وردپرس (wordpress)

آموزش آپدیت php وردپرس ( نحوه آپدیت php وردپرس با cpanel – direct admin )

آپدیت PHP وردپرس یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که هر مدیر سایتی باید در کنار به‌روزرسانی افزونه‌ها و هسته وردپرس انجام دهد. در واقع، او باید مطمئن باشد که آخرین نسخه هرکدام از موارد گفته شده روی سرور و مخصوصا سایت نصب شده باشند.

ما در این مقاله قصد داریم که ابتدا به تعریف PHP بپردازیم و پس از آن سراغ نحوه عملکرد آن، آموزش آپدیت PHP وردپرس و مواردی از این دست خواهیم رفت؛ با ما همراه باشید.

PHP چیست؟

در جواب سوال PHP چیست لازم است بگوییم php یک زبان برنامه‌نویسی است که از آن اغلب در زمینه وب استفاده می‌کنند. PHP در واقع مربوط به سمت سرورها است؛ به این معنا که روی سروری اجرا خواهد شد که وب‌سایت روی آن قرار دارد. در کنار تمام موارد گفته شده، از PHP برای ساخت و نگه‌داری وردپرس استفاده می‌شود؛ پس، آپدیت PHP وردپرس یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در بازه‌های زمانی مشخصی انجام شود.

اگر بخواهیم که عمیق‌تر به سمت ماهیت PHP برویم، باید بگوییم که زبان‌ برنامه‌نویسی است که صفحات وب پویا را تولید می‌کند. صفحات وب پویا، فایل‌های HTML هستند که در صورت درخواست کاربر، توسط سرور میزبان جمع‌آوری خواهد شد و خبری از ذخیره کامل در سرور نیست.

در زمانی که یک کاربر درخواست مشاهده وب‌سایتی را با استفاده از تایپ آدرس URL آن در مرورگر ارسال می‌کند، ماژولی خاص از PHP در سمت سرور درخواست او را پردازش خواهد کرد و سپس کدهای مربوط به ایجاد یک صفحه HTML در PHP از ابتدا اجرا خواهند شد. در پایان هم سرور مورد نظر یک فایل HTML کامل را به مرورگر کاربر مورد نظر تحویل خواهد داد.

آخرین نسخه پایداری که از PHP تا به امروز منتشر شده، نسخه ۸ است که در ماه نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد. این نسخه جدید را می‌توانیم به‌روزرسانی بزرگی درمقایسه‌با نسخه هفتم منتشر شده از PHP به‌حساب آوریم. با آپدیت PHP وردپرس به نسخه هشتم، شما به کارآمدترین و قابل اعتمادترین نسخه PHP که تا به امروز منتشر شده دسترسی خواهید داشت.

 

 

 

کارکرد اصلی PHP در وردپرس چیست؟

 

 

وردپرس به جای آنکه هر صفحه وب‌سایت را به‌صورت جداگانه به‌عنوان فایل‌های HTML جدا از هم ذخیره کند، فایل‌های PHP زیادی دارد که هر کدام بخش متفاوتی از وب‌سایت را کنترل می‌کنند. این بخش‌های مهم عبارتند از هدر، فوتر، بخش نظرات و مواردی از این دست.

برای درک بهتر این موضوع کافیست که سراغ فایل‌های PHP سایت خود بروید تا آن‌ها را مشاهده کنید. تمام این فایل‌ها با پسوند php. پایان می‌یابند و با آپدیت PHP وردپرس تعداد آن‌ها بیشتر هم خواهد شد. کار اصلی زبان برنامه‌نویسی PHP در یک سایت وردپرسی را می‌توانیم دریافت محتوای صفحات ذخیره شده از پایگاه داده سایت وردپرسی شما و تبدیل آن‌ها به یک صفحه وب بدانیم.

پس از دریافت درخواست برای یک صفحه، کد PHP سایت وردپرسی، تمامی اطلاعاتی که نیاز دارد را از پایگاه داده دریافت می‌کند، آن را تبدیل به یک فایل HTML خواهد کرد و در پایان هم فایل HTML مورد نظر را برای کاربر می‌فرستد.

شاید این سوال هم در ذهن شما شکل گرفته باشد که چرا PHP صفحات را به این روش تولید و به ما نشان می‌دهد؟ خب، در پاسخ به این سوال باید بگوییم که توسعه‌دهندگان وردپرس با استفاده از این روش قصد دارند که بیشترین سطح از انعطاف‌پذیری را ارائه دهند.

زبان برنامه‌نویسی PHP این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌آورد تا تم‌ها و افزونه‌های وردپرسی را ایجاد کنند و روی فایل‌های PHP آن‌ها اجرایی شود. این تم‌ها و افزونه‌ها می‌توانند به هر صورت که دوست دارند به محتوای پایگاه داده وردپرسی دسترسی داشته باشند.

صفحات مورد نظر وب‌سایتتان به‌صورت در لحظه اجرا خواهد شد و اگر قصد دارید که افزونه‌ها یا تم‌های مربوط به وب‌سایتتان را تعویض کنید، فرایندهای گفته شده به شما کمک خواهند کرد تا بدون نیاز به ایجاد مجموعه‌ای از صفحات جدید، این کار را در هر نوبت انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: cgi چیست

 

چرا باید PHP سایت‌های وردپرسی را ارتقا داد؟

وردپرس و بسیاری از هاست‌های وردپرسی این امکان را به کاربران ارائه می‌دهند که با تنها چند کلیک ساده، PHP را ارتقا دهند. سوالی که شاید تا به الآن در ذهن شما شکل گرفته، این است که آیا آپدیت PHP وردپرس ارزش وقتی که قصد داریم برای آن بگذاریم را دارد؟

در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم که بله. اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای به‌روزرسانی PHP در سایت‌های وردپرسی را می‌توان به عوامل زیر نسبت داد:

۱- افزایش سرعت

 

 

توسعه‌دهندگان زبان PHP معمولا آن را به‌روزرسانی می‌کنند تا از منابع آن به‌صورت موثرتری بهره ببرند و ویژگی و عملکردهای جدیدی را در دسترس دیگر توسعه‌دهندگان قرار دهند. این مورد به آن معنا است که با آپدیت PHP وردپرس به آخرین نسخه، وب‌سایت شما سریع‌تر از قبل خواهد شد.

عملکرد بهتر و افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی هم می‌تواند کاربران بیشتری را برای سایت شما به‌همراه داشته باشد و هم موتورهای جستجو می‌توانند تعامل بهتری را با سایت برقرار کنند. این تعامل بهتر با موتورهای جستجو پس از آپدیت PHP وردپرس، باعث خواهد شد تا سایت شما در جایگاه بالاتری نمایش داده شود و کاربران بیشتری را از این طریق به‌دست آورید.

 

بیشتر بخوانید: chatgpt چیست؟

 

۲- امنیت بالاتر

محبوبیت PHP در سال‌های اخیر با افزایش چشم‌گیری همراه بوده و این موضوع باعث شده تا هکرهای زیادی از سراسر دنیا به‌دنبال پیدا کردن روزنه‌های نفوذ به آن باشند. برای آنکه بتوانید با این حملات مورد نظر مقابله کنید، آپدیت PHP وردپرس همیشه حاوی پچ‌های امنیتی است تا به امروز کشف شده و هکرها از آن استفاده کرده‌اند.

اگر سایت وردپرسی شما هنوز نسخه قدیمی PHP را اجرا می‌کند، هیچ‌کدام از این پچ‌های امنیتی را ندارد و در معرض حملات گسترده‌ای از سمت بدافزارها، ویروس‌ها و دسترسی غیرمجاز به سایتتان قرار خواهد داشت. برای برطرف شدن تمامی موارد گفته شده، کافیست که سراغ آپدیت PHP وردپرس بروید و آخرین نسخه آن را روی سایتتان نصب کنید.

۳- سازگاری بهتر

هر سایت وردپرسی از چند بخش تشکیل شده است و زمانی که یک قسمت از آن ارتقا می‌یابد، بقیه آن‌ها هم به تبع ارتقا خواهند یافت. بهترین تم‌ها و افزونه‌های وردپرس و همچنین خود وردپرس همیشه روی آخرین نسخه از PHP اجرا می‌شوند؛ پس بهتر است که همیشه آپدیت PHP وردپرس را انجام دهید.

اگر هنوز از نسخه‌های قبلی PHP استفاده می‌کنید، عدم سازگاری بین PHP و فایل‌های اصلی، افزونه‌ها و تم، ممکن است که در نهایت باعث خرابی وب‌سایت شما شود.

 

بیشتر بخوانید: نصب ssl

 

 

چگونه نسخه فعلی PHP در وب‌سایتمان را بررسی کنیم؟

امکان بررسی نسخه فعلی PHP سایت وردپرسی از طریق داشبوردی که وردپرس دراختیار کاربرانش قرار می‌دهد، وجود دارد. برای دسترسی به بخش مورد نظر، باید ابتدا به قسمت ابزارها بروید و سپس روی گزینه Site Health First بزنید. این قسمت در نسخه فارسی وردپرس به سلامت سایت ترجمه شده است.

شما با بررسی این قسمت می‌توانید اطلاعاتی کامل را در مورد سلامت و وضعیت وب‌سایت خود به‌دست آورید. اگر وب‌سایت شما نیاز به بهبود داشته باشد، وردپرس تمامی بهبودهایی که در دسترس قرار دارند را لیست خواهد کرد. نسخه PHP وب‌سایت خود را می‌توانید با کلیک روی بخش Tested Passed بررسی کنید.

 

 

چه کارهایی را باید قبل از آپدیت PHP وردپرس انجام داد؟

به‌روزرسانی سایت‌هایی که با استفاده از PHP توسعه داده شده‌اند، یکی از سخت‌ترین کارها برای توسعه‌دهندگان است؛ اما وردپرس با استفاده از راهکارهایی که به کاربران خود ارائه داده، آپدیت PHP را آسان‌تر کرده است.

قبل از آپدیت PHP وردپرس، شما باید چند کار را انجام دهید تا در صورت وقوع هر خطا یا اشکالی، اطلاعات خود را از دست ندهید. این کارها عبارتند از:

>> به‌روزرسانی وردپرس به‌همراه تمامی افزونه‌ها و تم‌های نصب شده

در صفحه اصلی پنل مدیریت وردپرس، شما می‌توانید گزینه به‌روزرسانی را ببینید. با زدن روی این دکمه، آخرین نسخه منتشر شده برای وردپرس، افزونه‌ها و تم‌های سایت وردپرسی خود را مشاهده خواهید کرد.

شما می‌توانید هم تمام آن‌ها را به‌رزورسانی کنید و هم در صورتی که قصد انجام این کار را ندارید، امکان به‌روزرسانی جدگانه آن‌ها فراهم آورده شده است. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، سازگاری هرکدام از به‌روزرسانی‌های منتشر شده با نسخه جدید PHP است. بعضی از به‌روزرسانی‌ها تنها روی نسخه قبلی PHP کار می‌کنند و در صورت به‌روزرسانی با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

>> تهیه بک‌آپ از سایت

 

بیشتر بخوانید: CAPTCHA یا کپچا چیست

 

تهیه نسخه بک‌آپ قبل از آپدیت PHP وردپرس، به شما اطمینان خاطر خواهد داد تا در صورتی که وب‌سایتتان در طول فرایند به‌روزرسانی با مشکلی مواجه شود، می‌توانید تمامی اطلاعات و محتوایی که روی سایت خود داشتید را دوباره بازگردانید.

آپدیت PHP وردپرس

زمانی که هر دو کار گفته شده در قسمت قبلی را انجام دادید، نوبت آن رسیده تا PHP سایت خود را آپدیت کنید. شما برای انجام این کار دو راه‌کار متفاوت دارید که عبارتند از:

– استفاده از cPanel

استفاده از cPanel برای آپدیت PHP وردپرس یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انجام این کار است. شما برای انجام این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

وارد cPanel سایت خود شوید.

روی قسمت Software بزنید و سپس گزینه Select PHP Version را انتخاب کنید. (این صفحه جدید به شما این امکان را خواهد داد تا نسخه فعلی PHP سایت خود را بررسی کنید.)

در این صفحه یک لیست کشویی وجود دارد که می‌توانید با کلیک کردن روی آن، نسخه PHP که قصد دارید روی سایت خود داشته باشید را انتخاب کنید.

پس از انتخاب نسخه مورد نظر، باید روی گزینه Set as Current بزنید.

– استفاده از DirectAdmin

یکی دیگر از ساده‌ترین روش‌ها برای آپدیت PHP وردپرس، استفاده از پنل دایرکت ادمین است. برای انجام این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

وارد پنل مدیریتی دایرکت ادمین خود شوید.

در این صفحه، به‌دنبال بخش Advanced Features بگردید و روی گزینه Select PHP Version بزنید.

درست مانند چیزی که در cPanel دیده بودیم، می‌توانید نسخه فعلی PHP سایت خود را مشاهده و نسبت‌به تغییر نسخه آن اقدام کنید.

در پایان هم تنها کافیست که روی Set as Current بزنید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله از ایران هاست ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه ir به‌صورتی کامل به آپدیت PHP وردپرس پرداختیم و به تمامی مراحلی که باید قبل و در حین آن انجام دهید، اشاره کردیم. همچنین متوجه شدید که PHP چیست و آپدیت PHP وردپرس برای سایت شما چه مزایا و معایبی را به‌همراه خواهد داشت.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا