طراحی وب سایت

لندینگ پیج چیست؛ ۱۳ تکنیک ساخت لندینگ پیج

مطمئنا یکی از فاکتورهای مهم و کلیدی برای جذب مخاطب و بالا بردن نرخ تبدیل استفاده از یک لندینگ پیج (Landing Page) جذاب و بهینه است. اما چگونه از کیفیت و جذابیت صفحه فرود خود مطمئن شویم و یا چه کارهایی می توانیم برای بهبود آن انجام دهیم؟ ما در این مقاله به تمامی مواردی که می تواند به ما در طراحی لندینگ پیچ یا صفحه فرود کمک کند می پردازیم.

قبل از شروع، این نکته را به خاطر داشته باشید که ساخت یک صفحه تمام ماجرا نیست و برای اینکه شما بتوانید یک صفحه جذاب داشته باشید بایستی بصورت مستمر داده های کاربران را بررسی کرده و همسو با این اطلاعات صفحات خود را بهینه کنید.

لندینگ پیج چیست؟

صفحه فرود یا Landing Page به صفحاتی از سایت گفته می شود که کابران با کلیک روی تبلیغات شما در گوگل یا سایت های دیگر وارد آن می شوند. هدف از این صفحه گرفتن لید از کاربر و یا تبدیل کاربر به مشتری است.

انواع لندینگ پیج

  • صفحه فرود Click Through: هدف این صفحه فرود این است که وقتی کاربری کلیک کرد، به صفحه‌ای دیگر ارجاع داده شود.
  • صفحه فرود Opt-In Landing Pages: در این نوع لندینگ پیج هدر، فوتر و سایدبار وجود دارد.
  • صفحه فرود Lead Generation: برای دریافت اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل بازدیدکنندگان استفاده می شود.

کاربرد لندینگ پیج

  • ایجاد لید
  • فروش خدمات و محصول
  • تبلیغات
  • دمو

طراحی صفحه فرود جذاب با رعایت ۱۳ نکته مهم

در ادامه مقاله به ۱۳ نکته مهم در طراحی لندینگ پیج یا صفحات فرود خواهیم پرداخت:

۱- ارائه پیشنهادات جذاب

ارائه پیشنهادات جذابیک بازاریابی خوب باعث می شود که شرکت هوشمند به نظر برسد، اما یک بازاریابی عالی باعث می شود که کاربر احساس هوشمندی کند.

برای رسیدن به این هدف با نوشتن عناوین جذاب، می توانید کاربران را هیجان زده کنید. این عناوین می تواند ترکیبی از ویژگی ها و نقاط قوت کسب وکار شما، تخفیف های کوتاه مدت و دلایل خرید کاربران باشد.

اگر می خواهید نرخ تبدیل تغییر کند این ویژگی را در صفحات فرود خود تقویت کنید. پیشنهاد میکنیم مقاله نرخ تبدیل چیست را مطالعه نمایید.

۲-طراحی ساده صفحه فرود

در طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج تا حد ممکن از اضافه کردن المان های اضافه در صفحه پرهیز کنید. چیدمان، تعداد، سایز و رنگ عناصر در صفحه بایستی وام گرفته از استراتژی و هدف شما باشد. به عنوان مثال اگر هدف شما تکمیل یک فرم است می توانید این مورد را نسبت به سایر موارد برجسته تر نشان دهید.

Dropbox یکی از شرکت هایی است که این مورد را به خوبی در لندینگ پیج های خود رعایت می کند. در تصویر زیر ، فقط پنج عنصر اصلی در صفحه وجود دارد، سه مورد از آنها به اندازه کافی کوچک هستند، چهارم تصویری دلپذیر اما لطیف و آخرین مورد تمرکز روی دکمه های فراخوانی یا  CTA است.

طراحی ساده لندینگ پیج

۳- استفاده از رنگ‌های متضاد

این تکنیک می تواند باعث جلوه‌ی هرچه بیشتر CTAها در صفحه شود. هر چقدر فضای منفی صفحه بین دکمه های فراخوانی و نوشته ها بیشتر شود کاربران تمایل بیشتری به کلیک بر روی آنها از خود نشان می دهند.

در تصویر زیر این مورد به وضوح قابل مشاهده است! زمینه سیاه و سفید باعث می شود عنوان و CTA برجسته شوند.

استفاده از رنگ های متضاد در بهینه سازی لندینگ پیج

۴- تکنیک زمان محدود

یکی از راه های طراحی صفحه فرود که بسیاری از سایت ها  از این روش برای بالا بردن میزان فروش خود استفاده می کنند، تکنیک زمان محدود است. به عنوان مثال تخفیف های روزانه دیجی کالا یا تخفیف های مناسبتی، که وابسته به روزهای خاصی هستند نمونه ای مناسبی از این دست است. اگر بخواهید کاربران را در یک بازه زمانی خاص مُجاب به خرید نمایید، از این تکنیک در صفحات خود استفاده کنید.

یک تایمر شمارش معکوس می تواند به کاربران اعلام کند که تا چه زمانی می توانند از پیشنهاد شما استفاده کنند.

استفاده از تکنیک زمان محدود

۵- CTA های ساده

متن Call To Action ها یا دکمه های فراخوانی را ساده بنویسید. از نوشتن متن های فانتزی و پیچیده که گنگ و نامفهوم هستند به شدت دوری کنید! CTA ها بایستی تکمیل کننده اقدام مورد نظر باشند. برای درک این موضوع می توانید مجددا تصاویر بالا را بررسی کنید.

 

بیشتر بخوانید: ui چیست

 

۶– اطلاعات تماس

در صفحات خود حتما از گزینه های تماس استفاده کنید این مورد به بهینه سازی صفحه فرود کمک بسیاری می کند. شما می توانید به روش های مختلف (ایمیل، چت، شماره تلفن) با کاربران خود در صفحه ارتباط برقرار کنید.

۷- عناوین مختلف

یکی از مهمترین بخش های هر صفحه عناوین هستند. در یک صفحه معمولا ابتدا تیتر هر موضوع خوانده شده و سپس توضیحات بررسی می شوند. سعی کنید از عناوینی در صفحه استفاده کنید که برای کاربران جذاب تر است.

همچنین با توجه به اینکه اغلب کاربران از دیوایس های موبایلی استفاده می کنند از نوشتن پاراگراف های طولانی اجتناب کنید. اگر نیاز است به موضوعی بیش از حد پرداخته شود با لینک ادامه مطلب یا توضیحات بیشتر آن را از نمایش اولیه در صفحه، جدا کنید. در بازه های زمانی مختلف عناوین خود را تغییر داده و رفتار کاربران را در شرایط مختلف تحلیل کنید.

۸- محتوای مرتبط

اگر از تبلیغات، برای صفحه فرود استفاده می کنید دقت داشته باشید محتوای صفحه با محتوای تبلیغاتی مرتبط و یکسان باشند.

در صورتی که محتوای تبلیغاتی و محتوای صفحه یکسان نباشد کاربران در هنگام مشاهده صفحه فرود به سرعت از آن خارج می‌شوند. این یکی از مهمترین مواردی است که باید حتما در بهینه سازی صفحه فرود به آن توجه داشته باشید. سعی کنید در تبلیغات تا حد امکان، از صفحاتی مرتبط با موضوع تبلیغ استفاده کنید.

 ۹- جلب اعتماد کاربران با درج نظرات مشتریان

درج نظرات مشتریان می تواند باعث افزایش اعتماد کاربران به شما شود. اگر مشتریان شما افراد حقیقی هستند می توانید با درج نام آن‌ها و اگر شرکت ها هستند با درج لوگوی شرکت به جلب اعتماد کاربران کمک کنید.

استفادهاز نظر مشتریان حقیقی در راستای جلب اعتماد مشتریان جدید

همچنین درج مجوزهای کسب وکار مانند enamad نیز می تواند در این امر تاثیرگذار باشد.

۱۰- دریافت اطلاعات کافی

بسیاری از بازاریابان دیجیتال بر این عقیده اند که طول فرم کوتاه‌تر می تواند اثربخشی بهتری داشته باشد. (مثلا تنها از کاربر ایمیل دریافت شود) ممکن است این تفکر تا حدودی درست باشد اما اگر محصولات شما دارای قیمت بالایی است عکس این موضوع حاکم است و شما هر چقدر اطلاعات بیشتری از کاربر دریافت کنید احتمال تبدیل شدن آن کاربر بیشتر خواهد بود.

نکته: از دریافت اطلاعات غیرضروری که به طولانی شدن فرم منجر می شود اجتناب کنید!

 

بیشتر بخوانید: template چیست

۱۱- بهینه سازی برای موتورهای جستجو

مطمئنا بخش از کاربران از طریق سرچ کلمات کلیدی که با حوزه کاری شما مرتبط است وارد سایت خواهند شد. تا حد امکان از کلمات کلیدی مرتبط در بهینه سازی صفحه فرود خود استفاده کنید تا درهنگام سرچ، سایت شما نیز در نتایج به کاربران نمایش داده شود.

نکته: تا حد امکان از کلیدواژه‌های مهم در عناوین صفحه استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:  آموزش تحقیق کلمات کلیدی

 

۱۲- پاپ آپ (popup )

Popup ها می توانند در بسیاری از مشاغل باعث افزایش نرخ تبدیل شوند، به شرطی که طراحی آن‌ها هیجان انگیز و جذاب باشد و زمان نمایش آن درست انتخاب شده باشد.

نمونه ای از یک پاپ اپ ثبت نام

برای دستیابی به بهترین Popup می توانید با تست انواع مختلف آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

۱۳- انجام آزمایشات مختلف در طراحی صفحه فرود

هرچه تست های A / B بیشتر اجرا شود، داده های شما دقیق‌تر می‌شوند. هر تست A / B باید شامل یک تغییر واحد به یک عنصر، مانند CTA شما باشد. اگر چندین عنصر را تغییر دهید، نمی دانید کدامیک از آنها باعث تغییر در نرخ تبدیل شده است.

بعد از جمع آوری داده‌ها و آشنایی با مخاطبان خود، در نهایت می توانید به بهینه‌ترین صفحه فرود دست پیدا کنید.

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که رفتار کاربران می تواند با گذشت زمان دستخوش تغییر شود.

اشتباهات طراحی صفحه فرود

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد به طور خلاصه اشتباهات طراحی لندینگ پیچ را می توان موارد زیر نام برد:

  • همرنگ بودن CTA با رنگ مشابه سایت
  • سایز نامناسب CTA
  • مراحل ثبت نام طولانی
  • استفاده از محتوای کپی

و …

چرا باید صفحه فرود را بهینه کنیم ؟

هدف از بهبود Landing Page، بالا بردن تعامل کاربران و در نهایت افزایش نرخ تبدیل است. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود تصمیم به بهینه سازی صفحه فرود بگیریم، مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • طراحی ضعیف و غیراستاندارد
  • استفاده از عنوان‌های غیرجذاب در صفحه
  • مبهم بودن دکمه‌های فراخوانی (CTA)
  • مرتبط نبودن متون تبلیغاتی و صفحه فرود

با اندازه گیری نرخ تبدیل در سایت‌های مختلف، رویایی‌ترین سایت‌ها حداکثر دارای نرخ ۲۷.۴% می باشند. اما با این حال ، دامنه متوسط بسیار پایین‌تر است و بیشتر صنایع بین ۲ تا ۶ درصد از نرخ تبدیل را تجربه می کنند. در راستای بهینه سازی لندینگ به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه هیت مپ چیست مقاله اختصاصی ما را مطالعه نمایید.

سخن پایانی

قبل از طراحی صفحات فرود ابتدا کاربران و نیازهای آنان را شناسایی کنید. اینکه چه فاکتورهایی در کسب و کار شما دارای اهمیت است و چه پیشنهاداتی می تواند برای مخاطبان وسوسه انگیز باشد!؟

پس از شناسایی و طراحی صفحه، بطور مداوم و مستمر عناصر مختلف را مورد بررسی قرار داده و از بهترین خروجی‌ها در صفحه استفاده کنید.

‫۲ دیدگاه ها

  1. مقاله خیلی خوبیه ممنون از نویسنده.
    سوالی که برام پیش اومده اینه که واسه یه لندینگ پیجی که فقط برای دوره کوتاهی بر روی سایت قرار میگیره مثه زمان فستیوال ها و جشنواره ها سئو و رعایت نکات سئویی چقدر اهمیت داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا