دامنه

معرفی انواع پسوند دامنه ( انواع دامنه های سایت کدامند؟ )

راهنمای جامع پسوندهای مختلف دامنه

هر وب سایتی در دنیای وب به یک آدرس قابل دسترس نیاز دارد، این آدرس همان نام دامنه‌ای است که برای سایت به ثبت می‌رسد و علاوه بر یکتا بودن می‌بایست پسوندی متناسب با فعالیت سایت باشد. پسوند دامنه‌ های اینترنتی انواع مختلفی دارند که در ادامه این مقاله به تعریف و معرفی انواع آنها خواهیم پرداخت.

ثبت دامنه با انواع پسوند دامنه اینترنتی مرتبط با منطقه تجاری که به اصطلاح دامنه تجاری معروف است، در سئو سایت موثر خواهد بود. چرا که موتورهای جستجو مانند گوگل ربات های جستجوگر وب سایت‌هایی را در نتایج ابتدایی خود نشان می‌دهند که پسوند سایت آن‌ها متناسب با منطقه جغرافیایی جستجوگر باشد. در این مقاله با انواع دامنه سایت آشنا می شویم.

پسوند دامنه چیست؟

ابتدا باید با اصطلاح TLD یا Top Level Domain آشنا شوید. TLD آخرین بخش از نام دامنه های اینترنت است. عنصری که بعد از آخرین نقطه قرار می‌گیرد. از آنجا که در انتهای آن قرار دارد، به عنوان پسوند نیز شناخته می‌شود.

هر دامنه از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  • زیر دامنه
  • دامنه میانی
  •  TLD

به مثال زیر که آدرس یکی از کنترل پنل های ایران هاست است توجه فرمایید:

Solidcp.iranhost.com

Solidcp زیر دامنه یا subdomain

Iranhost دامنه میانی یا mid-level domain

.com  است که با عنوان top-level domain معرفی می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد زیر دامنه مقاله ساب دامین چیست را بخوانید

 

روند ثبت دامنه ها در ICANN

ثبت انواع پسوند دامنه تحت نظارت ICANN ( تنها مرجع اصلی ثبت دامنه‌های جهان ) و از طریق رجیسترارهایی که مورد تایید این سازمان هستند، صورت می‌پذیرد. تمامی Registrar ها نمایندگان معتبر و فعالی دارند که برقراری ارتباط جهت ثبت دامنه، تمدید، تغییر DNS، تغییر whois دامنه کاربران با آن‌ها را انجام می‌دهند. این نمایندگان که رجیسترنت نامیده می‌شوند، اغلب شرکت‌های سرویس‌دهنده خدمات دامنه و هاست هستند که تعرفه و خدمات دامین متفاوتی را ارائه می‌دهند.

ICANN به عنوان مرجع ثبت دامین ها با افزایش گستره فعالیت‌های آنلاین کسب‌و‌کارها و نیاز به ثبت دامنه‌های متفاوت، پسوندهای جدیدی را عرضه کرده است که امکان ثبت انواع دامنه های سایت را به کاربران می دهد. با توجه به امکان جستجوی دامنه ، ثبت آنلاین و در لحظه آنها، روزانه تعداد زیادی دامنه با پسوندهای مختلف به ‌ثبت می‌رسند.

پسوندهای دامنه‌ها دسته‌بندی متفاوتی دارند که اصلی‌ترین آن‌ها به این شرح است:

  • gTLDs به معنی Generic Top Level Domains

مانند Com، Net، Org و…

  • ccTLDs به معنی Country code Top Level Domains

مانند Ae، Ir، Fr و…

  • CentralNic TLDs به معنی Central Nic Top Level Domains

مانند Co.Com، Ae.Org، Uk.Com و…

  • Latest TLDs به معنی Latest Top Level Domains

مانند Radio.Am، Radio.FM، My و…

  • NewTLDs به معنی New Top Level Domains

مانند Gallery، App، Club و…

به هنگام ثبت دامنه با پسوند دلخواه هر کدام از این دسته‌بندی‌ها متشکل از پسوندهای متفاوتی هستند که شرایط ثبت شامل تعداد حروف، طول عمر یا همان مدت زمان ثبت، هزینه و… منحصر به خود را دارند که هر یک به تفصیل در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت. پس از انتخاب پسوند مناسب به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی ما با موضوع ” آموزش خرید هاست و دامنه ” را مطالعه نمایید.

ثبت دامنه

پسوند سایت تجاری چیست؟

با ارایه شدن پسوندهای جدید NEWTLDs تحولی در پسوند سایت های تجاری ایجاد شد. دیگر کسب و کارهای جدید محدود به انتخاب پسوند سایت های تجاری خود از بین gTLD ها (دامنه اینترنی عمومی) و ccTLD ها (دامنه اینترنتی کشورها) نبودند و می‌توانستند بنا بر حوزه کسب و کار خود یک پسوند خاص را انتخاب کنند.

در حال حاضر می‌توان گفت برای پسوند سایت های اکثر کسب و کارهای موجود در دنیای تجارت یک عبارت خاص وجود داشته و می‌توانند نام برند خود را تحت آن به ثبت برسانند. برای درک بیشتر tld چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

gTLDs به عنوان دامنه‌های سطح بالا:

فهرست دامنه های سطح بالا به شرح زیر است:

  • AERO

این پسوند مخفف Aeronautics است که به‌ طور انحصاری توسط شرکت‌های صنعت هواپیما و حمل‌و‌نقل هوایی به ‌ثبت می‌رسد. ارائه مدارک و مجوزهای مورد نیاز در زمان ثبت دامنه الزامی است.

  • ASIA

به هنگام ثبت دامنه با پسوند دلخواه برای مثال ثبت دامنه‌ که تحت این پسوند ثبت می‌شود به‌عنوان یک دامنه منطقه‌ای برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد واقع در آسیا، استرالیا و اقیانوس آرام است. سیاست‌های مورد نیاز در مورد الزامات آن اجازه می‌دهد، اشخاصی که به دنبال رابطه یا حضور در آسیا هستند ثبت این پسوند را انجام دهند. در نتیجه در زمان جستجوی کاربران منطقه آسیا و اقیانوس آرام وب سایت‌هایی با این پسوند در نتایج اولیه صفحات جستجو خواهند بود که در  سئو سایت تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. نحوه بررسی وضعیت سئو سایت را در مقالات دیگر ما بخوانید.

ثبت دامنه های مختلف

  • BIZ

ثبت پسوند سایت که برگرفته از کلمه Business است و اغلب برای دامنه وب سایت‌هایی که در زمینه کسب‌و‌کارها و تجارت‌های آنلاین فعالیت دارند، مناسب است.

  • CAT

این پسوند برای سازمان و افرادی مناسب است که در کاتالونیا فعالیت می‌کنند. ارتباط این پسوند با زبان و فرهنگ شناسی کاتالان است و مورد استقبال کسانی قرار می‌گیرد که در این منطقه ساکن هستند.

  • INFO

چهار حرف اول کلمه Information این پسوند را تشکیل می‌دهد که به معنای اطلاعات است و توسط هر ارگان، شرکت، سازمان و شخصی و… دامنه تحت این پسوند امکان ثبت دارد.

  • JOBS

جهت معرفی و ترویج فرصت‌های شغلی سازمان‌ها و مجموعه‌ها این پسوند کاربرد دارد که توسط هر شخصیت حقیقی یا حقوقی بدون هیچ‌گونه مدرک و محدودیت خاصی، امکان ثبت آن مقدور است.

یشنهاد می‌شود  مقاله ما با موضوع به انتقال دامنه را مطالعه نمایید.

 

 

پسوند دامنه

  • MOBI

MOBI اولین پسوند سطح بالای اختصاص داده‌شده برای ثبت دامنه‌ی ارائه‌دهندگان خدمات تلفن‌های همراه است و به دلیل کمتر دیده‌شدن این پسوند، نام‌های آزاد بسیاری وچود دارند که می‌توان برای کسب‌و‌کارها و وب سایت‌هایی که جهت کار با گوشی‌های همراه ایجاد شده اند، آن‌ها را ثبت کرد. تنها نکته حائز اهمیت در این پسوند این است که به دلیل نوع کاربران خاص این دامنه‌ها، طراحی سایت‌های مربوط به دامنه‌های DOT MOBI باید امکان مشاهده آن‌ها را در موبایل به خوبی داشته باشند.

  • NAME

ثبت دامنه‌ که معنای این پسوند کاربرد آن‌را نشان می‌دهد. ثبت دامین تحت DOT NAME برای کاربرانی خوشایند است که می‌خواهند با نام‌ خانوادگی و مشخصات خود دامنه‌ای را به ثبت برسانند که فعالیت شخصی بر روی آن داشته باشند.

  • PRO

ثبت دامنه برای حرفه ای‌ها، این پسوند امکان ثبت توسط هر شخص یا مجموعه فعال در زمینه‌های حقوقی، پزشکی، حسابداری، مهندسی، ورزش، هنر و… دارد.

  • TEL

پسوند دامنه محبوب برای انتشار اطلاعات تماس آنلاین توسط اشخاصی که شروع کسب‌و‌کار دیجیتال خود را با ثبت دامنه DOT TEL انجام می‌دهند.

  • TRAVEL

در صنعت گردشگری مورد استقبال راهنمایان گردشگری، آژانس‌های هواپیمایی، شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی و… است تا فعالیت‌های آنلاین خود را به دنیا معرفی کنند.

پسوند دامین

شرایط ثبت و فعال شدن انواع دامنه های سایت سطح بالا:

فارق از انواع دامنه ها و کاربردشان تعداد کارکترهای مجاز دامنه‌ها با پسوندهای gTLDs مینیمم ۳ و ماکسیمم ۶۳ کارکتر بوده که در پسوند PRO این حداقل کارکتر در نام دامنه ۴ حرف و در Asia یک حرف تعریف شده‌ است.

همچنین در نظر داشته باشید در دامنه سایت امکان استفاده از عدد، حروف انگلیسی و خط تیره (-) در نام دامنه مجاز است و این دامنه‌ سایت های اینترنتی از حداقل یک تا حداکثر ده سال قابل ثبت هستند.

اغلب این دامنه‌های اینترنتی پس از سپری شدن تاریخ انقضای خود و از دسترس خارج شدن به مدت ۳۰ الی ۳۶ روز در صورت پرداخت هزینه تمدید توسط مالک دامنه طی این دوره امکان فعال‌سازی مجدد آن مقدور است.

در صورت عدم تمدید در دوره انقضا، دامنه‌ی منقضی وارد مرحله دیگری به نام جریمه یا همان Redemption می‌شود. دوره بازخرید یا جریمه سی روز است که جهت فعال‌شدن دامنه علاوه بر هزینه تمدید، می‌بایست مبلغ جریمه آن نیز پرداخت شود.

با عدم پرداخت هزینه جریمه و تمدید، دامنه به دوره حذف رفته و اطلاعات WHOIS دامنه به مرور زمان حذف می‌شود و پس از ۵ الی ۷ روز آزاد خواهد شد.

در نهایت پس از آزاد شدن دامنه، امکان ثبت آن توسط مالک و هر شخص دیگری وجود دارد.

استارتاپ چیست؟ در مقاله ی دیگری بخوانید.

تاثیر دامنه روی سئو

ccTLDs به عنوان پسوند دامنه کشورها :

در ادامه معرفی انواع دامنه سایت به معرفی پسوند سایت کشورها می پردازیم:

خرید دامنه

شرایط ثبت و فعال‌شدن انواع پسوند دامنه :

 به هنگام ثبت دامنه با پسوند دلخواه تعداد کارکترهای مجاز اکثر دامنه‌ها با پسوند ccTLDs مینیمم ۳۲ و ماکسیمم ۶۳ کارکتر است.

دارابودن تابعیت برخی از کشورها شرط در اختیار داشتن آن پسوندها است. تنها در صورت ارائه مدارک هویتی مورد نیاز به ثبت‌کننده (شامل کارت شناسایی یا اصطلاحا کارت اقامت) می‌توان آن‌را به‌ ثبت رسانید.

امکان استفاده از عدد، حروف انگلیسی و خط تیره (-) در نام دامنه مجاز است.

این دامنه‌ها از حداقل یک تا حداکثر ده سال قابل ثبت هستند. برخی پسوندها مانند AR، AT، BE، CH، DE، JP، IT، LI، NL، NO، NU و NZ تنها امکان ثبت یک‌ساله دارند و تمدید آن‌ها نیز نهایتا به این میزان امکان‌پذیر خواهد بود.

اغلب این دامنه‌ها پس از ۳۰ الی ۳۶ روز منقضی خواهند شد، که در صورت پرداخت هزینه تمدید توسط مالک دامنه طی این دوره امکان فعال‌سازی مجدد آن مقدور است.

در صورت عدم تمدید در دوره انقضا، دامنه‌ی منقضی وارد مرحله دیگری به نام جریمه یا همان Redemption می‌شود. دوره بازخرید یا جریمه سی روز است که جهت فعال‌شدن دامنه علاوه بر هزینه تمدید، می‌بایست مبلغ جریمه آن نیز پرداخت شود.

با عدم پرداخت هزینه جریمه و تمدید، دامنه به دوره حذف رفته و اطلاعات WHOIS دامنه به مرور زمان حذف می‌شود و پس از ۵ الی ۷ روز آزاد خواهد شد.

در نهایت پس از آزاد شدن دامنه، امکان ثبت آن توسط مالک و هر شخص دیگری وجود دارد.

پسوندهای جدید NEWTLDs

  • ACADEMY

ثبت دامنه مراکز آموزشی در سایت های اینترنتی ، دانشگاه‌ها و مدارس خصوصی که در حوزه آموزش فعالیت دارند برای نام وب سایتی ماندگار از این پسوند استفاده می‌کنند. پسوندی جدید که با توجه به معنای آن در بهبود سئوی سایت هایی با محتوای مرتبط نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. همین امر در رشد و توسعه فعالیت‌های آموزشی آنلاین هر کدام از این سایت‌ها مثمر ثمر است. هیچ محدودیتی جهت ثبت دامنه با این پسوند نیز وجود ندارد.

  • ACCOUNTANT

این پسوند به‌‎معنای حسابداری مناسب برای وب سایت‌هایی است که در زمینه مالی و مالیاتی فعالیت دارند.

  • ACTOR

به بازیگران، آکادمی‌های آموزش تئاتر و بازیگری و هم‌چنین اشخاص و موسسات با فعالیت‌های آنلاین در زمینه سینماگری پیشنهاد می‌شود با این پسوندهای خود را به‌ثبت برسانند. هدایت کاربرانی که به دنبال وب سایت‌هایی با این موضوع هستند توسط موتورهای جستجو احتمال بیشتری خواهد داشت. این نکته در بهبود سئوی سایت نیز بی‌تاثیر نیست.

  • ADULT

برای مخاطبین وب سایت‌هایی که تنها برای بزرگسالان و گروه‌های سنی خاص مناسب است، دامنه با این پسوند ثبت می‌گردد.

  • AFRICA

اگر شما شخصی هستید که به شروع یک کسب‌و‌کار آنلاین یا راه‌اندازی وب سایتی شخصی در آفریقا می اندیشید، به ثبت دامنه با پسوند AFRICA فکر کنید. پسوندی جدید برای نشان‌دادن تعهد، تجارت و اقداماتی که در ارتباط با آفریقا صورت می‌پذیرد.

  • AGENCY

آژانس‌های خدماتی و فعال تحت عنوان هواپیمایی، گردشگری و مسافرتی، تبلیغاتی، املاک و… از این پسوند برای دیده‌شدن در دنیای گسترده اینترنت بهره می‌شوند.

  • AMSTERDAM

این پسوند تنها برای فعالیت‌های اینترنتی مردم، ارگان ها و موسسات غیرانتفاعی که در آمستردام حضور دارند، قابل ثبت است.

  • APARTMENTS

پسوند عمومی جدید برای اطلاعات، اجاره، فروش و کسب‌و‌کارهای مرتبط با آپارتمان در سراسر دنیا است. دامنه‌ای با پسوند APARTMENTS برای هر شخص یا تجارت مربوط به گستره وسیع آپارتمان مناسب خواهد بود.

  • APP

وب سایت‌هایی که در زمینه اپلیکیش‌ها مخصوصا از نوع موبایلی فعالیت دارند از این پسوند برای تجارت آنلاین خود استفاده می‌کنند. الزام ثبت دامنه‌ای با پسوند APP داشتن گواهی‌نامه SSL است. مادامی‌که بر روی دامنه گواهی‌نامه نصب نشود، سایت مشاهده نخواهد شد. این امر امنیت یک سایت را برای کاربران محرز خواهد کرد. همچنین با این پسوند برای کاربرانی که به‌دنبال اپلیکیشنی خاص هستند به ‌راحتی قابل دسترس خواهید بود.

  • ART

برای جامعه خلاقان و هنرمندان بسیار کاربردی خواهد بود. موزه‌ها، فیلم‌سازان، نویسندگان و عاشقان هنر می‌توانند دامنه‌های دلخواه خود را با این پسوند با معنی و قابل توجه ثبت کنند. این پسوند برای هنرهای تزئینی، ادبیات، فیلم، موسیقی و آشپزی نیز که ریشه‌ای از هنر و خلاقیت را به‌همراه دارند، کارایی خواهد داشت.

  • ASSOCIATES

به ‌معنای مشارکت مورد توجه کسب‌و‌کارها و فعالیت‌های آنلاین تجاری که به‌صورت گروهی انجام می‌شود، خواهد بود. ثبت دامنه تحت این عنوان می‌تواند دسته‌بندی فعالیت‌های وب سایت را تفکیک کند. کاربرانی که به دنبال این موضوع و فعالیت‌های تجاری در حال جستجو در اینترنت هستند نیز زودتر به پاسخ خود خواهند رسید.

  • ATTORNEY

پسوندی محبوب برای ارگان‌های قضایی و وکیلان مدافع که حرفه‌ای‌ به دنیای اینترنت قدم گذاشته‌اند. این وب سایت‌ها توسط موتورهای جستجو به کاربران علاقه‌مند در این زمینه نیز به‌ سرعت پیشنهاد می‌شوند.

  • AUCTION

حراجی‌ها و سایت‌های فعال در زمینه مزایده جهت بهتر دیده‌شدن کسب‌و‌کار آنلاین خود از این پسوند استفاده می‌کنند و بازدیدکنندگان مشتاق به این نوع خدمات را به‌خوبی به‌سمت خود می‌کشانند.

  • AUDIO

اشخاص، موسسات و مجموعه‌های هنری در زمینه موسیقی و صدا می‌توانند با این پسوند جدید نام‌های مورد علاقه خود را به ‌ثبت برسانند.

  • BABY

نامی منحصر به فرد و ماندگار برای هر وب سایتی که مربوط به نوزادان است. این‌که شما یک پدر و مادر، شرکت، کسب‌و‌کار، سازمان و… باشید هیچ فرقی نمی‌کند و می‌توانید همین حالا ثبت دامنه با پسوند جدید BABY را انجام دهید. پیشنهاد می‌شود وب سایت‌هایی که در حوزه نوزادان فعالیت‌های متفاوتی دارند، معرفی خود را با این پسوند در دنیای دیجیتال انجام دهند.

  • BAND

گروه‌های موسیقی و اجتماع هنرمندان برای مطرح‌کردن فعالیت خود در دنیای بزرگ اینترنت و جهانی‌شدن بهتر است دامنه‌ای با این پسوند انتخاب کنند.

  • BARGAINS

وب سایت‌هایی که در زمینه خرید‌و‌فروش، داد‌و‌ستد، حراجی‌های بزرگ و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی فعالیت دارند با استفاده از این پسوند می‌توانند در دنیای بزرگ تجارت دیجیتال، خدمات خود را به کاربران بالقوه عرضه کنند. این امر تاثیر مثبتی در تبدیل کاربران و بازدیدکنندگان به مشتریان بالفعل خواهد داشت.

  • BERLIN

اهالی شهر برلین در کشور آلمان، می توانند کسب‌و‌کاری آنلاین و بومی با این پسوند راه‌اندازی کنند تا به‌صورت محلی شناخته‌تر شوند. موتورهای جستجوی گوگل نیز کاربران و جویندگان این دسته وب سایت‌ها را سریعتر به هدف می‌رسانند.

  • BEST

اگر می‌خواهید برجسته‌بودن فعالیت خود را به دنیا نشان دهید، به این پسوند فکر کنید. مطرح‌شدن بهترین‌ها در واژه نیز تاثیر خوبی بر حافظه مخاطب خواهد گذاشت. با این ویژگی به‌خوبی در ذهن بازدیدکنندگان ماندگار خواهید شد.

  • BUSINESS

کسب‌و‌کارها و تجارت‌های آنلاین که تمایل به رشد بیش‌تری در اینترنت دارند، DOT BUSINESS را به‌خاطر بسپارند. یکی از کاربردی‌ترین پسوندهای جدید که بسیار مورد استقبال صاحبان تجارت‌های دیجیتال قرار گرفته‌است. این پسوند به عنوان جایگزین مناسبی برای BIZ امکان ثبت دامنه‌های دلخواه بسیاری را مقدور خواهد کرد.

  • org

org به چه معناست؟ پسوند org اختصار یافته ی  واژه ی  Organizations می باشد، که به معنای سازمان ‌، تشکیلات‌ است و که معمولاْ این دامنه توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

  • CAMERA

عکاسان برای ثبت وب سایت‌های خود در این زمینه و بهتر دیده‌شدن توسط کاربرانی که در مورتورهای جستجو به‌ دنبال آن‌ها هستند، از این نام استفاده کنند.

  • CAMP

اردوگاه‌های تفریحی و تابستانی در ثبت دامنه‌ وب سایت. افرادی از این پسوند استفاده می­کنند که به دنبال مکانی برای استراحت و یا برگزاری کمپ های گروهی و شخصی می­باشند.

  • CARS

پسوندهای CAR و CARS بیشتر مورد استقبال فروشندگان اتومبیل قرار می‌گیرند. کسانیکه در زمینه قطعات یدکی و وسایل تزیینی خودرو نیز فعالیت دارند، می توانند به این پسوندها فکر کنند.

  • CASH

روزانه افراد زیادی در اینترنت به‌دنبال نرخ روزانه ارز و مبدل‌های پولی هستند. این پسوند برای وب سایت‌هایی با زمینه کاری پول، بسیار مناسب و کاربردی است. پسوندی که توسط هر فرد، گروه یا کسب‌و‌کاری امکان ثبت دارد. بانک‌ها،سایت‌های فعال در بورس،کارگزاری‌ها، تحلیل‌گران و مشاوران فعال در زمینه نرخ ارز و بازار پول با این پسوند گامی حرفه‌ای در تجارت آنلاین خواهند گذاشت.

  • CHEAP

این پسوند به‌معنای ارزان، شما را به دنیای بزرگ حراجی‌ها و ارزان‌فروشی‌های اینترنتی خواهد برد. اشخاصی که مایل به جلب توجه جستجوگران اجناس و کالاهای ارزان هستند، می‌توانند از این پسوند مشتری جذب کنند. با توجه به پسوند و زمینه کاری وب سایت، رتبه سئو آن نیز بهبود می‌یابد.

  • CITY

شهرداری‌ها و استانداری‌ها از این پسوند برای معرفی خدمات و فعالیت های شهری استفاده خواهند کرد. همچنین این پسوند محدودیتی برای ثبت ندارد و برای ساکنین یک شهر هم امکان مالکیت دارد.

  • CLEANING

این پسوند به‌معنای پاکیزگی است. شرکت‌های خدماتی، تولیدکنندگان شوینده‌ها یا کسب‌و‌کارهای کوچک در زمینه نظافت می‌توانند سایت خود را با این پسوند به دنیای دیجیتال معرفی کنند.

  • COFFEE

روزانه در جهان افراد زیادی صبح را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند. عطر مطبوع و دلچسب آن یادآور سر‌زندگی و شادابی است. تولید‌کنندگان قهوه، کافه‌ها، توزیع‌کنندگان، فروشگاه‌ها و… می‌توانند تجارت آنلاین خود را با نام دلخواه خود و پسوند .COFFEE جهانی کنند.

  • DENTIST

پسوندی که با معنای خود تمامی خدمات مربوط به دندان را معرفی می‌کند و مورد استفاده وب سایت دندانپزشک‌ها، دندان‌سازها، شرکت‌های تولید‌کننده مواد دندانپزشکی، واردکنندگان تجهیزات آن و افرادی که در این زمینه شاغل هستند، خواهد بود.

  • DESIGN

اشخاص و مجموعه‌هایی که در زمینه طراحی مکان‌ها یا وب سایت نیاز به راه‌اندازی سایت دارند، می‌توانند این خدمت خود را با پسوند .DESIGN به‌کاربران معرفی کنند.

  • DIET

کلینیک‌های زیبایی، مراکز مشاوره تغذیه، فروشگاه‌های ارائه‌دهنده مکلمل‌های غذایی که در زمینه رژیم و تناسب اندام فعالیت دارند از این پسوند برای وب سایت خود استفاده می‌‌کنند.

  • DISCOUNT

امروزه تخفیف در کسب‌و‌کارهای دیجیتال نیز رواج یافته است و می‌توان از این پسوند برای جلب توجه کاربران و  معرفی تخفیف‌هایی که بر روی محصولات سایت قرار دارد، استفاده کرد.

  • DOCTOR

چقدر خوب است که پزشکان برای فعالیت دیجیتال خود از این پسوند برای ثبت وب سایت استفاده کنند.

  • EVENTS

به مجموعه‌هایی که در زمینه برگزاری جشن‌ها، مناسبت‌های خاص، تشریفات مجالس، کترینگ، برپایی سمینار و… به‌صورت آنلاین کار می‌کنند، ثبت نام وب سایت با این پسوند توصیه می‌شود.

  • FANS

FANS به‌معنای طرفدار می‌تواند جهت معرفی وب سایت های افراد مشهور، بازیگران، ورزشکاران و… کاربردی باشد.

  • FILM

با رشد اینترنت در زندگی روزمره افراد و امکان کسب اطلاعات از فیلم‌های سینمایی و زمان اکران آنها به‌صورت آنلاین، داشتن سایتی با این پسوند، مربوط به تولیدکنندگان عرصه سینما و تلویزیون پیشنهاد می‌شود.

  • FITNESS

باشگاه‌های بدن‌سازی، مجموعه‌های ورزشی، آموزشگاه‌های رشته‌های ورزشی و تناسب‌اندام و… امکان ثبت‌نام،دریافت برنامه‌های غذایی، معرفی خدمات، زمان‌بندی دوره‌ها و کلاس های آموزشی و … را می‌توانند از طریق داشتن خدمات آنلاین و دامنه‌ای با پسوند فیتنس انجام دهند.

  • FLORIST

ثبت سفارش آنلاین گل در بسیاری از گل‌فروشی ها رواج یافته است. جست و جوی دامنه ای با این عنوان می‌تواند در بهبود جایگاه سایت‌ در بین موتورهای جستجو موثر واقع شود.

  • FURNITURE

صنایع تولید مبلمان اداری و منازل، طراحان داخلی ساختمان‌های مسکونی و اداری از پسوند FURNITURE برای داشتن سایتی زیبا و خلاقانه استفاده می‌کنند.

  • GAME

با‌توجه به حضور اینترنت و گوشی‌های هوشمند در بین کودکان و نوجوانان، می‌توان از امکان تبلیغ آنلاین بازی‌های این گروه‌های سنی با ثبت دامنه  .GAME استفاده کرد.

  • GIFTS

کاربران، امروزه برای خرید و انتخاب هدایای دلخواه خود، ابتدا به اینترنت مراجعه می‌کنند و به دنبال فروشگاه‌های آنلاین هستند. پسوند .GIFT انتخاب خوبی برای نام وب سایت این کسب‌و‌کارهای دیجیتال خواهد بود.

  • HOSPITAL

بیمارستان‌ها جهت اطلاع مراجعه‌کنندگان از تجهیزات، زمان‌های حضور پزشکان، ساعت کاری بخس های مختلف مجموعه، آشنایی با تاریخچه تاسیس و… نیاز به راه‌اندازی وب سایت دارند. داشتن دامنه با این پسوند باعث می‌شود به‌صورت تخصصی‌تر در حیطه کاری خود فعالیت دیجیتال داشته باشند.

  • HOST

سرویس‌دهنده‌های خدمات میزبانی وب، سرور اختصاصی، طراحی سایت و دامنه که به صورت آنلاین با کاربران در ارتباط هستند، فعالیت دیجیتال خود را با این پسوند گسترش می‌دهند. ثبت دامنه .host در جذب ترافیک مناسب و حقیقی به‌وب سایت‌های این مجموعه‌ها موثر خواهد بود.

  • LIGHTING

به مجموعه‌ها و افرادی که تجارت آنللاین در زمینه ارائه خدمات و تجهیزات روشنایی، فروش لامپ‌های صنعتی و خانگی، واردات یا صادرات انواع قطعات روشنایی و…. دارند، پیشنهاد می‌شود نام وب سایت خود را با این پسوند تخصصی و جدید انتخاب کنند.

  • LOVE

درست خوانده اید! این یک پسوند عاشقانه اما کاملا هدفمند است. عشق همیشه در تمامی مراحل زندگی با ما همراه است. وب سایت هایی که مرتبط با این احساس درونی خدمتی را عرضه می‌کنند، با ثبت دامنه‌ای با پسوند زیبای LOVE می‌توانند مخاطبان بیشتری را به‌سمت وب سایت خود جذب کنند.

  • MAKEUP

این پسوند برای مارکتینگ دیجیتال و غیرحضوری تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی توصیه می‌شود. همچنین سالن‌های آرایشی و خدمات زیبایی هم می‌توانند سایت دلخواه خود را با ثبت دامنه تحت .MAKEUP به دنیای دیجیتال معرفی کنند.

  • MARKET

ورود خرید و فروش آنلاین در زندگی روزمره، تجارت‌های سنتی  را به سمت دیجیتال مارکتینگ انتقال داده است (در قبل با مقاله ای در باب انواع دیجیتال مارکتینگ آشنا شده اید). در کنار این فعالیت آنلاین، میزان کاربران و مشتریان این کسب‌و‌کارها نیز به‌میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. ثبت وب سایت با عنوان تخصصی مارکت هم می‌تواند بخشی از اجزای اصلی این تجارت مدرن باشد.

  • MONEY

هرگونه خدماتی که در حوزه مالی، بانکی، پول، ارز و… انجام شود از این پسوند برای وب سایت خود استفاده خواهد کرد.

  • NEWS

در دسترس‌بودن تلفن‌های هوشمند، باعث مهاجرت سبک فعالیت خبرگزاری‌ها  و مجلات از نوع چاپی به نوع آنلاین شده است. انتشار اخبار در کمترین زمان ممکن و به صورت گسترده در تمامی نقاط جهان، یکی از امتیازات ارتباط آنلاین خبرگزاری‌ها محسوب می‌شود. حال به این فکر کنید که ثبت نام وب سایت با پسوند .NEWS تا چه میزان به جذابیت فعالیت سایت نیز می‌افزاید.

  • NGO

NGO مخفف Non-governmental Organization هرگونه سازمان یا مجموعه‌ای است که به‌صورت مستقل و مردم‌نهاد  و به دور از وابستگی به دولت در جامعه فعالیت دارد. این ارگان‌ها برای خدمات آنلاین نیاز به راه‌اندازی یک سایت هم‌راستا با اقدامات خود دارند. این پسوند عنوان مناسبی برای این وب سایت‌ها است.

  • PIZZA

رستوران‌ها و فست‌فودهایی که با داشتن یک وب سایت می‌خواهند به معرفی خدمات خود در اینترنت بپردازند و از طرفی دیگر امکان ثبت سفارش آنلاین غذا هم داشته باشند، پسوند .PIZZA عنوان کاربردی و مناسبی برای نشان‌دادن تخصص آنها در پخت پیتزا به‌صورت حرفه‌ای است.

  • RENT

اگر در جستجوی محل زندگی یا شرکت برای اجاره هستید، به‌جای رفت و آمد در نقاط مختلف شهر، از طریق اتصال به اینترنت می‌توانید به‌انتخاب‌های متفاوتی دست یابید. بنگاه‌های اجاره، خرید و فروش املاک یا ماشین و… با این کار امتیازاتی برای خود و مشتریان ایجاد می‌کنند؟ با مهاجرت از مدل سنتی به کسب‌و‌کار دیجیتال، معرفی خدمات خود را به افراد بیشتری انجام خواهند داد. کاربران و خریداران نیز اطلاعات بیشتر با جزئیات کامل‌تری در دسترس خواهند داشت و سریع‌تر انتخاب می‌کنند.

  • RESTAURANT

در سال‌های اخیر با ورود اپلیکیشن‌های موبایلی و تحت وب، جهت ثبت سفارش آنلاین غذا و همچنین ورود تکنولوژی به زندگی روزمره افراد جامعه، رستوران‌ها نیز به فکر دیجیتالی‌شدن هستند. رشد تکنولوژی در کسب‌و‌کارهای مرتبط با صنایع غذایی، باعث افزایش مشتریان آن‌ها شده است. در همین راستا رستوران‌ها با راه‌اندازی وب سایتی جهت معرفی و ثبت آنلاین سفارش غذا، به دنیای بزرگ اینترنت وارد می شوند. هر رستورانی می‌تواند دامنه‌ای با پسوند RESTAURANT  برای شروع فعالیت دیجیتال خود انتخاب کند.

  • TEAM

هر نوع کار گروهی که از تجمع افرادی با هدف مشترک ایجاد می‌شود، می‌تواند وب سایت خود را با پسوند .TEAM ثبت کند.

  • THEATER

هنرمندانی که در زمینه هنرهای نمایشی و تئاتر فعال هستند و می‌خواهند در عصر جدید از طریق ارتباطات آنلاین و در بستر اینترنت، اشخاص بیشتری را با حرفه خود آشنا کنند، از این پسوند برای شروع کار خود استفاده می‌کنند.

  • TAXI

فعالیت در دنیای دیجیتال برای تمامی کسب‌و کارها جذاب شده است. راننده های وسایل نقلیه  مانند تاکسی نیز برای داشتن مسافران بیشتر به داشتن یک وب سایت در این زمینه روی آورده اند. ثبت دامنه با این پسوند، برای این صنف بسیار جذاب و کاربردی است.

  • VACATIONS

آژانس‌های مسافرتی و دفاتر خدمات هوایی، ریلی و… با داشتن وب سایت‌هایی فعال تحت این پسوند، کاربران بیشتری را به مشاهده و استفاده خدمات آنلاین خود، دعوت خواهند کرد.

  • WEDDING

برگزارکنندگان خدمات مجالس و عروسی با راه‌اندازی وب سایتی که پسوند آن .WEDDING است، رتبه بهتری در موتورهای جستجو با این زمینه کاری،خواهند داشت.

  • YOGA

با زندگی پر‌مشغله و سرشار از استرس  امروزی، افراد گاهی نیاز به مدیتیشن و رهایی از افکار پراکنده دارند. به مجموعه‌ها و مربیانی که در زمینه یوگا و ارائه خدمات از این نوع فعال هستند، پیشنهاد می‌شود که با پسوند زیبای .YOGA فعالیتی آنلاین آغاز کنند.

  • ОНЛАЙН آنلاین

این پسوند به زبان روسی به‌معنای آنلاین است. تمامی افراد و کسب‌و‌کارهای دیجیتالی که در روسیه فعال هستند، می‌توانند با ثبت دامنه‌ای تحت عنوان ОНЛАЙН خدمات آنلاین خود را در اینترنت گسترده‌‍‌تر کنند.

  • 娱乐 سرگرمی

افراد یا مشاغلی که در زمینه سرگرمی در  چین فعال هستند، با ثبت دامنه‌ای با پسوند چینی  娱乐  به صورت تخصصی تجارت دیجیتال خود را بر‌پا خواهند کرد.

  • 企业 کسب و کار

تمامی کسب و کارهای کشور بزرگ چین،که بخش بزرگی از بازار جهانی را به‌خود اختصاص داده است، از این پسوند برای معرفی خدمات، محصولات، کالاهاو…  به صورت آنلاین استفاده خواهند کرد.

  • بازار

ثبت دامنه به زبان فارسی در ایران مقدور است. مشاغل و فروشگاه‌هایی که در بازار ایران فعال هستند، می‌توانند از این پسوند برای تجارت آنلاین خود استفاده کنند.

پسوند جدید

نکات مهم در انتخاب دامنه مناسب

با اینکه حتی پس از راه اندازی سایت می توانید نام دامنه ی خود را تغییر دهید، اما بهتر است در ابتدا برای خرید یک دامنه مناسب به نکاتی توجه کنید تا دامنه ای مناسب تهیه کنید. در ادامه موارد مهم در انتخاب دامنه را نام می بریم:

  • سعی کنید نام دامنه چیزی باشد که به در حافظه ی افراد بماند و در صورتی که قصد مراجعه به سایت و یا معرفی شما به کسی را داشتند، نام دامنه ی شما را به خاطر آورند.
  • دامنه ی خود را ساده انتخاب کنید و حتی الامکان بیشتر از ۱۲ کاراکتر نباشد.
  • ترجیحا نام دامنه خود را مرتبط با کسب و کارتان انتخاب کنید.
  • سعی کنید از پسوندهای رایجی که شناخته شده تر هستند استفاده کنید. مانند com، ir و…

چرخه حیات دامنه به چه صورت است؟

می توان گفت که هر دامنه ۵ مرحله را در زندگی خود امکان دارد که طی کند، در ادامه این ۵ مورد را توضیح می دهیم:

  1. Available (دوره آزاد)
    زمانی که شما نامی را برای دامنه ی خود انتخاب می کنید امکان دارد که فردی دیگر آن را ثبت کرده باشد و امکان خرید برای شما نباشد، اما اگر نام مورد نظر شما آزاد باشد می توانید با پرداخت هزینه دامنه را خریداری کنید. به دامنه در این مرحله دامنه ی آزاد می گویند.
  2. Active ( دوره فعال)
    زمانی که دامنه را خریداری کردید در واقع برای شما فعال خواهد شد و می توانید از ۱ سال الی ۱۰ سال آن دامنه را تمدید کنید.
  3. Expired(دوره انقضا)
    وقتی دامنه ی شما نزدیک به پایان زمان فعال بودن است از سمت ارائه دهنده ی سرویس شما پیامی جهت تمدید دامنه ارسال می شود و شما تا ۴۵ روز زمان دارید تا دامنه را تمدید کنید و در صورت عدم تمدید دامنه ی شما قفل خواهد شد.
  4. Redemption Period (دوره بازخرید)
    اگر شما در دوره ی ۴۵ روزه اقدام به تمدید نکنید و دامنه قفل شود، به مدت ۳۰ روز امکان بازخرید دامنه برای مالک دامین وجود دارد اما هزینه ی تمدید تقریبا ۱۰ برابر خواهد بود.
  5. Pending Deletion (دوره حذف)
    اگر در دوره ی ۳۰ روزه ی بازخرید اقدام به پرداخت انجام نشود، دامنه وارد دوره ی حذف می شود و پس از ۵ روز وارد دوره ی آزاد می شود و امکان خرید دامنه برای همه ی افراد ممکن می شود.

شرایط ثبت و فعال‌شدن دامنه‌های کشورها:

بایستی توجه کرد که به هنگام ثبت دامنه با پسوند دلخواه تعداد کارکترهای مجاز اکثر دامنه‌ها با پسوند ccTLDs مینیمم ۳۲ و ماکسیمم ۶۳ کارکتر است.

امکان استفاده از عدد، حروف انگلیسی و خط تیره (-) در نام دامنه مجاز است.

این دامنه‌ها از حداقل یک تا حداکثر ده سال قابل ثبت هستند.

ثبت این پسوندها برای عموم آزاد است و هیچ‌گونه محدودیتی در ارائه مدارک به Registerar نخواهد داشت.

اغلب این دامنه‌ها پس از ۳۰ الی ۳۶ روز منقضی خواهند شد، که در صورت پرداخت هزینه تمدید توسط مالک دامنه طی این دوره امکان فعال‌سازی مجدد آن مقدور است.

در صورت عدم تمدید در دوره انقضا، دامنه‌ی منقضی وارد مرحله دیگری به نام جریمه یا همان Redemption می‌شود. دوره بازخرید یا جریمه سی روز است که جهت فعال‌ شدن دامنه علاوه بر هزینه تمدید، می‌بایست مبلغ جریمه آن نیز پرداخت شود.

با عدم پرداخت هزینه جریمه و تمدید، دامنه به دوره حذف رفته و اطلاعات WHOIS دامنه به مرور زمان حذف می‌شود و پس از ۵ الی ۷ روز آزاد خواهد شد.

در نهایت پس از آزاد شدن دامنه، امکان ثبت آن توسط مالک و هر شخص دیگری وجود دارد.

چه پسوندی برای دامنه خود انتخاب کنیم؟

چه پسوندی برای دامنه خود انتخاب کنیم؟

بایستی بدانید به هنگام ثبت دامنه با پسوند دلخواه در حیطه فعالیت اینترنتی خود، به نوع پسوند، کاربرد آن و کشور یا منطقه فعالیت تجاری، توجه ویژه‌ای داشته ‌باشید. اولین قدم برای معرفی و عرضه برند، محصول، تولیدات، کارهای هنری، بیوگرافی شما در دنیای دیجیتال باید به‌ درستی گذاشته شود. این امر باعث می‌شود از طریق موتورهای جستجوی بزرگی هم‌چون گوگل در تیررس جویندگان واقعی خود قرار بگیرید. پسوندهای جدید با توجه به طبقه‌بندی صحیح زمینه‌های شغلی و کسب‌ و‌ کار وب سایت‌ها انتخابی مناسب برای حرفه‌ای‌ها هستند. حالا که با انواع دامنه سایت آشنا شدید، با انتخاب پسوندی مناسب برای وب سایت خود می‌توانید بازدیدکنندگان را درست به سمت آن هدایت کنید. افزایش کاربرانی که روزانه به وب سایت مراجعه می‌کنند، رشد کسب و کار شما را رقم خواهند زد.

سوالات متداول

شرایط ثبت و فعال شدن دامنه‌های سطح بالا

تعداد کارکترهای مجاز دامنه‌ها با پسوندهای gTLDs مینیمم ۳ و ماکسیمم ۶۳ کارکتر بوده که در پسوند PRO این حداقل کارکتر در نام دامنه ۴ حرف و در Asia یک حرف تعریف شده‌ است.

شرایط ثبت دامنه‌های کشورها

به هنگام ثبت دامنه با پسوند دلخواه تعداد کارکترهای مجاز اکثر دامنه‌ها با پسوند ccTLDs مینیمم ۳۲ و ماکسیمم ۶۳ کارکتر است.

دارابودن تابعیت برخی از کشورها شرط در اختیار داشتن آن پسوندها است. تنها در صورت ارائه مدارک هویتی مورد نیاز به ثبت‌کننده (شامل کارت شناسایی یا اصطلاحا کارت اقامت) می‌توان آن‌را به‌ ثبت رسانید.

امکان استفاده از عدد، حروف انگلیسی و خط تیره (-) در نام دامنه مجاز است.

چه پسوندی برای دامنه خود انتخاب کنیم؟

بایستی بدانید به هنگام ثبت دامنه با پسوند دلخواه در حیطه فعالیت اینترنتی خود، به نوع پسوند، کاربرد آن و کشور یا منطقه فعالیت تجاری، توجه ویژه‌ای داشته ‌باشید. اولین قدم برای معرفی و عرضه برند، محصول، تولیدات، کارهای هنری، بیوگرافی شما در دنیای دیجیتال باید به‌ درستی گذاشته شود. این امر باعث می‌شود از طریق موتورهای جستجوی بزرگی هم‌چون گوگل در تیررس جویندگان واقعی خود قرار بگیرید.

‫۱۱ دیدگاه ها

    1. خانم ندا شما می توانید از راهکارهایی مانند پارک دامنه و یا دامنه جانشین استفاده کنید. یک دامنه را به عنوان دامنه اصلی خود انتخاب کرده و آدرس های دیگر را با این کارها روی آن بیاورید و هرکس آدرس های فرعی سایت شما را در مرورگر خود تایپ کند به ادرس اصلی شما منتقل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا