عمومی

زبان PHP چیست؛ کاربرد php و مزیت های آن

زبان php چیست؟ پی اچ پی یکی از محبوبترین زبان های اسکریپت نویسی متن باز (Open-Source) در دنیای برنامه نویسی است که به صورت گسترده ای مورد استفاده طراحان وب قرار میگیرد. در امتداد این مقاله به معرفی زبان PHP خواهیم پرداخت.

زبان php چیست و کاربرد آن

اگر بخواهیم درباره زبان php و کاربردهای آن صحبت کنیم باید بگوییم که پی اچ پی یک زبان اسکریپت نویسی متن باز محبوب در دنیا می باشد که به صورت اختصاصی جهت استفاده در طراحی و تولید محتوای وب سایت ها ایجاد گردیده است و می تواند در قالب های HTML گنجانده شود. شما میتوانید بجای قرار دادن تعداد زیادی از کد ها و تگ های C و یا Perl، به راحتی با تعداد کد های کمتر و آسان تر خروجی خود را در قالب HTML منتشر نمایید.

زبان برنامه نویسی PHP دارای تگ های اختصاصی برای شروع و پایان می باشد که به راحتی می توانید در میان کد های HTML خود با استفاده از تگ های فوق به حالت پی‌اچ‌پی وارد شوید. در ادامه بیشتر در مورد این زبان برنامه نویسی صحبت می کنیم. یکی از انواع هاست های مناسب برای سایت هایی که با این زبان طراحی شده اند لینوکس یا cpanel  می باشد برای  خرید هاست لینوکس به صفحات دیگر ما مراجعه نمایید.

 

 Php مخفف چیست ؟

در پاسخ به این پرسش بایستی گفت PHP: Hypertext Preprocessor و به معنی پی‌اچ‌پی پیش‌پردازندهٔ ابرمتن است.

 

بیشتر بخوانید: پایتون چیست

 

تاریخچه زبان php

php که یک “زبان برنامه نویسی با استفاده از HTML” است، در اصل برای برنامه های وب پویا استفاده می شود. PHP به زبان برنامه نویسی C توسط Rasmus Lerdorf در سال ۱۹۹۴ برای استفاده در نظارت بر رزومه آنلاین و اطلاعات شخصی مرتبط با وی نوشته شده است. در سال ۱۹۹۷ نسخه دوم و در سال ۱۹۹۸ نسخه ی سوم این زبان منتشر شد. در طول این سال ها به تعداد افرادی که این زبان را توسعه دادند افزوده شد و بدین ترتیب به یک پروژه متن باز تبدیل گشت.

قابل ذکر است که زبان php در ابتدا تنها شامل تعدادی از مایکرو های کوچک برای کمک به کد نویسان در طراحی صفحات وب سایت بود. اما خاصیت متن باز بودن آن به کاربران اجازه می داد تا همواره به امکانات آن بیفزایند و مشکلات آن را برطرف کنند. همین موضوع موجب شد تا به مرور زمان، PHP از یک مجموعه ماکرهای کوچک تبدیل به بهترین زبان های برنامه نویسی اسکریپت نویسی دنیا گردد.

 

بیشتر بخوانید: زبان html چیست

 

مزایای زبان php 

از مزایای زبان PHP که آنرا از زبان های اسکریپ نویسی دیگر مانند Java-Script متفاوت می نماید، این است که کد های PHP برخلاف Java-Script در ماشین سرور اجرا شده و نتیجه پایانی آن برای کاربر ارسال می گردد. این موضوع باعث می شود تا بازدیدکنندگان سایت قادر به تشخیص اینکه شما دقیقا از چه کدهای استفاده نمودید، نباشند. علاوه بر مورد مذکور، همچنین می توانید وب سرور خود را به نحوی تنظیم نمایید که تمامی فایل های HTML را نیز با موتور PHP پردازش کند، که در این صورت بازدیدکنندگان وب سایت شما به هیج وجه قادر به مشاهده کدهای استفاده شده نخواهند بود. به طور خلاصه در پاسخ به مزایای زبان برنامه نویسی پی اچ پی چیست ؟ و چرا php؟ بایستی گفت دلیل محبوبیت PHP چند مزیت آن است:

  • کراس پلت فرم
  • اتصال آسان پایگاه داده
  • استفاده آسان
  • متن باز بودن
  • رایگان بودن
  • منابع آموزشی زیاد

حال با توجه به درک مزایای زبان برنامه نویسی php به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه تکنیک کد نویسی و کدنویسی چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

زبان php

بهترین مزیت PHP نسبت به سایر زبان های گسترده برنامه نویسی تحت وب مانند ASP.Net آسانی فوق العاده آن است که باعث می شود که هر تکنیسین آماتوری نیز بتواند به راحتی کار طراحی وب سایت خود را با آن آغاز نماید. علاوه بر راحتی بسیار در نوشتن کد های زبان php، این زبان همچنین امکانات فوق العاده پیشرفته ای را نیز برای افراد حرفه ای به ارمغان آورده است. با این وجود زبان برنامه نویسی ASP.Net کاربردهای مختص خود را دارد،  برای کسب اطلاعات درباره  زبان برنامه نویسی ASP.Net چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

امکانات نامحدود، انجمن های گفتگو و جامعه مجازی کامل PHP، این زبان اسکریپت نویسی را تبدیل به یکی از محبوبترین زبان های متن باز دنیا نموده است.

زبان برنامه نویسی PHP می تواند بر روی تمامی سیستم عامل های بزرگ دنیا و انواع وب سرورهای اجرا شود. همچنین در استفاده از زبان php سرعت طراحی و تولید محتوای وب سایت شما به مراتب افزایش می یابد و در نتیجه باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می گردد.مزایای زبان برنامه نویسی php چیست؟

کاربرد زبان برنامه نویسی php چیست ؟

  •  طراحی وب‌سایت (Back-end)
  • ساخت نرم افزار دسکتاپ
  • ساخت قالب و افزونه وردپرس
  • ساخت ربات تلگرام
  • ساخت گرافیک با PHP

 

بیشتر بخوانید: آپدیت php وردپرس

 

قابلیت های زبان php 

با استفاده از PHP می توانید صفحات تحت وب با قابلیت های مختلف مانند امکان لاگین با حساب کاربری و رمز عبور در زمان باز کردن صفحه وب سایت، بررسی جزییات فرم ها با استفاده از کد، ایجاد انجمن ها، ایجاد گالری تصاویر، ایجاد عملیات رای گیری و نظرسنجی از کاربران و بسیاری از قابلیت های دیگر استفاده نمایید.

  • تولید صفحات داینامیک
  • ارسال و دریافت اطلاعات از دیتابیس و ویرایش آن
  • امکان کار با Cookie ها و Session ها
  • رمزگذاری بر روی اطلاعات مدنظر
  • تولید و ویرایش فایل های txt, pdf, jpg و…

موارد گفته شده تنها چندین قابلیت از قابلیت های زیاد زبان php است.

امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم پی‌اچ‌پی  آشنا شده باشید. در نهایت به شما پیشنهاد می شود مقاله ما با موضوع laravel چیست را برای کسب اطلاعات بیشتر  مطالعه نمایید.

سوالات متداول

آیا یادگیری زبان php سخت است؟

زبان برنامه نویسی php یکی از زبان های آسان برای یادگیری برنامه نویسی است. البته سختی یا اسانی زبان php بستگی زیادی به نحوه یادگیری فرد دارد.

آیا php برای front-end قابل استفاده است؟

php یک زبان برنامه نویسی back-end است. اسکریپت های PHP معمولاً روی سروری نوشته می شوند که کد سمت کلاینت یا front-end با آن ارتباط برقرار می کند.

در انتها پیشنهاد می کنیم مقاله کوکی چیست را برای اطلاعات بیشتر درباره ی طریقه ی استفاده از کوکی در php مطالعه کنید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا