طراحی و توسعه وب سایتطراحی وب سایت

Zend FrameWork چیست و مزایای استفاده از فریم ورک Zend

در پاسخ به Zend FrameWork چیست بایستی گفت Zend یک فریم ورک متن باز است که برای توسعه نرم افزارهای تحت وب و سرویس های تحت PHP 5 مورد استفاده قرار می گیرد. Zend Framework 2 بطور ۱۰۰% از کدهای شیء گرا استفاده می نماید. Zend Framework 2 نسخه تکمیل شده Framework 1  می باشد که بیش از پانزده میلیون دانلود داشته است. البته به این نکته نیز باید اشاره کنیم که ZF2 کاملا از ZF1 پشتیبانی نمی نماید و دلیل آن استفاده از PHP 3.5 می باشد.برای کسب اطلاعات در حوزه ی زبان PHP به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

تمام اجزاء ساختار ZF2 یکتا هستند. در عین حال هر کدام از اجزاء وابستگی هایی به دیگر جزء ها نیز دارند. این فریم ورک از روش شیءگرا SOLID پیروی می نماید. این روش به برنامه نویسان و توسعه دهندگان برنامه ها این اجازه را میدهد تا از هر اجزایی که در برنامه نویسی احتیاج دارند استفاده نمایند. در این برنامه از PHPUnit برای تست کدها و از Travis CI برای سرویس های Continuous Integration استفاده می شود.

همچنین می توان از مدل برنامه نویسی MVC و استفاده از زبان HTML5 در این نرم افزار استفاده نمود. از دیگر اجزاء مانند ZendAuthentication و ZendPermissionsAcl نیز می توان برای احراز هویت و شناسایی کاربران در فرم های ورود استفاده نمود.

در واقع فریم ورک مجموعه ای از کلاس ها و متود ها می باشد که با استفاده از آن کد نویسی بسیار راحتتر می شود. فریم ورک ها معمولا از معماری های مختلفی استفاده می کنند که با توجه به هدف فریم ورک این معماریها متفاوت خواهند بود.
بعنوان مثال در یک برنامه احتیاج به Log-in و User Manager دارید ، با استفاده از فریم ورک این ویژگی ها با چند کد برنامه نویسی بر آورده خواهد شد. و یا برای استفاده از هندلر آژاکس بدون استفاده از فریم ورک کار دشواری است اما هنگامیکه از فریم ورک استفاده نمایید کار براحتی انجام خواهد شد.

برای نصب ZF2 این برنامه را از این لینک دانلود نمایید. این برنامه در فرمت های .zip و .tar.gz موجود می باشد. هنگام نصب ممکن است به خطای زیر برخورد نمایید :

Fatal error: Uncaught exception ’RuntimeException’ with message
’Unable to load ZF2. Run ‘php composer.phar install‘ or define
a ZF2_PATH environment variable.’

برای حل این خطا فقط کافیست مسیر Zend framework’s library را PHP include_path تنظیم نمایید. و سپس مسیر ZF2_PATH را در فایل httpd.conf را اضافه نمایید.

برای استفاده از این فریم ورک به PHP 5.2.4 احتیاج دارید و ورژن های قبلی به PHP 5.1.4 . البته به برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب پیشنهاد می شود از نسخه PHP 5.2.3 استفاده نمایند.

مزایای فریم ورک Zend چیست؟

  • تمام اجزای PHP 5  به صورت کامل شیء گرا می باشد.
  • استفاده از معماری USE-AT-WILL با کمترین خطا و تداخل.
  • MVC توسعه پذیر همراه با قالب های پیش فرض PHP.
  • پشتیبانی از بانک های اطلاعاتی متفاوت مانند : MariaDB – MySql – Oracle – IBM DB2 – MS Sql Server – PostgreSql – Sqllite – Informix Dynamic Server
  • پشتیبانی از پروتکلMbox
  • پشتیبانی از پروتکل Maildir
  • پشتیبانی از پروتکل POP3
  • پشتیبانی از پروتکلIMAP4
  • پشتیبانی از catching منابع سیستمی مانند Memory  و فایلهای سیستم.

برنامه هایی که تحت ZF نوشته می شوند تماما از سمت PHP Stack پشتیبانی می شوند. تکنولوژی Zend ، پشته PHP  و Zend سرور را ارائه میدهد. Zend سرور ها شامل ZF و تمام Extension های PHP می باشد. در این میان Zend Studio بعنوان یک IDE که تمام مزایا PHP را دارا می باشد همراه ZendFramework یک بسته کامل برنامه نویسی را تشکیل میدهند. این برنامه شامل MVC View ، تولید کننده کد MVC برروی Zend Tool ، فرمت کننده کد و راهنمای برنامه نویسی و … می باشد.باید به این نکته نیز توجه داشت که برنامه Zend Studio یک برنامه آزاد و مجانی نیست در عوض Zend Framework و Zend server را به راحتی می توان تهیه نمود.

ازمزایای Zend Server می توان به قابلیت debugging با تمام برنامه ها از جمله XDebug اشاره نمود. ممکن است برنامه نویسان با سایر دیباگر ها از جمله Eclipse PDT بخواهند عمل دیباگ را انجام دهند که نسخه Free برنامه را می توانند از سایت Zend تهیه نمایند.

در سپتامبر ۲۰۰۹ شرکت Zend با معرفی Simple Cloud API سرویس های Cloud را روانه بازار نمود و رقیبی برای Microsoft ، IBM ، Rackspace و … گردید.

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در حوزه فریم ورک لاراول چیست مطالعه نمایید.

سوالات متداول

بایستی گفت Zend یک فریم ورک متن باز است که برای توسعه نرم افزارهای تحت وب و سرویس های تحت PHP 5 مورد استفاده قرار می گیرد.
۱-تمام اجزای PHP 5  به صورت کامل شیء گرا می باشد. ۲-استفاده از معماری USE-AT-WILL با کمترین خطا و تداخل. ۳-MVC توسعه پذیر همراه با قالب های پیش فرض PHP. ۴-پشتیبانی از بانک های اطلاعاتی متفاوت مانند : MariaDB - MySql - Oracle - IBM DB2 - MS Sql Server - PostgreSql - Sqllite - Informix Dynamic Server ۵-پشتیبانی از پروتکلMbox ۶-پشتیبانی از پروتکل Maildir ۷-پشتیبانی از پروتکل POP3 ۸-پشتیبانی از پروتکلIMAP4 ۹-پشتیبانی از catching منابع سیستمی مانند Memory  و فایلهای سیستم.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا