دامنه

دامنه فارسی چیست و ثبت دامین فارسی چگونه انجام می شود؟

از آنجا که تمایل همه ما فارسی زبانان، نگارش به زبان مادری است، ثبت دامنه فارسی به یک فرصت برایمان تبدیل شده است تا به راحتی در فضای اینترنت کسب و کار خود را به رشته تحریر در آوریم. اما به راستی دامین فارسی چیست و چگونه می توان آنرا ثبت نمود؟ در این مقاله به شرح دامنه فارسی و نحوه ی ثبت دامنه فارسی خواهیم پرداخت.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

پیش از اینکه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که دامنه فارسی چیست، نیاز است تا بدانیم دامنه IDN چیست؟

دامنه (IDN (Internationalized Domain Names چیست؟

دامنه IDN به دامنه‌هایی گفته می‌شود که در املاء آن‌ها به‌جای استفاده از حروف زبان انگلیسی، از الفبای محلی زبان کاربر استفاده می‌شود. از استاندارد IDN جهت از بین بردن محدودیت استفاده از اینترنت تنها به زبان انگلیسی نیز میتوان یاد کرد. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که ثبت دامنه فارسی نوعی دامنه IDN است که برای جغرافیای فارسی زبانان تعبیه شده است.

IDN چیست

دامنه فارسی چیست ؟

بنابراین با توجه به توضیحات بخش قبل می توان به این نتیجه رسید که دامنه فارسی نوعی دامنه IDN است که برای جغرافیای فارسی زبانان تعبیه شده است  و اصولا به دامینی گفته می شود که بجای حروف انگلیسی با کاراکتر های مجاز زبان فارسی و با پسوند های شناخته شده مانند .com یا .ir و … نوشته شده باشد. برای مثال: ایران-هاست.com نمونه ای از یک دامین فارسی به حساب می آید.

 

ثبت دامنه فارسی بجای حروف انگلیسی با کاراکتر های مجاز زبان فارسی و با پسوند های شناخته شده، انجام می شود

چرا صاحبان سایت به دامنه فارسی علاقه‌مند شده اند؟

با توجه به این‌که امروزه معرفی عموم مشاغل از بستر اینترنت آغاز می‌شود، بدون شک همه ما فارسی زبانان با این چالش رو‌به‌رو شده‌ایم که آیا مخاطبان، نام سایت یا برند ما را با حروف و کاراکترهای زبان اصلی به‌درستی در مرورگر وارد می‌کنند؟ آیا نام انتخابی ما به‌راحتی و با املاء صحیح در ذهن همه افراد با هر سطح دانشی، ماندگار خواهد بود؟

تمایل همه ما، داشتن امکان نگارش به زبان مادری در بستر اینترنت، جهت سهولت برقراری ارتباط با دیگر فارسی زبانان است. این‌که مخاطبان ما بتوانند نام سایت را با زبان اصلی در مرورگر تایپ کنند و اطلاعات آن نمایش داده شود، دلیل اصلی تمایل ما به دامنه فارسی و هم‌چنین دلیل روند رو به رشد این تقاضا در شرکت های ثبت کننده دامنه مانند ایران هاست است.

اما پشت پرده روال ثبت دامنه فارسی چیست و کدام شرکت بین المللی، دامنه ای با کاراکتر های فارسی را با پسوند com، net، org، و… ثبت می‌کند؟ خرید دامنه ir تا چه اندازه روی سئو سایت تاثیرگذار خواهد بود؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید: ساب دامین چیست

 

مزایای استفاده از دامنه فارسی

  • احتمال اینکه دامنه ی مورد نظر شما به فارسی رزرو نشده باشد بیشتر از دامنه ی لاتین است.
  • با توجه به جذابیتی که این نوع دامنه ها دارند ممکن است کاربران از روی کنجکاوی به سایت شما مراجعه کنند و می توانید این ترافیک را به یک فرصت عالی تبدیل کنید.
  • شما می توانید دقیقا نام فارسی برند خود را برای دامنه انخاب کنید و با این کار برندسازی انجام دهید و بیشتر در ذهن مخاطب بمانید.

ثبت دامنه فارسی چگونه است؟

به هنگام خرید دامنه فارسی کاراکترهای فارسی به‌صورت یونیکد (Unicode) استفاده می‌شوند. در صورتی‌که دیگر دامنه‌ها جهت ثبت از استاندارد ASCII استفاده می‌کنند. آن‌چه پس از وارد شدن نام دامنه در برخی مرورگرها برای شما نمایش داده می‌شود، کاراکترهایی به‌صورت نامفهوم است که در واقع، تبدیل شده نام دامنه شما هستند و به آن پونیکد (Punycode) گفته می‌شود.

هویز دامنه فارسی نیز مانند دیگر دامنه‌ها و از طریق سایت‌ های مرتبط مثل whois.com است و کاربر به‌راحتی می‌تواند اطلاعات مربوط به دامنه را مشاهده کند.

شرکت ثبت کننده دامنه فارسی رجیسترار بین‌المللی ارائه دهنده این خدمت است که کاربر درخواست خود را در آنجا ثبت می‌کند. نکته جالب توجه در خصوص رجیسترار دامنه این است که ایرنیک(مرکز ثبت دامنه های کشوری ایران)، خدمات ثبت دامین فارسی را ارائه نمی‌دهد و شرکت های بین المللی امکان ثبت دامین فارسی را به فارسی زبانان ارائه کرده اند. شرکت ایرنیک دامنه های ir. را ثبت می کند.

حال که با مفهوم چگونه دامنه فارسی آشنا شدیم در امتداد مقاله به بررسی قوانین ثبت دامین فارسی میپردازیم.

 

 

قوانین ثبت دامنه فارسی چیست ؟

پیش تر در مورد نکات مهم ثبت دامنه اینترنتی آشنا شده ایم. صرف نظر از یونیکد شدن کاراکترهای دامنه، ثبت دامین فارسی دارای شرایط و قوانینی است که به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از تمامی کاراکترهای الفبای فارسی، خط تیره و نیم فاصله، ارقام ۰ تا ۹ مجاز است.
  • از ۳ الی ۳۰ کاراکتر می‌توان استفاده کرد.
  • آغاز و پایان دامنه نمی‌تواند با ارقام باشد.
  • استفاده از تشدید، تنوین، ساکن و کاراکترهای انگلیسی مجاز نیست.

قوانین ثبت دامین فارسی چیست

دامنه فارسی، الزام است یا یک پیشنهاد؟

بارزترین مزیت دامین فارسی، برقراری یک حس خوب فارغ از بیگانه بودن زبان محیط اینترنت، در ارتباط مشتری با وب سایت شما است. در عصر حاضر شاهد پیشرفت روزانه خدمات دنیای مجازی هستیم که در این بین افراد موفق، همیشه پیش‌قدمان استفاده از این خدمات هستند. ثبت دامنه فارسی نیز جزئی از این دسته خدمات محسوب می‌گردد که به صاحبان سایت امکان ثبت اسامی جدید و هم‌چنین برقراری ارتباطی راحت تر با مخاطبان را می‌دهد. اما تعریف آن به عنوان دامنه اصلی به کاربران پیشنهاد داده نمی‌شود.

با توجه به عدم آگاهی تمامی کاربران اینترنت از امکان ثبت این نوع دامنه، احتمال وارد کردن نام سایت به زبان اصلی بسیار بالاتر خواهد بود. از طرفی الزام تغییر زبان کیبورد جهت تایپ پسوند دامنه برای مخاطبانی که در طول روز نیاز به چندین بار مراجعه به سایت را دارند، خوشایند نیست. مهم‌تر از همه بررسی اصلی موتورهای جست‌وجو بر روی دامنه طبق زبان اینترنت جهت رتبه سئو سایت است. در نهایت ثبت فارسی دامنه به دارندگان سایت با مخاطبان فارسی زبان در قالب یک پیشنهاد به عنوان دامنه جانشین و نه به عنوان دامنه اصلی توصیه می‌شود.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۵ دیدگاه ها

  1. ممنون از مقاله ی جامعتون،من بعد از ثبت دامنه فارسی واقعا به این نتیجه رسیدم که از این به بعد موقع ثبت دامنه سایت فقط باید به دنبال کاراکتر انگلیسی با استاندارد بین المللی باشم و با توجه به ماهیت سایت باید به پسوند سایت هم دقت کنم ثبت دامنه دات کام برای شرکتها مناسبه و ثبت دامنه ir که پسوند کشورمونه با توجه به هزینه ی ارزانش فقط محبوبیت زیادی داره در غیر اینصورت ترجیح من همیشه با ثبت دامنه com هست.

    1. موقع ثبت دامنه جدید واقعا بایستی به همین نکات توجه کرد تا کاربر دسترسی راحتی به آدرس وب سایت داشته، با توجه به هزینه ی ثبت دامنه .com من هنوز هم ترجیح می دم سایت های کمپانی (شرکتی) که میزنم از پسوند دامنه کام ( TLD com) استفاده کنم.

  2. به شدت کار اشتباهیه! و به شدت این دامنه ها پر از مشکل هستن
    بنده اشتباه کردم ۱۵ تا دامنه فارسی خریدم
    هیچ کدوم رو موبایل بالا نمیاد و فقط از طریق لینک و کلیک قابل دسترسی هست
    تمام broswer ها محدودیت گذاشتن به دلیل اینکه از این کد های UTF میشه واسه بوجود آوردن آدرس هایی شبیه آدرس سایت های معروف مثل apple استفاده و کلاه برداری کرد لاجرم تمام دامنه های IDN محدودیت های خیلی زیادی دارن توسط بسیاری از سرویس دهنده و شرکت های خدمات وب و SSL مثل CLOUDFLARE و غیره
    و تماما سرویس دهنده بدون اطلاع رسانی دارن سودجویی میکنن

    1. سلام من یک دامنه فارسی خریدم و ریدایرکت کردم رو سایت اصلیمون هم خوب جواب میده هم با همه مرورگری کار میکنه کلاسش هم برای برندمون خوبه به نظرم باید برندینگ رو هم در تصمیم برای استفاده در نظر داشته باشیم. شما فکر کن یکنفر دامنه فارسی یک برند رو بخره و سایت ضعیفی بالا بیاره ناخودآگاه رو جامعه هدف برند تاثیر منفی میزاره

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا