میزبانی وب

۲۰۱۶ windows server چیست + ۱۰ قابلیت برتر در ویندوز سرور ۲۰۱۶

در حال حاضر ویندوز سرور ۲۰۱۶ با نسخه TP5 نمونه پیش نمایش عرضه شده است. در این مقاله قصد داریم به شما معرفی کنیم که ویندوز سرور ۲۰۱۶ چیست و به بررسی ۱۰ قابلیت برتر که در ویندوز ۲۰۱۶ گنجانده شده است بپردازیم.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

۲۰۱۶ windows server چیست؟

مایکروسافت با ویژگی‌های جدید در این نسخه، به فضای ابری نزدیک شد. مایکروسافت Nano Server را معرفی کرد، که یک گزینه حداقل استفاده از سرور برای افزایش امنیت با کاهش بردار حمله (attack vector) بود.

یکی دیگر از نکته‌های امنیتی، ویژگی جدید Hyper-V shielded VM است که برای جلوگیری از آسیب رساندن داده‌ها در VM، از رمزگذاری استفاده می‌کند.

کنترل کننده شبکه یک ویژگی کلیدی جدید شبکه است که به مدیران اجازه می‌دهد تا سوئیچ‌ها، زیر شبکه‌ها و سایر دستگاه‌های شبکه‌های مجازی و فیزیکی را مدیریت کنند.

این سیستم عامل سرور، در نسخه‌های استاندارد و Datacenter وجود دارد. در ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه استاندارد دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تر در مجازی سازی، ذخیره سازی و شبکه نیست.

 

بیشتر بخوانید: اکتیو ویندوز ۱۰

 

قابلیت های ویندوز سرور ۲۰۱۶

Nano Server

کنسول recovery در نانو سرورادعا می کند که نسبت به رابط کاربری گرافیکی ۹۲ درصد ردپای نصب کمتری دارد. فراتر از این مطلب موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث می شود حداقل برای برخی از کار ها از نانو سرور استفاده کنید :

windows_server-2016

  • سیستم عامل به اصطلاح لخت که نیاز به آپدیت و ری استارت کمتری در سرور مجازی دارد.
  • این سرور سطح تماس کمتری با بیرون دارد، لذا سطح حمله بر روی آن بسیار کمتر از نسخه گرافیکی ویندوز سرور است.
  • نانو سرور به حدی کوچک است که به آسانی می توان آن را بین سرورها ،دیتاسنتر ها و مکان های فیزیکی جابه جا کرد.( برای کسب اطلاعات در حوزه مرکز داده چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.)
  • نانو سرور از بسیاری از سرویس های  کاری رایج ویندوز به اضافه هاست hyper-v را نیز میزبانی می کند

نانو سرور تمایل دارد تا کاملا بصورت ریموت مدیریت شود،یک کنسول مدیریتی با رابط کاربری نیز برای مدیریت آن وجود دارد که Nano Server Recovery Console نامیده می شود و به شما اجازه می دهد تا پیکربندی های اولیه را انجام دهید.

1

Containers

 مایکروسافت همکاری نزدیکی با تیم  Docker دارد تا container های Docker را وارد ویندوز سرور کند. تا کنون container ها تنها در لینوکس و دنیای open source  وجود داشتند. این امکان به شما اجازه می دهد تا اپلیکیشن ها و سرویس ها را در یک محیط ایزوله مدیریت کنید. ویندوز سرور ۲۰۱۶ دو نمونه متفاوت از ویندوز دارای container را ارایه می کند:

  1. Windows server container: این نوع از container ها مناسب برای پررسه هایی هستند که اهمیت کمی دارند و مهم نیست که  از منابع اشتراکی با دیگر Container ها  استفاده کنند.
  2. Hyper-V container: این container هاست Hyper-V نیست، بلکه یک نمونه از ویندوز سرور داخل container و بسیار ایزوله است و از تمامی container های دیگر و حتی سرور مادر مجزا شده است. Container هایHyper-V مناسب برای پروسه های کاری مهم هستند.

2

Linux Secure Boot

Secure Boot بخشی از ویژگی UEFI است که محیط آغاز به کار سرور را در مقابل تزریق روت کیت ها و دیگر بد افزارها محافظت می کند.

در نسخه جدید ویندوز ۲۰۱۶ می توان ماشین های مجازی لینوکس را تحت Hyper-V اجرا کرد بدون اینکه مشکلی بوجود بیاید یا مجبور شوید Secure Boot Feature را غیر فعال کنید.

 

بیشتر بخوانید: هایپر وی چیست

 

ReFS

سیستم فایل Resilient مدت زیادی است که وارد ویندوز سرور شده است. در ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه پایدار آن عرضه می شود. ReFS قرار است  دارای عملکرد بالایی باشد و برای کار با فضاهای ذخیره سازی و پروسه های کاری Hyper-V استفاده شود.

blog_ms_exchange_server_multisoft_systems

Storage Spaces Direct

Storage Spaces Direct یک ویژگی جالب در ویندوز سرور ۲۰۱۶ است که ایجاد دیسک های ذخیره سازی منعطف و دارای redundancy را برای مدیران به صرفه تر می کند. این ویژگی در ویندوز سرور ۲۰۱۶ فضای ذخیره سازی را بسط می دهد و به node های fail over اجازه می دهد تا از روش ذخیره سازی لوکال در داخل cluster استفاده کنند. با اضافه کردن node های بیشتر به کلاستر ها ، Storage Spaces Direct بصورت خودکار فضای ذخیره سازی در داخل pool قرار می دهد.

در صورتیکه اطلاعاتی درباره کلاستر ها ندارید، می توانید به مقاله cluster چیست مراجعه نمایید.

ADFS v4

سرویس (Active Directory Federation Services (ADFS یک رول در ویندوز سرور است که از ویژگی احرازهویت براساس token پشتیبانی می کند.

ADFS v4  در ویندوز ۲۰۱۶ سرانجام از روش احراز هویت OpenID، احرا هویت چند فاکتوره MFA و روش دیگری که مایکروسافت آن را دسترسی ترکیبی مشروط می نامد استفاده می کند.

Nested Virtualization

مجازی سازی از نوع Nested بر میگردد به قابلیت ماشین مجازی برای اینکه خودش بتواند ماشین های مجازی دیگری  در داخل خود میزبانی کند. این مورد در نسخه های قبلی امکان پذیر نیود اما سرانجام این قابلیت در ویندوز سرور ۲۰۱۶ قرار داده شد.

Hyper-V Hot-Add Virtual Hardware

 این امکان را فراهم می کند که بتوان به یک ماشین مجازی در حال کار یک قطعه سخت افزاری مجازی اضافه کرد یا مقدار RAM تخصیص داده شده را تغییر داد ، با این کار در ویندوز سرور ۲۰۱۶ دیگر نیازی به ری استارت ماشین مجازی نداریم. به عنوان نمونه:  افزودن یک کارت شبکه مجازی به یک ماشین مجازی که در حال کار است

PowerShell Direct

در ویندوز سرور ۲۰۱۲ ، مدیران سرور ماشین های مجازی را همانند همان سرور فیزیکی از طریق powershell مدیریت می کردند. در ویندوز سرور ۲۰۱۶ فرامین مدیریت ریموت Powershell دارای پارامتر *VM هستند و دستورات  مستقیما به خود ماشین های مجازی ارسال می شود.

Shielded VMs

VM های محافظت شده نسل دو م VM ها هستند و  درویندوز سرور ۲۰۱۲  معرفی شده اند، اما  ویندوز ۲۰۱۶  VM های  محافظت شده  امکان کنترل عمیق تر و دسترسی بیشتر را از طریق Hyper-V فراهم می کند.

برای مثال، هاست Hyper-V شما ممکن است بیش از یک ماشین داشته باشد و شما قصد دارید مطمئن شوید که گروه های مدیر Hyper-V تنها به VM های تعیین شده خودشان دسترسی دارند، در VM های محافظت شده با استفاده از رمزگذاری BitLocker می توان هارددیسک ماشین های مجازی را رمز گذاری کرد. متاسفانه توضیح درباره اینکه بیت لاکر چیست در حوصله این مقاله نمی گنجد در تیجه آنرا در مقاله ای مجزا توضیح داده ایم.

با جمع بندی موارد ذکرشده می توان نتیجه گرفته که تیم مهندسی ویندوز سرور تمرکز زیادی بر روی زیر سیستم های  زیر گذاشته اند :

  • پردازش
  • مجازی سازی
  • امنیت

در نهایت با نصب ویندوز سرور ۲۰۱۶ خواهیم دید چه قابلیتهای دیگری به آن اضافه می شود.

این مقاله توسط تیم ایران هاست ( خدمات خرید انواع هاست از جمله هاست ویندوز حرفه ای ) برای کسب اطلاعات تکمیلی در این حوزه به شما توصیه می کنیم مقاله ی ما با موضوع ” ویندوز سرور چیست ” را مطالعه نمایید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا