میزبانی وب

Open Source Hardware چیست + تفاوت نرم افزار متن باز با سخت افزار متن باز چیست ؟

در پاسخ به Open Source Hardware چیست بایستی گفت هر سخت افزاری پیش از این که سخت افزار باشد یک طرح جامع و هدفمند روی کاغذ است. سخت افزار باز (Open hardware) یا سخت افزار متن باز (open source hardware) اشاره می کند به مشخصات طراحی یک شی یا جز فیزیکی که این امکان را دارد تا آموزش ببیند، تغییر کند، چیزجدیدی ایجاد کند و توسعه داده شود برای همگان. اما منطق open source چیست در پاسخ به آن بایستی گفت که هر کسی اجازه استفاده از آن را دارد.

Open hardware مجموعه ایست از اصول طراحی و مبانی تخصصی و هرگز این منظور را نمی رساند که به یک شی یا سخت افزار خاص اشاره کند. Open hardware می تواند درون یک اتومبیل، یک صندلی، کامپیوتر ها، ربات تا و حتی ساعت ها جا داشته باشد. این به شرطی است که آن قطعه ای که صحبت از آن است از منطق Open hardware پیروی کند.Open Source Hardware چیستمانند نرم افزار متن باز (open source software) مانند نرم افزار مدیریت محتوای وردپرس که در آن کد بصورت آزاد در دسترس است در سخت افزار متن باز (open source Hardware) شماتیک ها، نقشه ها، طرح های منطقی، طراحی های بصری و هر آن چیزی که روی کاغذ برای تولید آن سخت افزار طراحی شده است بصورت رایگان برای اعمال تغییرات و افزایش بهره وری بر اساس هدف تحت License ارائه شده برای آن سخت افزار در دسترس همگان قرار دارد. کاربران با دسترسی به ابزاری که قادر به خواندن و اعمال تغییرات در فایل های منبع را دارند می توانند بهره وری دستگاه فیزیکی نهایی را بهبود ببخشند و زیر بنای سخت افزار نهایی را تغییر دهند. آنها می توانند قابلیت جدید به آن اضافه کنند یا باگ های موجود در آن را برطرف کنند. آنها حتی می توانند ساختار ظاهری و فیزیکی دستگاه را هم دستخوش تغییرات کنند و بهترین بهره وری را از سخت افزار بگیرند.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه وردپرس چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

open hardware robots - Open Source Hardware چیست

 

کد منبع سخت افزار متن باز بایستی به راحتی در دسترس باشد و کامپوننت ها و اجزای آن به راحتی برای همگان قابل تشخیص و تفکیک باشد. Open Hardware با منطقی که دارد می تواند به راحتی موانعی که در طراحی و ساخت محصولات فیزیکی وجود دارد را حذف کند و به بسیاری از مردم عادی این توانایی را بدهد که سخت افزار دلخواه خود را بسازند، فناوری آن را به اشتراک بگذارند و دانش و عملکرد خود را در زمینه طراحی سخت افزار بالا ببرند.حال که با مفاهیم Open hardware چیست آشنا شدید در ادامه ی مقاله به بررسی بیشتر در این حوزه خواهیم پرداخت

License مرتبط با Open Source Hardware چیست و چگونه ایجاد می شود؟

مجوز های Open source hardware بصورت کلی این اجازه را به دریافت کنندگان طراحی و مستندات خود می دهد که آنها را بیاموزند، تغییر دهند و مجددا انتشار دهند. علاوه بر این مجوز سخت افزار باز  هیچکس را از فروش اسناد و مدارک پروژه منع نمی کند و این امکان را به استفاده کنندگان می دهد که آن را برای فروش گذاشته و از طریق آن کسب درآمد کنند.

مانند نرم افزار، طرح های سخت افزار و اختراعات آن شامل حق تکثیر (Copyright) و قانون ثبت اختراع (Patent) می شود. همچنین مانند نرم افزار متن باز، سخت افزار متن باز هم از قوانین خلاقانه مالکیت معنوی طرح پشتیبانی می کند تا طرح روی کاغذ سخت افزار را بصورت عمومی در دسترس همگان قرار دهد. از آنجا که سخت افزار متن باز شباهت خیلی زیادی به نرم افزار های متن باز دارد بسیاری از پروژه های سخت افزار متن باز از License نرم افزار های متن باز و رایگان موجود پشتیبانی کرده و License  سخت افزار خود را بر اساس نرم افزار هایی که از ان استفاده می کند قرارمی دهد.درواقع نرم افزار و سخت افزارهر دو ازیک License استفاده کنند.

درپایان نیز هر دو قانون کپی رایت موجود (در این مورد منظور کپی رایت source code و اسناد طراحی سخت افزار می باشد) به همراه قانون ثبت اختراع پروسه طراحی و تکنولوژی مواد تولید شده که به تایید Open Hardware هم رسیده است می توانند منجر به ثبت یک Trademark (علامت تجاری) و یک برند و لوگو شوند.به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مجوزهای open hardware را مطالعه فرمایید.

 

License مرتبط با Open Source Hardware چیست

تفاوت سخت افزار و Open Source Hardware چیست ؟

همه سخت افزار های باز به همراه document هایی همچون نوع طراحی، کد منبع هستند.به علاوه لایسنس سخت افزار های تولید شده اجازه ی اصلاح و توزیع در فایل طراحی  برای دسترسی راحت تر به آن سخت افزار را می دهد.در این شرایط اقداماتی همچون بررسی،رفع عیب، اصلاح و بهبود سخت افزار باز براحتی امکان پذیر می شود.

چنانچه بخشی از سخت افزارباز با هر نوع نرم افزاری ترکیب شود باید آن نرم افزار باید با لایسنس متن باز تایید شده منتشر شود. به گفته  دیگر Interface سخت افزارباز باید بصورتی مستند شود که نوشتن نرم افزارمتن باز را روی سخت افزار باز تا حد امکان راحت سازد.

اساسا، سخت افزارهای باز، بازتولید و ریمیکس کردن  اشیاء را راحتر ساخته است.

تفاوت سخت افزار و Open Source Hardware چیست

تفاوت های بین سخت افزار متن باز و نرم افزار متن باز چه چیز هایی است؟

در پاسخ به تفاوت های بین سخت افزار متن باز و Open Source Hardware چیست بایستی گفت به دلیل این که پروژه های open hardware معمولا منجر به تولید یا نمونه سازی یک شی فیزیکی می شوند، همیشه سرمایه گذاری مالی برای نیروی کار، مواد فیزیکی و تولید سخت افزار را به همراه دارد. این در حالیست که پروژه های open software شامل سربار هزینه کمتری می شود. با توجه به این موارد از نظر مالی این امکان پذیر نیست که یک پروژه open hardware بصورت رایگان در دسترس عموم قرار بگیرد اما بسیاری از نرم افزار های متن باز هستند که بصورت رایگان دردسترس عموم قرارگرفته است.

این بدان معنا نیست که جنبش open hardware تمرکزی روی به حداقل رساندن هزینه ها برای توسعه دهندگان ندارد. در واقع طرح هایی مانند سخت افزار متن باز مرکزی Bankaid در تامین بودجه پایدار برای پروژه های سخت افزار های متن باز کمک شایانی کرده است و ابزاری مانند KiCadhelp شماتیک هایی برای توسعه این پروژه ها تولید کرده است.

امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم Open Source Hardware چیست آشنا شده باشید.

سوالات متداول

هر سخت افزاری پیش از این که سخت افزار باشد یک طرح جامع و هدفمند روی کاغذ است. سخت افزار باز (Open hardware) یا سخت افزار متن باز (open source hardware) اشاره می کند به مشخصات طراحی یک شی یا جز فیزیکی که این امکان را دارد تا آموزش ببیند، تغییر کند، چیزجدیدی ایجاد کند و توسعه داده شود برای همگان. همانطورکه می دانید منطق Open Source بر این اساس است که هر کسی اجازه استفاده از آن را دارد.
مجوز های Open source hardware بصورت کلی این اجازه را به دریافت کنندگان طراحی و مستندات خود می دهد که آنها را بیاموزند، تغییر دهند و مجددا انتشار دهند. علاوه بر این مجوز سخت افزار باز هیچکس را از فروش اسناد و مدارک پروژه منع نمی کند و این امکان را به استفاده کنندگان می دهد که آن را برای فروش گذاشته و از طریق آن کسب درآمد کنند.
همه سخت افزار های باز به همراه document هایی همچون نوع طراحی، کد منبع هستند.به علاوه لایسنس سخت افزار های تولید شده اجازه ی اصلاح و توزیع در فایل طراحی برای دسترسی راحت تر به آن سخت افزار را می دهد.در این شرایط اقداماتی همچون بررسی،رفع عیب، اصلاح و بهبود سخت افزار باز براحتی امکان پذیر می شود. چنانچه بخشی از سخت افزارباز با هر نوع نرم افزاری ترکیب شود باید آن نرم افزارباید با لایسنس متن باز تایید شده منتشر شود. به گفته دیگر Interface سخت افزارباز باید بصورتی مستند شود که نوشتن نرم افزارمتن باز را روی سخت افرار باز تا حد امکان راحت سازد. اساسا، سخت افزارهای باز، بازتولید و ریمیکس کردن اشیاء را راحتر ساخته است.
به دلیل این که پروژه های open hardware معمولا منجر به تولید یا نمونه سازی یک شی فیزیکی می شوند، همیشه سرمایه گذاری مالی برای نیروی کار، مواد فیزیکی و تولید سخت افزار را به همراه دارد. این در حالیست که پروژه های open software شامل سربار هزینه کمتری می شود. با توجه به این موارد از نظر مالی این امکان پذیر نیست که یک پروژه open hardware بصورت رایگان در دسترس عموم قرار بگیرد اما بسیاری از نرم افزار های متن باز هستند که بصورت رایگان دردسترس عموم قرارگرفته است.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا