وردپرس (wordpress)

Node.js چیست و نحوه راه اندازی Node.js روی هاست (لینوکس یا ویندوز)

همراه با ظهور هر پلتفرم‌ جدید برنامه نویسی، چالش جدیدی برای پیدا کردن شرکت میزبان مناسب پدیدار می‌شود. پلتفرم Node.js که بر روی بستر JavaScript Engine گوگل کروم ساخته شده نیز از این قاعده مستثنا نیست.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

Node.js چیست؟

Node.js یک پلتفرم سمت سرور است که بر روی بستر JavaScript Engine گوگل کروم (V8 Engine) ساخته شده است. این پلتفرم توسط Ryan Dahl در سال ۲۰۰۹ توسعه یافته است. پلتفرم Node.js برای ساخت برنامه‌های تحت شبکه سریع و قابل توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. Node.js از مدل Event-Driven و Non-Blocking I/O استفاده می کند که برنامه های تحت این پلتفرم را سبک و کارآمد می کند. این نوع برنامه‌ها برای پروژه‌هایی که حساسیت داده دارند و به صورت Real-Time بر روی چندین دستگاه اجرا می شوند، ایده آل خواهند بود. در ادامه این مقاله سعی شده است علاوه بر آشنایی ابتدایی، به چند و چون راه اندازی Node.js روی هاست پایتون ایران  پرداخته شود.

Node.JS چیست

Node.js یک محیط برنامه نویسی ارائه می کند که به صورت متن باز و Cross-Platform‌ است. یعنی برنامه‌های Node.js با JavaScript نوشته می شوند و می توانند داخل محیط برنامه نویسی سیستم عامل‌های OS X، مایکروسافت ویندوز و لینوکس طراحی و پیاده سازی شوند. Node.js در کنار ویژگی‌های خود یک کتابخانه غنی از ماژول‌های JavaScript ارایه می دهد که پروسه‌ی توسعه برنامه‌های تحت وب را بسیار آسان می‌سازد.

ویژگی‌های Node.js 

  • Asynchronous and Event Driven – تمام APIهای کتابخانه Node.js به صورت Asynchronous هستند که بلاک نمی‌شوند. این بدان معنا است که در Node.js، سرور هیچگاه منتظر دریافت پاسخ API نمی‌ماند. سرور بعد از شروع اجرای یک درخواست به سمت درخواست API بعدی می‌رود. مکانیسم Event در Node.js برنامه را قادر می‌سازد تا پاسخ درخواست‌های API قبلی را دریافت نماید.
  • سرعت بالا – با توجه به اینکه Node.js بر روی بستر V8 JavaScript Engine گوگل کروم ساخته شده، سرعت اجرای کد در آن بسیار سریع است.
  • پردازش یکتا اما با توسعه پذیری بالا – Noed.js از یک پروسه با چرخه‌های بی‌انتها استفاده می کند. این پلتفرم از یک برنامه‌ی تک پروسه‌ای استفاده می‌کند که همان یک برنامه قادر است به تعداد بسیار بالاتری درخواست به نسبت وب سرورهای سنتی مثل آپاچی (Apache) پاسخ دهد.
  • بدون Buffer – برنامه‌های تحت Node.js هیچ دیتایی را Buffer نمی‌کنند. این برنامه‌ها به سادگی خروجی داده‌ها را در تکه های کوچک‌تر ارایه می کنند.

هاست node js چیست؟

در هاست اشتراکی node js را می توان نصب کرد، بدین صورت که شما می توانید نرم افزار را در سیستم عامل لینوکس یا ویندوز (تفاوت‌ هاست ویندوز و هاست لینوکس) خود نصب کرده و با استفاده از راهنمای ارایه شده برای هر سیستم عامل اقدام به راه اندازی سرور جهت میزبانی این پلتفرم نمایید. پس از نصب نرم افزار Node.js به صورت مستقل یک برنامه جانبی در اختیار شما قرار می‌گیرد که همانند وب سرور عمل می‌کند. این برنامه، شما را قادر می سازد که درخواست‌های دریافتی سرور را پردازش نموده و برنامه‌ی تحت پلتفرم Node.js را بارگذاری نمایید. و در نهایت به چنین هاستی اصطلاحا هاست node js گفته می شود.

حداقل منابع مورد نیاز جهت هاست Node.js زیاد نیست. شما تنها کافیست منابع کافی جهت راه اندازی سیستم عامل مورد نظر خود را تامین نمایید تا امکان نصب و راه اندازی Node.js نیز برای شما فراهم گردد.

پیش نیاز راه اندازی Node.js در سیستم عامل لینوکس:

یک هسته پردازنده | ۵۱۲ مگابایت رم | ۵ گیگ فضای دیسک

پیش نیاز راه اندازی Node.js در سیستم ویندوز سرور:

یک هسته پردازنده | ۲۰۴۸ مگابایت رم | ۱۵ گیگ فضای دیسک.

برای دانلود Node.js به این سایت مراجعه کنید

انجام مراحل فوق نیاز به دانش فنی دارد و به همین علت پیشنهاد می شود سرور خود را به صورت مدیریت شده تهیه نمایید تا یک مدیر سرور با دانش و تخصص مربوطه اقدام به نصب و راه اندازی Node.js برای شما نماید.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا