میزبانی وب

بعد از خرید هاست چه کنیم؟

    انتخاب یک هاست مناسب و راه اندازی درست آن، اولین گام برای راه اندازی یک وب سایت است. در این مقاله، گام به گام توضیح خواهیم داد که پس از خرید یک هاست، چه مراحلی را باید طی کرد تا وب سایت به درستی راه اندازی و اجرا شود.

اقدامات لازم بعد از خرید هاست و دامنه

بعد از خرید هاست و دامنه، در مرحله اول لازم است ارتباط هاست و دامنه خود را تنظیم کنید. همان‌طور که اشاره کردیم برای راه‌اندازی وب‌وسایت تنها خرید هاست و دامنه کافی نیست! بلکه لازم است دامنه خود را روی هاست تنظیم کنید. اگرچه دامنه مانند یک آدرس کروکی، کاربران را به شما می‌رساند؛ اما از زاویه‌ای دیگر هر سایت برای ورود به دنیای دیجیتال‌هم به سند معتبری نیاز دارد که با تنظیم کردن آن روی سرویس میزبانی، سایت راه‌اندازی خواهد شد! بنابراین دامنه نه تنها آدرس سایت شما را تشکیل می‌دهد بلکه به عنوان یک ویزا برای ورود به دنیای دیجیتال عمل می‌کند. 

مراحل زیر از مجموعه اقداماتی محسوب می‌شوند که برای تنظیم دامنه و راه‌اندازی سایت، لازم است پیاده‌سازی شوند؛

  1. تنظیم DNS یا نام دامنه روی هاست
  2. اطمینان از اتصال دامنه به هاست با استفاده از دستور ping در Command Prompt ویندوز
  3. آپلود و راه‌اندازی سایت روی هاست در صورتی که سایت قبلا آماده باشد
  4. در صورت مهاجرت به هاست جدید، درخواست فایل بک‌آپ کامل از هاست قبلی و ارسال آن به پشتیبانی فنی هاست جدید
  5. پیش‌خرید هاست جدید و انتقال سایت قبل از انقضای هاست قدیمی برای جلوگیری از قطعی سرویس
  6. پیاده‌سازی تنظیمات هاست مانند ایجاد دسترسی‌های لازم و ساخت دیتابیس‌های جدید
  7. ایجاد ایمیل با نام همان دامنه
  8. افزودن SSL که امنیت اطلاعات را بالا می‌برد و اعتماد مشتریان را افزایش می‌دهد
  9. تایید مالکیت سایت به ایمیل‌های ارسالی از سمت سرویس‌های در حال استفاده۳

اما اگر سایت شما در یک هاست دیگر میزبانی می‌شود می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید تا به درستی هاست و دامنه خود را تنظیم کنید.

مرحله به مرحله، از هاستی به هاست دیگر

کسانی که قصد مهاجرت از هاست فعلی به هاست جدیدی دارند، باید پس از خرید هاست جدید، DNS های آن را روی دامنه خود ثبت کنند تا دامنه به هاست جدید متصل شود. لازم است قبل از انقضای هاست فعلی، لینک فول بکاپ سایت را دریافت و برای بخش فنی هاست جدید ارسال کنند تا سایت بدون قطعی از هاست قبلی به هاست جدید منتقل شود. پس از انتقال سایت، DNS هاست جدید را روی دامنه ست می‌کنند تا با توجه به زمان لازم برای ست شدن DNSها از هاست قبلی بررسی شود. برای راحتی شما مراحل این کار همراه با جزییات را در ادامه بررسی میکنیم.

۱.بررسی و انتخاب میزبان وب جدید

– بررسی پیش نیازها: مطمئن شوید که هاست جدید تمامی نیازهای فنی وب‌سایت شما مثل نسخه PHP، پایگاه داده MySQL و… را پشتیبانی می‌کند.

– انتخاب هاست: براساس بودجه، نیازهای فنی، پشتیبانی مشتری و امتیازات کاربری یک میزبان وب جدید انتخاب کنید.

۲.تهیه پشتیبان از وب‌سایت موجود

– فایل‌ها: از تمامی فایل‌های وب‌سایت خود از جمله اسکریپت‌ها، تصاویر و صفحات وب نسخه پشتیبان تهیه کنید.

– پایگاه داده: اگر وب‌سایت شما از پایگاه داده‌ای استفاده می‌کند، باید از آن هم نسخه پشتیبان تهیه نمایید.

– تنظیمات و ایمیل‌ها: مطمئن شوید که از تنظیمات مرتبط و داده‌های ایمیل نیز پشتیبان گرفته باشید.

۳.بارگذاری وب‌سایت روی هاست جدید

– آپلود فایل‌ها: از طریق FTP یا پنل مدیریت هاست جدید، فایل‌های وب‌سایت خود را بارگذاری کنید.

– ایجاد پایگاه داده: در هاست جدید یک پایگاه داده ایجاد کرده و کاربران مورد نیاز برای ارائه دسترسی به آن را تنظیم کنید.

– بازگرداندن پایگاه داده: از طریق phpMyAdmin یا ابزار مشابه، نسخه پشتیبان پایگاه داده خود را بازگردانی کنید.

۴.بروزرسانی تنظیمات کانفیگ وب‌سایت

– فایل کانفیگ: تنظیمات اتصال به پایگاه داده (مانند نام کاربری، رمز عبور، نام پایگاه داده) را در فایل کانفیگ وب‌سایت خود بروزرسانی کنید.

-تست عملکرد: مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می‌کند و وب‌سایت بدون خطا بارگذاری می‌شود.

۵.بروزرسانی DNS ها

– تغییر DNS: DNS های دامنه خود را به آدرس‌های سرور جدید تغییر دهید.

– انتظار برای انتشار: این تغییر ممکن است تا ۴۸ ساعت زمان ببرد تا در سراسر اینترنت منتشر شود.

۶.نظارت و آزمایش پس از انتقال

– آزمایش وب‌سایت: پس از انتقال و تغییر DNS، وب‌سایت خود را به دقت آزمایش کنید تا مطمئن شوید که همه لینک‌ها و عملکردهای وب‌سایت بدون مشکل کار می‌کنند.

– پشتیبانی فنی: در صورت بروز هرگونه مشکل با پشتیبانی فنی هاست جدید تماس بگیرید.

۷.قطع خدمات هاست قدیمی

– اطمینان از انتقال کامل: پس از اطمینان از کارکرد صحیح وب‌سایت در هاست جدید، می‌توانید خدمات هاست قدیمی را قطع کنید.

نکات مهم:

– پشتیبانی در طول انتقال: اطمینان حاصل کنید که در طول این فرآیند، همیشه نسخه‌های پشتیبان موجود دارید.

– اطلاع‌رسانی به کاربران: اگر امکان دارد، کاربران خود را از زمان احتمالی قطعی وب‌سایت مطلع سازید.

– زمان‌بندی انتقال: ترجیحاً انتقال را در زمانی که ترافیک وب‌سایت کمتر است انجام دهید.

انجام این مراحل با دقت می‌تواند به شما کمک کند تا انتقال وب‌سایت به هاست جدید به آسانی انجام شود. همچنین در تمام این مراحل و درصورت بروز هرگونه سوال یا مشکل می توانید از کارشناسان ایران هاست در بخش پشتیبانی راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

قبل از خرید هاست به چه مسائلی باید توجه کنیم؟

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، انتخاب هاست و دامین لازم است براساس فاکتورهایی انتخاب شوند که کاربران را در آینده دچار مشکل نکنند. تفاوتی ندارد تصمیم دارید برای کسب‌وکار خود سایتی راه‌اندازی کنید یا هدف شما از طراحی سایت رفع نیازهای شخصی مثل راه‌اندازی پورتفولیو باشد؛ در هرصورت لازم است به فاکتورهای متفاوتی توجه کنید که در آینده، راه‌اندازی یا مدیریت سایت برای شما با دشواری همراه نشود. 

فاکتورهای اساسی در خرید هاست و دامنه

سرعت بالاامنیت پشتیبانی فنینیازسنجی
انتخاب یک هاست با کیفیت تضمین می‌کند که وب‌سایت شما با سرعت بالا و پایدار بارگذاری شود، که این موضوع مستقیماً بر تجربه کاربر و سئوی وب‌سایت تأثیر می‌گذارد.هاست‌های معتبر امکانات امنیتی مانند گواهینامه‌های SSL، پشتیبانی و بازیابی داده‌ها در برابر حملات سایبری را فراهم می‌آورند. پشتیبانی فنی معتبر و در دسترس بودن تیم پشتیبانی ۲۴ ساعته می‌تواند در زمان بروز مشکلات فنی یا سؤالات، بسیار ارزشمند باشد.بسته به نوع وب‌سایتی که دارید، ممکن است به منابع خاصی نیاز داشته باشید. برای مثال، یک فروشگاه آنلاین ممکن است به هاستی با توانایی پردازش تعداد زیادی تراکنش نیاز داشته باشد.

آشنایی با هاست و دامین قبل از خرید هاست

هاست(host) یا میزبان، سرور یا کامپیوتری است که وب‌سایت شما روی آن قرار می‌گیرد تا کاربران بتوانند آن را مشاهده کنند. وقتی شما یک هاست خریداری می‌کنید، فضایی روی سرور ارائه‌دهنده هاست به شما اختصاص پیدا می‌کند تا فایل‌ها و داده‌های وبسایتتان را روی آن قرار دهید. هاست یا فضای میزبانی از سرورهای پرقدرت گرفته تا هاست‌های اشتراکی را پشتیبانی می‌کنند و به کمک دامنه می‌توانید محتوای موردنظر خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. 

برای راه‌‌اندازی وب‌سایت خود، علاوه‌بر استفاده هم‌زمان از یک سرویس میزبانی یا هاست لازم دارید از یک دامین استفاده کنید تا سایت شما برای مخاطبان قابلیت مشاهده داشته باشد. دامین(domain) یا دامنه همان آدرس وب‌سایت شماست. مثلا iranhost.ir یک دامین است. دامنه توسط سازمان‌های معتبری به ثبت می‌رسند که قابلیت خرید دامنه ملی و بین‌المللی را برای کاربران امکان‌پذیر کرده است. دقت داشته باشید دامنه را از رجیسترار‌های معتبر تهیه کنید تا برای ثبت و مدیریت آن‌ به مشکل نخورید. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی به عنوان واسطه میان کاربران ایرانی و ارائه‌دهندگان دامنه بین‌المللی، می‌توانند به شما در ثبت دامین معتبر کمک زیادی کنند. 

ایران هاست یکی از ارائه‌دهندگان پیشرو در زمینه هاستینگ و دامین در ایران است. این شرکت با فراهم آوردن طیف وسیعی از خدمات میزبانی وب، از جمله هاست اشتراکی، هاست اختصاصی، میزبانی ابری و خدمات مدیریت شده، نیازهای متفاوت کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ را برآورده می‌سازد. ایران هاست با ارائه دامین‌های متنوع و پشتیبانی از دامین‌های بین‌المللی، به کاربران امکان می‌دهد تا بهترین انتخاب را برای برند خود داشته باشند.

ایران هاست همچنین به دلیل پشتیبانی فنی قوی و متعهد، بالا بودن زمان دسترسی سرورها (uptime) و ارائه گواهینامه‌های امنیتی معتبر شهرت دارد. این عوامل باعث می‌شود تا ایران هاست به عنوان یک انتخاب مطمئن برای میزبانی وب‌سایت‌ها در نظر گرفته شود.

دامین و هاست چگونه ارتباط برقرار می‌کنند؟

کاربران برای دسترسی به سایتی که روی سرویس میزبانی راه‌اندازی کرده‌اید، لازم است نام دامنه و پسوند آن را ثبت کنند. با اتصال دامین به هاست به کاربران آدرس دسترسی به سایت خود را ارائه خواهید کرد. قبل از انتخاب و خرید دامین به یاد داشته باشید که نام دامنه برای کسب‌‌و‌کار شما از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که نام دامنه‌ای را انتخاب و بعد از مدتی تصمیم بگیرید آن تغییر دهید، نمی‌توانید کاربرانی را که با همان دامنه شما را می‌شناختند جذب کنید.

از آن‌جایی که دامنه شما آدرس و اعتبار سایت شما را تشکیل می‌دهند و کاربران به وسیله این نام می‌توانند شما را پیدا کنند؛ به شما توصیه می‌کنیم حین انتخاب نام دامنه از اسامی و مفاهیم کوتاه، مشخص و مرتبط با کسب‌و‌کار خود استفاده کنید تا کاربران برای پیدا کردن سایت شما دچار دشوار نشوند. 

تا این‌جا متوجه شدیم انتخاب صحیح دامین و هاست از جمله مهم‌ترین تصمیماتی است که صاحبان وب‌سایت‌ها باید اتخاذ کنند. دامین نقش آدرس وب‌سایت شما را دارد و هاست مکانی است که در آن تمام داده‌های شما ذخیره می‌شوند. از جمله عواملی که به شما در انتخاب بهترین هاست و دامنه کمک زیادی می‌کند، انتخاب یک هاستینگ مناسب است!

نتیجه گیری

راه‌اندازی صحیح یک هاست و اتصال درست آن به یک دامنه، نیازمند مراحلی است که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. با رعایت این نکات، می‌توان از عملکرد مطلوب یک وب سایت میزبانی شده روی هاست، مطمئن شد.

سوالات متداول

  1. چگونه می‌توان یک هاست و دامین خرید؟

برای خرید هاست و دامین می‌توانید به وب‌سایت شرکت‌های معتبر مانند ایران هاست مراجعه کنید. آنها گزینه‌های مختلفی از هاست و دامین را با توجه به نیازهای شما ارائه می‌دهند.

  1. پس از خرید هاست و دامین چه مراحلی را باید طی کرد؟

مهم‌ترین مراحل شامل ست کردن DNS دامین روی هاست، آپلود و راه‌اندازی سایت، اتصال دامین به شبکه‌های اجتماعی و تنظیمات امنیتی مانند افزودن SSL می‌باشد.

  1. چگونه می‌توان از هاست فعلی به هاست جدید مهاجرت کرد؟

ابتدا باید از وب‌سایت خود بک‌آپ کامل تهیه کنید. سپس هاست جدید را خریداری و سایت را روی آن بارگذاری کنید. پس از اطمینان از عملکرد صحیح، DNS دامین را به هاست جدید منتقل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا