عمومیکسب و کار

موشن گرافی چیست؟ ( انواع موشن گرافیک کدامند؟ )

طراحی موشن گرافیک از جذاب‌ترین، کاربردی‌ترین و پردرآمدترین شغل‌های دنیاست. در ایران نیز بازار کار مناسبی برای موشن گرافی وجود دارد و افراد علاقه مند زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند. اما موشن گرافیک چیست، چگونه ساخته شده و چه کاربردی دارد. این موارد از مهم‌ترین سوالاتی هستند که کاربران با آن‌ها روبرو می‌شوند. در ادامه به بررسی کامل هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

موشن گرافی چیست؟

موشن به ویدئوهایی گفته می‌شود که پیام و محتوای موردنظر را به صورت متحرک انتقال می‌دهند. موشن در لغت به معنای پویا است و به هر چیزی که تحرک و پویایی داشته باشد، موشن گفته می‌شود. استفاده از این روش برای انتقال پیام مزیت‌های بسیار زیادی به همراه دارد. در واقع نه تنها محتوا بسیار تأثیرگذارتر می‌شود، بلکه زمان کمتری برای انتقال آن لازم است.

موشن‌ها هم به صورت آنلاین و هم آفلاین از طریق منابع مختلف مانند وب سایت‌ها یا هر نرم افزار نمایش ویدیویی در دسترس قرار می‌گیرند. موشن گرافیک به عنوان شکل پویانمایی شده‌ای از طراحی گرافیکی در نظر گرفته می‌شود. یکی از مثال‌های کاربردی از موشن گرافیک این است که شما قصد ارائه آمارهایی را در محتوای متنی یا ویدیویی خود دارید، ایجاد جلوه بصری و نمایش کاهش یا افزایش این آمارها می‌تواند جذابیت خاصی ایجاد کرده و باعث تفهیم بیشتر محتوا شود.

نمونه دیگری که از موشن گرافیگ استفاده می‌شود، طراحی لوگو به صورت متحرک است. این کار نیز با موشن گرافیک انجام شده و می‌تواند لوگو شما ر ا بسیار جذاب‌تر کند. سپس از آن در وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و … استفاده کنید. در ادامه‌ی این مقاله از تیم تولید محتوای ایران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات خرید سرور اختصاصی ایران ) بیشتر در مورد این نوع محتوا توضح داده می شود.

 

انواع گرافیک متحرک چیست

موشن گرافی انواع مختلفی دارد و هر کدام برای موارد مختلفی کاربرد دارند. برخی از نمونه‌های موشن گرافیگ در ادامه معرفی شده‌اند.

۱) ویدئورئال

ویدئورئال به نوعی از موشن گرافی گفته می‌شود که در آن فیلم برداری در فضای واقعی انجام می‌شود و ماهیت اصلی آن برای گزارش اطلاعاتی خاصی است. در این نوع موشن از طرح گرافیکی استفاده نمی‌شود. اصلی‌ترین وظیفه بر عهده فیلم بردار، صدابردار و تدوین‌گر ویدیو است.

۲) ویدیو موشن

 

ویدیو موشن به عنوان ترکیبی از فیلم برداری و کارهای گرافیکی است. گاهی اوقات برخی از اطلاعات را نمی‌توان فیلم برداری کرده و به نمایش درآورد. از طرح‌های گرافیکی برای این بخش از اطلاعات در ویدیوهای واقعی استفاده می‌شود. به این صورت گرافیک باعث جذاب‌تر شده نمایش اطلاعات می‌شود.

۳) استاپ موشن

در این نوع موشن گرافیک از اشیای واقعی به صورتی عکس برداری می‌شود که با کنار هم قرار دادن تصاویر، ویدیو حاصل می‌شود. حرکت‌ها باید به صورت بسیار جزئی و مرحله مرحله باشند تا ترکیب آن‌ها حس حرکت را ایجاد کند.

۴) موشن گرافیک

همان‌طور که گفته شد موشن به معنای حرکت و پویایی است و موشن گرافیک به معنای طرح‌های گرافیک متحرک است که پیام را به نحو بهتری ارائه می‌دهد. تصاویر مورد استفاده در موشن گرافیک واقعی نبوده و با برنامه‌هایی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور ساخته می‌شوند. در موشن گرافیک، حرکت و صدا باعث جذابیت محتوا می‌شود.

اینفوموشن

در اینفوموشن‌ها از تکنیک‌های اینفوگرافیک ( اینفوگرافیک چیست ) برای انتقال پیام استفاده می‌شود. نحوه استفاده از گرافیک و حرکت به صورتی است که تکنیک‌های اصلی اینفوگرافیک مورد استفاده قرار گیرند.

 

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست

نرم افزار موشن گرافیک

ابزارهای متنوعی برای تولید موشن گرافیک وجود دارند که می‌توانید کار با آن‌ها را آموزش دیده و در این حوزه فعالیت کنید. نرم افزارهایی مانند Adobe After Effects، Adobe Premiere، Adobe Photoshop، Adobe Illustrator، Adobe Animate، Nuke، ۳DMAX، Houdini، Maya، Syntheyes از بهترین و کاربردی‌ترین گزینه‌ها در این زمینه هستند. علاوه بر موارد گفته شده پلاگین‌ها و ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید به صورت آنلاین یا آفلاین از آن‌ها استفاده کنید.

فتوشاپ از اولین و مهم‌ترین نرم افزارهایی است که افراد فعال در حوزه موشن گرافیک از آن استفاده می‌کنند. از این برنامه بیشتر برای تغییر سایز و برش عکس‌ها و همچنین طراحی ترکیب بندی‌های مختلف استفاده می‌شود. فتوشاپ ابزارها و فیلترهای متنوعی دارد که در این زمینه به شما کمک می‌کنند.

ایلاستریتور از دیگر نرم افزارهای کاربردی و مفید است که به کمک آن می‌توان موشن گرافیک طراحی کرد. در این نرم افزار طراحی به صورت وکتور انجام می‌شود. به کمک تصاویر وکتور، طراحی به سادگی امکان پذیر است و می‌توان آن‌ها را در برنامه‌های دیگری مانند افتر افکت نیز مورد استفاده قرار داد.

کاربرد موشن گرافیک چیست؟

 

کاربردهای موشن گرافیک

 

موشن گرافیک در بخش‌های بسیار متنوعی مانند تلویزیون، فیلم، سینما، وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و … کاربرد دارد. در برخی از موارد از موشن گرافیگ به جای اینفوگرافیک استفاده می‌شود. گاهی اوقات ایده و نظرات را نمی‌توان در قالب اینفوگرافیک به خوبی بیان کرد، به همین دلیل در این شرایط استفاده از موشن گرافیک توصیه می‌شود. با اضافه کردن جلوه‌های بصری، پروژه‌های زیباتری خلق می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای موشن گرافیک در ادامه معرفی شده‌اند.

  • اشتراک اطلاعات

بهترین، ساده‌ترین و موثرترین راه برای انتقال اطلاعات به افراد دیگر، موشن گرافیگ است. از آنجایی که در این روش از صدا و حرکت تصاویر برای انتقال پیام استفاده می‌شود، اشتراک گذاری راحت‌تر شده و مخاطب به راحتی و سادگی مفهوم را درک می‌کند.

  • نمایش عنوان فیلم

قطعاً همه ما دیده‌ایم که هنگام شروع فیلم، عنوان فیلم به چه صورت نمایش داده می‌شود. این کار به طور کامل با موشن گرافیک انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود توجه مخاطب بیشتر جلب شده و با دقت بیشتری فیلم را تماشا کند. سایر عناوین مشابه نیز با این روش نمایش داده می‌شوند.

  • طراحی ویدیوهای توصیفی

یکی از جذابیت‌های موشن گرافیک طراحی ویدئوهایی توصیفی یا آموزشی است. تا به حال پیش آمده محصولی را خریداری کرده باشید و از نحوه استفاده از آن آگاه نباشید؟ طراحی موشن گرافیک در این زمینه بسیار عالی و کاربردی است. از این ویدیوها برای انجام بازاریابی اینترنتی نیز استفاده می‌شود.

  • طراحی لوگوی گرافیکی

طراحی لوگو به صورت گرافیکی به جای لوگوهای ثابت باعث جلب توجه بیشتر مخاطب می‌شود. این کار باعث جذابیت بیشتر سایت شده و کاربران را بیشتر در سایت درگیر می‌کند.

  • بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال در حوزه‌های بسیار متنوعی مانند وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، سئو و … استفاده می‌شود. در تمام موارد گفته شده برای تأثیر گذاری بیشتر می‌توانید از موشن گرافیک استفاده کنید.

  • طراحی پست‌های شبکه‌های اجتماعی

امروزه افراد بیشتری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و اگر به دنبال جذب مخاطب بیشتر هستید، نباید از این فضا غافل شوید. انواع مختلفی از اخبار، ویدیوهای سرگرمی، آموزشی و اطلاعات مختلف در این فضا منتشر می‌شود. از موشن گرافیک برای تمام موارد گفته شده استفاده می‌شود، زیرا جذابیت بالایی داشته و مورد توجه افراد بیشتری قرار می‌گیرد.

  • موشن گرافیک و برند سازی

در یک استراتژی بازاریابی محتوا از شکل‌های مختلف محتوا استفاده می‌شود. در این میان افراد بیشتر از خواندن متن و دیدن تصاویر و به مشاهده ویدیو علاقه دارند. از آنجایی که موشن گر افیک از بهترین راه‌ها برای انتقال اطلاعات است، در برندسازی نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

با گسترش اینترنت و استفاده روز افزون از فضای مجازی، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بسیار بزرگی از موشن گرافیک برای برند سازی و تبلیغات استفاده می‌کنند. این ابزار برای معرفی برند به مخاطب و افزایش آگاهی گزینه‌ای بسیار عالی با ویژگی‌های منحصر به فرد است.

بازار کار موشن گرافیک

با توجه به کاربردها و مزایای متنوعی که برای موشن گرافیک عنوان شد، می‌توان حدس زد که این تخصص چه بازار کار مناسبی دارد. استفاده روز افزون از شبکه‌های اجتماعی و فعالیت کسب و کارها در این فضا باعث شده تا روز به روز استفاده از موشن گرافیک بیشتر شود. اگر در این حوزه به تخصص کافی دست پیدا کنید، می‌توانید پروژه‌های بسیار زیادی را دریافت کنید.

برای فعالیت علاوه بر کار پروژه‌ای می‌توانید در شرکت‌های مختلف تبلغیاتی نیز استخدام شده و موشن گرافیک طراحی کنید. برای انجام این کار شما تنها به یک کامپیوتر نیاز دارید. البته از آنجایی که در این حوزه از نرم افزارهای قدرتمند استفاده می‌شود، به سیستمی با قدرت بالا نیاز دارید.

سخن آخر

موشن گرافیک به عنوان بخش مهمی از این انیمیشن یا توصیفی از یک طرح گرافیکی است که به صورت پویانمایی ایجاد می‌شود. از موشن گرافیک با ترکیب صداها برای پروژه‌های مختلف چند رسانه‌ای استفاده می‌شود. در ابتدای پیدایش موشن گرافیک، برخی در تلاش بودند تا مرزی میان آن و انیمیشن ایجاد کنند. از موشن گرافیک‌ها برای انتقال پیام‌های مختلف استفاده می‌شود.

این محتوا توسطتولید شده است. حال که با تعریف موشن گرافیک چیست آشنا شدید، آیا علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستید؟

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا