امنیتعمومی

Exploit یا اکسپلویت چیست؛ آشنایی با طبقه بندی کدهای مخرب

حتما تا کنون عبارت کد های مخرب یا Exploit به گوشتان خورده است. بله کد های مخرب امنیت اطلاعات شما را به خطر می اندازند. در این مقاله می خواهیم به این مبحث بپردازیم که اکسپلویت چیست و طبقه بندی آن به چه صورت است.

exploit چیست؟

در پاسخ به exploit چیست بایستی گفت معنی exploit به فارسی همان کد های مخرب است، در واقع برنامه یا کد و یا سلسله مراتبی از دستورات است که جهت سود بردن از یک باگ نرم افزاری و یا حفره امنیتی جهت ایجاد رفتار ناخواسته یا پیش بینی نشده در نرم افزاری خاص یا سیستم سخت افزاری و یا یک دستگاه الکترونیکی ، استفاده می شود در امتداد مقاله از گروه تحریریه‌ی ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی هاست پایتون  پر سرعت ) به بررسی طبقه بندی اکسپلویت می پردازیم.

Exploit چیست؟

منظور از طبقه بندی اکسپلویت چیست ؟

شیوه های متفاوتی جهت طبقه بندی اکسپلویت ها وجود دارد، یکی از رایج ترین این شیوه ها را میتوان نحوه دسترسی اکسپلویت به حفره امنیتی نرم افزار موردنظر دانست. یک Remote Exploit یا اکسپلویت اجرا شده از راه دور میتواند بدون هیچ دسترسی به سیستم مورد نظر، تحت شبکه به حفره امنیتی نرم افزار نفوذ پیدا کند. یک اکسپولیت محلی یا Local Exploit  میتواند با دسترسی که از قبل به حفره امنیتی محلی دارد، جهت تشدید دسترسی های کاربری که Exploit را اجرا نموده مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از Exploit ها نیز به نوعی در جهت نفوذ به Client ها مورد استفاده قرار می گیرند که معمولا شامل سرور های دستکاری شده ای هستند که هنگام دسترسی توسط Client مورد نظر، اکسپولیت Exploit را ارسال می نمایند. این نوع از اکسپلویت ها معمولا نیاز به ارتباط جزئی با کاربر دارند فلذا در برخی مواقع نیاز است تا از برخی متدهای  Social Engineering نیز بهره برد  و دسته بندی آخر را نیز میتوان بر اساس فعالیت Exploit ها در نظر گرفت که خود میتواند شامل دسته بندی زیر باشد:

  • دسترسی غیر مجاز به داده ها
  • اجرای فایل ها به صورت خودسرانه
  • حمله انکار سرویس( حمله DDOS )
بیشتر Exploit ها طوری طراحی شده اند که دسترسی در سطح SuperUser برای یک کامپیوتر را فراهم میکند. هر چند این امکان فراهم شده است که بتوان از چندین Exploit برای دسترسی ها در سطوح مختلف استفاده نمود بدین صورت که ابتدا در سطوح پایین دسترسی را ایجاد و سپس با Exploit های بعدی دسترسی به ریشه یا Root را در اختیار گرفت و به طور معمول یک اکسپلویت میتواند فقط از حفره امنیتی یک نرم افزار استفاده نماید.
گاها هنگامی که یک Exploit منتشر می شود ، حفره امنیتی توسط Patch یا وصله ترمیم  و حفره امنیتی مورد نظر برای نسخه های جدید تر بی ارزش خواهد شد و علت اصلی آن که هکر های کلاه سیاه معمولا اکسپلویت نوشته توسط خود را به صورت عمومی انتشار نداده و فقط در اختیار خود و هکر های دیگر به صورت خصوصی نگهداری می نمایند همین علت است و این اکسپلویت ها را معمولا Zero-Day می خوانند و دسترسی به این Exploit های معمولا یکی از بزرگترین امیال نفوذگران غیر حرفه ای می باشد که معمولا آنها را Script Kiddies می نامند.حال که با مفاهیم اکسپلویت آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی انواع آن می پردازیم.

منظور از طبقه بندی اکسپلویت چیست

منظور از انواع اکسپلویت چیست ؟

اکسپلویت ها معمولا به صورت زیر دسته بندی می شوند:
  • نوع حفره امنیتی که مورد Exploit قرار می گیرند.
  • بسته به نوع آنکه نیاز است بر روی یک ماشین اجرا شوند یا آنکه به صورت Remote از طریق ماشین دیگری اجرا شوند و کنترل سیستم قربانی را بدست گیرند.
  • بسته به نوع نتیجه حمله که میتواند شامل : DOS,EoP و حمله spoofing باشد.

 

بیشتر بخوانید: ویروس تروجان چیست؟

 

محور سازی در اکسپلویت چیست ؟

واژه محور سازی معمولا اشاره دارد به متدی که در آن نفوذگران از سیستم های موجود بر روی یک شبکه استفاده کرده و در جهت از بین بردن همه محدودیت های موجود مانند تنظیمات Firewall ها یا دیواره های آتش که ممکن است مانع دسترسی مستقیم به یک سیستم شوند، بهره می گیرند. برای مثال یک نفوذگر میتواند یک شبکه شرکتی را در اختیار گرفته و سپس از طریق وب سرور مذکور حمله ای را بر روی سیستم های دیگر آن شبکه پیاده سازی نماید ، معمولا این نوع از حملات را حملات چند لایه تحت شبکه های کامپیوتری می نامند.

حفره ی امنیتی اکسپلویت چیست

محور سازی می تواند در هر یک از محور های زیر بررسی شود! 

  • محور سازی با استفاده از Proxy 
به صورت معمول به صورت کانال های ترافیکی از یک سیستم مبداء  که  به صورت Proxy تعریف شده ، بر روی سیستم های هدف حملات صورت خواهد گرفت. این نوع از محور سازی محدود است به استفاده از پورت های خاص UDP و TCP که توسط Proxy ها پشتیبانی میشود.
  • محور سازی با استفاده از VPN
نفوذگر را قادر می سازد تا از یک لایه امنیتی رمز نگاری شده به سیستم مبدا عمل tunneling را انجام داده و ترافیک شبکه را به سمت سیستم هدف هدایت نماید ، به عنوان مثال از یک اکسپلویت بر روی شبکه داخلی و سیستم مبداء استفاده کرده و دسترسی به سیستم قربانی را برقرار نماید.
سوالات متداول

معنی exploit چیست؟

اکسپلویت یا exploit به معنی سو استفاده کردن و استثمار کردن است که در دنیای امنیت به معنی کد های مخرب است.

اکسپلویت نویسی چیست؟

به نوشتن کدهای مخرب توسط یک یا چند هکر یا محقق امنیتی در راستای سئو استفاده از آسیب پذیری و یا اثبات عدم امنیت یک نرم افزار، سیستم عامل و … نوشته می شود.

آیا اکسپلویت یک ویروس است؟

از نظر فنی اکسپلویت یک ویروس نیست. بلکه روش هایی برای ارسال ویروس یا malware است.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا