طراحی وب سایت

آموزش کامل تعریف زبان فارسی در HTML

در این مقاله به تعریف زبان فارسی در html  می پردازیم اما بایستی در ابتدا گفت کنسرسیوم وب (W3C) استانداردهای HTML و CSS را با یک دید کلی به همه زبانها و ملیتها در نظر گرفته است. بخصوص راجع به زبانهای موجود در خاورمیانه که از راست به چپ هستند. حروف فارسی در html
راست به چپ می باشند. لازم بذکر است که زبان فارسی و چند زبان دیگر مانند اردو و پشتو بعنوان بخشی از زبان عربی در نظر گرفته شده اند.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

اما این مساله نه تنها سبب عدم بکارگیری فارسی در دنیای اینترنت نیست بلکه دریچه ارزشمندی است که بسوی زبان فارسی گشوده شده است تا بلکه در آینده نگاه مستقلی به این زبان ایجاد گردد. فارسی نوشتن در html در استاندارد یونیکد تحت بلوک زبان عربی با استاندارد خوبی پشتیبانی شده است و امروزه تنها راه بکارگیری زبان فارسی در اینترنت بصورت استاندارد محسوب می شود.

مقاله ای که در این زمینه از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید vps ایران ) ارائه می گردد درباره ی نمایش متن فارسی در html می باشد که با الهام از مقاله ای بنام Authoring HTML for Middle Eastern Content منتشره توسط شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۱ می باشد. در این مقالات سعی خواهد شد روش های ساخت صفحات وب بصورت فارسی  نوشتن در html با استفاده از HTML 4.0 و CSS3 که اساس هر وبسایت می باشد را بررسی کنیم.

مجموعه نویسه

جهت نمایش صحیح یک صفحه وب، مرورگر باید نوع مجموعه نویسه ای که در آن صفحه استفاده شده است را بداند. جهت این امر باید نوع مجموعه نویسه در قسمت HEAD صفحه HTML قبلا معرفی شده باشد. برای اینکار از یک تگ META بین تگ های <HEAD> و <HEAD/> بصورت زیر استفاده می کنیم:

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=utf-8">

برای فارسی نوشتن در html بایستی در حالت فوق مجموعه نویسه صفحه بصورت utf-8، مناسب برای صفحات فارسی بصورت یونیکد تعریف شده است. برای صفحات وب با زبانهای خاورمیانه ای معمولا مجموعه نویسه های زیر را داریم:

iso-8859-1 - ISO Latin-1 standard (no Arabic characters included)
iso-8859-6 - ISO Arabic standard
windows-1252 - Windows 1252 (no Arabic characters included)
windows-1256 - Windows Arabic codepage
asmo-708 - ASMO 708 codepage
dos-720 - Arabic DOS 720 codepage


HTML essentials

بخاطر داشته باشید که مجموعه نویسه ها محدود هستند. اگر نویسه ای در یک صفحه استفاده شده است که در مجموعه نویسه تعیین شده برای صفحه وجود ندارد، این مساله باید بصورت صریح برای مرورگرمشخص گردد تا عمل نمایش صفحه بدرستی انجام پذیرد. به شما پیشنهاد می شود برای درک بهتر ابتدا مقاله ما با موضوع html چیست را مطالعه نمایید.

استفاده از فونت فارسی در HTML

برای تعریف فارسی نوشتن در html و تعریف زبان با استفاده از مشخصه LANG می توان نوع زبان را برای هر یک از عناصر HTML مانند بدنه، پاراگراف، متن و غیره را مشخص نمود. تعیین این مشخصه می تواند در موارد زیر مفید باشد:

  •  تشخیص زبان برای موتورهای جستجو
  • کمک به مرورگر جهت انتخاب نوع بهتر نمایش شکل نویسه ها
  • کمک به مرورگر جهت رعایت علائم و نقطه گذاری، فواصل، اتصال یا جداسازی حروف
  • کمک به برنامه های غلط گیر املائی یا انشائی

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه هدینگ چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

بعنوان مثال می توان زبان را برای تگ‎های <P> و <BODY> بصورت زیر تعریف نمود:

<BODY LANG="fa">
<P LANG="fa">


همچنین می توان این عمل را یک بار برای کل صفحه در قسمت HEAD بصورت زیر تعریف نمود:

<META HTTP-EQUIV="Content-Language" CONTENT="fa">

در عبارت فوق که در قسمت HEAD صفحه HTML می آید با استفاده از علامت fa نوع زبان، فارسی تعریف شده است. توجه داشته باشید که تقدم مشخصه LANG برای هر عنصر HTML از عبارت فوق بالاتر است.

در راستای آموزش HTML بایستی گفت هر زبان علامت یا مجموعه علائم مخصوص به خود را دارد که همه این علائم مشخص شده اند و می توانید استاندارد مربوطه را در [RFC1766] ببینید. بعنوان مثال برای زبان انگلیسی از en و برای عربی از ar استفاده می شود.

 

html5

اندازه فونت

هنگامی که مرورگر، یک صفحه با متون مختلف، مثلا فارسی و انگلیسی را نمایش می دهد ممکن است استفاده از اندازه فونت پیش فرض برای هر دو زبان، سبب نمایش نادرست و یا ناموزون صفحه گردد. بعبارت دیگر مثلا ممکن است متون فارسی در مقابل متون انگلیسی خیلی کوچکتر به نظر برسند.

بهترین راه حل برای استفاده از فونت فارسی در html و حل چنین مشکلی تعیین اندازه فونت برای هر نوع از متون است. بدین منظور برای راحتی کار می توان از CSS استفاده نمود. در مثال زیر دو نوع مدل یکی برای نمایش متون فارسی و دیگری برای نمایش متون انگلیسی تعریف و استفاده شده است.

 

<STYLE type="text/css">

SPAN.farsi

{ font-face: Times New Roman;

font-size: 12pt; }

SPAN.english

{ font-face: Times New Roman;

font-size: 10pt; }

</STYLE>

<BODY>

<P>

<SPAN>.سلام اینجا ایران است</SPAN>

<SPAN>Hello, This is Iran.</SPAN>

</P>

</BODY>

امیدواریم با خواندن این مقاله آموخته باشید که چگونه در html فارسی بنویسیم حال به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی ما با موضوع ” HTML5 چیست ” را برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه  HTML5  مطالعه نمایید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۶ دیدگاه ها

    1. سلام. html یک زبان نشانه گذاریه، یعنی میشه با کدهای html به پاراگراف، صفحات سایت و… یه ساختار داد ولی ویژگی زبان برنامه نویسی رو نداره، یعنی نمیتونید باهاش تابعی تعریف کنید و یا محاسبه ی منطقی انجام بدید. مثلا نمیتونیم دستور ۱۰+ ۵ رو با کدهای html اجرا کنیم و یا دستور if یا … در html قابل نوشتن و اجرا نیست.
      امیدوارم توضیحات مفید باشه

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا