امنیت

دارک وب چیست؟ ( Dark web ) + معنی دارک در فضای مجازی

فضای اینترنت دارای میلیون‌ها صفحه وب، پایگاه داده‌های مختلف و سرورهای متعددی در سراسر دنیا است که ۲۴ ساعت در روز در دسترس هستند. تمام بخش‌های گفته شده در اینترنت به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول surface web نام دارد که به تمام سایت‌هایی گفته می‌شود که توسط موتورهای جستجو پیدا می‌شوند. به دسته دوم دیپ وب و دسته سوم دارک وب گفته می‌شود. اما مفهوم این دو دسته چیست و چگونه می‌توان به آ‌ن‌ها دسترسی داشت؟ در ادامه ی این مقاله از گروه تولید محتوا ایران هاست ( معتبرترین مرجع برای خرید سرور مجازی ایران ) این مفاهیم را توضیح می دهیم.

 

surface web چیست؟

اگر کل اینترنت را به صورت کوهی از یخ در نظر بگیرید، surface web آن بخشی از کوه یخ است که بیرون از آب قرار داشته و قابل مشاهده است. با توجه به تحقیقات و آمارهای جمع‌آوری شده، این مجموعه از وب سایت‌ها و داده‌ها کمتر از ۵٪ از کل اینترنت را تشکیل می‌دهند. همه وب‌سایت‌های عمومی که از طریق مرورگرهای مختلف قابل دسترسی هستند در این بخش قرار دارند.

تفاوت دارک وب و دیپ وب

دیپ وب چیست؟

به تمام وب سایت‌ها و بخش‌هایی از آن‌ها که برای افراد مهمان قابل مشاهده و در دسترس نبوده دیپ وب گفته می‌شود که تقریباً ۹۰٪ از تمام وب سایت‌های موجود را تشکیل می‌دهد. دیپ وب همان قسمتی از یک کوه یخ است که در زیر آب قرار گرفته و بسیار بزرگ‌تر از بخش روی آب است. در واقع، این بخش به قدری بزرگ است که نمی‌توان تخمین زد دقیقاً چند صفحه یا وب سایت در هر زمان فعال هستند.

اصطلاح “وب عمیق” به تمام صفحات وبی اطلاق می‌شود که توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی نیستند. تمام بخش‌های اینترنت و وب سایت‌ها که برای دسترسی و استفاده از آن‌ها نیازمند وارد کردن رمز عبور و وارد شدن به حساب کاربری هستید، دیپ وب محسوب می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست

 

برخی از بزرگ‌ترین بخش‌های دیپ وب عبارتند از:

  • پایگاه‌های داده: مجموعه‌ای از فایل‌های حفاظت‌شده عمومی و خصوصی که به سایر مناطق وب متصل نبوده و فقط در خود پایگاه داده جستجو می‌شوند.
  • اینترانت: شبکه‌های داخلی مختلفی که شرکت‌ها، دولت‌ها و … به منظور برقراری ارتباط و جنبه‌های خصوصی در سازمان‌هایشان استفاده می‌کنند.

دیپ وب چیست

نحوه دسترسی به دیپ وب

شاید برای شما هم سوال باشد که ورود به deep web چگونه امکان پذیر است؟ پاسخ این سؤال راحت است، شما نیز ممکن است بدون دانستن مفهوم دیپ وب بارها به این فضا وارد شده باشید. فرض کنید به یک وب سایت وارد می‌شوید اما برای دسترسی به بخش‌های مختلف آن به شما گفته می‌شود باید حساب کاربری ایجاد کنید. این نمونه‌ای از دیپ وب است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید بسیاری از ما روزانه از آن استفاده کرده و به آن وارد شده‌ایم. زمانی که برای انجام انتخاب واحد دانشگاه با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد حساب کاربری خود می‌شوید، در واقع به این فضا وارد شده‌اید.

عواقبت ورود به دیپ وب به اندازه دارک وب خطرناک نیست و همان‌طور که می‌بینید بسیاری از افراد روزانه با این فضا سروکار دارند.

بیشتر صفحات برای محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران از دیپ وب استفاده می‌کنند، ازجمله:

  • حساب‌های مالی مانند بانکداری و بازنشستگی
  • حساب‌های ایمیل و پیام‌های اجتماعی
  • پایگاه‌های اطلاعاتی شرکت‌های خصوصی
  • اطلاعات حساس HIPPA مانند اسناد پزشکی
  • پرونده‌های حقوقی

 

پیشتر در مقاله تفاوت اینترنت و وب چیست در مورد وب توضیح داده ایم.

 

دارک وب چیست؟

وب تاریک یا دارک وب به مجموعه‌ای از وب‌سایت‌های اینترنتی گفته می‌شود که از دید کاربران پنهان بوده و فقط توسط مرورگرهای تخصصی و ابزارهای خاصی امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد. از انها برای خصوصی نگه داشتن و ناشناس ماندن بسیاری از فعالیت‌های اینترنتی استفاده می‌شود.

از آن در بسیاری از فعالیت‌های قانونی و غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از آن‌جایی که این فعالیت‌ها غیر قابل ردیابی هستند معمولاً برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق، خرید و فروش اسلحه و … استفاده می‌شود. در پاسخ سوال دارک وب چیست؟ باید گفت به وب سایت‌هایی گفته می‌شود که ایندکس نمی‌شوند و با روش‌های خاصی قابل دسترسی هستند.

برای آنکه مشخص کنیم تفاوت دیپ وب و دارک وب چیست می‌توان با توجه به مثال کوه یخ، دارک وب را بخش کوچکی از کوه یخ در زیر دریا در نظر گرفت.

دارک وب چیست

 

 

چگونه وارد دارک وب شویم؟

دارک وب فضایی مناسب برای خلاف‌کاران و مجرمان است. پیگیری، ردیابی افراد و اطلاعات آن‌ها در فضای دارک برای افراد و دولت‌ها غیرممکن است. این افراد برای انجام فعالیت‌های خود از بیت کوین استفاده می‌کنند. به این صورت هیچ گونه دسترسی به آن‌ها امکان پذیر نیست. اما چگونه می‌توان به این فضا وارد شد؟

تمام وب‌سایت‌ها به صورت مخفی بوده و امکان ورود به آن‌ها از طریق مرورگر وجود ندارد. برای این کار به ابزار TOR نیاز دارید. این نرم‌افزار به این صورت کار می‌کند که ابتدا آدرس آی پی شما را مخفی کرده و تمام اطلاعات ورودی و خروجی شما را پس از رمزگذاری از کانال‌های خاصی عبور می‌دهد. این کار باعث می‌شود هویت شما کاملاً مخفی بماند و تا زمانی که خودتان آن را فاش نکنید قابل شناسایی نخواهید بود.

آدرس وب سایت‌های دارک وب نیز با آدرس‌های دیگر متفاوت بوده و از رشته هش شده تشکیل می‌‌شوند. در نهایت نیز با پسوند .onion خاتمه می‌یابند. پس از نصب برنامه باید از مرورگرهای خاصی نیز برای سرچ عنوان سایت استفاده کنید. یکی از موتورهای جستجو در این زمینه grams نام دارد.

ورود به دارک وب

مهم‌ترین خطرات ورود به دارک وب

با توجه به معنی دارک در فضای مجازی، ورود به دارک وب می‌تواند خطرات مختلفی را برای شما به همراه داشته باشد. از آنجایی که این فضا افراد خلاف‌کار و هکرهای حرفه‌ای زیادی وجود دارند، به راحتی می‌توانند اطلاعات مهم و حساس شما را به دست آورده و مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد کنند. در مقاله حمله ی سایبری چیست در مورد همه حمله ها توضیح داده ایم.

علاوه بر آن اگر بدون آگاهی وارد این وب سایت‌ها شوید و فعالیت‌هایی خلاف مقررات آن‌ها انجام دهید، ممکن است دردسرهای بزرگی برای شما ایجاد شود. توصیه می‌شود هرگز اقدام به وارد شدن به این وب سایت‌ها نکنید. در صورتی که به منظور کنجکاوی قصد ورود به سایت های دارک وب دارید بهتر است از نرم‌افزارهای تغییر آی پی استفاده کرده، موقعیت مکانی خود را خاموش کرده، دوربین وب کم و میکروفن سیستم خود را قطع کنید، هرگز به افراد دیگر اعتماد نکنید و از اسم و پسورد واقعی استفاده نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا