طراحی و توسعه وب سایت

dnn چیست؛ آموزش نصب dnn

شرکت مایکروسافت در ژانویه سال ۲۰۰۲ محصولی را ارائه کرد که یک نمونه از StarterKit‌ های کنونی بود و پرتال IBusSpy نام داشت که در نهایت باعث شکل گیری سیستم مدیریت محتوا دات نت نیوک یا دی ان ان شد. StarterKit‌ ها نمونه برنامه‌هایی هستند که همراه سورس کامل ارائه شده تا چگونگی پیاده سازی یک فرآیند خاص در برنامه نویسی را نمایش دهد. در این مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم dnn چیست چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

dnn چیست؟

dnn یک سیستم مدیریت محتوا است که به منظور توسعه برنامه های وب مورد استفاده قرار می گیرد. در دسامبر سال ۲۰۰۲ شاون واکر (Shaun Walker) که یکی از اعضای Prepetual Motion Interactive System بود، یک نسخه ویرایش شده از پرتال IBuySpy  را به زبان VB.NET  انتشار داد. این نسخه از برنامه که همراه سورس کامل بود IBuySpy Workshop  نام داشت که توسط یک لینک در انجمن ASP.NET  مایکروسافت ارسال شده بود و شامل امکانات متنوع تری نسبت به نسخه اصلی IBuySpy  بوده که مهترین آن ویژگی امکان ایجاد بیش از یک پرتال با بهره گیری از یک پایگاه داده بوده‌است.

بعد از انتشار چند نسخه از این برنامه، نام برنامه به Dotnetnuke ( دات نت نیوک ) تغییر پیدا کرد. این نام برای این انتخاب شد که نمایش دهنده دو اصل مبتنی بودن این برنامه بر زبان .NET و پیروی از اصول و شرایط ( Nuke سیستم‌های مدیریت محتوای کد باز) باشد. در حال حاضر Dotnetnuke یا سیستم مدیریت محتوای dnn به عنوان یک پروژه کد باز به کمک یک تیم اختصاصی، گروه‌های حمایت کننده و بیش از ۵۰۰٫۰۰۰ هزار کاربر عضو مشغول فعالیت می‌باشد.

دات نت نیوک به حداقل یک دیتابیس از نوع MS SQL نیاز دارد در نتیجه نیاز به هاست ویندوزی دارد. حجم بدون محتوای فایل‌های دیتابیس بعد از نصب DotNetNuke در حدود ۹ مگابایت است که به طبع در ادامه و با افزایش فایل‌ها و لاگ، اضافه خواهد شد. همچنین با توجه به وجود برخی ماژول‌ها در این نرم افزار، توصیه می‌شود از دیتابیس سرور با ورژن پایین تر از ۲۰۰۸ استفاده نشود.

حال که با دات نت نیوک آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی مزایای دات نت نیوک می پردازیم. به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه دات نت چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

ویژگی های dnn

از ویژگی های برجسته این پلتفرم dnn سایت می توان به مواردی همچون:

  • کاربر پسند
  • توسعه یافته
  •  انعطاف پذیر و قدرتمند
  •  کدباز
  •  رایگان 

اشاره کرد.

آخرین نسخه ” دات نت نیوک ” که در سال ۲۰۱۷ برای راه اندازی بر پایه جدیدترین تکنولوژی برنامه نویسی مایکروسافت طراحی شد، به mvc نیاز دارد. این سیستم دارای دو نسخه حرفه‌ای و معمولی می‌باشد.

cms dnn چیست؟

مزایای طراحی سایت با دی ان ان

پرتال سیستم مدیریت محتوای دی ان ان براحتی و با مراجعه به سایت www.Dotnetnuke.com قابل دریافت می‌باشد. جهت دانلود این برنامه شما می ‌بایست درون سایت ثبت نام نموده و عضو آن شوید. حتی کاربرانی که هیچگونه مهارت برنامه نویسی ندارند، قادر به راه اندازی یک وب سایت کاملاً حرفه‌ای و پویا با سیستم مدیریت محتوا دات نت نیوک هستند.

آنها می‌توانند صفحات جدید ایجاد نموده و از ماژول‌های پیش فرض ارائه شده در پرتال همچون، انجمن، نگارخانه تصاویر، تماس ‌ها، رویداد‌ها و … جهت ارائه محتوا در سایت خود استفاده نمایند. نقش‌های امنیتی مختلفی را تعریف نموده، برای هر نقش خبرنامه ارسال نمایند و همچنین درون سایت خود بنرهای تبلیغاتی نمایش دهند، سایت خود را به موتورهای جستجو تعریف نموده و یا ظاهر سایت خود را ویرایش نمایند.

  • سهولت نصب و میزبانی CMS دی ان ان

تکنولوژی روز .Net بکار رفته در پرتال و قابلیت کار با انواع مختلف پایگاه داده از علل سهولت نصب این پرتال بوده بطوری که خیلی از ارائه دهندگان سرویس میزبانی، این برنامه را بصورت رایگان جزء پلن‌های خود گنجانده و به محض خرید هاست اشتراکی ایران و خارج می‌توانید سیستم مدیریت محتوا را نصب نمایید.

سهولت نصب و میزبانی پرتال CMS دی ان ان

  • توسعه پذیری سیستم مدیریت محتوای dnn

سیستم مدیریت محتوا دات نت نیوک برای انواع مختلف پروژه‌ها از کوچکترین سایت‌ها تا بزرگترین وب سایت‌ها مناسب و قابل اجرا بوده و می‌توان این CMS را بر روی شبکه جهانی اینترنت یا شبکه‌های داخلی اینترانت اجرا نمود و یا میتوان به کمک برنامه‌های جانبی و ابزارهای مختلف آن را کامل نمود.

  • تحت لیسانس BSD-style

بر اساس این گواهینامه، شما می‌توانید پرتال Dotnetnuke دی ان ان را با برنامه‌های خود ترکیب نموده، آن را ویرایش نمایید و با توجه به شرایط استفاده خود، آن را بدون اینکه هیچگونه نگرانی در مورد رعایت قانون آن داشته باشید اصلاح نمایید. طبیعت کد باز بودن Dotnetnuke این امکان را برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان فراهم می آورد تا بتوانند کد برنامه را مشاهده و ویرایش نمایند که این امر باعث افزایش سرعت توسعه پرتال می شود.

  • مدیریت و کاربری آسان dnn

سیستم مدیریت محتوا دات نت نیوک قابلیت پشتیبانی از چند پرتال با یک نصب برنامه را با تقسیم نقش های مدیریتی به یک کاربر هاست و مدیران پرتال‌ها دارا می باشد. بدین ترتیب شما با یکبار تهیه فضای هاست قادر خواهید بود تا چندین پرتال که هر کدام دارای مدیر، کاربران و ظاهری منحصر به فرد باشد را ایجاد نمایید.

  •  امنیت در دات نت نیوک

تأکید اصلی سیستم مدیریت محتوا دات نت نیوک ( دیانان ) بر امنیت نظیر اعتبارسنجی فیلدهای ورودی، کد سازی محتوا، رفع باگ‌ها و تهدید های بالقوه بوده‌است.

  • قابلیت سفارشی سازی دات نت نیوک

شما می توانید با تغییر فایل Style Sheet اصلی تغییراتی را بر روی کل پرتال CMS دی ان ان اعمال نمایید و یا پوسته دات نت نیوک هر پرتال را بطور مجزا ویرایش نمایید.

CMS دی ان ان با قابلیت سفارشی سازی

  • قابلیت بومی سازی

ویرایشگر زبان داخلی بکار رفته در CMS دی ان ان این امکان را برای مدیران سایت فراهم می آورد تا براحتی کلمات بکار رفته در برنامه را ترجمه یا بنابر سلیقه خود ویرایش نمایند.

  • قالب کاربر پسند دات نت نیوک 

رابط های کاربر بکار رفته در سیستم مدیریت محتوای دی ان ان نظیر، Wizard ساخت سایت، راهنمای جامع، آیکن‌ها و . . . عمکلرد و کاربری ساده ای را برای کاربران و مدیران سایت فراهم آورده‌است.

  • دسترسی آسان به پشتیبانی در Dotnetnuke 

با توجه به وجود یک تیم برنامه نویسی اختصاصی برای این برنامه و بیش از ۵۳۰٫۰۰۰ کاربر عضو در سایت و شرکت های توسعه دهنده این برنامه، پشتیبانی از این برنامه همواره در کنار شما خواهد بود.

 مزایای مدیریت امنیتی سیستم مدیریت محتوای دی ان ان

  • ۱-نصب یک یا چند پرتال در dnn

پرتال سیستم مدیریت محتوا دات نت نیوک Dotnetnuke طوری طراحی شده‌ است که بتواند با یکبار نصب و بهره گیری از تنها یک پایگاه داده چندین پرتال را راه اندازی و پشتیبانی نماید که به کمک این ویژگی می‌توان با یکبار تهیه فضای هاست صاحب چندین سایت شد. این امر برای شرکت‌هایی که قصد دارند تا وب سایت‌های اختصاصی برای هر یک از بخش‌های شرکت خود داشته باشند بسیار ایده آل می‌باشد.

  • ۲-حساب کاربری Host و Administrator

تفاوت اصلی بین این دو نقش زمانی محسوس است که قصد راه اندازی و پشتیبانی چند پرتال با یکبار نصب سیستم مدیریت محتوای دی ان ان Dotnetnuke  را داشته باشید. شخصی که با نام کاربری Host  وارد سایت می‌شود، می‌تواند تنظیمات مربوط به میزبانی سایت‌ها همچون بهای اولیه راه اندازی پرتال، میزان فضای اختصاص یافته برای هر پرتال، مدت زمان فعال بودن سایت‌های Demo و نظیر آن را مدیریت نماید. این کاربر همچنین به لیست تمام پرتال‌ها به همراه اطلاعات اختصاصی مربوط به هرکدام دسترسی داشته و می‌تواند هر یک از پرتال‌ها را حذف، پیکربندی یا ویرایش نماید. لاگین به سایت با نام کاربری Administrator  این امکان را برای کاربر فراهم می‌آورد تا بتواند تنظیمات و پیکربندی مربوط به پرتال خود را بطور کامل مدیریت نماید. این کاربر می‌تواند قسمت‌های مختلف پرتال خود را ویرایش، پیکربندی و یا حذف نماید اما به سایر پرتال‌های موجود در این هاست دسترسی نخواهد داشت.

  • ۳-نقش‌های امنیتی و محتوای سایت

پرتال سیستم مدیریت محتوا دات نت نیوک Dotnetnuke این امکان را برای مدیر سایت فراهم کرده که بتواند نقش‌های مختلف را تعریف کرده و این نقش‌ها را به گروه‌های کاربری مختلف انتصاب دهد. نقش‌هایی نظیر اعضاء سایت، مشترکین، مدیران انجمن و … نمونه‌هایی از این نقش‌ها می‌باشند. بنابراین مدیر سایت می‌تواند مجوز ویرایش را به گروه‌های مدنظر خویش اعطا نماید. وقتی کاربری با نام کاربری خود وارد سایت می‌شود می‌تواند قسمت‌هایی را که مجوز ویرایش دارد، ویرایش نماید. این مجوز می‌تواند مربوط به امکان ویرایش کل پرتال، یک صفحه از پرتال و یا حتی یک ماژول از صفحه‌ای خاص باشد. همچنین هر کاربر ممکن است در بیش از یک گروه کاربری قرار گرفته باشد. در اینصورت این کاربر می‌تواند قسمت‌هایی که بنابر گروه کاربری در آن قرار دارد را ویرایش نماید.

security tips

  • ۴-گزارش سایت Log

گزارشگر سایت این امکان را برای مدیر سایت فراهم می‌آورد تا بتواند هر دو گروه افرادی که بدون عضویت از سایت بازدید نموده‌اند و یا اعضاء سایت را تجزیه و تحلیل نمایند. این قسمت گزارش‌های مفیدی نظیر: صفحات محبوب سایت، تعداد بازدید یک صفحه در روز، تعداد بازدید صفحه در یک ساعت، تعداد بازدید صفحه در هفته، بازدید صفحه در ماه، آمار ورود و خروج کاربران، عضویت کاربران بر اساس کشور و عضویت کاربران بر اساس تاریخ را برای مدیران سایت ارائه می‌دهد.

  • ۵-مدیریت فروشندگان و تبلیغ دهندگان

پرتال سیستم مدیریت محتوا دات نت نیوک  بخشی جهت مدیریت تبلیغات و اشخاصی که قصد نمایش تبلیغات خود در پرتال را دارند در نظر گرفته ‌است. مدیر سایت به کمک این بخش می‌تواند اطلاعات فردی و تماس با شخص تبلیغ دهنده و آبجکت‌های تبلیغاتی (بنرها، فایل‌های فلش، تصویر و …) را درون پرتال ذخیره کرده و گزارش دقیق از تعداد نمایش، هزینه نمایش تبلیغات به ازاری هر بار نمایش یا دوره زمانی خاص را مشاهده نماید.

  • ۶-ارسال ایمیل

برنامه ارسال ایمیل بکار رفته در پرتال Dotnetnuek دی ان ان امکان ارسال ایمیل از طریق پرتال برای اعضاء سایت به تفکیک گروه‌های کاربری، نقش و یا افراد خاص را فراهم می‌آورد.

  • ۷-خبرنامه

ماژول خبرنامه امکان ارسال خبرنامه به گروه‌های کاربری یا اعضاء خاصی را فراهم می‌آورد. این خبرنامه‌ها با فرمتHTML ایجاد و ارسال می‌شوند و می‌توانند برای استفاده‌های بعدی بایگانی شوند.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه html چیست و کاربرد آن مقاله ما را مطالعه نمایید.

  • منظور از قدرت ماژول dnn چیست؟

در سایت سیستم مدیریت محتوای دی ان ان ماژول dnn آمار کاربران و اطلاعات متنوعی را از اعضاء سایت نظیر: جزئیات عضویت سایت و افراد آنلاین (اعضاء و بازدید کنندگان) را نمایش می‌دهد. ماژول بازخورد امکان ارسال پیام توسط اعضاء یا بازدیدکنندگان به مدیران سایت ، امکان افزودن، ویرایش یا حذف مشخصات کاربران و امکان برگزاری یک نظرسنجی آنلاین را فراهم می‌آورد و نهایتاً ماژول تماس‌ها که اطلاعات مربوط با نحوه تماس با شخص، گروه یا یک تیم را ذخیره می‌نمایید.

نصب DNN

برای نصب DotNetNuke ابتدا باید اقدام به این نرم افزار نمایید. برای این منظور لازم است تا ابتدا در سایت ثبت نام کرده و عضو شوید. فایل فشرده را به روت کنترل پنل، با اکانت Ftp نرم افزاری مانند فایل زیلا منتقل نموده و از حالت فشرده خارج کنید. جهت آشنایی با نحوه نصب و استفاده از فایل زیلا مقاله در قبل تهیه شده است.

در مرورگر نام سایت را تایپ کرده و صفحه ویزاردِ نصب پرتال را، مشاهده نمایید. ( در صورتیکه این مورد انجام نشد می توان به صورت دستی آدرس مربوطه را وارد نمود: yourdomain.com /install/installwizard.aspx و اگر هم خطایی وجود داشته باشد، می‌بایست دسترسی‌های لازم Permission و نسخه .Net و Framwork را بررسی نمایید)

wizard نصب دات نت نیوک

تب اطلاعات کاربردی خود را وارد نمایید

شماره ۱ – نام کاربری را مانند admin انتخاب نمایید .

در قسمت های مربوط به کلمه عبور، رمز مناسبی را قرار داده و تکرار کنید.

شماره ۲ – ایمیل معتبر مدیر سایت را قرار دهید.

در بخش اطلاعات وبسایت نام سایت که در قسمت title مرورگر باید نمایش داده شود را بنویسید و قالب و زبان را، انتخاب‌کنید.

در قسمت اطلاعات، پایگاه داده سفارشی را انتخاب کنید.

شماره ۳ – نام سرور را همان آی پی دیتابیس سرور و نام دیتابیس بنویسید.

جهت بالا بردن موارد امنیتی در قسمت پیشوند هم می‌توان پیشوندی غیر از پیشوندهای پیش فرض استفاده نمود.

شماره ۴ – در بخش امنیت، کاربری که ایجاد شده را انتخاب تا یوزر و رمزی را که ساخته‌اید نمایان گشته و تکمیل نمایید و در نهایت تیک مربوط به مالک پایگاه داده یا Owner را نیز، در حالت انتخاب قرار دهید.

بعد از تکمیل، در انتهای صفحه بر روی دکمه “ادامه” برای انتقال به تب شروع نصب کلیک نمایید.

تب شروع فرایند نصب دات نت نیوک

در صورتیکه از نسخه های ۷ و نسخه های زیر ۸.۰.۳ استفاده شود این بخش به شما نمایش داده می شود.

نام وبسایت را در مرورگر، وارد نمایید و به صفحه زیر هدایت شوید.

نصب پرتال

در این صفحه سه گزینه وجود دارد:

  1. سفارشی: می‌توان تمام تغییرات ممکن و تعیین ماژول‌ها در حین نصب را انتخاب کرد
  2. ویژه: بعضی از مواردقابل تغییر و در اختیار می‌باشد
  3. اتوماتیک: تمام مراحل نصب پرتال بصورت خودکار و بدون هرگونه تغییری، (و فقط از طریق فایل web.config به صورت دستی) تنظیمات انجام خواهد شد.

نصب پرتال زبان را به دلخواه انتخاب نموده و Next را می‌زنید و با داشتن دسترسی‌های لازم و دریافت تایید از طریق کلید آزمایش سطح دسترسی، می‌توان به مرحله بعد رفت

ویزارد مجور فایل ها و درسترسی ها

در صفحه جدید می‌بایست کانفیگ و تنظیمات اتصال به دیتابیسی که ایجاد کرده‌اید را انجام دهید.

تنظیمات اتصال به دیتابیس

و باید تیک امنیت یکپارچه را برداشته و غیرفعال نمود تا قسمت‌های مربوط به یوزر دیتابیس و کلمه عبور، مشاهده گردد. با تکمیل فیلد‌ها روی آزمایش اتصال به پایگاه داده کلیک کرده تا متن موفقیت در اتصال به پایگاه داده را ببینید و دکمه بعدی را بزنید و منتظر بمانید تا فرآیند نصب اسکریپت‌ها به پایان برسد و با فعال شدن دکمه بعدی، به مرحله دیگر بروید

در این مرحله تنظیمات پرتال و وبسایت و کاربری مدیر را، انجام دهید

تنظیمات کاربری مدیر

و در نهایت با زدن کلید بعدی پیام نهایی شدن نصب را، خواهید دید.

با انتخاب دکمه “رفتن به سایت”،به تب مشاهده وب سایت منتقل خواهید شد.

دو نکته در اینجا حائز اهمیت است:

نکته ۱: در صورتیکه بسته فارسی کامل نصب نشد با تایپ آدرس

yourdomain.com /install/install.aspx?mode=installresources

می توان بسته هایی که به درستی نصب نشده اند را نصب نمود.

نکته ۲: جهت بالا بردن مسائل امنیتی بعد از نصب به پوشه install در روت سایت در میزبانی رفته و فایل‌های installwizard.aspxx  را پاک نمایید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

یک دیدگاه

  1. ممنون میشم کسی جواب سوالم رو بدین، من یه سایت فروشگاهی میخوام داشته باشم و بهم پیشنهاد شده که با dnn درست بشه. خودم میخوام مدیریت کنم بعدها سایت رو و محصولاتم رو بزارم. درسته این موضوع؟

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا