کسب و کار

POP3 چیست و هر آنچه بایستی در مورد آن بدانید

یکی از مهمترین پروتکل های ارسال ایمیل پروتکل pop3 نام دارد. حتما از خود میپرسید که پورتکل POP3 چیست و چه کاربردی دارد؟ این مقاله برای پاسخ به سوال POP3 چیست؟ تهیه و تنظیم شده است. با ما همراه باشید تا زیر و بم این پروتکل مهم را به شما بگوییم.

پروتکل POP3 چیست؟

خب اگر بخواهیم تعریفی از این پروتکل داشته باشیم و بگوییم که POP3 یعنی چه و از کجا آمده است باید گفت، این واژه مخفف عبارت Post Office Protocol 3 است. از پورت POP3 جهت دریافت و ویرایش پست الکترونیکی استفاده می شود. وقتی این سرویس بر روی سرور شما نصب و پیکربندی شده باشد کاربران می توانند از طریق نرم افزاری که مربوط به دریافت و ارسال Email به سرویس دهنده E-mail وصل شوند و ایمیل های خود را دریافت کنند.

پورت POP3 یا Post Office Protcol 3 اصولاً در لایه Application در پروتکل TCP/IP قرار می‌گیرد. با استفاده از این امکان شما می‌توانید در کامپیوتر خود، بدون نیاز به مراجعه به سایت سرویس دهنده، ایمیل‌هایتان را دریافت و ذخیره کنید. برای دریافت ایمیل به صورت pop3 باید شما به صورت Local دارای یک client دریافت ایمیل باشید.

در حالت عادی وقتی شما ایمیلی رو از طریق POP3 دریافت می‌کنید، ایمیل از روی سرور پاک می شود. البته اکنون اکثر سرویس دهنده‌های POP3  قابلیتی به نام Leave on Server دارند که اصطلاحاً به آن  POP3 UIDL (Unique IDentification Listing) می گویند. در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید ایمیل سازمانی ) بیشتر در این باره صحبت می کنیم.

حساب pop3 چیست

مزایا و معایب پروتکل POP3

تنظیمات برنامه ایمیل POP۳ در هنگام اتصال به اینترنت

اگر رایانه شما که دارای برنامه ایمیل POP3 یا IMAP4 است همیشه به اینترنت وصل باشد، ممکن است بخواهید برنامه ایمیل جهت ارسال و دریافت پیام ها را در بازه های زمانی مختلف دریافت کنید.

اتصال مداوم به سرور به شما کمک می کند برنامه ایمیل خود را با اکثر اطلاعات فعلی روی سرور به روز نگه دارید. اما اگر دستگاه شما که دارای برنامه ایمیل POP3 یا IMAP4 است همیشه به اینترنت وصل نباشد (برای مثال، در صورت اتصال به اینترنت از طریق شماره گیری تلفنی)، ممکن است بخواهید برنامه ایمیل را روی ارسال و دریافت بصورت دستی پیکربندی نمایید. ارسال و دریافت پیام ها بصورت دستی هنگام اتصال از طریق شماره گیری تلفنی بطور بالقوه زمان اتصال به اینترنت را کاهش می دهد.پروتکل دیگری که در کنار Pop3 فعالیت می کند SMTP است که وظیفه ارسال پست الکترونیکی را به سرور بر عهده دارد. در مقاله ای مجزا توضیح داده ایم که smtp چیست .

 

بیشتر بخوانید: imap چیست

 

برنامه های سازگار با پروتکل pop۳ 

اگر حساب ایمیل شما از POP3 و IMAP4 پشتیبانی می کند، می توانید از برنامه های ایمیل POP3 و IMAP4 برای اتصال به حساب خود استفاده کنید. این برنامه ها شامل  Outlook، Windows ،Mailبرنامه های Outlook Express، Entourage و  Mozilla Thunderbird و Eudora می باشند. این قابلیت ها توسط هر برنامه ی ایمیل متفاوتی پشتیبانی می شوند.

رایج ترین دستورات پروتکل pop3

رایج ترین دستورات POP3  در زیر آمده اند :

USER <username>
PASS <password>
STAT
LIST
RETR
DELE
RSET
TOP
QUIT

جهت برقراری ارتباط از دستور زیر استفاده می شود :

telnet <servername> 110

در صورتی که اتصال با موفقیت انجام شود ، پیام زیر نشان داده می شود:

+OK POP3 mail.domain.net v2003.83 server ready

حال سرور آماده ی دریافت مشخصات کاربری جهت شروع به کار کردن است : با دستورات زیر اقدام به لاگین نمایید :

USER myusername
+OK User name accepted, password please
PASS mysecretpassword
+OK Mailbox open, 3 messages

بعد از لاگین ۳ پیام در inbox وجود دارد .

 از فرمان stat جهت نمایش تعداد پیام های جاری و اندازه ی آنها استفاده می شود :

STAT
+OK 3 5467

توسط فرمان list می توانید خلاصه ای از  پیام ها را مشاهده نمایید :

LIST
+OK Mailbox scan listing follows
۱ ۱۸۲۳
۲ ۱۸۲۵
۳ ۱۸۱۹

با فرمان  RETR می توانید پیام خاصی را بازیابی نمایید . درصورتی که پیامی را اخیرا حذف کرده باشید امکان بازیابی آن وجود ندارد .

RETR 1
+OK 1823 octets
--- all message headers and message ---

جهت پاک کردن پیام ها از دستور DELE استفاده می شود .

DELE 1
+OK Message deleted

توسط فرمان RSET می توانید جلسه را ری استارت نمایید در این حالت همه پیام های حذف شده توسط DELE بازیابی می شوند.

RSET
+OK Reset state

توسط فرمان   TOP  می توانید بخشی از ایمیل را بازیابی نمایید ، این فرمان شبیه به RETR  می باشد اما می توانید تعداد خطوط بدنه ی پیام را نیز مشخص نمایید . همچنین عنوان ایمیل ها نیز  باز یابی می شود.

TOP 1 0
+OK Top of message follows
--- all message headers ---
TOP 1 10
+OK Top of message follows
--- all message headers ---

جهت پایان اتصال می توانید از فرمان QUIT استفاده نمایید.

QUIT
+OK Sayonara

در انتهای این مطلب می توانید در مورد icmp در مقاله icmp چیست بخوانید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر خسته نباشید

    من دنبال راهی هستم که بتونم ایمیل ها رو توسط pop3 تو c# 2.0 دریافت کنم و کلا مدیریت روش داشته باشم. الان دارم از CodeProject استفاده میکنم که یه مشکل خیلی بزرگی داره و اون هم این هست که ایمیل هایی که در قالب unicode نوشته شدن رو ساپورت نمیکنه. ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا