طراحی و توسعه وب سایتطراحی وب سایت

خطای ۴۰۴ چیست؛ ۳ روش اساسی رفع ارور ۴۰۴ سایت

خطای ۴۰۴ یکی از ارور هایی است که احتمالا شما نیز با آن در دنیای اینترنت روبرو شده اید. ارور ۴۰۴ می تواند به خاطر اشتباه تایپی باشد و یا ممکن است مربوط به صفحه ای باشد که قبلا وجود داشته است و در حال حاضر حذف شده است. در هر صورت برای بازدیدکنندگان وب سایت شما خوب نیست و گوگل نیز می داند که این خطا برای هر کسی پیش می آید اما در هر صورت خطاهای ۴۰۴ تاثیر منفی بر روی صفحات شما خواهد گذاشت.

خطای ۴۰۴ چیست؟

ارور ۴۰۴ یک کد وضعیت HTTP است که زمانی به نمایش در می آید که صفحه ی مورد نظر شما در سرور یافت نشود. صفحه این ارور قابلیت سفارشی سازی دارد و امکان دارد در هر سایت به یک شکل نمایش داده شود.

دلایل ایجاد ارور ۴۰۴

 

رفع خطاهای 404

۱) اشتباهات تایپی تصادفی

این اشتباهی رایج است. شما آدرسی را وارد می کنید و ممکن است یک یا چند حرف را جا بگذارید. این اتفاق ممکن است به خاطر این بوده که عجله داشته اید و یا لینک اشتباهی را کلیک کرده اید. یکی از مزایای CMS ها این است که اکثریت آنها صفحات خطای ۴۰۴  بسیاری بصورت پیش فرض دارند و به کاربر مهربانانه اعلام می کنند که صفحه مورد نظر را نیافته اند.

مزایای استفاده از این قالبهای آماده این است که بازدیدکنندگان را در سایت شما نگه می دارند. بدون این قالب ها بازدیدکنندگان به یک صفحه خطا در مرورگر فرستاده می شوند و شما نیز آنها را از دست می دهید. برای شروع می توانید صفحات خطای سفارشی خود را ایجاد کنید و آنها را تست کنید. به عنوان نمونه می توانید با وارد کردن یک آدرس اشتباه در وب سایتتان نتیجه را ببینید.

اگر وب سایت شما CMS هایی چون وردپرس،جوملا و . .  است می توانید به سایت رسمی آنها سری بزنید و افزونه های ۴۰۴ را مشاهده کنید. بسیاری از آنها با استفاده از نوعی طنز شوخی جالبی را با این خطاها نشان می دهند.

 

بیشتر بخوانید:  CMS چیست

 

۲) صفحات و پست های حذف شده

اگر یک صفحه یا پست را از سایتتان حذف کرده اید شرایط کمی سخت تر است و ممکن است منجر به تاثیر گذاری منفی بر بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو شود.

زمانی که یک صفحه جدید یا پست جدید ایجاد می کنید، آن صفحه جایی در نتایج جستجو قرار میگیرد. مهم نیست که  پست مربوطه در صفحه اول وب سایت است و یا جایی در اعماق وب سایت شما قرار دارد. زمانی که صفحه ای را حذف می کنید چند اتفاق رخ می دهد :

بازدید کنندگانی که پست جالب شما را از طریق جستجوی گوگل پیدا کرده اند وقتی به خطای ۴۰۴ بر می خورند از صفحه شما خارج شده و این کار بانس ریت شما را بالا می برد. اگر تعداد ارور ۴۰۴ زیاد شود می تواند بر اهمیت ،اعتبار و کیفیت محتوای شما در محیط وب تاثیر بگذارد.

 

بیشتر بخوانید: ارور ۵۰۰

 

۳) تغییر ادرس صفحه

اگ ادرس صفحه ای را بر روی وب سایت خود تغییر دهید کاربران با مراجعهبه ادرس قبلی با ارور ۴۰۴ مواجه خواهند شد. بنابراین هر گاه url صفحه ای را عوض می کنید باید حتما لینک های ورودی به آن را نیز تعویض کنید تا کارب با ارور ۴۰۴ مواجه نشود.

۴) تصاویر حذف شده

ممکن است تصاویری که در یک صفحه قرار داده اید را از روی سرور اختصاصی خود یا از بخش کتابخانه ی رسانه ها حذف کرده باشید در این صورت تصویر در صفحه ارور ۴۰۴ نشان می دهد.و لازم است مجدد به صفحه ای که این تصویر در آن قرار داشته بروید و  آن تصویر را با تصویر دیگری جایگزین کنید.

۳ روش های رفع خطای ۴۰۴

نحوه رفع خطای 404

۱) ریدایرکت بر روی صفحه ی دیگر

ریدایرکت به شما این قدرت را می دهد تا آدرسی که وجود ندارد را به یک صفحه یا پست جدید ارجاع دهید. برای این کار باید محتوای قبلی را بر روی محتوای مشابه ریدایرکت کنید تا برای کاربر قابل استفاده باشد.

اگر از CMS هایی چون وردپرس، جوملا و غیره استفاده می کنید افزونه هایی بسیاری همانند Yoast SEO وجود دارند که به شما امکان می دهند که نه تنها ریدایرکت ها را ایجاد کنید بلکه کنترل مناسبی بر روی آنها داشته باشید.

 

 

۲) ریدایرکت به صفحات اصلی وب سایت

می توانید وب سایتتان را به گونه ای تنظیم کنید که در صورت پیغام خطای ۴۰۴ به صفحه اصلی وب سایتتان ریدایرکت شود. این کار باعث می شود بازدید کننده از وب سایت شما دور نشود و مجددا به دنبال مطالب مورد نظرش بگردد.

۳) رفع لینک های شکسته

همواره در سایت خود به دنبال لینک های شکسته باشید. لینک های داخلی خود را مانیتور کنید که به صفحات ۴۰۴ لینک نشده باشند و یا در هنگام لینک دادن آدرس اشتباهی درج نشود.

 

بیشتر بخوانید: ارور ۵۰۳

 

تاثیر خطای ۴۰۴ روی سئو سایت

خطای ۴۰۴ به خودی خود برای سئو بد نیست. اما وجود لینک به این صفحات برای سئو سایت شما تاثیر منفی به بار می آورد علت ان این است که کاربران زمانی که با صفحات ۴۰۴ مواجه می شوند از سایت خارج می شوند و این موضوع باعث می شود نرخ پرش صفحات سایت شما بالا برود و بعد از چند مدت ربات گوگل متوجه می شود که صفحات سایت شما مناسب کاربران نیست و به همین دلیل موجب افت رتبه خواهد شد.

از طرفی این صفحات ۴۰۴ میزان بودجه خزشی که قرار است برای صفحات مهم استفاده شود را استفاده می کند در حالیکه هیچ فایده ای برای شما ندارد. به همین دلیل ضروری است که این صفحات را به محض مشاهده رفع نمایید.

ارور 404 چیست

ابزارهای مناسب برای پیدا کردن خطاهای ۴۰۴

یکی از ابزاری که در پیدا کردن لینک های شکسته و صفحات ۴۰۴ مفید است Brocken Link Checker است. برای دسترسی به این ابزار اینجا کلیک کنید.

ابزار بعدی که در مورد پیدا کردن ارور ۴۰۴ ب شما کمک می کند screaming frog است. در بخش response code این ابزار می توانید تمام ارورهای ۴۰۴ موجود در سایتتان را به صورت یکجا ببینید.

نکات مهم در طراحی صفحات ارور ۴۰۴

 

طراحی صفحه 404

  • سعی کنید صفحات خطای ۴۰۴ دارای جنبه طنز باشند.
  • از صفحه طراحی شده برای خطای ۴۰۴ لینک های داخلی مناسب به مطالب مشابه و یا … بدهید که کاربر با کلیک بر روی این لینکها از سایت شما خارج نشود.
  • استفاده از کادر جستجو در این صفحات نیز ایده خوبی برای نگه داشتن بیشتر کاربر است.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا