وردپرس (wordpress)

javascript چیست و چه کاربردی دارد؟

مشهورترین زبان برنامه‌نویسی در وب، جاوا اسکریپت (JavaScript) است. با استفاده از این زبان می توانید صفات‌ استاتیک را پویاسازی نمایید، وب فرم‌های پیچیده را ساده سازی کرده و یا ویژگی‌های تعاملی (interactive) را به وب سایت خود اضافه کنید. جاوا اسکریپت را می توان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان دانست که طرفداران خاص خود را دارد. از همین رو در این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده پرسرعت ترین هاست پایتون ) بصورت کامل درباره اینکه JavaScript چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت خواهیم کرد.

(JavaScript) جاوا اسکریپت چیست؟

زبان جاوا اسکریپت یکی از مشهورترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که براساس کدهای HTML تعریف شده است. زبان جاوا اسکریپت سطح بالا، داینامیک، شی‌گرا  است. با استفاده از این زبان می توانید سطح وب سایت خود را به وسیله‌ی امکانات اضافی تعاملی ارتقاء دهید. این زبان به تنهایی و یا همراه با سایر زبان‌های برنامه نویسی استفاده می شود. JavaScript به شما کمک می کند تا صفحات وب آراسته و تعاملی ایجاد کنید. در حقیقت شما با استفاده از جاوا اسکریپت می توانید صفحات استاتیک وبسایت خود را به صفحاتی زیبا و تعاملی تبدیل نمایید. یکی از انواع فریمورک های این زبان ری اکت می باشد که در مقاله ” ری اکت چیست ” در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

بیشتر بخوانید: asp.net چیست

 

شی گرایی در جاوا اسکریپت

باید بدانید رویکرد برنامه شی گرا از بالا به پایین است. به این معنی که ابتدا باید واحد های کوچک برنامه را ساخت و آنها را به هم پیوند داد تا واحد بزرگتر ساخته شود. شی گرایی باعث ساده تر شد روند برنامه نویسی می شود.

کاربرد جاوا اسکریپت چیست؟

یکی از کاربرد های جاوا اسکریپت را می توان در طراحی اپلیکیشن های موبایل دانست. امروزه در طراحی اپ های موبایل نیز از جاوا اسکریپت بسیار استفاده می شود. فریم ورک زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت متعدد است که از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت می توان به react و angular اشاره کرد. برای کسب اطلاعات در حوزه angularjs چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نماید.

کاربرد javascript را به طور خلاصه می توان موارد زیر نام برد:

  • آلبوم‌های عکس ایجاد نمایید
  • زمان و تاریخ را نمایش دهید
  • سایر پنجره‌های باز شده را کنترل و مدیریت نمایید
  • تصاویری که با رفتن موس بر روی آن تغییر می نمایند ایجاد نمایید
  • اطلاعات داخل فرم‌های وب را قبل از اینکه به صورت سرور فرستاده شوند کنترل نمایید

کاربرد جاوا اسکریپت

نحوه کار javascript

مرورگرها برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت از موتورهایی استفاده می کنند که کدها را ترجمه کرده و آنها را به زبان ماشین کامپایل می کند.

نقاط قوت جاوا اسکریپت

  • یادگیری آسان
  • اجرا به صورت کراس پلتفورم
  • سبک تر و سریعتر در اجرا نسبت به باقی زبان ها
  • و …

نقاط ضعف javascript

  • سختی در تشخیص خطا و دیباگ
  • اجرا نشدن در مرورگرهای قدیمی
  • امنیت کم در برابر اکسپلویت ها
  • و …

 

 

منظور از میزان سختی در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست ؟

یادگیری جاوا اسکریپت نسبتاً آسان است اگر شما با کارهای ساده آغاز کنید به تدریج که تجربه کسب می‌نمایید می‌توانید کدهای پیشرفته‌تری بنویسید. به دلیل متن باز بودن این زبان بسیار گسترده‌ می باشد و هرکسی می تواند از این زبان استفاده کند. استفاده از این زبان نیاز به خرید هیچ لایسنسی ندارد. با استفاده از خودآموزهای آنلاین موجود جاوا اسکریپت و نرم‌افزار notepad می توانید از همین حالا شروع به نوشتن کدهای جاوا اسکریپت کنید. برای یادگیری جاوا اسکریپت یکی از بهترین وب سایت هایی که از طریق آن می توانید آموزش خود را با وبسایت w3schools آغاز کنید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا