رایانش ابری

مایکروسافت پلتفرم سرویس ابری Azure را به فروش می رساند

اخیرا مایکروسافت سرویس جدیدی را با نام سیستم پلتفرم ابری یا CPS جهت فروش ارایه کرده که بر مبنای تجهیزات سخت افزاری Dell است. مایکروسافت CPS را بدین شکل تعریف می کند :
“CPS سیستم های یکپارچه ای هستند که پکیج آماده به کار Azure را در اختیارتان قرار می دهد.”

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

پلتفرم ابری مایکروسافت

در ابتدا این مطلب باید روشن شود که پلتفرم ابری مایکروسافت ( CPS) یک Azure واقعی نیست.  شما Azure واقعی را تنها در دیتاسنترهای مایکروسافت خواهید یافت. در حقیقت CPS همان مولفه هایی است که خودتان می توانید خریداری کنید، اما مایکروسافت همه ی آنها را یکجا به شما می فروشد. این مولفه ها عبارتند از :

– تجهیزات سخت افزاری Dell : تجهیزات ذخیره سازی، سوئیچ ها و سرورها
– کارت شبکه های Chelsio ، کارت شبکه های Mellanox ، لود بالانسرهای F5
– Windows Server 2012 R2 : بستر Hyper-v و فایل سرور برای ذخیره سازی
– System Center 2012 R2 : راه اندازی ، مانیتورینگ،اتوماسیون و بک آپ
– Windows Azure Pack : فعال سازی سرویس مدیریت و ارایه یک سرویس ابری به خریدار

هر Rack مجموعه ای از تجهیزات پردازش، ذخیره سازی ،شبکه، و مدیرت را بر مبنای استاندارد CPS ارایه می کند. به علاوه این تجهیزات به راحتی تا چهار rack قابل افزایش هستند با این ویژگی که دیگر نیازی نیست که مراحل پیکربندی را از ابتدا انجام دهید.

مشخصات سخت افزاری rack ها در CPS

CPS در دو نسخه Standard و Premium ارایه می شود. در نسخه استاندارد پکیج های کوچکتر با چهار نود (Node) آغاز می شود و مطابق با رشد نیاز شما تا ۱۶ نود افزایش می یابد، ضمن اینکه ابتدا یک پلتفرم ابتدایی در اختیارتان قرار می گیرد و سپس امکانات مورد نیاز به آن افزوده می شود.

بر این اساس مشخصات سخت افزاری برای هر node به شرح ذیل هستند :

CPU: >= 12 physical processor cores

Memory: >= 128GB

Storage: local drive capacity >= 200GB (HDD or SSD)

Network: >=1 10GbE NIC on each server

این پلتفرم از مایکروسافت بیشتر بر اساس تجهیزات سخت افزاری Dell است. این مورد شامل JBod ها و سرور های R620 ( برای ایجاد یک فایل سرور برای ذخیره سازی استفاده شده اند )، ۱۰ سوئیچ و دو سرور از سری های blade است که به عنوان هاست های Hyper-v استفاده می شوند.
System center و پکیج Windows Azure یا Microsoft Azure به عنوان بخش دیگری از پلتفرم در یکی از چهار rack راه اندازی می شود، که شامل حدود ۳۰ ماشین مجازی است. در مقله Microsoft Azure چیست و استفاده از آژور در ایران  مفصلا راجب به این تکنولوژی صحبت شده است

راه اندازی System center بر روی CPS

بخش ذخیره سازی نیز به سه pool فضای ذخیره سازی تقسیم می شود که هر کدام از آنها یک بلاک IOPS را ارایه می کند.
Compute Pool1 : نیمی از فضای ذخیره سازی Guest
Compute Pool2 : نیمه ی دیگر فضای ذخیره سازی
Backup Pool : ذخیره فایلهای VHDX برای سرورهای مجازی DPM برای تهیه نسخه پشتیبان در آن

مزایای CPS

CPS از مولفه هایی ساخته شده که شاید خودتان بتوانید مستقیما آنها را خریداری کنید. اما چیزی که شما از مایکروسافت خریداری می کنید یک پکیج آماده بوده و  پس از دریافت آماده سرویس دهی است.
پکیج های آماده برای مشتریانی که می خواهند سریعا آن را راه بیاندازند، و بسیاری از مشتریان بزرگتر مانند نهاد های دولتی که درگیر پروژه های زمان بر و پر هزینه IT هستند مناسب است.

– راه حل های تست شده

مایکروسافت زمان زیادی را بر روی این پروژه کار کرده که به بهینه سازی درایورها و Firmware ها در تجهیزات Dell منجر شده است. ضمن اینکه مایکروسافت بیش از ۵۰۰ مورد را در نرم افزارهای خود برطرف کرده و اصلاحات متعددی را در آن اعمال کرده است.

سیستم عامل ابری مایکروسافت

با پکیج مایکروسافت شما یک پکیج ابری Private یا Public را دریافت می کنید که پردازش ابری Hybrid از طریق Azure و یک سرویس هاستینگ ابری را در اختیارتان قرار می دهد.

پشتیبانی مایکروسافت

بر اساس آنچه سخنگوی مایکروسافت بطور رسمی اعلام کرده است، مشتریان تجهیزات سخت افزاری را از Dell و نرم افزار را ار مایکروسافت خریداری می کنند. مایکروسافت اولین نقطه در خواست پشتیبانی در قرار داد خواهد بود. اگر مشکل سخت افزاری پیش بیاید، مایکروسافت مشکل را با Dell بررسی می کند، بنابراین خریدار بین دو فروشنده سرگردان نخواهد شد.

اگر مدیر یک سازمان بزرگی هستید و درگیر پروژه های بزرگ IT هستید و زمان نیز برایتان بسیار مهم است، CPS بهترین انتخاب برای شماست.
اما خارج از این فضا، CPS همانند ماهی خارج از آب است. سازمان هایی هستند که می توانند تجهیزات مورد نیاز را شخصا خریداری کرده و با هزینه کمتری آن را راه اندازی کنند.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا