رایانش ابری

رایانش ابری چیست؟ بررسی مدل های سرویس رایانش ابری + کاربرد آنها

ابتدا به سوال اصلی این مقاله یعنی ” cloud computing چیست یا به فارسی رایانش ابری چیست ” می پردازیم و در پاسخ به رایانش ابری به زبان ساده چیست باید بگوییم، رایانش ابری یکی از موضوعاتی است که در برخی موارد ممکن است گیج کننده به نظر برسد. اما در واقع به هیچ عنوان به اندازه ای که به نظر می رسد، سردرگم کننده نیست. در حقیقت بیشتر کسانی که اعلام می کنند خدمات ابری چیست را متوجه نمی شوند، کسانی اند که هر روزه از سرویس رایانش ابری استفاده می کنند.

به عنوان یک تعریف پایه، باید اعلام کرد که رایانش ابری، یک اصطلاح برای تشریح تفاوت نحوه ی سرویس دهی “رایانش (computing) ” به کاربران از طریق شبکه (معمولا اینترنت) می باشد. بنابراین رایانش ابری یک مدل از رایانش است که به جای منابع اختصاصی برای هر کاربر، به مجموعه منابع فیزیکی – ویا مجازی – مشترک تکیه می کند. به نحوی می توان سرویس رایانش ابری را هم معنی ابزار سودمندی که کاربرها را برای استفاده از سرویس با منابع بیشتر، اما اشتراکی، به جای سرویس های شخصی سوق می دهد، نامید.

رایانش ابری چیست ؟

 

اجزا رایانش ابری چیست

در پاسخ به cloud computing چیست بایستی گفت به صورت کلی، کلاد (cloud) یک کلمه ی جانشین برای اینترنت می باشد. در صورتی که به سناریوی کلاد نگاه کنید، خواهید دید که این سناریو، بسیار شبیه به سناریو ای ست که کاربران برای دسترسی به اینترنت و سایت های اینترنتی با آن مواجه هستند. حال که با تعریف رایانش ابری اشنا شدید در ویدئوی زیر  که توسط گروه تولید محتوای ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید سرور مجازی ابری ) در مورد رایانش ابری تهیه شده است را  تماشا کنید.

سکوی ابری چیست؟

در پاسخ به سکوی ابری چیست بایستی گفت Cloud Platform ،  توسط Google ارائه شده و مجموعه ای از سرویس های رایانش ابری است که با همان زیرساخت هایی که Google از محصولات داخلی خود مانند Google Search ، Gmail و YouTube استفاده می کند ، اجرا می شود.

مدل های سرویس رایانش ابری

انواع سرویس های رایانش ابری چیست؟

از مدل های گسترش سرویس های رایانش ابری که بگذریم، به انواع سرویس های رایانش ابری میرسیم. معرفی رایانش ابری بر اساس مدل شامل موارد زیر است:

  • Infrastructure as a Service IaaS
  • Platform as a Service PaaS
  • Software as a Service SaaS

— زیر ساخت به عنوان رایانش ابری Infrastructure as a Service (IaaS)

مثل تمام سرویس های محاسبات ابری این مدل هم بر روی یک ارتباط عمومی (معمولا این ارتباط اینترنت است) به منابع محاسباتی در یک محیط شبیه سازی شده –  ابر –  دسترسی می دهد. در مورد IaaS منابع محاسباتی ارائه شده دقیقا همان سخت افزار مجازی سازی شده می باشد. به معنای دیگر : زیر ساخت (infrastructure) محاسباتی، این توصیف شامل مواردی همچون فضای سرور مجازی، ارتباط های شبکه ای، پهنای باند، IP آدرس ها و Load balancer ها می شود.

از نظر فیزیکی، ائتلافی از منابع سخت افزاری چندین سرور گرفته می شود و شبکه ابری معمولا بین دیتاسنتر های متعددی توزیع می شود، که ارائه دهنده سرویس ابری موظف است از همه ی آنها نگهداری نماید. از سوی دیگر به مشتری دسترسی به مولفه های مجازی سازی شده داده می شود تا بتوانند پلتفورم IT مختص به خود را ایجاد نمایند.

از آنجا که معمولاً سرمایه گذاری در سخت افزارهای فیزیکی و زیرساخت های فناوری اطلاعات معمول نیست ، انتخاب گزینه های IaaS گزینه ایمن تر و قابل اطمینان تری است.

— پلتفرم به عنوان رایانش ابری  Platform as a Service (PaaS)

PaaS یکی از انواع cloud توسعه های IaaS می باشد که یک دسته بندی از رایانش ابری را تشریح می کند که بستر و محیطی را فرآهم می کند که برنامه نویسان بتوانند از طریق اینترنت برنامه های کاربردی و خدمات رایانش ابری راه اندازی و ایجاد نمایند.

خدمات ابری PaaS در فضای سرویس های cloud میزبانی می شوند و به سادگی و از طریق مرورگر های اینترنتی برای کاربران در دسترس می باشند. PaaS که یکی از شاخه های سرویس های ابری است به کاربران اجازه می دهد که با استفاده از ابزارهای عرضه شده توسط ارائه دهنده ، برنامه های کاربردی و نرم افزار ایجاد نمایند.

خدمات رایانش ابری PaaS می تواند شامل ویژگی های از پیش پیکربندی شده ای باشد که مشترکین می توانند به عضویت آن در بیایند و از آنها استفاده کنند. آنها می توانند ویژگی هایی را که نیاز های آن ها را برطرف می کند را انتخاب کنند و ویژگی هایی که برای آنها برای آنها مفید نیست را دور بیاندازند. جهت مطالعه ی بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ی ” سرویس PaaS چیست ”  مراجعه کنید.

PaaS یک راه حل و بستری است برای توسعه دهندگان ، تا یک نرم افزار منحصر به فرد و قابل تنظیم ایجاد کنند.

 

— نرم افزار به عنوان رایانش ابری Software as a Service (SaaS)

SaaS یکی از انواع رایانش ابری می باشد که رساندن نرم افزار به کاربر را تشریح میکند. این نرم افزار ها می بایست در فضای ابری میزبانی گردند و می توانند برای پهنه ی وسیعی از فعالیت های شخصی و سازمانی استفاده گردند. گوگل، تویتر و فیسبوک، همگی نمونه هایی از SaaS می باشند که کاربران می توانند از طریق دستگاهی که دارای اینترنت باشد، به آنها متصل گردند.

کاربران ارگان ها نیز امکان استفاده از نرم افزار ها برای نیاز های گسترده تری مانند حساب داری و پرداخت ، برنامه ریزی ، مانیتور عملکرد و ارتباطات(شامل سرویس ایمیل و ارسال پیام) استفاده کنند.امیدواریم با خواندن این مقاله با رایانش ابری چیست آشنا شده باشید به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه مدل Software as a service چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

دیگر نیازی به درگیر کردن یک متخصص IT ندارید تا نرم افزار را روی چندین رایانه در سراسر دفتر خود بارگیری کند یا نگران به روز نگه داشتن نرم افزار بر روی هر رایانه باشید.

نمونه کاربردهای هر سرویس

 

> SaaS

عموما برای شروع کسب و کارهای تحت وب از این مدل استفاده می‌کنند با استفاده از آن مخاطبان نیازی به دانلود و نصب نرم افزار ندارند و می توانند بر بستر وب از آن استفاده نمایید. این نمونه برای کسب و کارهایی که به نسخه وب و نسخه موبایل نیاز دارند بسیار مناسب میباشد.

> PaaS

در گذشته این سرویس برای نرم افزارهای مختلف استفاده میشده اما اکنون فقط در نرم افزارهای خاص از این مدل سرویس استفاده می شود.

> IaaS

یکی از پرکاربرد ترین موارد استفاده از آن برای میزبانی وب سایت ها یا میزبانی نرم افزارهای تحت وب می باشد. این سیستم قدرت پردازش محاسبات سنگین را دارد و به عنوان یک سیستم سخت افزاری قوی می توان از آن استفاده نمود.

مزایای رایانش ابری

از جمله مزایای کلود را می توان ۹ مورد زیر نام برد:

  1. صرفه جویی در هزینه
  2. امنیت
  3. انعطاف پذیری
  4. تحرک
  5. افزایش همکاری
  6. کنترل کیفیت
  7. پیشگیری از ضرر
  8. به روزرسانی های نرم افزاری خودکار
  9. پایداری
  10.  امکان دسترسی به اطلاعات خود در هر زمان و در هر مکان

معایب پردازش ابری

  1. نسبت به ذخیره فایل ها و اطلاعات در فضاهای محلی، کاربران کنترل کمتری بر روی اطلاعات خود خود دارند زیرا در واقع آن ها اسناد و فایل های خود را به شخص یا کمپانی دیگری وا گذار می کنند.
  2. عواملی مانند اطمینان از امنیت و پایداری اطلاعات را باید به شخص ثالثی (کمپانی ارائه دهنده سرویس پردازش ابری) بسپارید

اجزای سرویس های کلاد

سرویس های کلاد شامل چند جز مهم هستند که این اجزا شامل موارد زیر می باشد

۱ – front end platform در رایانش ابری چیست ؟

مانند تبلت ها(که به آنها thin client میگویند) یا گوشی های موبایل (که به آنها mobile client) میگویند و  لپتاپ ها و pc ها (که به آنها thick/fat client می گویند) می گردد.

۲ – back end platforms در سرویس ابری چیست ؟

شامل storage ها و سرور ها می شود.

۳ – cloud based delivery رایانش ابری چیست؟

این بخش شامل IaaS و SaaS و PaaS و همچنین DaaS می گردد.

۴ – network در کارایی رایانش ابری چیست ؟

جز آخر و مهم سرویس های رایانش ابری ، شبکه ابری می باشد. شبکه ابری می تواند قابل دسترس برای عموم ، مانند اینترنت و یا تنها قابل دسترس برای افراد خاص مانند شبکه ی داخلی سازمان ها باشد.

یکی از خصیصه های کلیدی رایانش ابری انعطاف پذیری آن می باشد. این بدین معنیست که سرویس های رایانش ابری به کاربران این امکان را می دهند که حتی زمانی که از سرویس خود استفاده می کنند نیز، منابع سرویس خود را افزایش یا کاهش دهند. یکی از آپشن های سرویس های کلاد، اضافه و کم کردن منابع به صورت اتوماتیک می باشد.

به این معنی که هر زمان بازدید سایت یا نیاز سرویس شما از منابع افزایش یافت، سیستم به صورت اتوماتیک منابع تخصیص یافته به وبسایت شما را کم یا زیاد کند تا اطمینان حاصل کند که میزان منابع تخصیص داده شده به سرویس شما، دقیقا همان مقداریست که سرویس شما نیاز دارد. اینها، تعریف این مدل کلاد است که آن را از دیگر مدل های رایانش که در آنها منابع اغلب به صورت کامل تخصیص یافته است  ، جدا می کند (به عنوان مثال سرور های انفرادی).

در سرویس هایی که منابع به صورت کامل تخصیص یافته است، همیشه بخشی از منابع بی استفاده باقی می ماند اما در این مدل، همیشه از حداکثر منابع استفاده می شود. در سرویس های رایانش ابری ، کاربر تنها هزینه ی چیزی که استفاده می کند را می پردازد نه هزینه ی دیتابیس ، فضا و پهنای باندی که هیچگاه استفاده نخواهد کرد.

با این وجود مزایای رایانش ابری به انعطاف پذیری محدود نمی گردد. شرکت ها و بیزینس ها می توانند از مزایای دیگر اقتصادی دیگر آن نیز استفاده کنند. یکی از این مزایا قابل اعتماد تر بودن این سرویس ها می باشد. طبیعتا به هر دلیلی امکان از دسترس خارج شدن یک سرور وجود دارد. در سرویس های کلاد، امکان انجام تنظیمات failover برای جلوگیری از downtime وجود دارد. به این معنی که هر زمان یک سرور به هر علتی خاموش شد، سرور جایگزین خدمات مربوط به آن را ارائه دهد.

در نظر داشته باشید که ارائه دهنده ی سرویس کلاد پشتیبانی هر مشکلی در سرور ها را به عهده دارد.  و در صورتی که به هر نحو سرور های شما با اختلال سخت افزاری مواجه گردند ، ارائه دهنده ی شماست که باید این اختلال را مرتفع کند.

همچنین برای انتخاب سرویس ابری و استفاده از سرویس های رایانش ابری، امکان انتخاب های متنوعی بر اساس میزان نیاز شما به امنیت ، دسترسی به مدیریت سرور و پشتیبانی وجود دارد که تقریبا هر نوع بیزینسی را قانع می کند:

مدل اول، مدل پابلیک کلاد یا سرویس ابری عمومی می باشد. در این مدل سرویس، زیر ساخت ها توسط یک ارائه دهنده ی سرویس های ابری در محلی خارج از شرکت شما ایجاد می گردند که از یک زیر ساخت مانند اینترنت برای عموم قابل دسترسی می باشد. سرویس های کلود پابلیک، از نظر اقتصادی به شما مقیاس پذیری و پایداری بالایی میدهند ولی در نظر داشتته باشید که سرویس های پرایوت کلاد(سرویس ابری اختصاصی) برای مسئولین آی تی شرکت و بیزینس کاربر، امکان دسترسی در بالاترین سطح را فراهم می کند.

سرویس های رایانش ابری

سرویس ابری اختصاصی یا پرایوت کلاد به شما یک سرویس اختصاصی با زیر ساختی که در یک شبکه ی خصوصی -حقیقی یا مجازی – دایر شده ارائه می دهد  که تنها توسط کاربران خاص، قابل مشاهده و دسترسی می باشد. مزیت بسیار روشن آن امنیت بالا و امکان کنترل بیشتر می باشد. مزایای اقتصادی در این مدل، قربانی امنیت می گردد.

آخرین آپشن کلاد ، هیبرید کلاد یا سرویس رایانش ابری ترکیبی می باشد . همانطور که نام این آپشن اعلام می کند، این سرویس ترکیبی از هردو آپشن بالا می باشد. به نحوی که مواردی که نیاز به امنیت بالاتری دارند در سرویس پرایوت کلاد نگهداری شده و سرویس هایی که حساسیت کمتری دارند در سرویس های پابلیک کلاد قرار داده میشوند . در این حالت تنها برای سرویس های پراهمیت هزینه زیادتری میگردد.حال که با رایانش ابری چیست آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی انواع سرویس های رایانش ابری می پردازیم

سرویس ابری پرایوت کلاد یا Private Cloud چیست؟

پرایوت کلاد (سرویس کلاد شخصی) یک مدل خاص از محاسبات ابری است که شامل یک محیط مبتنی بر ابر مجزا و امنی می باشد که در آن تنها یک گروه از مشتریان مشخص می توانند کار کنند. مانند دیگر مدل های ابر، پرایوت کلاد (سرویس کلاد شخصی) قدرت محاسباتی را به عنوان یک سرویس در یک محیط مجازی با استفاده از یک مخزن منابع محاسبات فیزیکی فراهم خواهد کرد. با این حال، تحت مدل پرایوت کلاد (سرویس کلاد شخصی)، ابر (مخزنی از منابع) تنها توسط یک سازمان واحد که کنترل و حفظ حریم خصوصی بیشتری دارد، در دسترس خواهد بود.

مزایای پرایوت کلاد

۱-امنیت بالاتر

۲-کنترل بیشتر

۳-بهره وری هزینه و انرژی

۴-اطمینان بالاتر

رایانش ابری موبایل چیست؟

رایانش ابری موبایل یک پلتفرم جدید است که دستگاه های تلفن همراه و رایانش ابری را برای ایجاد زیرساخت های جدید ترکیب می کند و در نهایت توسط  سرویس ابر، عملیات سنگین کارهای محاسباتی و ذخیره انبوه داده ها صورت می گیرد. در این معماری جدید، پردازش داده ها و ذخیره اطلاعات در خارج از دستگاه های تلفن همراه اتفاق می افتد.

پیشنیاز برنامه های کاربردی رایانش ابری

  • ارائه منظم، مدیریت فروش نسخه های به روز
  • زیرساخت شبکه پایدار با کارایی بالا
  • هزینه های نهایی قابل پیش بینی و منطقی
  • گسترش سریع تر
  • کنترل
  • رهایی از مسائل غیر استراتژیک فناوری اطلاعات
  • چند مالکیتی (مولتی تننت بودن): ین قابلیت تضمین میکند که تمام مشتری ها از یک نرم افزار و از یک مجموعه قابلیت ها استفاده کنند.
  • یکپارچگی در تقاضا: شما بعنوان یک مشتری باید از ارائه دهنده رایانش ابری خود انتظار داشته باشید که بستر های نرم افزاری و ابزار های یکپارچه ارائه دهد، یک ارتباط متاقبل بین دو شریک قدرتمند
  • کسب و کار مبتنی بر قابلیت پیکربندی: این موارد بدان معنا می باشد که شما باید قادر به انتخاب از میان انواع مختلف تنظیمات باشید.
  • دیتاسنتر های با کلاس جهانی و امنیت بالا:  این موارد شامل خدمات فیزیکی، شبکه، نرم افزار، سطح امنیت داده ها و همچنین به عنوان یک پشتیبان تمام وقت و بازیابی اطلاعات می باشد.

سیاوش غلامی

مدیر سرور ایران هاست - کارشناس ICT

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا