طراحی و توسعه وب سایتکسب و کار

وب اپلیکیشن یا وب اپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر نمی‌دانید وب اپلیکیشن چیست؟ نرم‌افزارهای تحت وب را نمی‌شناسید و نمی‌توانید فرق نرم‌افزارهای تحت وب را از نرم‌افزارهای آفلاین تشخیص دهید، این مطلب را بخوانید تا در این خصوص شما را به‌طور کامل راهنمایی کنیم.

نرم‌افزار تحت وب یا وب اپلیکیشن چیست؟

در مورد معنای وب قبلا بطور مفصل صحبت کرده ایم. اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن به این پرسش پاسخ دهیم که وب اپلیکیشن چیست؟ باید بگوییم که وب اپلیکیشن یک برنامه کامپیوتری است که از تکنولوژی وب و توانایی مرورگرها برای انجام وظایف خود استفاده ‌می‌کند. در واقع اپلیکیشن وب یک برنامه کاربردی است که در سرور راه دوری ذخیره شده و در بستر اینترنت به کمک مرورگرها قابلیت اجرا و ارائه خدمات به استفاده کنندگان را دارد.

در حال حاضر اغلب وب‌سایت‌هایی که ما به‌طور روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم حداقل یک وب اپلیکیشن دارند. در واقع هر جزئی از سایت که خدماتی را به کاربر ارائه می‌کند یا عملکردی را برای او انجام می‌دهد یک اپلیکیشن تحت وب محسوب می‌شود. برنامه‌های تحت وب را می‌توان برای طیف گسترده‌ای از مصارف طراحی کرد و این برنامه‌ها برای هرکسی قابل استفاده هستند. در ادامه این مقاله از گروه تولید محتوا ایران هاست ( ارائه دهنده ی پرسرعت ترین سرور اختصاصی ) بیشتر در موردنمونه های این نرم افزارها توضیح می دهیم.

جالب است بدانید که ابعاد و خدماتی که این نرم‌افزارها به مخاطبان خود ارائه می‌کنند روی این موضوع که آیا می‌توان آن‌ها را در گروه نرم‌افزارهای تحت وب به حساب آورد یا خیر بی اثر است. به این معنی که از یک ماشین حساب معمولی که جمع میزان خرید شما را محاسبه می‌کند تا بازی‌های سنگین اینترنتی، همه و همه جزو وب اپ‌ها به حساب می‌آیند.

برخی از وب اپلیکیشن‌ها فقط توسط یک مرورگر خاص قابلیت استفاده دارند؛ اما اغلب آن‌ها با هر مرورگری بدون مشکل کار می‌کنند.

web application چیست

تفاوت web application و اپلیکیشن چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که فرق میان نرم‌افزار و نرم‌افزار تحت وب چیست؟ توضیح چندان طولانی و زیادی وجود ندارد. چرا که مهم‌ترین تفاوت این دو در این است که برنامه‌های وب برای اجرا شدن نیاز به اتصال به اینترنت فعال دارند. در حالی که اپلیکیشن‌ها پس از بارگذاری به صورت آفلاین نیز می‌توانند کار کنند. وب اپلیکیشن نوعی از وب سرویس است که در این مورد می توانید در مقاله وب سرویس چیست بیشتر بخوانید.

تفاوت دیگر web application و اپلیکیشن در این است که معمولاً اپلیکیشن‌ها سریع‌تر و کمی کارآمدتر از وب اپلیکیشن‌ها اجرا می‌شوند. بدیهی است که وابسته نبودن نرم‌افزارهای آفلاین به بستری مانند اینترنت که ممکن است عوامل مختلفی روی سرعت آن‌ نقش داشته باشد، در این مسئله دخیل است.

تفاوت دیگری که وب اپلیکیشن‌ها با اپلیکیشن‌ها دارند در این است که اپلیکیشن‌ها به صورت دور‌ه‌ای نیاز به آپدیت شدن دارند. هر ازگاهی این پیغام برای مخاطب ارسال می‌شود که با اتصال به اینترنت آخرین نسخه نرم‌افزار خود را دریافت کند؛ اما در وب اپلیکشن‌ها به روز رسانی به صورت اتوماتیک و اغلب دور از چشم کاربر انجام می‌شود.

اپلیکیشن وب چگونه کار می‌کند؟

اولین نکته در خصوص برنامه‌های تحت وب این است که آن‌ها برای کار کردن نیاز به بارگیری ندارند؛ زیرا همه‌چیز تحت شبکه و در بستر آن انجام می‌شود. همه کاربران می‌توانند از طریق مرورگرهای وب مانند Google Chrome، Mozilla Firefox یا Safari به یک برنامه تحت وب دسترسی داشته باشند. البته برخی از وب اپلیکیشن‌ها یک نسخه اولیه دارند که باید یک بار روی دستگاه کاربر نصب شود.

یک اپلیکیشن تحت وب برای اجرا شدن نیاز به یک وب سرور، سرور برنامه و پایگاه داده اطلاعاتی دارد. وب سرورها درخواست‌های مشتری را مدیریت می‌کنند. این درحالی است که سرور برنامه وظیفه دارد کار درخواست شده را تکمیل کند. در نهایت برای ذخیره اطلاعات مورد نیاز از پایگاه داده استفاده می‌شود.

در مورد وب سرور در مقاله وب سرور چیست بخوانید.

نحوه ساخت web application

ساختن اپلیکیشن‌های تحت وب کار چندان دشواری نیست. اکثر این برنامه‌ها با JavaScript، HTML5 یا Cascading Style Sheets (CSS) نوشته می‌شوند. البته این‌ها زبان‌هایی هستند که با آن ساید یا طرف مشتری وب اپ‌ها نوشته می‌شود. در سمت سرور برنامه‌های وب امروزی از زبان‌هایی مانند پایتون، جاوا و روبی استفاده می‌شود.

مزایا نرم‌افزارهای تحت وب چیست؟

برنامه‌های کاربردی تحت وب کاربردهای بی‌شماری دارند و استفاده کردن از آن‌ها مزایای بالقوه بسیار زیادی دارد. برخی از مزایای وب اپ عبارتند از:

  • این برنامه‌ها به چند کاربر اجازه دسترسی به نسخه مشابه یک برنامه را می‌دهند.
  • اغلب وب اپ‌ها نیازی به نصب ندارند.
  • برنامه های تحت وب را می توان روی پلتفرم‌های مختلف مانند دسکتاپ، لپ تاپ یا تلفن همراه در دسترس قرار داد.
  • این برنامه‌ها از طریق چندین مرورگر قابل دسترسی هستند.

نمونه‌هایی از وب اپلیکیشن

تردیدی نیست که با توجه به توضیحات فوق در خصوص مفهوم Web application، حالا می‌توانید نمونه‌هایی از وب اپلیکیشن را مثال بزنید که قبلاً از آن‌ها استفاده کرده‌اید یا اکنون به‌طور مستمر از آن‌ها بهره می‌برید.

ما نیز در اینجا چند مثال از نرم‌افزارهای تحت وب موفق را به شما نشان می‌دهیم.

pwa چیست؟ در مقاله ی دیگری در این باره بخوانید.

۱) اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی

یکی از ملموس‌ترین مثال‌های اپلیکیشن‌های تحت وب، نرم‌افزارهای تاکسی اینترنتی است که حالا تقریباً روی تمام گوشی‌های هوشمند حداقل یک مدل از آن‌ها نصب است.

۲) وب اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین

نمونه وب اپ

آپ، تاپ، جرینگ، تومن و ده‌ها برنامه پرداخت آنلاین دیگر که برای خرید شارژ سیم کارت، پرداخت خلافی خودرو تا تهیه بلیط سینما از آن‌ها استفاده می‌کنیم نیز جزو وب اپلیکشن‌های پرکاربرد امروزی محسوب می‌شوند.

۳) بازی‌های آنلاین

وب اپ بازی آنلاین

گرچه بسیاری از بازی‌ها برای نصب و اجرای آفلاین روی کنسول‌های بازی، تبلت، لپ تاپ و گوشی‌های موبایل طراحی می‌شوند، اما امروزه بیشتر بازی‌ها به منظور تیم سازی و بازی‌های گروهی به شکل وب اپلیکیشن‌ ساخته می‌شوند تا در بستر اینترنت کار کنند.

۴) نرم‌افزارهای مدیریت پروژه

تسکولو و ترلو نمونه‌های پرکاربردی از وب اپلیکیشن‌هایی هستند که برای مدیریت آنلاین پروژه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود.

۵) وب اپلیکیشن‌های تبدیل واحد

این مورد نیز یکی از مثال‌های وب اپلیکیشن‌های ساده است که بسیاری از سایت‌های حوزه کریپتوکارنسی از آن استفاده می‌کنند.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا