امنیت

Spyware چیست و ۵ راه جلوگیری از ورود نرم افزار جاسوسی spyware

با گسترش نرم افزار جاسوسی کامپیوتر مختلفی که در سطح اینترنت پراکنده شده اند، اطلاع از مفهوم واقعی Spyware چیست؟ و شیوه کار و خسارت spyware از اهمیت بالایی برخوردار است. Spyware یک لغت عمومی است که به نرم افزارهایی اتلاق می شود که به نحوه اطلاعات مشخصی از کاربر را بدون رضایت و حتی اطلاع او به سرقت می برند.

با گسترش انواع بد افزار های مختلفی که در سطح اینترنت پراکنده شده اند، اطلاع از مفهوم واقعی بدافزار چیست؟ و نرم افزار جاسوسی کامپیوتر از راه دور و شیوه ی کار و خسارت بدافزار spyware از اهمیت بالایی برخوردار است. اما spy چیست  و spy یعنی چه؟ spy به معنای جانسوس می باشد و  spyware یک لغت عمومی است که به نرم افزارهایی اطلاق می شود که به نحوه اطلاعات مشخصی از کاربر را بدون رضایت و حتی اطلاع او به سرقت می برند حال که با معنی spyware آشنا شدید اما اهداف نرم افزار جاسوسی کامپیوتر spyware (جاسوس‌افزار) چه می باشند.

برخی از اهداف spyware چیست ؟

  • انجام تبلیغات به روش های مختلف
  • سرقت و جمع آوری اطلاعات شخصی افراد
  • تغییر تنظیمات کامپیوتر مربوطه به طرق مختلف

نرم افزار جاسوسی کامپیوتر معمولا به همراه نرم افزار های نمایش دهنده تبلیغات (Adware) یا نرم افزارهای کاوشگر اطلاعات محرمانه و شخصی افراد، به کامپیوترها وارد می شوند. البته منظور این نیست که تمامی نرم افزارهایی که فعالیت های آنلاین شما را رد یابی می کنند و یا خدمات تبلیغاتی ارایه می دهند،  سارق اطلاعات شما هستند. برای مثال ممکن است در یک سرویس پخش موسیقی رایگان ثبت نام کرده باشید و پس از توافق شما، وب سایت مربوطه تبلیغاتی را جهت اطلاع رسانی به شما نمایش دهد. همچنین ممکن است که طبق توافق شما، برنامه مربوطه مجاز باشد تا اطلاعات و فعالیت های آنلاین شما را رد یابی کند. در چنین شرایطی نمی توان نام این برنامه را جاسوس‌افزار یا نرم افزار جاسوسی spyware یا بد افزار گذاشت.

نحوه کار یک Spyware به چه صورت است؟

اطلاع از نحوه کار دقیق یک Spyware می تواند پروسه بسیار دشوار و زمان بری را به خود اختصاص دهد زیرا اکثر نرم افزار جاسوسی کامپیوتر Spyware ها به نحوی طراحی شده اند که شناسایی نرم افزار جاسوسی spyware و حذف آن ها از سیستم آلوده به راحتی انجام نپذیرد. همچنین برخی دیگر از Spywareها موجب تغییر در برخی از تنظیمات سیستم شما شده و موجب اختلالاتی مانند کندی سرعت سیستم و Crash کردن آن شوند.

این برنامه ها در بعضی از موارد می توانند صفحه Home page و موتورجستجوی پیش فرض مرورگر شما را تغییر دهد و یا افزونه های اضافی را به آن اضافه نماید که به آن ها نیاز ندارید و در بسیاری از موارد نیز شما قادر نیستید تنظیمات مرورگر را به حالت اولیه بازگردانید.حال که با مفاهیم spyware چیست آشنا شدید در ادامه ی مقاله به بررسی راه های جلوگیری از ورود نرم افزار spyware می پردازیم.

[irp posts=”۵۷۱۵″ name=”۵ گام موثر تا پاکسازی سایت ویروسی”]

نحوه کار یک Spyware به چه صورت است

راه های جلوگیری از ورود spyware چیست ؟

کلیدی ترین راهکار برای جلوگیری از ورود چنین نرم افزارهای مخربی، شناسایی نرم افزار جاسوسی spyware است که قصد نصب و استفاده از آن ها را دارید. زیرا یکی از فریب های هکرها نصب مخفیانه بدافزار خود در هنگامی است که قصد نصب نرم افزار دیگری را دارید. در بسیاری از مواقع نرم افزارهای کوچک و ساده ای را از اینترنت دریافت می کنید و اقدام به نصب آن ها می کنید، اما در پس پرده بدافزار مورد نظر نیز بدون اطلاع شما بر روی سیستم شما نصب می گردد. بنابراین حتما در هنگام دریافت نرم افزارهای متفرقه از اینترنت و نصب آن ها، تمامی توضیحات، قوانین و شرایط سرویس دهی آن را (license agreement و Privacy Statement) مطالعه نمایید. برخی دیگر از راهکار های جلوگیری از ورود نرم افزار جاسوسی کامپیوتر (جاسوس‌افزار) و حفظ امنیت داده ها به شرح زیر می باشند:

۱ –  استفاده از Firewall ها

گرچه که اکثر نرم افزار جاسوسی کامپیوتر (جاسوس‌افزار) و سایر بدافزار ها به همراه نرم افزارهای دیگر و متفرقه بر روی سیستم شما نصب می گردند، اما دسته کوچکی از این نرم افزارهای مخرب نیز ممکن است به صورت مستقیم و ریموت توسط هکرها بر روی سیستم شما قرار گیرند. برای جلوگیری از دسترسی هکرها می توانید از مزیت های انواع فایروال ها استفاده کنید. برای این کار می توانید از فایروال داخلی ویندوز ۷ و یا نرم افزارهای جداگانه استفاده نمایید.

۲ – بروزرسانی مداوم سیستم عامل

شرکت مایکروسافت به شدت توصیه می کند برای در امان ماندن از خطرات احتمالی و جدی در اینترنت حتما تمامی آپدیت های امنیتی و مهم ویندوز را دریافت نمایید.البته بهترین حالت برای دریافت آخرین آپدیت ها، دارا بودن نسخه اوریجینال ویندوز می باشد. لذا در صورتی که از نسخه کرک شده ویندوز استفاده می کنید دریافت همه آپدیت ها ممکن است باعث بروز اختلال در کار ویندوز شود.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب ویندوز ۱۱

 

۳ –  تنظیمات امنیتی مرورگرها

اکثر مرورگرها تنظیمات امنیتی خاصی را در رابطه با مقدار پذیرش اطلاعات از سایت های مختلف ارایه می دهند. برای مثال شرکت مایکروسافت توصیه می کند، در صورتیکه از مرورگر Internet Explorer استفاده می کنید (قبلا درباره مرورگر ie چیست صحبت کرده ایم) ، تنظیمات امنیتی Internet Zone خود را در حالت Medium و یا سطوح بالاتر قرار دهید. (البته در ویندوزهای ویستا و ۷ این تنظیم به صورت پیشفرض بر روی سطح Medium قرار دارد)

برای مشاهده سطح امنیتی فعلی مرورگر Internet Explorer خود به روش زیر عمل نمایید :

  • مرورگر IE خود را باز کرده و بر روی گزینه Tools کلیک نمایید (در Internet Explorer 9 بر روی آیتم چرخ دنده کلیک نمایید.) و سپس گزینه Internet Option را انتخاب کنید.
  • سپس سربرگ Security را انتخاب نمایید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تنظیمات امنیتی مرورگر Internet Explorer به سایت شرکت مایکروسافت مراجعه نمایید.

[irp posts=”۱۴۷۴۹″ name=”سرویس Google Malware Detection چیست و با وب سایت آلوده چه کنیم”]

۴ – استفاده از ابزارهای محافظتی Antispyware

نرم افزار ضد جاسوسی کامپیوتر یا نرم افزارهای امنیتی بسیاری به عنوان آنتی ویروس در بازار وجود دارند که می توانند نقش مهمی را در جلوگیری از ورود بدافزارهای مخرب به سیستم شما ایفا کنند. البته قابل ذکر است که این نرم افزارها تنها در صورتی می توانند موثر باشند که دایما بانک های اطلاعاتی خود را بروز کرده و نسبت به تهدیدات و بدافزارهای جدید تر مقاوم شوند. لذا همواره نرم افزارهای امنیتی خود را بروز نمایید. شرکت مایکروسافت نرم افزار امنیتی رایگان خود، یعنی Microsoft Security Essential را به کاربرانش توصیه می کند. این نرم افزار و آنتی ویروس را می توان به صورت رایگان و به صورت مستقیم از سیستم عامل های Windows XP Service Pack 2  ، Windows Vista و Windows Seven دانلود نمایید. علاوه بر نرم افزار امنیتی رایگان مایکروسافت، نرم افزارهای قدرتمند دیگری مانند Kaspersky یا Bitdefender نیز برای حفظ امنیت سیستم شما پیشنهاد می گردد. البته قابل ذکر است که نرم افزارهای مذکور رایگان نبوده و برای اینکه قادر باشید تا آن ها را بروز رسانی کنید، حتما باید امتیاز استفاده از آن را خریداری کرده باشید.

استفاده از ابزارهای محافظتی Antispyware

۵ – گشت و گذار و دانلود در منابع مطمئن

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد، بهترین راه مقابله و دفاع از حملات نرم افزار جاسوسی spyware و سایر بدافزارهای مخرب، دقت در انتخاب منابع وب و دانلود از سایت های مطمئن می باشد. در ادامه چندین نکته که می تواند شما را در برابر دانلودهای پرخطر، محافظت کند، شرح داده شده است.

  • نرم افزارها و فایل های مورد نظر خود را تنها از سایت هایی دانلود کنید که به طور کامل به آن ها اطمینان دارید. اگر به هر دلیلی به سایت یا برنامه ای برای دانلود برخورد نمودید که از عملکرد آن مطمئن نبودید، توصیه می شود تا ابتدا نام برنامه مورد نظر را در موتور جستجو وارد کرده و تجربه سایر کاربران را در مورد نحوه عملکرد آن مطالعه نمایید. درصورتیکه برنامه ای سابقه سرقت اطلاعات و یا عملیات مخرب مشابه را داشته باشد، معمولا در موتورهای جستجوها با اطلاعات مربوط به آن مواجه خواهید شد.
  • تمامی اخطارهای امنیتی، توافقنامه برای امتیاز نرم افزار (license Agreement) و توضیحات مربوط به حریم شخصی که با هر برنامه در هنگام دانلود ارایه می شود را به دقت مطالعه نمایید. برخی از برنامه ها بدون اطلاع شما خود را مجاز به سرقت اطلاعات شخصی شما می نمایند.
  • هرگز برای بستن یک پنجره بر روی گزینه هایی مانند “Agree”  یا “OK” کلیک نکنید و همواره از گزینه ضربدر قرمز رنگ موجود در بالای صفحه و یا ترکیب کلید های Alt + F4 برای بستن پنجره جاری استفاده نمایید.
  • همیشه مراقب نرم افزارهای محبوب به اشتراک گذاری رایگان موسیقی و فایل باشید و به هنگام دانلود آن ها سعی کنید تمامی الحاقیات و توضیحات برنامه را مطالعه نموده و از نحوه کار آن به صورت کامل آگاه شوید.
  • برای انجام کارهای روزمره خود از اکانت ویندوز استاندارد خود به جای اکانت Administrator استفاده کنید. با اینکار حتی اگر سیستم شما به نرم افزار جاسوسی کامپیوتری خاصی نیز آلوده شود، امکان سرقت اطلاعات مهم و حیاتی سیستمی شما به دلیل عدم دارا بودن سطح دسترسی Administrator وجود ندارد.

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

یک دیدگاه

  1. یه سوال دارم. این ممکنه که گوشی درگیر نرم افزار spyware بشه؟ من مدتتیه گوشیم به طرز عجیبی داغ میکنه و گاهی حتی تو صحبت کردنم انگار نویز میوفته رو مکالمه. بهم گفتن ممکنه آلوده شده باشه گوشیم میخوام ببینم درسته یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا