وردپرس (wordpress)

MultiSite یا وردپرس شبکه چیست و معرفی نکات مهم نصب آن

در پاسخ به وردپرس شبکه چیست بایستی گفت وردپرس Multisite یا وردپرس شبکه قابلیتی است که از wordpress نسخه ۳.۰ به آن اضافه شده است و به شما امکان می دهد تا چند وب سایت مختلف را در یک سایت راه اندازی و مدیریت کنید. اگر می خواهید بر روی مبحث آموزش وردپرس شبکه و نکات مهم در راه اندازی آن مسلط شوید با ما همراه باشید.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

وردپرس شبکه چیست  ؟

همانطور که در بالا اشاره شد، وردپرس شبکه یا به اصطلاح انگلیسی آن Multisite، قابلیتی است که به شما امکان مدیریت و راه اندازی چند سایت بر روی یک هسته وردپرس را می دهد. یکی از مهمترین قابلیت های این ویژگی برجسته وردپرسی، امکان نصب قالب ها و افزونه های وردپرسی بصورت مجزا در آن است.

سایتهایی که از طریق Multisite ایجاد می شوند، تشکیل یک شبکه را می دهند. شبکه ایجاد شده را می توان یک محیط اداره کردن سایت های مجزا تلقی نمود که در آن هر سایت در فضای مختص به خود یا کاربران، افزونه ها و پوسته هایش به حیاتش ادامه می دهد. این موارد اختصاصی به معنای تهیه و درج چندین نسخه مجزا نیست، بلکه هر سایت یا نمونه سازی از نسخه موجود در فضای خود به نیاز خود پاسخ میدهد.حال که با وردپرس شبکه چیست آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی و آموزش ساخت وردپرس شبکه به صورت پایه ای می پردازیم.

وردپرس شبکه چیست  ؟

راه اندازی وردپرس شبکه

  1. بصورت نصب وردپرس در ساب دامین: مانند example.wordpress.com
  2. بصورت نصب وردپرس در دایرکتوری: مانند wordpress.com/example

در راستای آموزش فعال سازی وردپرس شبکه بایستی گفت SuperAdmin بعنوان مدیر شبکه شناخته می شود. این فرد کسی است که  به کل شبکه و تنظیمات آن دسترسی دارد و می تواند کاربران، افزونه ها و پوسته ها را اضافه و یا حذف کند و در یک کلام می تواند هر کاری را که مایل باشد انجام دهد. البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که وردپرس شبکه می تواند با اکانت‌های متفاوتی ایجاد شود.

راه اندازی وردپرس شبکه

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه آموزش نصب وردپرس مقاله ما را مطالعه نمایید.

نکات مهم در نحوه نصب وردپرس شبکه

در راستای آموزش نصب وردپرس شبکه به نکات زیر حتما توجه فرمایید و یا با خرید هاست وردپرس پرسرعت به راحتی از امکانات وردپرس بهره ببرید. در غیر اینصورت با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد:

  • از عبارت www در آدرس خود استفاده نکنید

بسیاری از افراد دچار ابهام می شوند که فرق آدرسی که حاوی www است یا آدرس مشابهی که فاقد آن است چیست؟ باید گفت که در عمل فرقی ندارد، اما به دلیل جلوگیری از بروز اختلال در مواقعی که نیاز مند حضور زیر دامنه ها هستیم از نوشتن www صرف نظر می شود و بر همین اساس بسیاری از فضاهای میزبانی به گونه ای پیکره بندی می شوندکه به طور نا محسوس آدرس های حاوی www  به آدرس هایی بدون آن تغییر دهند.

  • مد URL Rewrite را در تنظیمات وبسرور ایجاد نمایید
  •  زیر دامنه ها در مقابل زیر پوشه ها 

در راستای فعال سازی وردپرس شبکه بایستی گفت ویژگی چند کاربره بر مبنای زیر دامنه به گونه ایست که آدرس سایتهای شما همچون نمونه های زیر می شوند :

سایت اصلی : example.com

زیر سایت شماره یک : site1.example.com

زیر سایت شماره دو : site2.example.com

اما آدرس ها در فعالسازی یر مبنای زیر پوشه همچون حالت زیر است :

سایت اصلی : example.com

زیر سایت شماره یک : example.com/site1

زیر سایت شماره دو  : example.com/site2

همچنین چنانچه از زیر پوشه ها استفاده کنید آدرس دسترسی به مطالب از طریق مرورگر کاربران مشتمل بر یک عبارت همچون /blog/ در خود خواهد بود که سبب می شود آدرس دسترسی شبیه آدرس زیر شود :

Example.com/blog/2012/05/hello-world/

در این حالت تغییر یا حذف عبارت blog مشکل خواهد بود در حال حاضر از منظر بهینه سازی برای موتورهای جستجو هیچ برتری ما بین دو حالت فوق وجود ندارد و احتمالا موارد مربوط به راندمان سرور و عملکرد سرور به لحاظ سرعت سرویس دهی است که یکی را بر دیگری برتری میدهد.

اکنون آماده برپایی شبکه هستید. جهت فعالسازی نخست در فایل wp-config.php بالای عبارت that’s all. Stop editing کد زیر را اضافه نموده و فایل را ذخیره نمایید :

Define (‘wp_allow_multisite’, true);

پس از افزودن کد مربوطه در فولدر wp-content  فولدری بنام blogs.dir را بسازید.

سپس در بخش admin سایت لاگین نموده و در بخش setting گزینه network setup را مشاهده خواهید نمود. پس از انتخاب این گزینه شبکه وردپرس نصب خواهد شد و در ادامه به شما کدهای url rewrite ورد پرس را خواهد داد تا در فایل web.config اضافه نمایید.

پس از خاتمه مراحل نصب از بخش مدیریت خارج شده و دوباره در این قسمت لاگین نمایید. در نوار ابزار بالای بخش مدیریت مشاهده می نمایید در بخش my site گزینه های network و سایت های شما نمایش داده می شود.

توجه داشته باشید جهت نصب قالب در وردپرس شبکه باید از قسمت network تمامی پوسته ها نصب شوند و در تنظیمات سایت مربوطه فعال شوند. در مورد مواردی همچون پلاگین وردپرس شبکه نیز به همین ترتیب باید عمل نمایید.

در شبکه ورد پرس این امکان برای شما موجود می باشد تا در هر سایت پوسته مورد علاقه خود را استفاده نمایید همچنین این پوسته ها می توانند در سایتهای مختلف بصورت RTL و یا LTR باشند.

ایجاد کاربر جدید در هر سایت مختص به همان سایت می باشد و نیازی به افزودن کاربر از طریق مدیریت اصلی سایت نمی باشد.

قابل ذکر است تمامی سایت های ساخته شده بعنوان یک فایل مجزا برروی سرور ذخیره نمی شوند و سایتهای موجود کاملا بصورت مجازی و برروی دیتابیس ذخیره می گردند.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد سایتهای جدیدی که ایجاد می گردند پسوندهای دیتابیس آنها بصورت wp_1 و wp_2 و … ایجاد می گردند.

ویژگی شبکه در صورتیکه که با تنظیمات سرور آشنایی کامل نداشته باشید موجب کندی آن خواهد شد ضمنا بزرگی دیتابیس دقیقا به تعداد سایتها و مطالبی که از طریق کاربران برروی آنها قرار داده می شود بستگی دارد.امیدواریم در تنظیمات وردپرس شبکه خود از نکات این مقاله بهره ببرید.

سوالات متداول

وردپرس شبکه یا به اصطلاح انگلیسی آن Multisite، قابلیتی است که به شما امکان مدیریت و راه اندازی چند سایت بر روی یک هسته وردپرس را می دهد. یکی از مهمترین قابلیت های این ویژگی برجسته وردپرسی، امکان نصب قالب ها و افزونه های وردپرسی بصورت مجزا در آن است.
SuperAdmin بعنوان مدیر شبکه شناخته میشود. این فرد کسی است که به کل شبکه و تنظیمات آن دسترسی دارد و می تواند کاربران، افزونه ها و پوسته ها را اضافه و یا حذف کند و در یک کلام میتواند هر کاری را که مایل باشد انجام دهد. البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که وردپرس شبکه می تواند با اکانت‌های متفاوتی ایجاد شود.
از عبارت www در آدرس خود استفاده نکنید - مد URL Rewrite را در تنظیمات وبسرور ایجاد نمایید
باید گفت که در عمل فرقی ندارد، اما به دلیل جلوگیری از بروز اختلال در مواقعی که نیاز مند حضور زیر دامنه ها هستیم از نوشتن www صرف نظر می شود و بر همین اساس بسیاری از فضاهای میزبانی به گونه ای پیکره بندی می شوندکه به طور نا محسوس آدرس های حاوی www به آدرس هایی بدون آن تغییر دهند.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام. مرسی از مطلب خوبتون.
    با شبکه میتونم از پوسته م یک کپی بگیرم و نسخه ی زبان فرانسه رو واسه اون قسمت فعال کنم اما موضوعی که هست اینه که واسه ترجمه ی پلاگین ها باید چه کنم؟ حتما باید با PoEdit واسش ترجمه بسازم؟ نمیشه جور دیگه ای این کارو کرد؟ لطف کنید راهنماییم کنید.

    1. بله اگر با روش ویرایش فایلهای PO آشنایی دارید، در خصوص افزونه های دارای این فایل باید از همین روش استفاده کنید و راهکار ساده تری نیست، البته شاید خود افزونه دارای زبان فرانسوی هم باشه که اونو هم میتونین از سایت وردپرس بخش زبان های افزونه دریافت کنید….

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا