محبوب ترین هامیزبانی وب

رم هاست چیست

رم، یک دستگاه ذخیره‌سازی موقت است که توسط CPU برای نگهداری داده‌ها به‌مدت کوتاه استفاده می‌شود. با افزایش تعداد کارهایی که به‌صورت همزمان در سایت انجام می‌شوند، به حافظه موقت بیشتری نیاز خواهد بود. اگر میزان رم برای انجام فرآیندها کافی نباشد، کاربر با پیام خطا در اتصال به سایت مواجه می‌شود.

در این مقاله از ایران هاست، موارد زیر بررسی شده‌اند تا به‌خوبی متوجه شوید که رم هاست چیست؟

کاربرد رم هاست چیست؟

رم (RAM) به حافظه‌ای موقتی اطلاق می‌شود که صرفا حین پردازش داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌طور موقت داده‌های تمام برنامه‌ها و فرآیندهای درحال اجرا بر روی سرور را ذخیره می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم وظیفه رم تنها ذخیره داده‌ها در حین  زمانی‌که چند اسکریپت همزمان در سایت فعال باشند، رم کارایی خود را نشان می‌دهد. با افزایش تعداد بازدید‌کنندگان و اسکریپت‌های فعال در سایت، نیاز به حافظه هم افزایش پیدا می‌کند و این روند در افزایش استهلاک رم نقش ویژه‌ای ایفا می‌‎کند.

استفاده از RAM در سرور میزبان، رابطه مستقیم با عملکرد سرور دارد و می‌تواند بر توانایی پاسخگویی به درخواست‌ها تاثیر بگذارد. رم هاست، تمامی داده‌ها و فرآیندهای درحال اجرا را ذخیره می‌کند تا پردازنده، داده‌ها را با

سرعت بیشتری پردازش کند. همچنین، اگر همزمان چند فرآیند مختلف در سایت در حال انجام باشد، تمامی داده‌های موقت توسط RAM ذخیره‌ می‌شوند.

یک وب‌سایت به چه میزان رم نیاز دارد؟

اگر هدف شما میزبانی و مدیریت وب‌سایت واحد روی سرور VPS باشد، ۲ گیگابایت رم برای رفع تمامی نیازهای شما کافی است؛

اما درصورتی که وب‌سایت شما از تعداد زیادی کاربر فعال به‌صورت هم‌زمان میزبانی کند، به افزایش میزان حافظه نیاز پیدا می‌کنید و حجم RAM اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه ترافیک ایجاد شده توسط هر کاربر، حجم خاصی از منابع سرور میزبان را به خود اختصاص می‌‎دهد! 

درصورت کمبود حافظه، عملکرد سایت‌های پرترافیک با اختلال مواجه می‎شود. بنابه دلایل ذکرشده به شما توصیه می‌کنیم حین خرید سرویس‌های اشتراکی و اختصاصی، میزان افزایش ترافیک سایت خود در آینده تخمین بزنید. یکی از اتفاق‌های خوب در ایران هاست ارائه مشاوره قبل از خرید سرویس محسوب می‌شود که به شما در انتخاب یک سرویس با پلن مناسب کمک می‌کند. متخصصان ایران‌هاستی با در نظر گرفتن ساختار و نوع نیاز وب‌سایت شما مشاوره‌ای همه‌چیز تمام را در اختیار شما قرار می‌دهند. به شما توصیه می‌کنیم قبل از خرید و انتخاب هر نوع سرویسی حتما از این ویژگی استفاده کنید. 

ارتباط رم هاست با CPU

واحد پردازش مرکزی یا پردازنده (CPU) نقش فوق‌العاده پراهمیت در پردازش وب‌سایت‌ها برعهده می‌گیرد به همین دلیل در هنگام خرید هاست به میزان رم هاستی که خریداری می‌کنید دقت داشته باشید. زمانی که کاربران درخواست‌هایی مانند بارگذاری صفحات، ارسال فرم‌ها یا اجرای عملیات مرتبط با سایت دارند، CPU برای پردازش این درخواست‌ها به‌کار گرفته می‌شود و با استفاده از هسته‌های یا Coreهای فعال پردازش داده‌های یک سایت را تقبل می‌کند.

 یک CPU پرقدرت، به سایت شما این امکان را می‌دهد که درخواست‌ها و عملیات‌ مختلف را با سرعت بیشتری پردازش کند؛ اما نقش رم در این میان انتقال داده‌ها به این عضو حیاتی برای پردازش است. افزایش حافظه رم هاست به بهبود عملکرد پردازنده سرویس منتهی می‌شود و عملکرد سایت را بهبود می‌بخشد. 

چه مواردی مصرف رم هاست را افزایش می‌دهند؟

از آن‌جا که مصرف رم تحت تاثیر فعالیت وب‎سایت شما است؛ لازم است با کنترل عوامل افزایشی در مصرف رم آشنا شوید!

چنان‌چه میزان رم برای انجام فرآیندها کافی نباشد، کاربران با پیام خطا در اتصال به سایت مواجه خواهند شد. عوامل مختلفی منجربه افزایش مصرف فضای رم هاست می‌شوند که به‌شرح زیر هستند:

استفاده زیاد از پلاگین‌ها و امکانات جانبی

برخی پلاگین‌ها، به‌شدت بر دیتابیس تاثیرگذار هستند و سبب پردازش سنگین بر روی سرور و افزایش مصرف حافظه موقت خواهند شد. گاهی‌اوقات، تعداد پلاگین‌ها زیاد است که به‌معنای مصرف بیش از حد منابع هاست خواهد بود که نتیجه آن کند‌شدن سرعت سایت خواهد بود. علاوه‌بر این، افزایش تعداد پلاگین‌های مورد استفاده در سایت‌های وردپرسی منجربه مشکلات عملکردی در رم هاست می‌شود.

ارتباط رم هاست با افزایش بازدید سایت

افزایش بازدید سایت، سبب افزایش استفاده از منابع سرویس شما خواهد شد؛ با افزایش بازدید سایت، تعداد درخواست‌ها برای مشاهده اطلاعات صفحه افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، به ترافیک بیشتر و منابع بیشتری نیاز خواهد بود. در چنین مواردی، هاست باید قادر به پاسخگویی حجم بالای بازدید باشد.

حجم بالای درخواست برای ورود به سایت (حملات DOS)

حمله DOS حمله سایبری به دستگاه‌ها، سیستم‌های اطلاعاتی یا سایر منابع شبکه است که از دسترسی کاربران قانونی به خدمات و منابع مورد انتظار جلوگیری می‌کند. هدف این نوع حملات، افزایش استفاده از منابع سرور و افزایش میزان مصرف هاست از منابع است. این حملات، ادامه دارند تا زمانی‌که دسترسی به سایت در اثر ناتوانی سرور در پاسخ به درخواست‌های جدید قطع شود.

داده‌‎های پرحجم

یکی از دلایل ارور یا اختلال در کارکرد رم، مصرف بیش از حد از منابع سرور است. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که داده‌های مورد پردازش از حجم بالایی در سایت برخوردار باشند. برای مثال اگر چند کاربر، هم‌زمان درخواستی برای بارگذاری یکی از صفحات سایت به سرور ارسال کنند، مصرف ترافیک زیاد می‌شود و نیاز به ظرفیت بالاتر در عملکرد پردازنده ایجاد خواهد شد. معمولا هاست اشتراکی امکان پردازش راحت این موارد را ندارند پس پیشنهاد می‌کنیم اگر سایت بزرگی با تعداد بازدید کنندگان بالا دارید از هاست اختصاصی استفاده کنید

چطور از مصرف بالای رم هاست در سایت‌های وردپرسی جلوگیری کنیم؟

برای رفع مشکل مصرف فضای بیشتر در رم هاست، می‌توانید هاست را به سرویسی قدرتمند‌تر ارتقا دهید و طبیعتا این موضوع، نیازمند به صرف هزینه بیشتر است. اگر مصرف بیشتر فضای هاست، ناخواسته و غیرمرتبط با منابع اصلی سایت باشد، لازم است محتوای بدون مصرف و پرحجم  را از از پایگاه داده حذف کنید.

بررسی عملکرد افزونه‌ها 

افزونه‌های وردپرس امکانات و قابلیت‌های زیادی دارند، اما استفاده نادرست از افزونه‌ها باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. هر یک از قابلیت‌ها و امکانات برای پردازش داده‌ها از CPU هاست استفاده می‌کنند که باعث مشکلات مرتبط با امنیت سایت، کندی سرعت سایت و امکان تداخل افزونه‌ها می‌شوند. در نتیجه، استفاده از این افزونه‌ها توصیه نمی‌شود و باید سرویس‌هایی نظیر Google Analytic و Google Webmasters مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی قالب استفاده‌شده

اکثر اوقات، علت کندی سایت و استفاده بیش از حد از منابع استفاده از تم‌های نامناسب است. تنها از پلاگین‌های ضروری استفاده کنید؛ زیرا دیگر پلاگین‌ها و افزونه‌ها در سایت، عامل اصلی مصرف بیش از حد منابع هاست در سایت هستند. همچنین برای دریافت قالب‌ها توجه داشته باشید منبع دریافت و نصب پلاگین‌ها و تم‌ها هم باید معتبر باشد.

به‌روزرسانی‌های به موقع

اکثر مواقع، کاربران هشدارهای به‌روزرسانی را جدی نمی‌گیرند. به‌روزرسانی‌های مربوط به وردپرس و قالب‌ها را جدی بگیرید. در این به‌روزرسانی‌ها، با رفع مشکلات امنیتی، کدها به‌نحوی اصلاح می‌شوند که کم‌ترین منابع مورد استفاده قرار گیرد. در هر به‌روز رسانی، مشکلاتی برطرف و امکانات جدیدی هم به افزونه‌ها اضافه می‌شود. پس بهتر است از جدیدترین و بروزترین نسخه‌های وردپرس، افزونه وردپرس و قالب وردپرس برای کاهش مصرف منابع cpu در وردپرس استفاده کنید.

جمع‌بندی

با مطالعه این مقاله، متوجه شدید که رم هاست چیست و چه کاربری دارد. اگر وب‌سایت رم کافی نداشته باشد، کاربر پیغامی مبنی‌بر خطای سرور داخلی دریافت می‌کند. این پیام خطا، به‌احتمال زیاد منجر‌به کاهش نرخ تبدیل وب‌سایت می‌شود و بر برند تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین، ممکن است ترافیک آنلاین وب‌سایت را کاهش دهد.

سوالات متداول

چه زمانی باید میزان RAM را افزایش دهیم؟

هنگام استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، دروپال و جوملا، افزایش میزان رم ضروری است.

چه وب‌سایت‌هایی به فضای رم بیش‌تری نیاز دارند؟

وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های شخصی که تعداد زیادی عکس، ویدئو و فایل‌های صوتی بارگذاری می‌کنند و وب‌سایت‌هایی باکیفیت بالا و محبوب که پیوسته با محتوا و منابع جدید به‌روز می‌شوند، به فضای رم بیشتری نیازمند هستند.

آیا افزایش بازدید از سایت باعث افزایش مصرف فضای رم می‌شود؟

بله، زیرا هر یک از سرویس‌های میزبانی اعم از هاست اشتراکی، سرور مجازی یا اختصاصی، در هر لحظه امکان پشتیبانی از تعداد محدودی بازدید را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا