میزبانی وب

قابلیت های جدید IIS 8.5

با معرفی Edition جدید ویندوز سرور ۲۰۱۲ R2 ورژن جدید نرم افزار وب سرور محبوب IIS نیز ارائه شد. تغییرات بوجود آمده در IIS ۸.۵ نسبت به IIS ۸ را به طور کلی می توان به دو دسته مدیریتی (manageability ) و مقیاس پذیری (scalability) تقسیم کرد.

در ادامه به شرح مختصری در مورد این تغییرات خواهیم پرداخت.

ETW Events

مدت زمان زیادی از عمر قابلیت ردیابی رویداد های ویندوز و یا Event Tracing For Windows می گذرد. حال آنکه در IIS 8.5 این قابلیت به صورت built-in ارائه شده است. در iis 8.5 علاوه بر فرایند تهیه لاگ سنتی موجود در IIS ، امکان انتخاب فرایند ETW و یا هردو فرایند نیز وجود دارد. با انتخاب گزینه Logging در کنسول مدیریت IIS 8.5، امکان فعالسازی این قابلیت جدید را خواهید داشت.

فعالسازی این قابلیت در IIS به شما امکان بررسی دقیق تر  و تخصصی تر در رویداد های وب سرور و نحوه ی پردازش درخواست های ارسال شده به این نرم افزار را می دهد. حال آنکه استفاده از ابزار Microsoft Message Analyzer جهت بررسی همه جانبه این لاگ ها توصیه می شود.

Logging Enhancements

علاوه بر تغییرات صورت گرفته در روال تهیه لاگ در IIS بخش logging Fields در این قابلیت نیز دستخوش تغییرات عمده ای شده است. با انتخاب قابلیت Logging در کنسول مدیریت IIS و انتخاب Select Fields قسمت انتخاب موارد مشمول تهیه لاگ نمایان می شود. در ورژن های قبلی IIS این قسمت به انتخاب موارد از پیش تعریف شده محدود بود. در این ورژن از IIS یک بخش جدید با عنوان Custom Fields اضافه شده است که در این قسمت امکان تعریف موارد دلخواه جهت تهیه لاگ وجود دارد.

در این قسمت با کلیک بر روی Add Fields امکان فعالسازی فرایند تهیه لاگ بر روی Request Headers، Response Headers و Server variables وجود دارد.

Dynamic site activation

در ورژن های قدیمی تر IIS در صورتی که تعداد زیادی وبسایت (عموما بیشتر از ۱۰۰ وبسایت) بر روی IIS تعریف شده باشند، مدت رمان قابل توجهی برای بارگذاری تنظیمات و فایل تنظیمات IIS صرف می شد.این مورد به این علت اتفاق می افتاد که Windows Process Activation Service اقدام به بارگذاری تنظیمات مربوط به تمامی وبسایت ها می نمود. در IIS 8.5 پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه اتفاق افتاده است.  هیچ رابط کاربری برای مشاهده این فرایند در iis وجود ندارد و کاملا به صورت Background انجام می شود. اما تنظیمات این قابلیت در بخش Configuration Editor موجود در IIS قابل تغییر است.

به صورت پیش فرض، در صورتی که کمتر از ۱۰۰ وبسایت در IIS تعریف شده باشد، این فرایند فعال نخواهد شد. کارایی این قابلیت زمانی مشخص می شود که بیشتر از ۱۰۰ وبسایت بر روی سرور، میزبانی شود.

Idle Worker Process Page-out

در وب سرور به صورت پیش فرض در صورتی که یک Worker Process بیش از ۲۰ دقیقه استفاده نشود، IIS این Proccess را قطع خواهد کرد. این امر جهت جلوگیری از به هدر رفتن منابع Memory وب سرور انجام می شود و در وب سرور هایی که مقدار Memory مصرف شده اهمیت دارد، تغییر این مقدار پیشنهاد نمی شود. حال آن که در IIS 8.5 علاوه بر امکان Terminate و از بین بردن Process، اماکن تعلیق آن نیز وجود دارد. زمانی که مدت زمان تعریف شده برای Idle Timed Out در یک وبسایت منقضی می شود، با فعال کردن این گزینه، IIS به جای از بین بردن کل Process، آن را به حالت تعلیق (Suspended) در می آورد.

زمانی که Worker Process برای اولین بار توسط وبسایت درخواست می شود، مدت زمانی برای Compile شدن Binary ها صرف می شود. در برخی Web Application ها این مدت زمان ممکن است بیشتر شود. در اصطلاح به فرایند Compile شدن Binary ها Warm-up (گرم کردن) اتلاق می شود. زمانی که تعلیق Worker Process به جای Termination انتخاب می شود، دیگر نیازی به warm-up و compile مجدد binary ها وجود ندارد و Worker Process از حالت تعلیق خارج شده و به Request پاسخ داده می شود. این قابلیت در سرعت لود شدن وبسایت ها و همچنین صرفه جویی در میزان منابع مصرفی سرور بسیار موثر خواهد بود.

Certificate Rebind

در ورژن های قدیمی تر IIS، زمانی که گواهی نامه (Certificate) اختصاص پبدا کرده به یک وبسایت منقضی می شد، این Certificate می بایست مجدد پس از تمدید و افزایش تاریخ انقضا، مجدد به Website مروبطه Bind می شد. در صورت وجود تعداد زیادی وبسایت بر روی IIS که از Certificate استفاده می کنند، مدیریت گواهی نامه ها مشکل خواهد شد. در IIS 8.5 با اضافه شدن قابلیت Automatic Certificate Rebind این مشکل برطرف شده است. این قابلیت در کنسول مدیریت IIS 8.5 می بایست در قسمت Server Certificates فعال می شود. [irp posts=”۱۱۴۰۱″ name=”فایل ApplicationHost.config چیست و هر آنچه که بایستی در مورد آن بدانید”]

سلیم شهری

علاقه‌مند به IT

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا