میزبانی وب

آموزش نصب و راه اندازی ۷ centos در ۶ مرحله

آموزش نصب و راه اندازی centos از جمله آموزشهای مهم است که تمام متخصصین سرور که وظیفه کانفیگ و آماده سازی سرور را دارند می‌بایست با آن آشنا شوند. با توجه به اینکه سرورهای لینوکسی دارای کانفیگ آسانتری هستند و هسته اصلی آن در مقابل حمله هکرها و ویروسها مقاومتر عمل مینماید به همین خاطر طرفداران بیشتری دارد. سرور لینوکس دارای توزیع های متفاوتی است که بهترین و بهینه ترین نسخه توزیع های لینوکس، نوع centos است که بر پایه redhat ارائه می‌شود. نکات نصب این سیستم عامل به همراه تصویر در ادامه ذکر شده است.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

حداقل پیش نیازهای سرور برای نصب centos

باید در نظر داشت که centos دارای ورژنهای مختلفی است و در هر ورژن به نسبت نسخه قبل، باگها و مشکلات برطرف شده است. لذا قبل از کانفیگ سرور، پیشنهاد می‌شود حتما امکانات ورژن نصبی را مطالعه نمایید. به طور مثال در ورژن ۷ این سیستم عامل دیتابیس mariadb جایگزین نوع mysql گردیده است. همچنین به این نسخه firewall اضافه شد.

نکته: در آموزش نصب centos پیشنهاد میگردد که حداقل پیش نیازهای سرور، دارای ۲ گیگ رم و ۸ گیگ هارد باشد تا در پروسه کانفیگ اختلالی ایجاد نشود.

آموزش نصب و راه اندازی centos

در ابتدای پروسه نصب به یک فلش مموری و DVD نصب centos نیاز میباشد. پس از فراهم آوردن این موارد و قرار دادن در سرور، لازم است تا سرور را یکبار ری‌استارت نمایید تا مرحله نصب سیستم عامل، نمایش داده شود.

برای دانلود Centos به این سایت مراجعه کنید

نصب و راه اندازی centos

در پنجره جدید باز شده، بر روی install centos کلیک نموده و گزینه enter را انتخاب نمایید تا وارد مرحله بعدی شوید. چنانچه در آموزش نصب و راه اندازی centos از این مرحله عبور نمودید، مرحله نصب و اسکرین آغاز میگردد.

مرحله نصب centos

تنظیم زبان سیستم

چنانچه بسته نصبی کامل باشد و از مرحله اسکرین گذر نماید لازم است تا در پنجره جدید، زبان سیستم را انتخاب نمایید.

انتخاب زبان در زمان نصب centos

پس از تایید زبان، در نصب centos در پنجره جدید میتوانید اطلاعات سرور را به صورت سفارش تغییر دهید. به طور مثال با انتخاب date&time امکان تغییر تاریخ را خواهید داشت.

تغییر اطلاعات سرور در زمان نصب و راه اندازی centos

با استفاده از نقشه‌ای که برای این بخش تهیه شده است میتوانید کشور و ساعت را انتخاب نموده و گزینه done را کلیک کنید.

انتخاب کشور و ساعت

تنظیمات کیبورد

در مرحله سوم آموزش نصب centos، پس از آنکه زمان سرور را تنظیم نمودید نوبت به تنظیمات کیبورد میباشد. حالا بخش keyboard را انتخاب نمایید و زبان مد نظر را به کیبورد استاندارد اضافه کنید. به طور مثال میتوانید گزینه Persian را با انتخاب” + ” به کیبورد خود اضافه کنید.

تنظیمات کیبور در centos

گفتنی است که اگر مایل نیستید تا از زبان انگلیسی به عنوان زبان پیش فرض سرور استفاده کنید، میتوانید گزینه language support انتخاب کنید.

در صورت عدم تمایل به استفاده از زبان انگلیسی گزینه اگر مایل نیستید تا از زبان انگلیسی به عنوان زبان پیش فرض سرور استفاده کنید، می­توانید گزینه language support انتخاب کنید را انتخاب کنید

به صورت کلی در تمام dvd های نصب و آموزش، زبان بر روی انگلیسی قرار دارد که با توجه به تصویر زیر میتوانید این مورد را تغییر دهید.

تنظیم توابع از پیش تعریف شده مانند HTTP و FTP

در این مرحله از آموزش نصب و راه اندازی centos چنانچه نیاز داشته باشید که توابع از پیش تعریف شده خاصی همچون ftp,http و یا موارد دیگر را بر روی سرور خود فعال نمایید، میبایست از بخش installation source اقدام نمایید.

تنظیم توابع از پیش تعریف شده مانند HTTP و FTP

پیکربندی سرور در راه اندازی centos

در این از نصب centos از بخش software selection امکان پیکربندی سرور مهیا شده است. پیشنهاد میشود در این بخش از گزینه minimal استفاده نمایید و اجازه دهید تا پیشنیازهای تعریف شده سرور لینوکس نصب شود. چنانچه در آینده به مورد دیگر نیاز داشتید، میتوانید آنها را نصب نمایید.

پیکربندی سرور در زمان centos

اگر مایل هستید تا هارد‌های متصل به سرور لینوکس را بخش‌بندی نمایید لازم است تا گزینه installation destination  را انتخاب کنید.

اتصال هارد به سرور لینوکس

البته گفتنی است که در این بخش دو گزینه automatically و غیر اتوماتیک قرار دارد. پیشنهاد میشود از نوع اتوماتیک استفاده کنید.

network & hostname

در این مرحله از نصب centos لازم است تا وارد بخش network&hostname شوید.

network&hostname

Hostname را وارد نموده و بر روی Configure کلیک نمایید.

network&hostname - hostname

لازم است تا آیپی اینترنت خود را در سر برگ ipv4 و گزینه manual وارد نمایید.

ثبت IP سیستم

با انجام این مراحل کانفیگ اولیه انجام شده است و میتوانید بر روی begin installation کلیک نمایید.

begin installation

تنظیم رمز عبور برای یوزر روت

پس از اینکه پروسه نصب آغاز میشود در اواسط نصب از شما درخواست میشود تا برای یوزر روت، یک رمز وارد نمایید. لازم است پسورد شما قوی باشد. زیرا هر شخصی با استفاده از این رمز به تنظیمات پایه ای سرور دسترسی خواهد داشت.

تنظیم رمز عبور برای بوزر روت

مرحله هفتم آموزش نصب و راه اندازی centos

اگر تمام این مراحل را به درستی طی نموده باشید در انتها پیامی برای اتمام پروسه نصب centos به شما نمایش داده خواهد شد.

در این مرحله بر روی گزینه reboot کلیک نمایید تا سیستم مجدد راه اندازی گردد.

راه اندازی مجدد سیستم بعد از نصب و راه اندازی centos

برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله نصب KVM بر روی CentOS 7 را بخوانید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا