رایانش ابری

VMware چیست و تفاوت آن با Hyper-V

سرور های اختصاصی بر اساس تکنیک مجازی سازی به سرور مجازی تبدیل می شوند. اما چگونه مجازی سازی شدن آنها به کمک نرم افزار مخصوصی انجام می شود که در این مقاله میخواهیم دو نمونه بنام های Hyper-V و VMware را معرفی و به مقایسه این دو بپردازیم. در این مقاله می خوانید  مجازی سازی سرور با vmware چگونه است و اینکه چرا باید Hyper-V را به جای VMware انتخاب کرد؟

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

vmware چیست؟

VMware از دسته پر قدرتمندترین نرم افزار های مجازی سازی در دنیا به حساب می آید. VMware امکان مجازی سازی بر روی یک سیستم را محیا می کند. به این صورت که ماشین های مجازی متعددی با سیستم عامل ها، منابع سخت افزاری و کنترل پنل های مختلف بر روی سیستم مذکور پیاده سازی می شود.

Vmware چیست

از ویژگی های مهم نرم افزار مجازی سازی VMware، نحوه تقسیم بندی مجازی ساز ها است. چرا که به نحوی این شرایط ایجاد می شود که به نظر می آید هر سیستم دارای سخت افزار های جداگانه ای است.

پیش از آنکه بخواهیم به ادامه مقاله و مقایسه Hyper-V و VMware بپردازیم، مقاله “Hyper-V (هایپر وی) چیست و کاربرد های آن” را مطالعه بفرمایید.

مقایسه Hyper-V و VMware

توجه کنید که وقتی دو شرکت را باهم مقایسه می کنیم باید سیب را با سیب مقایسه کنیم.

این مطلب بدین معنی است که شما باید Hyper-V R2 2012 با امکانات کامل را با Cripple-ware ESXi مقایسه کنید و یا اینکه Windows Server و System Center را با vSphere Enterprise به همراه vOperation Management Suit Enterprise مقایسه کنید. لذا در نظر داشته باشید پکیج های متفاوت و نامربوط را با هم مقایسه نکنید، زیرا هر دو شرکت پکیج های متفاوت و هر کدام امکانات متفاوتی را ارایه می کنند.

در ادامه به بررسی و مقایسه این دو محصول با ۵ دلیل می پردازیم :

۱. Hyper-V رایگان است

در نظر بگیرید قصد دارید یک کلاستر مجازی با ۵ نود ایجاد کنید. هر نود دو پردازشگر ۶ هسته ای خواهد داشت. حداقل ۲۰ ماشین مجازی بر روی هر نود در یک لحظه اجرا خواهد شد. ۹۰ درصد این ماشین های مجازی را ویندوز سرور اجرا خواهند کرد. تعداد باقی مانده نیز ممکن است از CentOS لینوکس استفاده کنند. شما باید مجموع هزینه اینکه از Hyper-v استفاده کنید و یا vSphere را محاسبه کنید.

سخت افزار احتمالا یکسان است، بنابراین بهتر است به سراغ نرم افزار برویم.راه درست این است که یک لایسنس نسخه Datacenter برای هر ماشین هاست (سرور اصلی) تهیه کنید. در حال حاضر هزینه این لایسنس ۶,۱۵۵ دلار است، نسخه Data center امکانات زیر را ارایه می کند :

  1. امکان راه اندازی ویندوز سرور برای یک سرور حداکثر با دو سی پی یو مجزا
  2.  راه اندازی ماشین های مجازی به تعداد نا محدود
  3. امکان راه اندازی Hyper-V با امکانات کامل

بنابراین شما تنها هزینه لایسنس سرور هاست را می پردازید و نیازی به پرداخت هزینه برای ماشین های مجازی ندارید، بر این اساس هزینه راه اندازی یک سرور دارای دو سی پی یو، جهت راه اندازی ۲۰ ماشین مجازی تنها ۶,۱۵۵ دلاراست، و هزینه نصب و راه اندازی Hyper-V کاملا رایگان است!

هزینه ها در vSphere چگونه است؟

هزینه ارزانترین نسخه cripple-ware به ازای هر پردازنده ۱,۹۴۰ دلار است. ما ۵ هاست داریم که در مجموع ۱۰ پردازنده در اختیارداریم، مجموع این رقم ۱۹۴۰۰ دلار خواهد شد واگر سرویس VM را بخواهید بر روی ویندوز سرور راه اندازی کنید،  هزینه آن (برای ۵ سرور) ۵۰,۱۷۷ دلار خواهد بود. در صورتی که در راه اندازی Hyper-V شما فقط هزینه لایسنس ویندوز سرور را پرداخت می کنید و تمامی امکانات Hyper-V را در اختیار دارید.

hyper-v رایگان است

۲.قابلیت گسترش و افزایش پذیری

در برخی موارد گفته می شود که Hyper-V برای بار کاری در حد Enterprise مناسب نیست. پاسخ  این است که مایکروسافت حدود ۹۵۰۰۰ کارمند دارد، و می توانید حدس بزنید از چه مقدار ماشین مجازی استفاده می کند. اما این تعداد ناچیزند، چرا که  مایکروسافت Azure کاملا بر اساس Hyper-V است و همچنین بازی های Xbox و Titanfall همگی بر روی ۱۰۰۰۰۰ ماشین مجازی در Azure اجرا می شوند، به عبارتی ۱۰۰۰۰۰ ماشین مجازی. زمانی که شخصی یک سرویس ابری در Azure راه اندازی می کند، سرویس وی بر روی Hyper-V اجرا می شود.

در تصویر زیر می توانید مقایسه Windows Server 2012 R2 با vSphere 5.5 را مشاهده کنید. دقت کنید که مایکروسافت از زمان عرضه ویندوز سرور تا کنون این ارقام را به روز نکرده است، زیرا مایکروسافت از لحاظ تئوری به محدودیت هایی رسیده است که کاربران دیگر علاقه ای به این ارقام بالا ندارند!

قابلیت گشترش و افزایش پذیری Hyper-v

۳. ذخیره سازی و شبکه

ذخیره سازی سنگ بنای مجازی سازی است. ذخیره سازی نامناسب منجر به مجازی سازی نادرست می شود. مایکروسافت سرمایه گذاری عظیمی را در بخش ذخیره سازی بر مبنای Block و ذخیره سازی نرم افزاری کرده که در ویندوز ۲۰۱۲ ارایه شده است.

بطور کلی، هر کلاستر از هر کدام از پلتفرم ها نیاز به یک SAN دارند. مایکروسافت موارد جایگزینی را در ویندوز سرور ۲۰۱۲ اضافه کرده و در نسخه R2 نیز آنها را توسعه داده است.

SMB 3.0 یک پروتکل جایگزین ذخیره سازی شبکه ای است که EMC (مالک VMware) نیز اعتراف کرده این پروتکل آینده ذخیره سازی خواهد بود. با این پروتکل ما می توانیم هزینه ذخیره سازی های فیزیکی را با یک سیستم ذخیره سازی نرم افزاری انعطاف پذیر کاهش دهیم. در همین زمان VMware نیز vSAN را عرضه کرده است.

بر اساس عملکرد ذخیره سازی،فایلهای VHDX مایکروسافت از دیسک های ۴K (کلاسترهای  ۴k) پشتیبانی می کند. در حالی که VMDK  (در VMware) از آن پشتیبانی نمی کند و لذا در پردازش داده های RAW کارایی کافی را ندارد.

در دیگر زمینه های ذخیره سازی مجازی سازی سرور با vmwareHyper-V مایکروسافت ODX را دارد و vSphere Enterprise Plus در مقابل VAAI را دارد. فایلهای VHDX تا ۶۴ ترابایت افزایش پیدا می کنند در حالی که فایلهای VMDK اخیرا به عدد ۶۲ ترابایت رسیده اند (در زمان عرضه ویندوز سرور ۲۰۱۲ این مقدار ۲ ترابایت بوده است). هردو پلتفرم ویژگی تغییر اندازه فضای ذخیره سازی در لحظه را دارند ، اما vSphere فقط از افزایش اندازه پیشتیبانی می کند.

یکی از بزرگترین ویژگی های Hyper-V مجازی سازی شبکه است که با اصطلاح SDN شناخته می شود. اما بسیاری معتقدند که VMware NSX اولین روش مجازی سازی شبکه بوده است. اما مایکروسافت سالها قبل از معرفی NSX وارد این مبحث شده بود.

SDN اصالت در مایکروسافت Azure است و در ویندوز سرور ۲۰۱۲ همراه با System Center 2012 عرضه شده است. SDN این امکان را برای شرکت های میزبانی فراهم می کند تا بتوانند شبکه بندی مجازی را خودشان انجام دهند. این ویژگی امکان ایجاد ۱۶ میلیون سابنت مجازی را در مقابل ۴۰۹۶ شبکه مجازی فراهم می کند. ضمن اینکه SDN با ارایه امکاناتی چون IP Overlapping برای ساب نت ها و IP agnostic برای سرویس های ابری، انعطاف پذیری را افزاش می دهد.

شبکه بندی کاملا نرم افزاری کافی نیست. در یک سرویس دهنده سخت افزار می تواند باعث افزایش قدرت عملیاتی،کارایی و اندازه پذیری آن شود.

ویژگی Virtual Machine Queue

DVMQ یا Virtual Machine Queue ویژگی است که پردازش کارامدتر با اندازه پذیری بیشتر در پردازش پکت ها را در شبکه فیزیکی را فراهم می کند. هر دو پلتفرم این ویژگی های سخت افزاری را ارایه می کنند. اما برای کسانی که امنیت برایشان مهم است ،Hyper-V می تواند رمز گذاری و رمز گشایی Ipsec را توسط کارت شبکه انجام دهد (Offload)، در حالی که VMware این قابلیت را ندارد.

SR-IOV یا Single Root IO Virtualizatio  ماشین های مجازی مشخصی را قادر می سازد تا بصورت مستقیم به منابع ماشین هاست متصل شوند تا تاخیر کمتر و عملکرد بهتری داشته باشد. علاوه بر این مایکروسافت Live Migration را در Hyper-V ارایه می کند در حالی که در VMware در برخی از نسخه ها این ویژگی وجود دارد.

ویژگی vRSS یا Virtual Receive Side Scaling چیست؟

vRSS یا Virtual Receive Side Scaling  ویژگی دیگری است که امکان پردازش با بار عملیاتی بسیار زیاد را در شبکه  ماشین های مجازی فراهم می کند و پردازش شبکه را در سطح شبکه توزیع کند، این ویژگی این امکان را فراهم می کند تا ضمن افزایش سرعت همزمان تاخیر کمتری داشته باشد. VMware تنها در نسخه VMXNet3 از این ویزگی پشتیبانی می کند.

بهتر است مقاله مجازی سازی سرور چیست را در ادامه مطالعه کنید.

۴. سرویس دهی

متخصصین IT بر روی ماشین ها، سوئیچ ها و مسیریاب ها تمرکز می کنند. در حالی که مدیران تنها یه این موضوع اهمیت می دهند که وب سایت در حال فروش محصولات و خدمات باشد. بخش فروش به کاربران و آنلاین بودن سرویس خرید اهمیت می دهند. برای حسابداری سرویس کنترل حساب های اعتباری اهمیت دارد و بخش خرید نیز می خواهند سرویس ایمیل و وب آنلاین باشد. اما آنچه برای مدیران IT اهمیت دارد این است که سرویس ها باید در دسترس،عملیاتی و در حال کار باشند. لذا کسی به ماشین های مجازی اهمیت نمی دهد، اما این ماشین های مجازی هستند که به خدمات ارزش می دهند.

مایکروسافت برای بیش از یک دهه یک زیرساخت سرویس محور را ایجاد کرده است. System Center همه چیز در برای راه اندازی سرویس ها (SCVMM)، مانیتورینگ سرویس ها (مدیریت عملیات SCOM)،اتوماسیون (SCORCH)، مدیریت سرویس (SCSM) و مادر تمامی سیستم های خدمات یعنی سرویس ابری (Windows Azure Pack) را فراهم می کند.

System Center چیست؟

System Center مجموعه ای است که لایسنس آن همانند یک ویندوز سرور بوده و تمامی امکانات را شامل می شود. ۵ نخسه ازلایسنس نسخه Server Management Datacenter برای ۵ ماشین هاست ۲ هسته ای با تعداد نا محدود ماشین مجازی برابر با ۱۸.۰۲۵ (۵ x 3,607) دلار خواهد بود. بنابراین شما تمامی ۸ امکانات System center را همراه با افزونه های رایگانی چون ویندوز Azure ، Gobal Service Manager ، System Center Advisor دریافت خواهید کرد. شما تمامی این امکانات را بصورت یکپارچه با کمتر از نیمی از قیمت پکیج VMware دریافت می کنید.

در نظر داشته باشید وقتی صحبت از قیمت می شود، شرکت های رقیب بسته های تخفیفی متفاوتی ارایه می دهند، لذا ما در اینجا به مقایسه لیست قیمت ارایه شده پرداختیم. ضمن اینکه در نظر داشته باشید شما نمی توانید vCenter را با System Center مایکروسافت مقایسه کنید، زیرا این دو پکیج تفاوت های بسیاری زیادی با هم دارند.

۵. سرویس ابری

مایکروسافت یک سیستم عامل ابری و یک پلتفرم بر اساس Hyper-V ساخته است که سرویس های زیر را ارایه می کند :
Private Cloud: توسط System center مدیریت می شود.

Public Cloud: شرکت های سرویس دهنده میزبانی با استفاده از ساختار System provider و یک پرتال ویندوز Azure به مشتریانشان سرویس های ابری ارایه می دهد.
Microsoft Azure: یک سرویس ابری با اندازه بزرگ بر اساس Hyper-V ایجاد شده و مدیریت شود و با راه اندازی یک System center بصورت خودکار در آید. هیچ شرکت ارایه کننده سرویس های ابری و مجازی سازی بیشتر از مایکروسافت نمی تواند ادعا کند که تقاضای برای سرویس های ابری Private و Public و به همان میزان Hybrid در حال افزایش است.

در مورد اینکه مایکروسافت آژور چیست بیشتر بخوانید.

سیستم عامل ابری، سرویس های Private,Public و Hybrid را پوشش می دهد.

سیستم عامل ابری به شما این انعطاف پذیری را می دهد تا مکان درستی را برای راه اندازی سرویس های خود انتخاب کنید و مسیر درستی را برای آینده انتخاب کنید.

در آخر باید گفت هر کدام از این پلتفرم ها ویژگی های خاص خودشان را دارند و ممکن است برای کاربران مختلف مناسب باشند. اما پلتفرم مایکروسافت برای متخصصانی که با ویندوز سرور سروکار دارند و بر روی آن سرمایه گذاری کردند،بدون شک Hyper-V بهترین، مناسب ترین و کم هزینه ترین انتخاب خواهد بود.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا