رایانش ابری

microsoft azure چیست و نحوه استفاده از مایکروسافت آژور در ایران

عموما” سیر پیشرفت و تکامل و حتی تعریف تکنولوژی های دنیای آی تی، به دو بازه زمانی تقسیم می شود. دوران قبل از ورود مایکروسافت به آن تکنولوژی و دوران بعد از آن! یکی از تکنولوژی های پردازش ابری، بنام microsoft azure معروف است و این مقاله حول محوریت پرسش مایکروسافت آژور چیست تهیه شده است. در ادامه بصورت کامل به شما خواهیم گفت که microsoft azure چیست؟ و از قابلیت های مهم آن نام میبریم.

مایکروسافت آژور یا microsoft azure چیست ؟

مایکروسافت آژور یک سرویس محاسبات ابری است. در واقع می توان گفت مایکروسافت در ژوئن ۲۰۱۲، با معرفی Windows Azure برگ جدیدی در مبحث پردازش ابری (cloud computing) ایجاد کرد. البته لازم به ذکر است که در مارچ ۲۰۱۴ ویندوز آژور به Microsoft Azure تغییر نام داد.

در این سرویس تقریبا گران قیمت، تیم SLA شرکت Microsoft به صورت رسمی آپتایم و پایداری ۹۹.۹۵ درصد را برای کاربران خود تضمین می کند.

مایکروسافت آژور چیست

microsoft azure یک سرویس کاملا پیچیده و در عین حال کاربر پسند است که در صورت داشتن تجربه در کار با سرویس های مایکروسافت، زیر و بم این سرویس را در چند دقیقه کشف خواهید کرد.

در اولین ورود به کنترل پنل مایکروسافت آژور، زرق و برق کنترل پنل شما را نسبت به سرویس مایوس می کند و احساس ورود به حساب کاربری بازی آنلاین به شما دست می دهد. اما در نظر داشته باشید پشت این ظاهر زیبا و تقریبا غیر حرفه ای، یکی از بی نقص ترین سرویس های پردازش ابری دنیا منتظر شماست.

پنل microsoft azure

حال که با مفهوم ویندوز اَژور   آشنا شدید باید بدانید قابلیت های microsoft Azure چیست؟

قابلیت های microsoft azure

سرویس آژور مایکروسافت علاوه بر قابلیت (PaaS (Platform as a Service که امکان استفاده از فضای ابری جهت گسترش نرم افزار های اینترنت را می دهد، قابلیت Infrastructure as a Service را نیز ارائه می دهد. در این سرویس که بیشتر بر مبحث مجازی سازی (Virtualization) تمرکز دارد، کاربر می تواند با ایجاد ماشین های مجازی با سیستم عامل دلخواه، نسبت به کنترل کامل سرویس خود در فضای ابری، اقدام نماید. برای کسب اطلاعات در حوزه paas چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

قابلیت های مایکروسافت azure چیست؟

یکی از مهم ترین قابلیتهای مایکروسافت آژور ارائه قابلیت Cross Platform است. مایکروسافت از تجارب گذشته خود استفاده کرده است و می داند که با ارائه سرویس هایی که منحصرا بر پایه ویندوز هستند، بخشی از مشتریان خود را از دست خواهد داد. طبق ادعای مایکروسافت، در سرویس microsoft azure، شما می توانید از تمامی سیستم عامل های موجود و تمامی زبان های برنامه نویسی و پلتفرم های رایج استفاده نمایید.

در صورتی که موقعیت جغرافیایی کاربران شما متفاوت است، ویندوز اَژور این قابلیت را برای شما فراهم می کند که سرویس خود را ۱۳ منطقه جغرافیایی مختلف، به صورت همزمان در اختیار کاربران خود قرار دهید تا بتوانید بعد مسافت را از لیست مشکلات خود حذف نمایید.

در صورتی که از اکانت مایکروسافت اوت‌لوک استفاده می نمایید، نیازی به ثبت نام مجدد در آژور مایکروسافت وجود ندارد. شرکت مایکروسافت با تقلید از google سعی بر یکپارچه سازی سرویس های خود کرده است. همچنین هنگام ثبت نام در Azure مایکروسافت به شما اجازه استفاده از این سرویس به مبلغ ۲۰۰ دلار برای یک ماه به صورت رایگان را می دهد که پیشنهاد مناسبی جهت محک زدن این سرویس به نظر می رسد. در مورد آنکه outlook چیست در مقالات دیگر ما بخوانید.

به صورت کلی، با توجه به نوین بودن تکنولوژی پردازش ابری، ایده های مایکروسافت می تواند به عنوان الگو جهت پیشرفت روز افزون این تکنولوژی باشد. اما با یک حساب سرانگشتی، با چشم پوشی از هزینه های بالای این سرویس، می توان Microsoft Azure را به عنوان پرچم دار سرویس های پردازش ابری در نظر گرفت.

استفاده از مایکروسافت آژور چگونه است؟

در مرحله ی اول ثبت نام است و شما می توانید با حساب مایکروسافت ثبت نام انجام دهید و در ادامه حساب خود را توسط کارت اعتباری تایید کنید ولی اگر قصد دارید طرز کار با آژور را یاد بگیرید از اکانت رایگان (Free Account) استفاده کنید تا به مدت یک سال به مجموعه ی گسترده ای از سرویس ها دسترسی داشته باشید.

استفاده ی رایگان به این شکل است که طی یکسال، در ۳۰ روز اول مایکروسافت ۲۰۰ دلار به شما اختصاص می دهد و می توانید به صورت نامحدود از همه ی امکانات استفاده کنید و پس از طی ۳۰ روز امکانات محدود می شود و پس از ۱۲ ماه هم بنا به نیازهای خود می توانید اقدام به خرید پلن کنید.
افرادی که تمایل به استفاده ی بیشتر از آژور دارند امکانی به نام ماشین حساب قیمت گذاری خواهند داشت و همچنین برای مثال دسترسی به ساخت ماشین مجازی و یا ساخت پایگاه داده ی SQL داشته باشند.

مایکروسافت آژور در ایران

با فراهم نمودن زیر ساخت های لازم توسط ایران هاست، مایکروسافت آژور در ایران قابل دسترس است. شما می توانید از فناوری رایانش ابری microsoft azure بهره مند شده و سرویس های عرضه شده بر روی آن را مدیریت کنید. شما از طریق پرتال کاربری سرویس آژور می توانید از آن استفاده کنید.

برای استفاده از azure در ایران شما می توانید یک داشبورد اختصاصی داشته باشید که با استفاده از آن با چند کلیک تمامی سرویس های مورد استفاده وهمچنین مایکروسافت آژور در ایران خود را مشاهده کنید و سرویس های جدیدی را به آن اضافه کنید. همچنین می توانید با استفاده از ابزار مدیریت منابع آژور سرویس های خود را دسته بندی و منظم کنید. برای انجام دادن کار های تکراری نیز می توانید از Powershell  آژور استفاده نمایید.

هزینه استفاده از سرویس مایکروسافت آژور در ایران

می توان این جمله را بیان کرد که بیشتر سرویس های microsoft azure هزینه ها را با استفاده از مدل pay-as-you-go دریافت می کنند. این جمله به این معنا می باشد که شما هر چقدر که از سرویس ها و منابعی که آژور دارد، استفاده کنید به صورت کاملا داینامیک می توانید هزینه آن را نیز پرداخت کنید.

لازم به ذکر است که شما توانایی این را دارید که منابع خود را به صورت سالانه رزرو کرده و همچنین از تخفیف هم بهرمند شوید. اگر شما بار اولی باشد که می خواهید از سرویس های مایکروسافت آژور استفاده کنید، می توانید ۲۰۰ دلار اعتبار هدیه را دریافت نماید.

استفاده از آژور در ایران به صورت ماهیانه و سالیانه ارایه شده و در حال حاضر امکان تهیه آن به صورت pay-as-you-go را ندارد.

سلیم شهری

علاقه‌مند به IT

‫۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا