کسب و کار

واتساپ بیزینس چیست؛ نصب واتس اپ بیزینس

واتس آپ به عنوان محبوب‌ترین اپلیکیشن ارتباطی جهان، بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد که روزانه ۶۵ میلیارد پیام را در آن رد و بدل می‌کنند. بدیهی بود که پس از مدتی صاحبان آن به این فکر بیفتند که پلتفرم قدرتمند خود را مجهز به ابزارهایی کنند که کسب و کارهای کوچک و بزرگ بتوانند برای ارتباط با مخاطبان و مشتریان خود از آن استفاده کنند.

اگر تمایل دارید وقتی در محل کارتان پشت لپ‌تاپ نشسته‌اید با مشتریان خود چت کنید یا به جای این که شماره تلفن همراه شخصی خود را به آن‌ها بدهید از شماره ثابت شرکتتان استفاده کنید، باید کار کردن با واتس آپ بیزینس را آغاز کنید. در ادامه ی مطلب شرح می دهیم که چگونه واتساپ بیزینس را فعال کنیم.

واتساپ بیزینس چیست؟

واتساپ بیزینس برنامه‌ ساده‌ای است که از نظر ظاهری هیچ فرقی با واتساپ معمولی ندارد. اما شما به راحتی می‌توانید از آن برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده کرده و آن را به تدریج جایگزین هر روش ارتباطی دیگری مانند تلفن یا ایمیل کنید. واتساپ بیزینس با هدف ساده‌ کردن راه ارتباط میان صاحبان کسب و کارها با مشتریانشان طراحی و ارائه شد. ابزاری که به راحتی می‌توانید آن را از google play یا App Store دانلود و در آن ثبت نام کنید.

کار کردن با آن بسیار ساده‌ است و امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانید سرعت پاسخ‌دهی و خدمات رسانی به مشتریان خود را بالاتر ببرید که به نظر گروه تحریریه ایاران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات خرید سرور مجازی خارج ) یکی از مهم ترین نکات داشتن یک بیزینس می باشد . می‌توانید هر شماره‌ای اعم از ثابت یا شماره موبایل کاری خود را به آن متصل کنید و به کمک ابزارهایی مانند گوشی، تبلت یا کامپیوتر رو میزی مدام با مشتریان خود در ارتباط باشید.

واتس اپ بیزینس چیست

استفاده از واتساپ بیزینس رایگان است. البته اگر بخواهید از امکانات بیشتری بهره‌مند شوید، مثلا در صورتی که نیاز باشد به جای یک نفر، چند نفر روی یک حساب کاربری نظارت و به آن دسترسی داشته باشند باید WhatsApp Business API را نصب کنید و پس از نصب منتظر دریافت تاییده از واتس آپ بمانید. ضمن آن که دریافت این امکانات نیاز به پرداخت هزینه دارد.

در صورتی که به دلایل مختلف قصد حذف واتساپ را دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله دیلیت اکانت واتساپ را مطالعه کنید.

چگونه واتساپ بیزینس را نصب کنیم؟

برای این که بتوانید واتس آپ بیزینس را نصب کنید به این ابزارها نیاز دارید:

  • یک گوشی هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید. به یاد داشته باشید که هنوز واتس آپ بیزینس برای سیستم عامل IOS راه اندازی نشده است.
  • یک شماره تلفن ثابت یا شماره همراه

بهتر است شماره همراه، شماره شخصی شما نباشد. ضمن این که واتساپ به شما اجازه نمی‌دهد روی یک سیم کارت هم واتساپ معمولی داشته باشید هم واتساپ بیزینس. بنابراین اگر نیاز به هر دو دارید بهتر است

نصب واتساپ بیزینس

طریقه نصب واتساپ بیزینس

ابتدا لازم است تا واتس اپ بیزینس را از یک فروشگاه اینترنتی نصب کنید خمچنینی می توانید در گوگل  Whatsapp business را سرچ کنید و به طور مستقیم برنامه آن را دانلود کنید.

 

بعد از نصب و باز کردن برنامه صفحه ای مقابل شما قرار می گیرد که از شما می خواهد با قوانین واتس اپ موافقت نمایید. لازم است دکمه Agree and continue را فشار دهید.

 

در صورتی که قبلا واتس اپ بر روی گوشی خود دارید و می خواهید آن را به اکانت بیزینستون تبدیل کنید مراحل پائین را مطالعه کنید و در صورتی که به تازگی می خواهید شماره خود را در واتس اپ بیزینس وارد کنید گزینه Use a different number  را انتخاب کنید.

در این مرحله بعد از وارد کردن شماره تماس خود کد چد رقمی برای شما ارسال می شود لازم است کد را وارد کرده و دکمه next را بزنید.

 

بعد از اینکه این فرآیند را انجام دادید پیامی مبنی بر اینکه آیا می خواهید بک اپی را به واتساپ برگردانید برای شما ارسال می شود در صورت تمایل به برگرداندن بک اپ گزینه continue را انتخاب کنید.

 

بیشتر بخوانید: نصب واتساپ روی دو گوشی

 

چگونه واتساپ بیزینس را فعال کنیم؟

برای نصب واتساپ بیزینس در صورتی که یک حساب تجاری در پلتفرم معمولی دارید، ابتدا از اطلاعات چت خود در فضای ابری نسخه پشتیبان تهیه کنید. برای این کار کافیست بر روی سه نقطه در گوشه سمت راست کلیک کرده و به بخش تنظیمات بروید.

تنظیمات بک اپ واتساپ

 

در صفحه باز شده گزینه «چت» را انتخاب کنید. سپس از منو بر روی Back up Chat ضربه بزنید و گزینه Back up را انتخاب کنید.

 

بک اپ از چت واتساپ

 

در مرحله بعد، از گوگل پلی برنامه واتساپ بیزینس را دانلود و نصب کنید. بعد از نصب، برنامه را باز کرده و بر روی گزینه agree and continue ضربه بزنید.

در مرحله بعد به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که از شما شماره سیم کارتی را که قصد بیزنس کردن آن را دارید می‌خواهد. در صورتی که می‌خواهید سیم کارتی که با آن واتساپ دارید به اکانت بیزینسی تبدیل شود، آن را انتخاب و در غیر این صورت بر روی use a different number ضربه بزنید.

 

نصب واتس اپ بیزینس

در حالت دوم شماره سیم کارت خود را وارد کرده و گزینه next را انتخاب کنید. در مرحله بعدی کدی برای سیم کارت شما ارسال می‌شود که باید آن را در فیلد مورد نظر وارد کنید. در صورتی که پیامکی برای شما ارسال نشد بر روی گزینه تماس ضربه بزنید تا از طریق پیام صوتی کد برای شما خوانده شود.

نصب واتساپ بیزینس

بعد از انجام این مراحل واتساپ بیزنس شما راه‌اندازی شده است که می‌توانید در صفحه باز شده پروفایل کسب و کار خود را تکمیل کنید و بر روی next ضربه بزنید. بعد از تکمیل پروفایل خود به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که با انتخاب get start می‌توانید کاتالوگ خود را کامل کنید. در صورتی که تمایل به این کار ندارید می‌توانید گزینه not now را انتخاب و وارد برنامه شوید.

در صورت انتخاب سیم کارتی که با آن اکانت واتساپ دارید، بعد از تأیید شماره می‌توانید چت‌های قبلی را بازگردانی کنید.

 

بیشتر بخوانید: pinterest چیست

 

چرا واتس اپ بیزینس نصب نمیشه؟

این معمولاً سؤال دارندگان گوشی‌های ios و دیگر سیستم عامل‌ها غیر از اندروید است. همان‌طور که در متن هم اشاره کردیم این پلتفرم در حال حاضر فقط برای اندورید طراحی شده است. بنابراین دلیل نصب نشدن واتساپ بیزینس، عدم پشتیبانی برنامه از سیستم عامل‌هایی به غیر از اندروید است.

 

واتساپ business برای چه کسانی مناسب است؟

واتساپ Business برای استفاده مشاغل طراحی شده است تا خدماتی مانند دربان یک شرکت را به مشتریان ارائه دهد. واتس‌اپ بیزینس بستری را برای کسب و کارها فراهم کرده است تا آن‌ها بتوانند بدون نیاز به برنامه‌های آنلاین دیگر با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. مشتری از برنامه معمولی WhatsApp استفاده می‌کند، در حالی که صاحب یا مدیر مشاغل از طریق برنامه واتس‌اپ بیزینس با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند.

مثلا کسانی که در پلتفرم اینستاگرام فعالیت دارند به راحتی می توانند از این مزیت استفاده کنند. قبلا در مورد اضافه کردن لینک واتساپ در اینستاگرام توضیح داده ایم.

 

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری استوری گذاشتن در اینستاگرام

 

تفاوت بیزینس اکانت واتس اپ و واتساپ معمولی چیست؟

نسخه رایگان واتساپ بیزینس برای مشاغل کوچک و متوسط طراحی شده است. این اپلیکیشن ویژگیهایی دارد که به مشاغل کمک می‌کند تا در WhatsApp حضور تجاری داشته باشند. این برنامه در اصل یک واتساپ ارتقا یافته است و ویژگی‌های خاصی دارد که به کسب و کارها کمک می‌کند با برند خود و نه با یک حساب شخصی با مشتریان خود در ارتباط باشند. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

پیشنهاد می کنیم مقاله ی  برندینگ چیست را مطالعه کنید.

۱. لوگوی whatsapp business

واتساپ بیزینس دارای لوگوی کاملاً جدیدی با حرف B است که از واژه تجارت یا business گرفته شده است.

۲. اعلان حساب تجاری

در واتس‌اپ بیزینس هنگامی که اولین پیام را برای مشتری می‌نویسید یا دریافت می‌کنید، اعلانی در چت مشاهده می‌شود که در آن آمده است ” این چت با یک حساب تجاری است. برای اطلاعات بیشتر ضربه بزنید”. مشتریان با استفاده از این پیام می‌توانند اطلاعات شرکت یا فروشگاه را دریافت کنند.

 

بیشتر بخوانید: ساخت اکانت توییتر

 

 

۳. پروفایل کسب و کار

پروفایل WhatsApp Business در مقایسه با WhatsApp معمولی که در آن فقط یک عکس روی جلد، نام و توضیحات دارید، به طور قابل توجهی ارتقا یافته است. از قابلیت‌های واتس‌اپ بیزینس در بخش پروفایل می‌توان به عکس روی جلد، حوزه کاری، شرح، محل، ساعت کاری، لینک به وب‌سایت شما و کاتالوگ محصولات اشاره کرد.

پروفایل کسب و کار اولین برداشتی است که مشتریان هنگام تماس با شما در WhatsApp به دست می‌آورند. اطمینان حاصل کنید که تمام جزئیات را پر کرده‌اید تا دید روشنی از کارتان به مخاطبان خود بدهید.

 

پروفایل واتساپ بیزینس

 

۴. کاتالوگ محصولات

ویژگی فهرست محصولات به شما امکان می‌دهد یک فروشگاه آنلاین از مشاغل خود ایجاد کنید. می‌توانید تصاویری از محصولات و خدمات خود را اضافه کرده و توضیحات، قیمت و کد را اضافه کنید. مشتریان شما می‌توانند به سرعت نمای کلی از محصولات و خدمات شما را دریافت کنند.

 

 

کاتالوگ محصول در واتس اپ بیزینس

 

۵. اتوماسیون پیام رسانی

WhatsApp Business مجهز به اتوماسیون پیام رسانی است که در وقت شما صرفه جویی می‌کند. همچنین به شما در ایجاد ارتباط کارآمد با مشتریان کمک خواهد کرد. شما با دارا بودن اکانت بیزینسی در واتساپ می‌توانید به ۳ شیوه از اتوماسیون پیام رسان آن استفاده کنید.

– پیام تبریک WhatsApp همان‌طور که از نامش مشخص است، هنگامی که مشتریان شما مکالمه را آغاز کرده و برای شما پیام ارسال می‌کنند، به آن‌ها سلام می‌کند.

– پاسخ‌های سریع WhatsApp به شما امکان می‌دهد قالب‌هایی ایجاد کنید که می‌توانید هنگام چت از آن‌ها استفاده کنید. این‌ها پاسخ‌ها یا عبارت‌های متداولی هستند که می‌توانید با وارد کردن علامت “/” در چت به آن‌ها دسترسی پیدا کرده و ارسال کنید.

 

 

پیام فوری در واتساپ بیزینس

 

– پیام WhatsApp Away به طور خودکار به مشتریان پاسخ می‌دهد. این نوع پیام رسانی زمانی که به برنامه دسترسی ندارید یا به صورت خودکار به مشتریان شما پیام می‌دهد.

 

تنظیم پیام away massage واتساپ بیزینس

 

با کمک این سه شیوه می‌توانید پیام‌ها را سریع‌تر ارسال کنید. هنگام دور بودن افراد را مطلع کرده و هنگام ارسال اولین پیام به آن‌ها پاسخ دهید.

۶. برچسب‌های واتساپ یا همان لیبل‌بندی

برچسب‌های واتساپ بر اساس برچسب‌هایی که ایجاد می‌کنید، ساختار مشتریان را نشان می‌دهد و از نظر بصری آن‌ها را علامت گذاری می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا مرحله ارتباطی فعلی هر مشتری را درک کرده و به راحتی چت‌ها و پیام‌ها را پیدا کنید. شما ۵ برچسب استاندارد توسط WhatsApp دریافت خواهید کرد. اما می‌توانید برچسب‌های جدید با نام و رنگ برچسب اضافه کنید.

 

بیشتر بخوانید : تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل در چیست؟

 

لیبل ها در واتس اپ بیزینس

 

۷. آمار کسب و کار

آمار یک ابزار بسیار مفید است که به شما کمک می‌کند از کارآیی حساب WhatsApp Business خود به عنوان یک ابزار ارتباطی و آمار مشارکت مشتری مطلع شوید. نمای کلی چت‌ها و تعدادی از آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار به شما پیام‌های ارسال شده، تحویل داده شده، خوانده شده و دریافتی را نشان می‌دهد. در واقع ابزار آمار کسب و کار واتساپ بیزینس میزان محبوبیت شما را به عنوان یک کانال ارتباطی نشان می‌دهد.

اگر در اینستاگرام هم فعالیت دارید قبلا در مقاله آنالیز پیج اینستاگرام، نحوه آنالیز آن را توضیح داده ایم.

۸. لینک‌های کوتاه

لینک‌های کوتاه به شما این امکان را می‌دهد که نشانی اینترنتی را به اشتراک بگذارید که مستقیماً به چت WhatsApp Business شما منتهی می‌شود و مشتریان می‌توانند با شما مکالمه‌ای را آغاز کنند. این لینک را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید، آن را در امضای ایمیل خود قرار دهید و مطمئن شوید مردم می‌دانند که شما در WhatsApp فعال هستید.

این مقاله توسط تیم ایران هاست ( خدمات خرید دامنه ir و com. و هاست) تولید شده است. می توانید سوالات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا