کسب و کار

صفر تا صد نحوه برگزاری وبینار ( بهترین سایت برای برگزاری وبینار کدام است؟ )

یکی از روشهای آموزش جدید و همچنین برگزاری جلسات آموزشی و کلاس ها، وبینار است. با برگزاری وبینار نه تنها لازم نیست افراد در یک مکان خاص جمع شوند بلکه محدودیت ظرفیت نیز برداشته می شود و افراد از سراسر یک شهر و یا کشور می توانند در این جلسان و کلاس ها شرکت کنند.

برگزار کننده وبینار نیز می‌تواند مانند یک سخنران یا معلم صحبت کند، به مخاطبان فیلم نمایش دهد، برای آن‌ها اسلایدهای پاورپوینت پخش کند و در صورت تمایل وبینار خود را مانند یک فیلم ذخیره کرده و بعداً از آن استفاده کند.

اگر با نحوه برگزاری وبینار آشنایی ندارید و هنوز به‌درستی نمی‌دانید که این کار چه اثری روی تعامل با مخاطبین شما دارد و چطور می‌تواند راه دسترسی شما به مشتریانتان را هموارتر کند، این مطلب را بخوانید تا به شما نحوه برگذاری وبینار را آموزش دهیم، شیوه برنامه ریزی برای آن را به شما بیاموزیم و در نهایت چند پلتفرم برگزاری وبینار (ایرانی و خارجی) را معرفی کنیم.

نحوه برگزاری وبینار

در این مقاله از گروه تولید محتوای ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید سرور مجازی vps ) توضیحات کافی برای این که یک وبینار خوب و اصولی برگزار کنید را ارائه می‌کنیم. خوب است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید تا نتیجه خوبی از برگزاری آن به دست آورید:

۱- یک موضوع مشخص انتخاب کنید

موضوع وبینار هر چیزی می‌تواند باشد. اما توصیه ما به شما این است که فقط یک موضوع مهم، جذاب و شاخص را انتخاب کنید و فقط در خصوص آن حرف بزنید. به طور مثال اگر می‌خواهید در حوزه دیجیتال مارکتینگ یک وبینار برگزار کنید بهتر است عنوان مشخص موضوع شما ” تاثیر تبلیغات کلیکی روی فروش بیشتر” باشد.

اگر می‌خواهید برای وبینار خود یک موضوع خوب و مشخص را پیدا کنید:

  • می‌توانید سری به سوشال مدیا بزنید و با جستجوی هشتگ‌های مرتبط با حوزه تخصص خود ببینید که افراد بیشتر راجع به چه موضوعاتی محتوا تولید می‌کنند؟ یا چه مطالبی بیشتر به اشتراک می‌گذارند. بررسی فضای مجازی به این شکل شما را به سمت موضوعاتی هدایت می‌کند که به خوبی می‌توانند تبدیل به وبینار شوند.
  • به بخش پرسش‌های متداول یا FAQ سایت‌هایی سر بزنید که حوزه کاری آن‌ها مرتبط با تخصص یا موضوعی است که می‌خواهید در خصوص آن وبینار برگزار کنید. این بخش‌ها پر از سؤال‌هایی است که دغدغه امروز کاربران است و تمایل دارند در خصوص آن بیشتر بیاموزند.
  • جستجو کنید و ببیند که مخاطبان یا مشتریان شما چه سوال‌هایی را زیاد از گوگل می‌پرسند. برای این کار می‌توانید از کامنت هایی که مردم در سایتها و یا سوالات آنها در انجمن های تخصصی استفاده کنید. یک بانک اطلاعاتی از پرسش‌ها را جمع آوری کنید. هم موضوع وبینار خود را انتخاب کنید و هم در حین برگزاری به این پرسش‌ها پاسخ دهید.
  • یک نکته را از خاطر نبرید و آن این است که تخصص و تسلط به موضوعی که می‌خواهید در مورد آن وبینار برگزار کنید بسیار مهم است. بنابراین حتماً موضوعی را انتخاب کنید که همسو با مهارت و توانایی‌های شماست و در آن تخصص و به آن تسلط دارید.

موضوع برگزاری وبینار

۲- فرمت یا قالب وبینار خود را انتخاب کنید

وقتی می‌خواهید وبینار برگزار کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که برای هر موضوعی نوع خاصی از ارائه مناسب است. انتخاب بهترین فرمت برای ارائه وبینار به معنی اجرای یک وبینار کارآمد و ساختار یافته است که مخاطب از آن بیشتر می‌آموزد.

چند قالب یا فرمت وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

– ارائه یا presentation

ارائه یکی از پرکاربردترین فرمت‌های برگزاری وبینار است. وبینارهایی که در این قالب اجرا می‌شوند شامل یک ارائه دهنده هستند که از روی اسلاید‌هایی که در نرم‌افزاری مانند پاورپوینت طراحی شده است، مطلب مورد نظر خود را برای مخاطبین توضیح می‌دهد.

اگر جامعه هدف شما کوچک است و تعداد مخاطبین کمی دارید، این شیوه از ارائه بهترین آن است. این نکته را از یاد نبرید که اگر می‌خواهید وبینار شما تعامل خوبی با مخاطبین برقرار کند، از نظر بصری برای آن‌ها جذاب‌تر باشد و آن‌ها را از ابتدا تا انتها با مطلب شما درگیر نگه دارد باید به آن بخش نظرسنجی یا پرسش و پاسخ اضافه کنید.

– مصاحبه یا Interview

یکی دیگر از شیوه‌های برگزاری وبینار این است که از یک فرد متخصص در حوزه کاری خود دعوت کنید تا بیاید و با او در مورد یک موضوع خاص بحث کرده و به سوالات شرکت کنندگان در وبینار پاسخ دهید.

این فرد می‌تواند یکی از طلایه داران حوزه کاری شما باشد، یک رهبر فکری، حرفه‌ای کاربلد یا کسی که دانش دست اولی در حوزه تخصصی شما دارد. برای این‌که از فرصت این وبینار حداکثر استفاده را ببرید یک لیست جامع از سؤالات پرتکرار حوزه تخصصی خود جمع آوری کرده و به مهمانان بدهید و از او بخواهید پاسخ‌های خود به این سؤالات را از قبل آماده کند.

پلتفرم های برگزاری وبینار

– تولید/ محصول یا Product

برای نشان دادن و معرفی کردن یک محصول یا نحوه استفاده از آن می‌توانید از این شیوه وبینار استفاده کنید. به طور مثال اگر محصول شما یک نرم‌افزار خاص است یا مثلاً دوربین عکاسی جدیدی را به تازگی وارد بازار کرده‌اید که می‌خواهید نحوه عملکرد آن را به مخاطبین خود نشان دهید، می‌توانید از این شیوه برگزاری وبینار استفاده کنید.

ممکن است مخاطبین شما در خصوص شیوه استفاده از محصولتان چند سؤال یا تردید داشته باشند. با برگزاری چنین وبیناری این تردید یا پرسش برطرف شده و در نهایت آن‌ها اقدام به خرید می‌کنند.

۳- ابزار برگزاری وبینار را انتخاب کنید

ابزارهای رایگان و پولی زیادی برای برگزاری وبینار وجود دارد که می‌توانید برای میزبانی وبینار خود از آن‌ها استفاده کنید. ابزارهایی همچون webinar jam یا gotowebinar که امکان برگزاری وبینار را برای شما فراهم می‌کنند. البته Youtube live نیز ابزار جدیدی برای برگزار وبینار است.

وقتی می‌خواهید ابزار مناسب برای برگزاری وبینار خود را انتخاب کنید باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • پیش‌بینی می‌کنید که ماکزیمم چند نفر در وبینار شما شرکت کنند؟
  • آیا تمایل دارید این وبینار را ذخیره کنید؟
  • بودجه‌ای که برای برگزاری این وبینار در نظر گرفته‌اید چقدر است؟
  • آیا این وبینار آن‌قدر برای شما مهم هست که از بهترین ابزار استفاده کنید و بابت آن پول هم بپردازید یا استفاده از ابزارهای رایگان را ترجیح می‌دهید؟

پاسخ این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند از میان گزینه‌های موجود بهترین را انتخاب کنید. اما اگر تمایل داشتید از اپلیکیشن‌های رایگان برای این کار استفاده کنید حتماً قبل از روز برگزاری وبینار آن را به طور کامل تست کنید و امکاناتی نظیر رکورد فیلم و کیفیت خروجی را در نظر بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: اس ام اس مارکتینگ

 

۴- یک صفحه ثبت نام برای ورود شرکت کنندگان ایجاد کنید

وقتی پلتفرم مورد نظر خود را برای اجرای وبینار انتخاب کردید، نوبت آن است که صفحه‌ای برای ثبت نام ایجاد کنید. این در حقیقت یک لندینگ پیج است که متقاضیان حضور در وبینار شما را تشویق می‌کند در آن ثبت نام کنند.

نمونه لندینگ پیج وبینار

> صفحه ثبت نام وبینار را چطور طراحی کنیم؟

برای راه اندازی چنین صفحه‌ای که متقاضیان را دعوت به ثبت نام کند باید ابتدا چند نکته بنویسید که ویژگی‌های وبینار شما را شاخص و متفاوت کند. بعد از آن سوابق کاری خود و سایر وبینارهای موفقی را که قبلاً برگزارکرده اید را بنویسید. حالا باید یک فرم ثبت نام قرار دهید که شرکت کنندگان اطلاعات خود را در آن وارد کنند. در این فرم ثبت نام اطلاعات تماس فرد مانند شماره موبایل و آدرس ایمیل واقعی نیز باید وجود داشته باشد. اگر وبینار شما پولی است باید درگاه پرداخت به راحتی در دسترس باشد.

 

۵- تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری وبینار

تجهیزات برگزاری وبینار

برای برگزاری وبینار نیاز به یک دوربین و یا webcam و همچنین اینترنت با سرعت خود و بدون قطعی نیاز دارید. همچنین بهتر است در فضایی مستقر شوید که نور خوبی داشته باشد و زمینه تصویر شما یک دست بوده و رنگ مناسبی داشته باشد.

آنچه در این مطلب آموختید پاسخ به این پرسش بود که چگونه وبینار تشکیل دهیم؟ و چطور وبینار برگزار کنیم که موفقیت آمیز باشد. اگر در این خصوص سؤال دیگری دارید در بخش نظرات برای ما بنویسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

۶- اطلاع رسانی وبینار

مسئله‌ی مهم در برگزرای یک وبینار شرکت کنندگان آن هستند بنابراین بسیار ضروی است که پلن یا برنامه‌ی مناسبی برای معرفی زمان و نحوه ارائه وبینار داشته باشید.

سعی کنید برای تبلیغ وبینار خود از تمام کانال های بازاریابی استفاده کنید. اگر بانک اطلاعاتی دارید می توانید با اس ام اس مارکتینگ یا ایمیل مارکتینگ مخاطبان خود را به این وبنار دعوت نمایید. زمان قرار دادن تبلیغ عامل بسیار مهمی است. سعی کنید زمانی را انتخاب کنید که بیشترین بازخورد را به دست اورید.

 

بیشتر بخوانید: طراحی لندینگ پیج

 

بهترین سایت برای برگزاری وبینار کدام است؟

در میان پلتفرم‌های برگزاری وبینار ایرانی موارد زیر جزو بهترین سایت برگزاری وبینار هستند:

وبینار آنلاین
اسکای روم
ایسمینار
ایلرنو
وبرنو
وبینار

البته این موارد سایت‌هایی هستند که فضای مناسب و امکانات لازم برای برگزاری وبینار را در اختیار شما قرار می‌دهند. اما در میان پلتفرم های خارجی موارد زیر جزو معروف‌ترین‌ها هستند.

Zoom
Demio
Livestorm
EverWebinar
WebinarJam
WebinarNinja
WebEx
ADOBE CONNET

 

نحوه برگزاری وبینار با ادوبی کانکت

ADOBE CONNET یکی از بهترین پلتفرم های برگزاری وبینار است. این پلتفرم قابلیت ورود ۲۰۰۰ کاربر را دارد.

برای این که بتوانید از این وب اپلیکیشن استفاده کرده و با آن وبینار برگزار کنید باید:

  • اپلیکیشن را روی گوشی موبایل یا سیستم خود باز کنید.
  • به تب Seminars رفته و روی Seminar Sessions کلیک کنید.
  • روی New Seminar Room کلیک کنید.
  • برای شروع وبینار روی Share کلیک کنید.

به این ترتیب به راحتی می‌توانید به کمک این نرم افزار یک وبینار اجرا کنید.

سوالات متداول

لازم است برای برگزاری وبینار سایت داشته باشیم؟

برای برگزاری وبینار داشتن سایت ضروری نیست. ولی اگر سایت خود را داشته باشید می توانید کارهای مربوط به ثبت نام و واریز وجه در در سایت خود تعبیه کنید. در غیر این صورت باید از پلتفرم های برگزاری وبینار کمک بگیرید.

آیا سرعت اینترنت در برگزاری وبینار مهم است؟

برای اینکه برگزاری وبینار بدون مشکل انجام شود باید سرویس اینترنتی با سرعت بالا و بدون مشکل داشته باشید. همچنین بهتر است بینندگان شما نیز بهتر است از اینترنتی با سرعت بالا استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا