طراحی و توسعه وب سایتطراحی وب سایت

ده نکته ی مفید برای طراحان سایت

ساده بودن سایت باعث می شود تا بازدیدکنندگان به راحتی هر آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. هم اکنون شرکت های  زیادی وجود دارند که میلیونها دلار را صرف هزینه تحقیقات و آزمایش  می کنند تا کارآیی  سایت شان تضمین شود.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

نکات زیر به شما در افزایش کارایی سایت کمک می کند :

۱-اضافه کردن tagline :

Tagline یک جمله یا پارگراف است که ماموریت و بیوگرافی سایت را نشان می دهد.این عنصر بایستی آشکارترین بخش در صفحات ابتدایی سایت باشد ، و بتواند سایت را در یک جمله کوتاه توصیف کند. آمار نشان می دهد هنگامی شخصی سایت شما را ویزیت می کند ، فقط ۸ ثانیه فرصت دارید تا وی را با سایت خود  جذب کنید. بدون وجود Tagline این کار بسیار مشکل خواهد بود.

 ۲-پیاده سازی سیستم جستجو

با وجود  tagline جستجوی سایت موضوع مهمی می باشد  بهتر است هنگام ساخت یک کادر جستجو حداقل ۲۷ کاراکتر به طول آن اختصاص یابد تا استفاده از آن راحت باشد. کادر جستجو را در بالای صفحه ی وب خود قرار دهید.چرا که بازدیدکنندگان تمایل دارند که جستجو را مطابق الگوی F (از سمت چپ بالا و راست پایین )انجام دهند. در عبارت نوشته شده در دکمه ی جستجو از کلماتی مانند Go,Submit استفاده کنید .

۳-از گرافیک سنگین استفاده نکنید

استفاده از عناصر گرافیکی سنگسن و با حجم بالابرای سایت مطلوب نیست و باعث از دست دادن ویزیتورها می شود.

۴-استفاده از Site map :

Site maps یکی از ویژگی های جدید وب سایت ها بوده که باعث افزایش رتبه SEO می شود. Site map نمایشی از ساختار صفحات وب است  که می توانند شامل یک سند در فرم ، یا صفحه وب باشد که  سایر صفحات را در وب سایت به صورت سلسله مراتبی لیست می کند.

اخیرا موتور جستجوهایی مانند google وyahooو msn پروتکل site map را پیشنهاد داده اند که کاملا مشابه صفحات site map است فقط داده های آن در قالب XML می باشند، البته تولیدکنندگان XML نیز وجود دارند که اینگونه سندها را برای URL های خاص ایجاد می کنند.

۵-باعث بسته شدن هیچ جریان کاری(پر شدن فرم و . . . ) نشوید:

Workflow به معنی عملیاتی است که در وب سایت انجام می شود.مثلا پر کردن یک فرم ، ثبت نام در یک سایت ، جستجوی categories و archives و . . . اجازه ندهید این عملیات توسط شما لغو شود بلکه اگر قرار به انجام چنین کاری است توسط خود بازدیدکننده باشد.

توجه : لینک های javascript معمولا باعث شکسته شدن workflow هامی شوند بنابراین بهتر است استفاده ی از آنها را حداقل کنید.

۶-صفحات وبی طراحی کنید که به راحتی اسکن شوند:

خوانده شدن راحت صفحات وب نقش مهمی در  نگهداری بازدیدکنندگان بازی می کند.تحقیقات نشان داده درصد بالایی از کاربران صفحات را نمی خوانند و تنها آنها را به صورت سطحی خوانده و به عناوین توجه می کنند.

کاربران محتوای صفحات را کلمه به کلمه نمی خوانند و تنها به پاراگرف های مهم توجه می کنند.

پاراگراف اولی یا دومی در صفحه وب ضروری هستند بنابراین باید شامل مهمترین اطلاعاتی باشند که بازدیدکنندگان به دنبال آن هستند.

نکته ای که خبرنگاران روزنامه ها به آن توجه می کنند ، جذاب کردن عناوین و بخش های اول پاراگرف است آنها محتوا را در قالب هرمی تنظیم می کنندبخش پایینی آن مهمترین اطلاعات و بخش بالای آن کم اهمیت ترین اطلاعات را نشان می دهد. از این فرمت برای سازماندهی محتوای وب نیز می توانید استفاده کنید.

 ۷-از کنترل های UI استفاده نکنید :

منظور از UI کنترلهای user interface (مانند المنت ، کامپوننتها)است که کاربر با آنها محاوره می کند.

حتی المقدور از عناصر گرافیکی که مانند دکمه هستند استفاده نکنید، مطمئن شوید که کنترل های UI پایدار باشند.

۸- فیدبک های معنی داری تعریف کنید:

بازخوردهای معنی دار برای سایت ضروری هستند.چرا که یک کانال ارتباطی بین سایت و کاربران است.به کمک بازخورد ها می توانید به کابران خود بگویید چه اتفاقاتی در سایت در حال رخ دادن است.زمانی خطایی در سایت رخ می دهد به جای نمایش پیام Error occurred از پیام معنی داری استفاده شود.

مثلا زمانی در قسمتی از سایت نیاز به وارد شدن مشخصات کاربری می باشد اطلاعات  تکراری که کاربر قبلا وارد کرده را درخواست نکنید تا فرآیند پردازش برای کاربر به شکل ساده تر انجام شود.

۹- از javascript بیش از حد استفاده نکنید :

با ظهور تکنیک های AJAX,Javascript طراحان و توسعه دهندگان وب می توانند سایت هایی شفاف و پویا طراحی کنند.اما بسیاری از کاربران از مرورگرهای Uptodate استفاده نمی کنند و گزینه ی javascript enable را فعال نکرده اند.بنابراین عملا کاربران خود را بلاک کرده اید.

 ۱۰- از  استفاده غیر ضروری از CAPTCHA پرهیز کنید :

CAPTCHA مخفف کلمات (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) است.رایج ترین شکل آن تایپ کردن حروف یک تصویر است تا بتوان انسان را از ربوت های اسپم شناسایی کرد.

مشکلی که وجود دارد پیچیده بودن آنها و گیج شدن کاربران است.

و در نهایت به طور خلاصه می توان گفت :

کادر جستجو همیشه در بالای صفحه بوده و حداقل ۲۷ کاراکتر در آن قابل نمایش باشد .

از عناصر گرافیکی و طراحی زیاد استفاده نکنید.

Site map را استفاده کرده و یک سند xml را در موتورهای جستجو ثبت کنید.

باعث شکسته شدن workflow نشوید .

محتویات قابل پویش را بسازیدو مهمترین اطلاعات را  در بالای صفحه قرار دهید.

عناصر گرافیکی مانند دکمه ها را طراحی نکنید و به جای آن از لینک استفاده نمایید.

در مارد غیر ضروری از  CAPTCHA  استفاده نکرده و از روش های مشابه به جای آن استفاده نمایید.

منبع : http://www.webdesignerdepot.com

سوالات متداول

Tagline یک جمله یا پارگراف است که ماموریت و بیوگرافی سایت را نشان می دهد.این عنصر بایستی آشکارترین بخش در صفحات ابتدایی سایت باشد ، و بتواند سایت را در یک جمله کوتاه توصیف کند. آمار نشان می دهد هنگامی شخصی سایت شما را ویزیت می کند ، فقط ۸ ثانیه فرصت دارید تا وی را با سایت خود جذب کنید. بدون وجود Tagline این کار بسیار مشکل خواهد بود.
Site maps یکی از ویژگی های جدید وب سایت ها بوده که باعث افزایش رتبه SEO می شود. Site map نمایشی از ساختار صفحات وب است که می توانند شامل یک سند در فرم ، یا صفحه وب باشد که سایر صفحات را در وب سایت به صورت سلسله مراتبی لیست می کند.
خوانده شدن راحت صفحات وب نقش مهمی در نگهداری بازدیدکنندگان بازی می کند.تحقیقات نشان داده درصد بالایی از کاربران صفحات را نمی خوانند و تنها آنها را به صورت سطحی خوانده و به عناوین توجه می کنند. کاربران محتوای صفحات را کلمه به کلمه نمی خوانند و تنها به پاراگرف های مهم توجه می کنند. پاراگراف اولی یا دومی در صفحه وب ضروری هستند بنابراین باید شامل مهمترین اطلاعاتی باشند که بازدیدکنندگان به دنبال آن هستند.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا