عمومی

ویروس تروجان چیست؟ ( انواع تروجان + نحوه پاکسازی آن )

معمولا برنامه‌ها و بدافزارهای زیادی وجود دارند که برای کاربران ایجاد مزاحمت کرده و خسارت‌های زیادی را به سیستم‌های کامپیوتری وارد می‌کنند. این برنامه‌ها که بدافزار نامیده می‌شوند با هدف‌های متفاوتی طراحی می‌شوند. گاهی اوقات حتی از آن‌ها برای آسیب زدن به سخت افزار نیز استفاده می‌شود. حال باید ببینیم تروجان چیست، انواع آن کدامند و چگونه می‌توانیم از تأثیرات مخرب آن جلوگیری کنیم.

ویروس تروجان چیست؟

ویروس تروجان یک برنامه کامپیوتری است و نوعی از بدافزارها محسوب می‌شود. تروجان به شکل‌های مختلفی به سیستم کامپیوتری شما وارد شده و اثرات مخرب خود را بر سیستم می‌گذارد. این ویروس کاملا برنامه ریزی شده و حمله خود را به قسمت‌هایی که برای آن تعریف شده انجام می‌دهد.

نام تروجان از یک افسانه قدیمی گرفته شده که در مورد اسبی به نام تروجان است. تکنیکی که در این بدافزار برای نفوذ به رایانه استفاده می‌شود، مشابه با این اسب است.

در واقع تروجان‌ها در میان برنامه‌هایی که ظاهرن بی خطر هستند مخفی شده و یا از طریق روش‌های مختلف سعی می‌کنند شما را راضی کنند تا آن‌ها در سیستم خود نصب کنید. از مهم‌ترین خاصیت‌های تروجان این است که مانند ویروس قابلیت خودتکثیری ندارد و سیستم‌ها یا کامپیوترهای دیگر را آلوده نمی‌کند. در ادامه با این محتوا از متخصصان ایران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات هاست cpanel ) همراه باشید تا به بررسی انواع و روش های پیشگیری از این ویروس بپردازیم.

انواع تروجان

 

پاکسازی ویروس تروجان

تروجان‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام ممکن است به روشی تأثیر مخرب خود را بر روی سیستم به جا بگذارند. در ادامه با انواع مختلف تروجان آشنا می‌شویم.

  •  Backdoor

در این نوع تروجان هکر می‌تواند انواع مختلفی از کارهای ارسال، دریافت، نمایش اطلاعات و حتی راه اندازی سیستم در زمان‌های دلخواه را انجام دهد. علاوه بر آن امکان حذف فایل‌های موجود در بر روی سیستم نیز وجود دارد. بیشتر جرائم سایبری با این تروجان صورت می‌گیرند.

  • Dropper

این نوع تروجان به صورتی است که شما هرگز متوجه نصب بدافزار بر روی سیستم نمی‌شوید. حتی آنتی ویروس‌ها هم توانایی اسکن اجزای این ویروس را ندارند.

  • Banker

از این نوع تروجان برای سرقت اطلاعات حساب بانکی استفاده می‌شود. به کمک آن تمام اطلاعات کارت‌ها و حساب‌های بانکی شما هک شده و تراکنش‌های موردنظر را انجام می‌دهند.

  • FTP

به وسیله این تروجان ابتدا سیستم شما کاملا آلوده و درگیر شده و سپس پورت خاصی باز شده تا هکرها از طریق آن ارسال اطلاعات را انجام دهند. مهاجمان به راحتی از طریق این پورت به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند.

  • IM

به کمک آلوده شدن سیستم به این نوع تروجان، هکر به اطلاعات موجود در پیامک‌های شما دسترسی پیدا می‌کند. هرگونه اطلاعاتی مانند اطلاعات حساب کاربری در پیامک‌های شما وجود داشته باشد به دست هکر افتاده و به راحتی می‌تواند وارد حساب‌های دیگر شما شود.

  • Downloader

این مدل نیز نوعی از برنامه مخرب است که پس از ورود به سیستم هرگونه برنامه مخربی در سیستم وجود داشته باشد را به روز رسانی می‌کند. به کمک آن شرایط دسترسی به اطلاعات نیز فراهم شده و هر نوع اطلاعاتی بخواهند به دست می‌آورند.

 

چگونه بفهمیم به این ویروس آلوده شدیم؟

 

انواع ویروس تروجان

حال که با تروجان و انواع آن آشنا شدیم، این سوال مطرح می‌شود که چگونه متوجه شویم به تروجان آلوده شده‌ایم تا جلوی آسیب‌های آن را بگیریم؟ معمولا تشخیص تروجان‌ها کمی دشوار است. در ادامه روش‌هایی برای این کار معرفی شده‌اند.

برنامه‌های نصب شده

برخی از برنامه‌های به ظاهر کاربردی مسیر را برای نصب تروجان‌ها بر روی سیستم شما هموار می‌کنند. برای این کار کافی است در قسمت کنترل پنل سیستم خود برنامه‌های نصب شده را بررسی کنید. اگر برنامه‌ای در سیستم دارید که برای شما ناشناس است و شما آن را نصب نکرده‌اید، یا تروجان است و یا یکی از برنامه‌های شما از طریق روش‌هایی خاص، تروجان را در سیستم شما نصب کرده است. در این حالت بهتر است تمام برنامه‌های ناشناس را از سیستم خود پاک کنید.

 

بیشتر بخوانید: pwa چیست

 

بررسی نرم افزارهای آغازین سیستم

گاهی اوقات در لیست برنامه‌های نصب شده در کنترل پنل هیچ مورد مشکوکی مشاهده نمی‌شود. برخی از تروجان‌ها پس از نصب در این بخش نمایش داده نمی‌شوند. به همین منظور بهتر است از روش‌های دیگر برای دسترسی به برنامه‌های نصب شده استفاده کنید. برای این کار ابتدا به منوی RUN بروید و عبارت Regedit را تایپ کنید. صفحه‌ای به صورت زیر باز می‌شود. در بخش HKEY_CURRENT_USER پوشه را باز کنید و لیست نرم افزارهایی که بر روی سیستم نصب شده‌اند را بررسی کنید. هر برنامه‌ای که ناشناس است و پس از جستجو نیز اطلاعاتی درباره آن پیدا نمی‌کنید را پاک کنید.

استفاده از آنتی ویروس برای حذف ویروس تروجان

معمولا بسیاری از افراد نصب آنتی ویروس را بر روی سیستم‌های خود فراموش می‌کنند. توجه داشته باشید این کار برای محافظت از سیستم شما در مقابل انواع ویروس و تروجان بسیار مناسب است. معمولا تروجان‌ها ماهیت پنهان شونده دارند ولی ویروس‌ها مرتبا تکثیر شده و همین موضوع باعث می‌شود پیدا کردن آن‌ها ساده‌تر باشد. توجه داشته باشید همواره از آنتی ویروس مناسب استفاده کرده و آن را به روز نگه دارید.

 بررسی عملکرد کامپیوتر

گاهی اوقات تروجان‌ها عملکرد پردازشی سیستم را دچار مشکل کرده و یا با فعال شدن باعث می‌شود تمام این توان پردازشی به سمت آن‌ها کشیده شود. برخی از برنامه‌های معمول هستند که پردازنده را درگیر می‌کند اما معمولا برنامه‌های عادی به اندازه درست از پردازنده استفاده می‌کنند. به همین دلیل اگر پردازش‌های سیستم را بررسی کنید و با پردازش‌هایی مواجه شوید که بیش از حد سیستم را درگیر کرده‌اند، می‌توانید متوجه تروجان‌ها شوید. با سرچ کردن نام آن می‌توانید از تروجان بودنش مطمئن شده و آن را از سیستم خود پاک کنید.

 

نحوه حذف ویروس تروجان

 

 تروجان چیست

برای پاکسازی تروجان‌ها بهتر است تمام برنامه‌های ناشناس، برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و همچنین برنامه‌هایی که از منابع غیر معتبر دانلود و نصب کرده‌ای را پاک کنید. علاوه بر آن با کمک آنتی ویروس نیز می‌توانید به راحتی آن‌ها را شناسایی و حذف کنید.

آسیب‌هایی که تروجان به سیستم عامل وارد می‌کند

همان‌طور که دیدین تروجان‌ها از مسیرهای مختلفی به سیستم شما وارد شده و باعث آسیب به سیستم و سرعت اطلاعات شما می‌شوند. این تروجان‌ها با ورود به کامپیوتر مشکلات مختلفی را برای سیستم عامل نیز به وجود می‌آورند. در ادامه برخی از آسیب‌ها عنوان شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: تولید محتوا چیست

 

عملکرد ضعیف دستگاه

پس از ورود تروجان به کامپیوتر، سیستم شما کند شده و دیگر مانند قبل کار نمی‌کند. پس از گذشت زمان مشکلات مختلفی برای آن به وجود آمده که ممکن است به مرگ ویندوز منجر شود.

تغییر در دسکتاپ

گاهی اوقات وجود تروجان بر روی سیستم باعث می‌شود که رزولوشن و میزان نور یا رنگ صفحه دسکتاپ عوض شود. در این شرایط به محض ایجاد این تغییرات برای حذف تروجان اقدام کنید.

تغییر نوار Taskbar

گاهی اوقات وجود تروجان باعث ایجاد تغییراتی در این نوار می‌شود. در برخی شرایط به طور کلی ناپدید می‌شود. بروز این مشکلات شما را از وجود تروجان آگاه می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله از ایران هاست به طور مفصل به موضوع تروجان چیست پرداخته شد. ویروس‌ها و تروجان‌ها هر روز از مسیرهای مختلفی به سیستم‌های کامپیوتری وارد شده تا به ایجاد آسیب‌ها و یا سرقت اطلاعات بپردازند. هکرها به کمک تروجان اطلاعات زیادی از سیستم شما به دست آورده و یا از بین می‌برند. روش‌های مختلفی برای یافتن تروجان و حذف آن معرفی شد که به کمک آن‌ها می‌تواندی از سیستم خود حفاظت کنید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا