میزبانی وب

معنی سرور چیست به زبان ساده ( انواع سرور + کاربرد آنها )

در ذهن بسیاری از افراد معنی سرور در زمان خرید سرویس های میزبانی یا سرور بسیار پررنگ شده و تبدیل به یک چالش بزرگ برای آنها خواهد بود. به همین دلیل اساس این مقاله بر روی پاسخ پرسش سرور چیست به زبان ساده و در ادامه کاربرد سرور بنا شده است.

معنی سرور چیست؟

معنی سرور چیست؟ سرور در فارسی به معنی سرویس دهنده ذکر شده است. در پاسخ سوال server به چه معناست باید گفت، کامپیوتری همیشه روشن و قدرتمند است که کاربران در زمان‌های متفاوت، از آن انتظار پاسخ به درخواست‌های خود را دارند. تاریخچه سرورها از سال ۱۹۸۱ تا کنون به ثبت رسیده است. در ادامه این مقاله ایران هاست ( بهترین مرجع خرید vps ) با معنی سرور آشنا می‌شویم.

 

زمانی که دسترسی به سرور تنها در محدوده یک شبکه داخلی باشد، آنرا سرور شبکه می‌نامند. به این معنا که تمامی کامپیوتر‌های موجود در این شبکه، از سرور فرمان می‌گیرند و نیازهای تحت شبکه خود را به کمک آن تامین می‌کنند.

حال اگر گستره این شبکه را کمی بیشتر و تشکیل شده از تمام کامپیوترهایی که از طریق اینترنت به هم وصل شده‌اند بدانیم، با گروه بسیار بزرگی از کامپیوترهای همیشه روشن و در دسترس از طریق اینترنت، روبرو هستیم. سرورهای اینترنتی، اطلاعاتی که در هر زمان از شبانه‌روز بر روی پهنای اینترنت جستجو می‌شوند را، در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

 

کاربرد سرور با ذکر یک مثال ساده

کاربرد سروربه عنوان مثال، همانطور که می دانید مرورگر های مختلفی از جمله Chrome، Mozilla Firefox، Opera و… وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده کنید. زمانی که شما در مرورگر خود (به عنوان مثال مرورگر Chrome) به دنبال موضوعی هستید، در این حالت درخواست خود را به مرورگر داده و این مرورگر به سرور مربوطه مراجعه کرده و اطلاعات و داده های لازم را از آن گرفته و به شما تحویل می دهد.

 

منابع سخت افزاری سرور 

منظور از منابع سخت افزاری سرور و تنظیمات سرور چیست؟ سرور از قطعات سخت‌افزاری خاصی تشکیل شده ‌است که بالاترین پردازش و عملکرد از آنها انتظار می‌رود. عموما سرورها از پردازنده‌ای قدرتمند با چندین عدد هسته فیزیکی و مجازی، RAM بالا و هارد‌دیسک با فضای ذخیره‌سازی چند ترابایتی، تشکیل می‌شوند.

با توجه به این میزان قدرت و عملکرد، سرور می‌بایست در فضایی نگهداری شود که بدون هیچ‌گونه اختلال و قطعی به صورت ۲۴ ساعته روشن و به اینترنت وصل باشد. کاربرد سرور با توجه به این ساختار و پاسخگویی به درخواست‌های متعدد کاربران، معنا می‌یابد.

دیتاسنتر چیست؟

 

 

در شبکه اینترنت یکی از مهم‌ترین فاکتورها به هنگام دریافت خدمات، سرور یک پایداری محسوب می‌شود. محل‌های ویژه‌ای در سراسر دنیا با نام دیتاسنتر یا همان مرکز داده، جهت نگهداری از سرور ها احداث می‌شوند که تمرکز آن‌ها بر روی کیفیت شبکه، پشتیبانی قطعات و نرم‌افزارهای مورد نیاز است. این مراکز داده بصورت تخصصی، شرایط را برای استفاده از سرورها به دور از قطعی و مشکلات دیگر، فراهم می‌آورند.

بنابراین “دیتاسنتر” محلی است که صدها و یا هزاران کیس سرور ( برای نگهداری و پردازش اطلاعات مهم در شبکه استفاده می شود) را در رک‌‌‌ها (Rack)، کیج‌ها (Cage) و اتاق‌های مختلف، جای می‌دهد. ساختمان دیتاسنتر از بخش‌های مختلفی مانند اتاق کنترل، اتاق سرور، ژنراتورها، تاسیسات خنک‌سازی، انبار سخت افزار، اتاق UPS و  Battery Backup، اتاق نگه‌داری از وسایل اطفای حریق و اتاق مدیریت شبکه تشکیل می‌شود. این بخش‌ها با توجه به نیازها، طراحی و امکانات و زیرساخت برای هر مرکز داده، کاملا متفاوت خواهند بود.

بیشتر بخوانید: هارد ssd چیست

آشنایی با سیستم عامل سرور 

سرور ها دارای نرم افزار و سیستم عامل های مختص به خود هستند که بر روی این کامپیوتر ها نصب می شود. از این جمله سیستم‌ عامل‌‌ سرور می توان به سیستم عامل های توزیع های مختلف Linux و Windows Server اشاره کرد.

همچنین بر اساس ساختاری، به هنگام خرید سرور اختصاصی ایران وخارج بایستی بدانید که سرورها به سه دسته Tower ،Rack و Blade تقسیم می شوند که Rack و Blade بیشتر در محیط ها و شبکه های بزرگ مانند ISP ها استفاده می شوند. این سرور ها باید بطور شبانه روزی کار کنند. به همین دلیل برای مراقبت و خنک کردن آنها بهترین روش ها به کار گرفته می شود.

به همین دلیل در هنگام نصب سیستم عامل سرور باید به کاربرد سرور و نرم افزار هایی که بر روی آن نصب شده است توجه داشت. ویندوز سرور نمونه ای است که میتوان در اینجا به آن اشاره کرد. و به شما پیشنهاد می کنیم در صورتیکه تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه دارید، به مقاله windows server چیست مراجعه نمایید.

سیستم عامل سرور

انواع سیستم عامل‌ های سرور 

انواع سیستم عامل های سرور به شرح زیر است:

  • لینوکس: تمامی توزیعات لینوکس مانند CentOS، Debian و…
  • ویندوز: تمامی نسخه‌های مختلف ویندوز مانند Windows Server 2012، windows Server2016  یا نسخه‌های قدیمی ۲۰۰۸
  • مجازی‌ساز: نرم‌افزار مجازی‌سازVmware ESX ( vmware چیست )  و Hyper-v ، KVM و…

ویژگی های سرور 

  • انحصاری‌بودن منابع سخت‌افزاری
  • قابلیت افزایش و ارتقا سخت‌افزار سرور
  • اتصال دائمی به اینترنت
  • سرعت عملکرد بسیار بالا
  • قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع
  • امنیت بالا
  • امکان پیاده‌سازی Raid نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بر روی سرور

 

بیشتر بخوانید: raid چیست؟

 

انواع تنظیمات سرور 

همانطور که می دانید، سرور یک کامپیوتر قدرتمند و همیشه روشن میباشد که از یکسری منابع سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است و نیاز به تنظیمات و نگهداری دارد. در واقع، می‌توان با اجرای تنظیمات مناسب برای سرور، به نوعی ساختار آن را معماری کرد و استفاده بهتری از منابع آن برد. به عبارت دیگر، با استفاده از تنظیمات سرور، نحوه برقراری ارتباط و میزان دسترسی کاربر به منابع سرور را مشخص میکنیم. در اینجا چند نمونه از روشهای تنظیم کردن سرور را بیان کرده‌ایم:

_ ساده ترین شکل تنظیم یک سرور، این است که تمامی منابع آن شامل برنامه نرم‌افزاری، پایگاه داده و…  را در یک محیط قرار دهید. در این روش که به سرعت قابل اجرا است، کاربر ارتباط مستقیمی با سرور دارد. البته عیب یابی این نوع تنظیم کمی مشکل می باشد.

تنظیمات سرور

_ می‌توان پایگاه داده را از روی اینترنت جدا کرد و ارتباط کاربر با آن را از طریق یک برنامه سرور برقرار نمود. با انجام این کار امنیت و محافظت از بانک اطلاعاتی داده ها افزایش می یابد. از طرفی، اگر پهنای باند و سایر شرایط مناسب برای برقراری ارتباط بین سرور پایگاه داده و سرور برنامه وجود نداشته باشد موجب عملکرد ضعیفی می‌شود.

_ نوع دیگری از تنظیمات سرور، استفاده از لود بالانسر میباشد. اگر بخواهید چندین برنامه را بر روی یک دامنه ارائه دهید، این روش مناسب خواهد بود. البته، اگر لود بالانسر که رابط بین کاربر و محیط اصلی سرور است، کار نکند، عملکرد برنامه و ارائه خدمات مختل می‌شود.

_ تکثیر پایگاه داده، روش دیگری می باشد. ساختار این روش، شباهت زیادی به روش قبلی(لود بالانسر) دارد. با این تفاوت که برای هر سرور، یک پایگاه داده قابل خواندن تکثیر می شود. به روز رسانی پایگاه داده(نوشتن)، از طریق سروری که به عنوان Master تعیین شده است، انجام می‌شود و امکان خواندن برای سایر سرورها وجود دارد. بنابراین، با نقص در سرور Master عمل به روز رسانی پایگاه داده، به تأخیر می‌افتد.

 

دریافت مشاوره خرید سرور اختصاصی و مجازی در ایران هاست.

 

بهترین تنظیم سرور

تنظیمات گفته شده در بالا هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. بطور کلی، در برخی از مدلهای سرور، نیاز به منابع و تجهیزات بیشتری در طرف سرویس گیرنده میباشد که موجب افزایش هزینه ها میشود. از طرفی، زمانی که بخش زیادی از اطلاعات را در طرف سرویس دهنده قرار دهیم، نیاز کمتری به توسعه قطعات سخت افزاری مانند: هارد، سی پی یو و… برای ذخیره و پردازش داده ها داریم و بیشتر این منابع سخت افزاری، در محل سرویس دهنده تأمین میگردد.

بنابراین، در پاسخ به سوال: مناسبترین روش تنظیمات سرور چیست؟ می‌توان به طور خلاصه گفت: انتخاب روشی منحصر به فرد که در تمامی شرایط کاری بهترین باشد، کمی دشوار و شاید هم غیرممکن است، ولی می توان با بهره گیری از راهنمایی های متخصصان در این زمینه و با توجه به شرایط گوناگون محل کار، مناسب ترین و سازگار ترین تنظیم را برای سرور در نظر گرفت.

 

انواع سرور از نظر تخصیص منابع

حال که با مفهوم عبارت منظور از سرور چیست آشنا شدید اکنون به بررسی کاربرد سرور می پردازیم سرورها جهت ارائه خدمات به کاربران به چند دسته سرور اشتراکی و سرور اختصاصی، تقسیم‌می‌شوند که نحوه تخصیص منابع آن‌ها، متفاوت است.

۱- سرور اشتراکی

بر روی سرور اشتراکی با توجه به نوع کاربردی که دارد تعدادی وب سایت، دیتابیس یا میل دامین تعریف شده‌اند که در لحظه، پاسخگوی درخواست‌های متعددی از کاربران خواهند بود. همانطوریکه از نام یک سرور اشتراکی می‌توان فهمید، منابع آن اعم از پردازنده، پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و… طبق تعاریف مدیر سرور بین کاربران با اشتراک فضای سرور ایجاد می‌شود.

۲- سرور VDS

مقایس بزرگ‌تر با منابع اختصاصی‌تر از یک سرویس اشتراکی است که از طریق “مجازی‌سازها” تقسیم منابع یک سرور اختصاصی میزبان به چند ماشین، صورت می‌پذیرد. با توجه به اختصاصی بودن منابع این ماشین‌ها، تعداد وب‌سایت‌هایی که بر روی سرور میزبان ایجاد می‌شوند از وب سایت‌های سرور اشتراکی کمتر خواهند بود. به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه تکنولوژی مجازی سازی سرور چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

۳- سرور اختصاصی

شرکت‌های بزرگ و وب سایت‌های پربازدیدی مانند فروشگاه‌های آنلاین، نیاز به منابعی بیش از یک ماشین مجازی خواهند داشت. کاربران این دسته سرویس‌ها، در پردازنده RAM، فضای دخیره‌سازی اطلاعات، جایگاه قرارگیری در رک و پهنای باند بر روی یک سرور، کاملا اختصاصی میزبانی می‌شوند.

در ایران، سرورهای اختصاصی به دو دسته‌ی عمده سرور اختصاصی ایران و سرور اختصاصی خارج کشور تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو مورد عموما محدود به موقعیت جغرافیایی آنها می‌شود که در چه محل و دیتاسنتری، میزبانی می‌شوند.

انواع سرور و کاربرد آنها

با توجه به کاربرد سرورها انواع سرور با کارایی متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر نا‌م‌گذاری شده‌اند:

Web سرور

این نوع سرور در راه‌اندازی وب‌سایت‌ها و hosting کاربرد دارد. مقاله وب سرور چیست می تواند اطلاعات بیشتری در این طمینه به شما بدهد که از حوصله این مقاله خارج است.

Mail سرور

کاربرد سرور پست الکترونیک برای ارسال و دریافت ایمیل است. با نصب نرم‌افزارهای ایمیل مانند Smartermail ، Postfix و… بر روی سرور می‌توان جهت خدمات ایمیل از آن استفاده کرد.

data server

این نوع پیکربندی اغلب در سازمان‌ها، شرکت‌ها جهت بانک اطلاعاتی مورد استفاده‌ی یک نرم‌افزار یا سرویس، قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن سرور

بر روی این سرور، نرم افزار مورد استفاده کاربران سرور نصب می‌گردد و ایشان از طریق کامپیوترهای خود می‌توانند به آن، دسترسی داشته باشند.

اپلیکیشن سرور

File سرور

این نوع سرور، یکی از اساسی‌ترین و ساده‌ترین انواع سرورها، جهت اشتراک فایل است.

DNS سرور

سروری که بر روی آن سرویس و تنظیمات DNS ( dns چیست ) وب سایت‌ها انجام شده است و وظایف مربوط به Resolve شدن آدرس سرور IP های مربوط به وب سرور، ایمیل سرور و… را در شبکه اینترنت بر عهده دارد.

Game سرور

گیم سرور چیست؟ سرور بازی نوعی از Application Server است. و همانطور که از نامش پیداست، کاربرد سرور گیم فقط برای نصب بازی بر روی سرور است و کاربران متصل به شبکه می‌توانند با برقراری ارتباط با Game سرور از بازی استفاده کنند.

Media سرور

کاربرد سرور مدیا بجهت اشتراک گذاری سرویس های چند رسانه ای تعبیه شده است.

سرور محاسباتی

برخی از شرکت ها یا سازمان ها برای امور خود از محاسبات زیاد و مختلفی استفاده می کنند. این حجم بالا از محاسبات باعث می شود تا برای مدیریت بهتر این محاسبات، لازم باشد تا آن ها یک سرور محاسباتی را اجاره نمایند و کار های مختلف خود را بر روی آن انجام دهند.

 

proxy server چیست؟

پروکسی سرور چیستدر پاسخ به پروکسی سرور چیست بایستی گفت به عنوان یک رابط بین Server اصلی و Client، اطلاعات را از طرفین گرفته و پس از بررسی، به گیرنده ارسال می‌نماید.

نکات مهم در انتخاب دستگاه سرور مناسب

از نظر کارشناسان ایران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات خرید سرور ابری ) هنگام انتخاب سرور مناسب، چندین نکته وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنیم. پیکربندی سخت افزاری، زیر ساخت شبکه و اینترنت قدرتمند، قابلیت‌های امنیتی و حفاظت از اطلاعات مواردی هستند که باید به آن‌ها، اهمیت ویژه‌ای دهیم. نکته مهم دیگر، کاربرد سرور است و اینکه برای برآورده کردن چه نیازی با چه منابعی، سرور تهیه می‌شود. قبل از انتخاب سرور، ویژگی‌های خاص آن‌را ارزیابی کنید تا در قبال هزینه پرداختی، سروری مناسب و کاربردی تهیه کنید.

‫۱۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا