما می‌توانید اکانت های مورد علاقه خود را در این شبکه دنبال کنید. اشتراک گذاری فیلم، عکس، مطلب و حتی تبلیغات در این شبکه ممکن است.

— ردیت ( reddit )

این برنامه اجتماعی خارجی با هدف به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم ایجاد شده است و به هر نوع موضوعی که علاقه مند باشید در هر حال امکان نوشتن در گروه‌های مختلف آن وجود دارد. در این شبکه مجازی در موضوع مورد علاقه شما پستی منتشر می شود و دیگران می توانند در مورد آن به بحث و تبادل نظر بپردازند.

— اسکایپ ( skype )

این شبکه مجازی که توسط شرکت ماکروسافت تهیه شده است هدف اصلی خود را بر روی تماس های صوتی و تصویری با کیفیت گذاشته است. بسیاری از کاربران برای انجام جلسه های کاری خود نیز این شبکه استفاده می‌کنند.

بهترین شبکه های اجتماعی در ایران

در اینجا چند مورد از مشهورترین شبکه های اجتماعی ایران را فهرست کرده ایم:

بله (Bale)

این شبکه اجتماعی مجازی، در سال ۱۳۹۵ شمسی راه اندازی شد. بوسیله شبکه بله می‌توان علاوه بر ارسال پیام، به انجام امورات مالی نیز پرداخت. یکی از اصلی ترین پشتوانه‌های آن بانک ملی ایران می باشد.

شبکه اجتماعی ایتا

یک سال پس از بله و در سال ۱۳۹۶ این شبکه اجتماعی ایرانی شروع به کار نمود . نمایش محتوای آن شبیه به اینستاگرام بوده و همینطور امکان انتقال وجه را فراهم کرده است.

شبکه های اجتماعی ایرانی

روبیکا

این شبکه اجتماعی مجازی همه کاره می باشد و از طرفی پرحاشیه هم بوده است. در سال ۱۴۰۰ مجوز اپلیکیشن روبیکا به دلیل ساخت حساب برای کاربران بدون مجوز، باطل شد.

شبکه مجازی آی گپ

این پیام رسان از امنیت بالا و کیفیت مطلوبی جهت نگهداری و تبادل داده ها برخوردار می‌باشد. د در سیستم عامل های اندروید، ios، لینوکس ویندوز و تحت وب اجرا می گردد.

سروش

در ابتدا، کار خودش را با حمایت صدا و سیما آغاز نمود و هم اکنون به صورت مستقل فعالیت می کند. همچنین نام او به سروش پلاس تغییر یافت.

شبکه مجازی شاد

نام این شبکه اجتماعی مجازی، مخفف عبارت شبکه آموزشی دانش آموز است. یکی از علتهای پیدایش شاد، فراگیری ویروس کرونا بود. این پیام رسان در دوران شیوع کرونا، نقش مهمی در برگزاری آنلاین کلاس های درس داشته است.

گپ، ما، تلگرام طلایی، هاتگرام و یا ویسپی(البته فعالیت آن در اواخر سال ۱۳۹۹ متوقف شد) برخی از دیگر شبکه های ایرانی هستند.

اهمیت شبکه مجازی

همانطور که میدانید، علم و فناوری به سرعت در حال پیشرفت است. به طوری که بسیاری از کارهای روزمره انسان، از طریق کامپیوتر ها و فضای مجازی انجام می‌گیرد. بنابراین، سیل عظیمی از کاربران با نیازمندی های مختلف در فضای اینترنت وجود دارند. واضح است که همین کاربران، مشتریان بالقوه برای کسب و کارهای مختلف هستند و می توان با مدیریت صحیح آنها را به مشتریان فعال تبدیل نمود.

ضمن اینکه شبکه اجتماعی مجازی یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند برای رصد کردن امورات نهادهای مختلف می باشد. سرعت در اجرا و صرفه جویی در هزینه های مختلف، از مزایای مهم این شبکه ها است. به عنوان مثال، فرض کنید که گروهی متشکل از پرسنل کسب و کار خودتان تشکیل داده اید. در صورتی که بخواهید پیامی را به افراد ارسال نمایید، نیاز به صرف هزینه و زمان برای ارسال پیام های کاغذی ندارید. بلکه فقط با لمس چند دکمه اطلاع رسانی و هماهنگی را انجام می دهید. مثلا تلگرام مارکتینگ یکی از راه های تبلیغات است که به راحتی در این فضا و با هزینه های بسیار معقولی قابل انجام است.

اهداف شبکه های اجتماعی

اهداف بسیار زیادی را می توان برای شبکه اجتماعی مجازی نام برد که برخی از مهم ترین آنها را فهرست میکنیم:

  • فراهم کردن بستری برای اینکه افراد بتوانند نظرات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.
  • ایجاد یک پایگاه داده از کاربران و خصوصیات آنها که می توان از آنها برای آنالیز جامعه و برنامه‌ریزی های بعدی استفاده نمود.
  • ایجاد رفاه و امکانات بیشتر برای سرعت بخشیدن به انتقال اطلاعات.
  • به وجود آمدن نوعی عدالت و برابری که هر فرد بتواند ایده‌های خودش را مطرح نماید.
  • آشنا نمودن جوامع مختلف با آیین و رسوم یکدیگر. به نظر می رسد که شبکه اجتماعی مجازی گامی دیگر در جهت تبدیل شدن دنیا به یک جزیره کوچک و کوچکتر بوده است. به طور کلی، شبکه اجتماعی دارای مزایای متنوعی هستند که مورد پسند بسیاری از افراد جامعه قرار گرفته اند. با این حال، گاهی اوقات صحبتهایی در مورد برخی از شبکه‌های اجتماعی می‌شود که زیاد خوشایند نیست. به عنوان مثال، بعضی مواقع هدف دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را جزء ویژگی های شبکه های اجتماعی می دانند.

هدف شما از شبکه های اجتماعی باید ارایه محتوای مناسب و کاربر پسند برای مشتریان باشد و آنها را با محتوا درگیر و نیز جذب کند. این درگیر کردن باید تا حدی باشد که آنها را مجذوب کرده و باعث به اشتراک گذاشتن محتوای شما شود.

 

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا