طراحی و توسعه وب سایتطراحی وب سایت

ارور ۵۰۲ bad gateway چیست؟ ( + راه های رفع خطای ۵۰۲ چیست؟ )

سایت معمولاً با خطا‌های مختلفی مواجه می‌شود و یکی از این خطا‌ها ۵۰۲ بوده که نشان از یک وضعیت نامطلوب دارد. به نظر شما خطای ۵۰۲ چیست و چرا به وجود می‌آید؟ حتماً همه شما بار‌ها با خطای ۴۰۴ مواجه شده‌اید و به صفحاتی برخورد کرده‌اید که این عدد را نشان می‌دهند. ۴۰۴ به معنای این است که صفحه مورد نظر وجود ندارد و یا حذف شده است. اما خطا‌های ۵۰۲ مربوط به مشکلات سرور است و وقتی که شما صفحه‌ای را باز می‌کنید، درخواست به درستی به سمت سرور ارسال نمی‌گردد. اما بهتر است بیشتر با سازوکار خطای ۵۰۲ آشنا شوید.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

خطای ۵۰۲ Bad Gateway چیست؟

ارور ۵۰۲ Bad Gateway به خطا‌های سروری اطلاق می‌گردد. به عبارت دیگر مدیر سایت در ایجاد چنین خطایی نقشی ندارد و باید مشکلات مربوط به سرور رفع گردد. این خطا به طور دقیق نشان می‌دهد که یک سرور پروکسی پاسخ مناسبی را از سرور دیگر دریافت نکرده است. اما می‌توان DNS را نیز در به وجود آمدن این خطا دخیل دانست. اگر تنظیمات DNS نادرست باشد، این خطا رخ می‌دهد.

همچنین مرورگر و کش شدن اطلاعات نیز در به وجود آمدن خطای ۵۰۲ Bad Gateway نقش دارند.

اما بسیاری از مدیران وب سایت‌ها در خصوص به وجود آمدن خطا‌هایی که از سمت سرور شناخته می‌شود، دچار هراس خواهند شد و در پی تعویض هاست خود هستند. اما ارور ۵۰۲ را می‌توانید به راحتی با روش‌هایی که خدمتتان عرض می‌کنیم، برطرف نمایید. پس نیازی به تعویض هاست نیست. برای خرید هاست ویندوز از بهترین ارائه دهندگان می توانید با مشاوران فروش ایران هاست تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: ساخت فایل htaccess

رفع خطای ۵۰۲

همان طور که در بالا خدمتتان عرض کردیم یکی از انواع ارور ۵۰۰ ، ارور ۵۰۲ است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. این خطا‌ها به راحتی قابل رفع هستند و نیازی به کدنویسی و یا اعمال دستورات پیچیده نیست. ما در اینجا علت خطا و نحوه رفع مشکل را شرح می‌دهیم.

— URL اشتباه

ممکن است شما URL را اشتباه وارد کرده باشید و یا در آدرس URL کاراکتر‌ها و یا حروف نامفهومی وجود داشته باشد که این خطا را ایجاد می‌کند. برای برطرف شدن این مشکل به شما توصیه می‌کنیم که آدرس را به درستی وارد کنید و از اضافه کردن کاراکتر‌ها و حروف اضافی بپرهیزید. هر صفحه دارای آدرس منحصر به فردی است که باید به درستی وارد گردد.

— کش مرورگر

دلیل دیگر به وجود آمدن خطای ۵۰۲ کش مرورگر شماست. باید هر چند وقت یک بار کش مرورگر را پاک کنید تا بتوانید به تمامی آدرس‌ها وارد شوید. اگر با این ارور برخورد کردید کلید Ctrl + F5 را وارد نموده تا کش پاک شود. سپس مجدداً url را وارد کنید تا به صفحه مورد نظر خود هدایت گردید.
مرورگر‌های کروم و موزیلا در داخل تنظیمات خود راهکار‌هایی را برای پاک کردن کش پیشنهاد می‌دهند.

— کوکی‌های DNS

کوکی‌های DNS نیز می‌توانند منجر به خطای ۵۰۲ شوند. برای رفع این مشکل باید ipconfig/flushdns در قسمت CMD ویندوز وارد کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید. با صفحه‌ای سیاه مواجه خواهید شد. در صورتی که با عبارت Successfully flushed the Dns Resolver Cache برخورد کردید، نشان می‌دهد که مشکلات مربوط به کوکی‌ها و یا کش DNS برطرف شده است.

— بستن پنجره می‌تواند خطای ۵۰۲ را برطرف نماید

یکی از روش‌های رفع خطای ارور ۵۰۲ خارج شدن از مرورگر است. بله درست شنیده‌اید، شما می‌توانید با کلیک بر گزینه Exit از صفحه خارج شوید و مجدداً وارد شوید. اگر با گوشی تلفن همراه خود وارد شده‌اید، صفحه را به طور کامل ببندید و مجدداً باز کنید.

— CDN کلود فلر

تمامی وب مستر‌ها و یا مدیران سئو وب سایت‌ها با کلودفلر آشنا هستند. نصب CDN موجب افزایش سرعت سایت خواهد شد. ولی باید بدانید که برای هاست‌های خارجی راه‌اندازی CDN می‌تواند کارساز باشد. اما برای هاست‌های ایرانی اصلاً گزینه مناسبی نیست. اگر به اشتباه این کار را انجام داده‌اید و با خطای ۵۰۲ برخورد کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که هرچه سریع‌تر CDN کلود فلر را غیر فعال کنید.

اما برخی مواقع کلودفلر بر روی سرور‌های خارجی فعال است و به درستی نیز کار می‌کند. ولی باز هم خطای ۵۰۲ مشاهده می‌شود. این خطا موقتی است و به خودی خود در بیشتر مواقع برطرف می‌گردد.

— هاست محدود

هر کدام از شرکت‌های هاستینگ و فروش سرور میزان بازدید مشخصی را پشتیبانی می‌نمایند. اگر از پلن‌های اقتصادی استفاده می‌کنید که روزانه بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ بازدید را مشخص کرده است، در صورتی که میزان بازدید سایت شما از این مقدار بالاتر رود برخی صفحات در حین باز شدن ممکن است به صورت ارور ۵۰۲ نمایش داده شوند.

پیشنهاد ما برای رفع خطای ۵۰۲ این است که منابع هاست خود را ارتقاء دهید تا حجم بازدید روزانه بدون هیچ مشکلی افزایش پیدا کند. برای رفع این مشکل حتماً به شرکت ارائه‌دهنده میزبانی خود تیکت بزنید تا مشکل را برطرف نماید. بهتر است اگر در ابتدای مسیر هستید برای خرید هرگونه سایت از شرکت های معتبر استفاده نمایید برای خرید هاست پرسرعت ایران می توانید به صفحات دیگر ایران هاست مراجعه نمایید.

نحوه نمایش خطا‌های ۵۰۲

خطای ۵۰۲ صرفاً با این نام نشان داده نمی‌شود. در حقیقت شکل نمایش ۵۰۲ به طریق زیر است:

· “Error 502”که به معنای خطای ۵۰۲ می‌باشد.

· ۵۰۲ Service Temporarily Overloaded به معنای “سرویس ۵۰۲ به طور موقت اضافه بار شده است”

· “HTTP Error 502 – Bad Gateway” به معنای خطای ۵۰۲ پروتکل HTTP با ورود بد

· “۵۰۲ Bad Gateway” به معنای ۵۰۲ با ورود بد

· “۵۰۲ Proxy Error” به معنای ارور ۵۰۲ پروکسی

· A blank white screen به معنای یک صفحه سفید خالی

·  Server Error 502 : The server encountered a temporary error and could not complete your request

به معنای خطای سرور ۵۰۲ : سرور با یک خطای موقت مواجه شد و نتوانست درخواست شما را تکمیل کند

· Temporary Error (502) به معنای خطای موقت (۵۰۲)

· HTTP 502

· That’s an error به معنای این یک خطاست

· bad gateway Cloudflare به معنای ورود ورود بد کلود فلر

جمع بندی

خب ما در اینجا در ارتباط با خطای ۵۰۲ و راه‌های برطرف کردن این خطا به طور کامل توضیح دادیم. در نهایت اگر خودتان نتوانستید این مشکل را برطرف کنید، حتماً به شرکت هاستینگ یا ارائه‌دهنده میزبانی وب پیام دهید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا