میزبانی وب

۷ تفاوت هاست لینوکسی و ویندوزی

حتی اگر برای یک بار هم اقدام به تهیه هاست کرده باشید، قطعا در اولین قدم خود با پرسش “تفاوت هاست لینوکس و ویندوز در چیست” مواجه شده اید. این سوال ابعاد مختلفی را در بر می­‌گیرد. برای آنکه با ماهیت هرکدام از این دو نوع میزبانی و مزایا و معایب آن‌ها آشنا شویم، نیاز است که هرکدام از این بخش‌­ها به صورت جداگانه بررسی شوند. در این مقاله می خوانید تفاوت هاست لینوکسی و ویندوزی در چیست؟ و با توجه به این مقاله می توانید تصمیم بگیرید که هاست لینوکس بهتر است یا ویندوز؟

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

هاست لینوکس چیست؟

اگر سیستم عامل استفاده شده بروی هاست، لینوکس باشد به آن هاست لینوکس می گویند و در انواع هاست لینوکس ایران و خارج می تواند ایجاد شود که البته می تواند یکی از توزیع­‌های لینوکس همانند Centos، Ubuntu، CloudLinux و … باشد. اگر نمی دانید لینوکس چیست بهتر است مقاله سیستم عامل لینوکس چیست را مطالعه کنید.

هاست ویندوز چیست؟

اگر سیستم عامل استفاده شده بروی هاست، ویندوز باشد به آن هاست ویندوز می گویند هاست ویندوز نیز از سیستم عامل شرکت مایکروسافت به نام Windows Server استفاده می کند که معمولا با سال انتشار آن نسخه، همانند ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۲ شناخته می شود.

تفاوت هاست لینوکسی و ویندوزی

در بررسی تفاوت هاست لینوکس و ویندوز آنچه که با توجه به نام این دو نوع هاست قابل برداشت است، سیستم عامل استفاده شده در سرور آن‌هاست. هرکدام از این سیستم عامل‌­ها امکانات و بستر خاص خود را برای یک سرور میزبان فراهم می کنند و که با توجه به شرایط و نیاز کاربرها مزایا و معایب مشخصی دارند. این شرایط را می‌­توان در بخش‌­های زیر بررسی کرد:

تفاوت هاست لینوکسی و ویندوزی

۱- وب سرور

در فرق هاست لینوکس و ویندوز باید بدانید که آنچه شما به عنوان یک وب سایت می شناسید و با اجرای نام دامنه در مرورگر خود مشاهده می کنید، ماحصل یک مجموعه فرایند است که توسط وب سرور بر فایل‌­های وب سایت انجام می شود، تا نتیجه ای را حاصل کند که در مرورگر قابل مشاهده باشد. وب سرور را به نوعی می­‌توان یک بستر نرم افزاری در نظر گرفت که این وظیفه را بر عهده دارد. پس می­‌توان نتیجه گرفت که با توجه به نقش وب سرور، یک انتخاب صحیح چقدر می تواند در صحت عملکرد وب سایت تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.

از معروف ترین وب سرورهای لینوکسی می توان به Apache، NginX و LiteSpeed اشاره کرد که هر شرکت هاست بسته به نوع نیاز و پیکربندی سرورهای خود، پلان­‌هایی ارائه می دهد که از این وب سرورها استفاده می کنند. به عنوان مثال در سرویس­‌های هاست لینوکسی ایران Apache و NginX ارائه می گردد. وب سرور استفاده شده در ویندوز سرور نیز IIS است که با توجه به همان نسخه های مختلف ویندوز سرور ورژن­‌های متفاوتی دارد. به عنوان مثال در ویندوز سرور ۲۰۱۶ از IIS10 و در ویندوز سرور ۲۰۱۲ از ورژن IIS8 پشتیبانی می شود. در مورد نسخه های ویندوز سرور در مقاله ویندوز سرور چیست بخوانید.

مهمترین مسئله در انتخاب وب سرور، زبان برنامه نویسی است که وب سایت با آن طراحی شده است. اگر وب سایت با زبان­های ASP و یا ASP.net طراحی شده باشد تنها در یک سرور ویندوزی قابل راه اندازی خواهد بود. اما در صورتی­‌که از زبان‌­هایی همانند PHP، Python، Perl و… استفاده شده باشد، برخلاف باور عام، هم در سرور ویندوزی و هم لینوکسی قابل بارگذاری خواهد. این مورد کاملا بستگی به پیکربندی سرور توسط شرکت میزبان دارد. به صورت پیش فرض، پیکربندی سرورهای لینوکسی برای پشتیبانی از این زبان­‌ها مناسب­‌تر بوده و بازدهی بهتری ارائه می دهند.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که وب سایت­‌های نوشته شده با PHP به علت تعامل بهتری که با وب سرورهای لینوکسی دارند، بازدهی مناسب­‌تری در یک سرور لینوکسی خواهند داشت. به عنوان نمونه، هاست وردپرس ارائه شده در ایران هاست، در سرورهای لینوکسی ارائه شده و همچنین نسبت به پلان­‌های لینوکسی رایج، برای استفاده از WordPress نیز بهینه سازی شده و ابزار های مفیدی برای مدیریت راحت تر و بهتر وب سایت در اختیار شما قرار می دهد. با خرید هاست وردپرس می توانید از این خدمات بهره ببرید.

 

بیشتر بخوانید: هاست دانلود چیست

 

۲- دیتابیس سرور

یک وب سایت در کنار فایل‌­های خود، بسته به نحوه طراحی، از دیتابیس نیز استفاده می کند. دو دیتابیس MicroSoft SQL Server و MySQL در این بین از سایر رقیبان خود معروف‌­تر هستند.

دیتابیس MSSQL تنها در سرور ویندوزی قابل ارائه است. اما MySQL را می‌­توان هم در ویندوزی و هم در لینوکسی راه اندزای کرد (اخیراً شرکت مایکروسافت نسبت به ارائه نرم افزار SQL Server متناسب با سیستم عامل های لینوکسی نیز اقدام کرده است. اما همچنان پایداری لازم را نسبت به سیستم عامل ویندوز ندارد). MySQL همانند PHP پردازش بهتری در سرورهای لینوکسی دارد. همچنین از آنجاکه اکثر سایت‌­های مبتنی بر زبان برنامه نویسی PHP از MySQL به عنوان دیتابیس استفاده می کنند، ترجیح طراحان وب سایتی که از زبان PHP استفاده می کنند بر تهیه یک سرویس لینوکسی است.

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز در دیتابیس سرور

 

نکته: مد نظر داشته باشید، ارائه MySQL و PHP در سرورهای ویندوزی نیز کاملا امکان پذیر است. به عنوان مثال هاست ویندوز به صورتی پیکربندی شده اند که بتوانند به خوبی این سرویس‌­ها را ارائه دهند.

۳- میل سرور

امکان استفاده از سرویس ایمیل تقریبا در تمامی پلان‌­های ارائه شده توسط شرکت­‌های هاستینگ وجود دارد. این سرویس، هم در سرورهای ویندوزی و هم لینوکسی قابل ارائه است.

آنچه که نوع سرویس‌­دهی ایمیل را در هاست لینوکس و ویندوز متمایز می کند، ماهیت اپلیکیشین­‌هایی است که این وظیفه را بر عهده دارند. یک میل سرور مجموعه ای است از سرویس‌های مختلف. از این جمله می توان به SMTP ،IMAP ،POP3 و … اشاره کرد، که در یک سرور لینوکسی هر کدام از این سرویس‌ها توسط یک اپلیکیشن اجرا و مدیریت می شوند. به عنوان مثال در سرویس­‌های لینوکسی ایران هاست اجرای SMTP توسط Postfix و اجرای IMAP و POP3 توسط Dovecot انجام می شود.

در ویندوز شرایط قدری متفاوت است. معمولا یک اپلیکیشن مشخص همه وظایف را بر عهده دارد. از میل سرورهای معروف ویندوزی می توان به SmarterMail، MailEnable و Kerio Connect اشاره کرد. با توجه به مجمتع بودن امکانات ایمیل در ویندوز، بعضا مدیریت این سرویس نسبت به لینوکس آسانتر و بهینه تر است. در عین حال امکانات ارائه شده در میل سرورهای ویندوزی نسبت به شرایط مشابه در لینوکس بسیار بیشتر و متنوع تر است. به عنوان مثال در میل سرورهای ویندوزی ایران هاست از نرم افزار بسیار قدرتمند SmarterMail استفاده می شود که مازاد بر راهکارهای رایجِ تمامی میل سرورها، امکانات متنوع تری را نیز ارائه می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین هاستینگ ایران

 

۴- کنترل پنل­­‌ هاست

به علت مجبوبیت بیشتر سرویس‌­های لینوکسی، پنل­‌های آن نیز شناخته تر شده هستند. در این بین می­ توان به Cpanel، Plesk، DirectAdmin به عنوان معروفترین‌­ها اشاره کرد. از پنل‌­های رایج ویندوزی نیز می‌­توان به Plesk، SolidCP و WebsitePanel اشاره کرد.

همانطور که متوجه شدید در بین شرکت‌­های مشهور سازنده پنل، تنها Plesk نسبت به ارائه­‌ی پنل هم برای ویندوز و هم برای لینوکس اقدام کرده است. مقایسه تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز از لحاظ پنل‌­ها عملا کاری بیهوده است. زیرا هرکدام براساس ساختار و امکانات قابل ارائه همان سیستم عامل ساخته شده اند و نمی­‌توان این مورد را ملاک برتری برای یک هاست دانست.

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز در کنترل پنل­­‌ها

۵- امنیت

در مقایسه هاست لینوکسی و هاست ویندوزی، امنیت فاکتور مهمی است. شاید یکی از دلایلی که باعث محبوبیت بیشتر هاست­‌های لینوکسی شده است، معروف بودن سیستم عامل لینوکس به داشتن امنیت بیشتر است. از دید فنی این ادعا هیچگاه رد و یا تایید نشده است و موافقان و مخالفان آن نیز دلایل خاص خود را ارائه می دهند. اما تمام متخصصین بر یک مورد توافق نظر دارند؛ نحوه پیکربندی یک هاست توسط مدیر سرور و انجام بررسی‌­های دوره ای امنیتی و استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مربوطه، بسیار مهمتر از ویندوزی و یا لینوکسی بودن آن هاست است. پس دقت کنید که پیش از تهیه یک هاست، از انجام موارد یاد شده توسط شرکت مربوطه اطمینان حاصل کنید.

۶- قیمت

لینوکس به دلیل استفاده از ابزارهای بیشتر اغلب قیمت پایین‌تری را در مقایسه با ویندوز داراست. در هاست ویندوز، هزینه‌های مربوط به نگهداری و خدمات بالاتر است. دلیل اساسی و مهمی که باعث شده است هزینه‌ها و قیمت‌های لینوکس کاهش پیدا کند، رایگان بودن اکثر برنامه‌های کاربردی و به خصوص سیستم عامل ارائه شده است. این قیمت هاست، هنوز بدون در نظر گرفتن هزینه نرم‌افزار‌هایی مانند Windows Exchange و SQL Server است.

اما در این میان هاست ویندوز حرفه ای ارزان قیمت و هم قیمت لینوکس نیز وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر شما به دنبال یک هاست ارزان قیمت‌تر هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از هاست لینوکس استفاده کنید.

۷- سرعت

همانطور که می‌دانید سرعت یکی از پارامترهای مهم و اساسی در بحث مدیریت سایت‌ها و انتخاب هاست است. سرعت به سیستم عامل هاست‌ها مربوط نمی‌شود و فقط به سخت افزار سرور و ابزارهای بهینه سازی سرعت بکار برده شده توسط هاست‌ها می‌توان در مورد سرعت آن‌ها قضاوت کرد.

به طور کلی سرعت لینوکس با توجه به استفاده از تجهیزات گسترده‌ای که در باب بهینه سازی سرعت استفاده کرده است، در برخی از موارد سرعت بیشتری را نسبت به ویندوز ارائه داده است. یکی از علل کاهش سرعت به جز هاست مربوط به نسخه php می باشد.  آموزش آپدیت php وردپرس مقالات دیگری از ایران هاست را مطالعه نمایید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردم که جامع ترین توضیحات فرق هاست لینوکس و ویندوز را ارائه دهیم. اما با توجه به گستردگی جزئیات و سناریوهای مختلف درخواستی از سمت کاربران، ممکن است مواردی از قلم افتاده باشد.

اگر بعد از خرید دامنه ir و یا با هر پسوند دیگری، در مورد انتخاب هاست لینوکس و ویندوز سوالاتی در ذهن شما باقی مانده، و یا به راهنمایی­‌های بیشتر به جهت انتخاب سرویس هاست لینوکس یا ویندوز نیاز دارید، فرصت را از دست ندهید و هم اکنون با شماره ۸۳۳۰۵ تماس بگیرید تا با توجه به شرایط، مناسب‌ترین پلان توسط کارشناسان ایران هاست به شما پیشنهاد شود.

 

سوالات متداول

آنچه که با توجه به نام این دو نوع هاست قابل برداشت است، سیستم عامل استفاده شده در سرور آن‌هاست. هاست لینوکس از سیستم عامل لینوکس استفاده می کند که البته می تواند یکی از توزیع­‌های مختلف آن همانند Centos، Ubuntu، CloudLinux و … باشد. هاست ویندوز نیز از سیستم عامل شرکت مایکروسافت به نام Windows Server استفاده می کند که معمولا با سال انتشار آن نسخه، همانند ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۲ شناخته می شود.
زیرا هرکدام براساس ساختار و امکانات قابل ارائه همان سیستم عامل ساخته شده اند و نمی­‌توان این مورد را ملاک برتری برای یک هاست دانست.
شاید یکی از دلایلی که باعث محبوبیت بیشتر هاست­‌های لینوکسی شده است، معروف بودن سیستم عامل لینوکس به داشتن امنیت بیشتر است. از دید فنی این ادعا هیچگاه رد و یا تایید نشده است و موافقان و مخالفان آن نیز دلایل خاص خود را ارائه می دهند. اما تمام متخصصین بر یک مورد توافق نظر دارند؛ نحوه پیکربندی یک هاست توسط مدیر سرور و انجام بررسی‌­های دوره ای امنیتی و استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مربوطه، بسیار مهمتر از ویندوزی و یا لینوکسی بودن آن هاست است. پس دقت کنید که پیش از تهیه یک هاست، از انجام موارد یاد شده توسط شرکت مربوطه اطمینان حاصل کنید.

سیاوش غلامی

مدیر سرور ایران هاست - کارشناس ICT

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    در هاست های ویندوز شما محدودیتی برای نصب اپلیکیشن های با زبان PHP وجود داره یا خیر؟ منظورم این هست که ورژن php به روز می شه؟
    بنده هاستی می خوام که هم اپلیکیشن برنامه نویسی شده با .net core و هم با php به خوبی پشتیبانی بشه ، پیشنهاد شما چی هستش
    ممنونم

    1. سلام روز بخیر.
      آخرین ورژن php همیشه روی هاست های ویندوز نصبه و پشتیبانی میشه. اما پیشنهاد ما برای پرفورمنس مناسب تر اینه که پروژه .net core رو روی سرویس میزبانی ویندوز و پروژه php رو روی سرویس میزبانی لینوکس استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا