شبکه

پهنای باند چیست؟ تفاوت پهنای باند با سرعت و ترافیک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید اینترنت با اصطلاحات مختلفی روبرو شده باشید. این اصطلاحات شامل موارد مختلفی ازجمله سرعت، پهنای باند، حجم، ترافیک و … هستند. این موارد هرکدام تأثیر خاصی در اینترنت مصرفی شما دارند. یکی از موارد مهم پهنای باند است که در این بخش به معرفی آن می‌پردازیم و می گوییم bandwidth چیست؟ مهم‌ترین تفاوت‌های آن را با سرعت و ترافیک بررسی می‌کنیم.

منظور از پهنای باند چیست؟

پهنای باند شبکه معیاری است که حداکثر ظرفیت یک پیوند ارتباطی سیمی یا بیسیم را برای انتقال داده‌ها از طریق اتصال شبکه در مدت زمان معین نشان می‌دهد. به طور معمول، پهنای باند به تعداد بیت، کیلوبیت، مگابیت یا گیگابیت نمایش داده می‌شود که می‌تواند در مدت زمان ۱ ثانیه منتقل شود. مترادف با ظرفیت، پهنای باند سرعت انتقال داده را توصیف می‌کند. البته پهنای باند معیاری برای سنجش سرعت شبکه نیست و این تصوری اشتباه است که در میان مردم رایج شده است.

در واقع پهنای باند ظرفیت انتقال داده یک شبکه کامپیوتری بر حسب بیت در ثانیه (Bps) است. پهنای باند اندازه گیری میزان اطلاعاتی است که یک شبکه، گروهی از دو یا چند دستگاه که بین خود ارتباط برقرار می‌کنند، انتقال می‌دهند. داده‌ها از A به B منتقل می‌شوند درست همان‌طور که آب از طریق لوله‌ها از یک نقطه تأمین به شیرهای مختلف جریان می‌یابد. حجمی که منتقل می‌شود متفاوت است و بر نحوه کارآمدی یک رسانه انتقال، مانند اتصال اینترنت، تأثیر می‌گذارد.

 

پهنا باند چیست؟

انواع پهنای باند کدام‌اند؟

پهنای باند در دو نوع مهم اشتراکی و اختصاصی دسته بندی می‌شود.

پهنای باند اشتراکی

این نوع پهنای باند توسط شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت ارائه می‌شوند. شبکه این نوع پهنای باند کانال‌های ارتباطی مختلفی دارد که برای انتقال دادن بسته‌های داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان پهنای باندی که در این مدل ارائه می‌شود به نوع شرکت ارائه دهنده سرویس بستگی دارد. این میزان ممکن است از ۱۰ تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه متفاوت باشد. این نوع سرویس دارای هزینه پایینی است اما در کنار آن امنیت نیز کاهش می‌یابد و آسیب پذیری بالایی دارند.

پهنای باند اختصاصی

این نوع پهنای باند توسط شرکت‌هایی که دارای کاربری حرفه‌ای اینترنت هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس‌ها دارای قیمت بالایی بوده و به صورت بلند مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته امنیت آن‌ها نیز برای انتقال داده‌ها بسیار بالاست.

انواع پهنای باند

 

بیشتر بخوانید: کلاینت چیست

 

تفاوت پهنای باند و سرعت

اصطلاحات پهنای باند و سرعت معمولا به جای هم استفاده می‌شوند اما این کار کاملاً اشتباه است. دلیل این اشتباه رایج تا حدی به دلیل تبلیغات ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) است که این دو را با اشاره به سرعت بیشتر ترکیب می‌کنند، در حالی که منظور آن‌ها پهنای باند است.

پهنای باند مقدار اطلاعاتی است که در هر ثانیه دریافت می‌کنید، در حالی که سرعت، سرعت دریافت یا دانلود آن اطلاعات است. بیایید آن را با مثال پر کردن وان مقایسه کنیم. اگر شیر آب وان دارای دهانه وسیعی باشد، آب بیشتری نسبت به زمانی که لوله باریکتر باشد، می‌تواند با سرعت بیشتری جریان یابد. آب را به عنوان پهنای باند و سرعت جریان آب را به عنوان سرعت در نظر بگیرید.

اساساً، سرعت به سرعت انتقال داده‌ها اشاره دارد، در حالی که تعریف پهنای باند ظرفیت آن سرعت است. با توجه به مثال گفته شده، سرعت به این اشاره دارد که آب با چه سرعتی می‌تواند از طریق یک لوله رانده شود. پهنای باند به مقدار آبی اطلاق می‌شود که می‌تواند در یک بازه زمانی مشخص از طریق لوله جابه‌جا شود. پیشنهاد می کنیم مقاله  نود شبکه  را بخوانید.

تفاوت پهنای باند و سرعت

 

پهنای باند هاست چیست؟

پهنای باند هاست یا همان ترافیک ماهانه میزانی از اطلاعات است که در زمان یک ماه از طریق هاست شما منتقل می‌شود. فرض کنید یک سایت در طول یک ماه ۱۵ گیگ اطلاعات از طریق آن دانلود شده و به میزان ۵ گیگ نیز اطلاعات نیز آپلود شده است. میزان پهنای باند هاست آن در طول یک ماه ۲۰ گیگ بوده است. میزان پهنای باند هاست به صورت محدود است و دقیقا به همان میزانی است که ابتدای ماه خریداری می‌شود. با اتمام این میزان باید از طریق شرکت ارائه دهنده سرویس برای فعال کردن آن اقدام نمایید. در واقع حجم اینترنت هاست به عنوان پهنای باند هاست شناخته می‌شود.

 

 

پهنای باند سایت چیست؟

پهنای باند سایت نیز همان میزان ترافیکی است که توسط سرویس دهنده ارائه می‌شود. پهنای باند سایت شما به میزان اطلاعاتی گفته می‌شود که در زمان مشخص بر روی هاست شما جابجا می‌شود.

تفاوت پهنای باند و ترافیک

ترافیک سایت با مفاهیم مختلفی معرفی می‌شود. ترافیک میزان حجمی است که یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت به شما ارائه می‌دهد و دوم اینکه کاربران مختلف به چه میزان از سایت شما بازدید می‌کنند. برای سرورهای مجازی یا اختصاصی ترافیک به میزان دیتایی که در طول بازه زمانی مشخص مثلا یک ماه از کارت شبکه شما عبور می‌کند، گفته می‌شود. این مفهوم برای فضاهای وب اشتراکی به میزانی گفته می‌شود که از سایت دانلود می‌شود. این میزان می‌تواند ۱۰۰ گیگابایت در ماه باشد. در مقابل پهنای باند به میزان داده‌ای گفته می‌شود که در واحد زمان از کارت شبکه عبور می‌کند.

تفاوت پهنای باند و ترافیک

بیشتر بخوانید: آموزش gtmetrix

 

نحوه اندازه گیری پهنای باند چگونه است؟

در حالی که پهنای باند به طور سنتی بر حسب بیت در ثانیه (bps) بیان می‌شود، اما اکنون لینک‌های شبکه مدرن ظرفیت بسیار بیشتری دارند، به همین دلیل است که پهنای باند در حال حاضر بیشتر به صورت مگابیت در ثانیه یا گیگابیت بر ثانیه بیان می‌شود.

اتصالات پهنای باند می‌تواند به صورت کاملا متقارن باشد، به این معنی که ظرفیت داده در هر دو جهت دانلود و آپلود یکسان است، یا به صورت نامتقارن، به این معنی که ظرفیت دانلود و بارگذاری برابر نیست. در اتصالات نامتقارن، ظرفیت آپلود معمولاً کمتر از ظرفیت دانلود است.

پیشرفت‌های فناوری برخی از محاسبات پهنای باند را پیچیده‌تر کرده است که می‌تواند به نوع پیوند شبکه مورد استفاده بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، فیبر نوری با استفاده از انواع مختلف امواج نور و مالتی پلکسی تقسیم زمانی می‌تواند داده‌های بیشتری را از طریق یک اتصال در یک زمان در مقایسه با جایگزین‌های اترنت مسی منتقل کند که به طور موثر پهنای باند آن را افزایش می‌دهد.

پهنای باند مؤثر که بالاترین نرخ انتقال قابل اطمینانی است که یک پیوند می‌تواند در هر فناوری حمل و نقل ارائه دهد، می‌تواند با استفاده از آزمایش پهنای باند اندازه گیری شود. در طول آزمایش پهنای باند، ظرفیت پیوند با اندازه گیری مکرر زمان لازم برای خروج یک فایل خاص از مبدأ و دانلود موفقیت آمیز در مقصد تعیین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا