سئو

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ چیست؟

تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل با تکنیک ریتارگتینگ در گوگل ادز امروزه وب سایت های شرکت ها و مراکز خدمات محور و یا هر نوع کسب و کاری که نیاز به حضور با مشتری دارند، می توانند نماینده و شناسنامه اصلی آن کسب وکار باشند. مشتری با مشاهده وب­سایت شما از فعالیت ها و اخلاق کاری شما تا حدودی آگاهی پیدا می‌کند و این می تواند در انتخاب و احتمال حضور دوباره مشتری بسیار موثر باشد.

مشتریانی که به واسطه لینک یا تبلیغات اینترنتی و حتی سرچ به وب سایت می‌رسند، مشتریانی هستند که بصورت بالقوه در محیط شرکت شما حضور پیدا کرده اند.

اکنون این شما هستید که با انجام فرایند­ها و استفاده از راه کارهای جذب، می توانید یک مشتری بالفعل را برای خود داشته باشید.

استفاده از متدهای ریمارکتینگ در گوگل ادز می‌تواند این مهم را برای بازدید دوباره مشتری و انتخاب شما برای رفع نیاز او، موجب سازد. و این توضیحات تا به اینجا شرح کاملی از پاسخ به سوال ریمارکتینگ چیست ، است.

کاهش هزینه های تبلیغاتی با استفاده ریمارکتینگ

این یک واقعیت است که همیشه، نگرش پیشرفت و ارتقاء همواره با هزینه همراه است. اما، در این میان مهم پرداخت هزینه نیست، مهم پرداخت هزینه برای تبلیغات هدفمنداست.

منظور از کاهش هزینه های تبلیغاتی با استفاده ریمارکتینگ چیست

گوگل ادز سیستم هوشمند و بهینه است که می‌تواند نگرش ها و اهداف ریمارکتینگ شما را با بهترین حالت انجام دهد و موجب صرفه جویی در هزینه، زمان و پرداخت شود. شما از “تبلیغات در گوگل” می توانید با تحلیل فیدبک ها مسیر مناسب خود را به جهت تبلیغات موثر پیدا کنید.

وقتی شما بازاریابی مجدد یا ریتارگتینگ را با ابزارهای گوگل برای رسیدن به اهدافتان انتخاب می­ کنید، باید توجه داشته باشید که تنها استفاده آگاهانه از تمامی ابزارها می‌تواند با حضوری قدرتمندانه، سود بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد. در غیر این صورت موجب اتلاف وقت و به هدر رفتن هزینه­ های پرداختی خواهد شد.

زمانیکه کاربر و مشتری به وب سایت شما مراجعه می‌کند، این حضور موجب می­شود که اطلاعاتی به منظور رهگیری در سیستم مشتری ذخیره شود. اطلاعاتی که شامل زمان حضور، زمان آخرین حضور، تعداد حضور و میزان مشاهده صفحات سایت توسط کاربر می باشد که از جمله اطلاعات مفید برای ریمارکتینگ می باشد. اطلاعات موجود در سیستم کاربر توسط کوکی ها به گوگل اطلاع رسانی می‌شود و در این لحظه است که این اطلاعات جهت استفاده از ریمارکتینگ بواسطه تهیه یک پروفایل و ارسال تبلیغات و نمایش مجدد برای مشتری بکار گرفته می‌شود.

این عمل می‌تواند موجب تداعی خاطره تجربه حضور مشتری در سایت شما شود. هر اندازه که مشتری در سایت شما حس حضور خوبی را تجربه کرده باشد، این موضوع با میزان حضور و فعالیت دوباره او، رابطه مستقیمی خواهد داشت. این در شرایطی رخ می‌دهد که کاربر، در سایتی غیر از سایت شما حضور دارد و ابزار گوگل اقدام به نمایش تبلیغ سایت شما برای او می کند.

تبلیغات ریمارکتینگ در چه جاهایی نمایش داده می‌شود؟

بازاریابان از ریمارکتینگ بیشتر در شبکه نمایش گوگل (GDN) استفاده می کنند. علت این کار درگیرکردن بیشتر مخاطبان با بنرهای تبلیغاتی است. اما شما می‌توانید از لیست‌های مختلفی که در اکانت خود ایجاد کرده‌اید برای کمپین‌های کلیکی  نیز استفاده کنید.

مکان‌هایی که می توانید تبلیغات خود را در آن ها نمایش دهید عبارتند از:

  • شبکه جستجوی گوگل
  • یوتیوب
  • جیمیل
  • سایت‌های همکار گوگل
  • اپلیکیشن‌های گوگل پلی و اپ استور

سایت Word Stream دارای ابزاری است که می‌توانید قبل از فعالسازی کمپین Display در اکانت خود، نحوه نمایش تصاویر در سایت‌های مختلف را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: دانلود از یوتیوب

 

مراحل فعالسازی ریمارکتینگ در گوگل ادز

تا به اینجای مقاله درباره اینکه ریمارکتینگ چیست و در کل مبانی ریمارکتینگ صحبت کردیم و آشنا شدیم. اما بصورت عملی چگونه میتوانید فعال سازی ریمارکتینگ در گوگل را انجام دهیم.

برای فعالسازی ریمارکتینک در گوگل ادز پس از ورود به اکانت گوگل ادز خود، بر روی Tools & Setting کلیک کرده و از تب Shared Library گزینه Audience manager را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه Audience manager برای فعالسازی ریمارکتینگ در گوگل ادز

در صفحه جدید با کلیک بر روی Audience sources به صفحه‌ای مشابه صفحه زیر وارد می‌شویم. در این صفحه می‌توانید مخاطبان خود را از منابع دلخواه انتخاب کنید. در این جا مخاطبین ما کاربرانی هستند که از طریق تبلیغات گوگل به سایت ما ورود کرده‌اند

با کلیک بر روی Setup Tag دو گزینه به شما نمایش داده می‌شود:

ایجاد دیتابیس ads

گزینه اول: به جمع‌آوری اطلاعات استاندارد و تعریف‌شده از منبع انتخابی می‌پردازد.

گزینه دوم: به جمع‌آوری پارامترهای شخصی‌سازی شده اشاره می کند.

با انتخاب گزینه نخست و کلیک بر روی Save And Continue به کار خود ادامه می‌دهیم.

خب در اینجا شما قادر هستید که تگ ریمارکتینگ در گوگل ادز را به ۳ روش به سایت خود اضافه کنید.اگر از Tage manager برای مدیریت تگ‌های خود استفاده می کنید می‌توانید با انتخاب گزینه Use google tag manager کد ساخته شده را از این طریق به سایت خود اضافه کنید.

اضافه کردن تگ ریمارکتینگ در گوگل ادز به 3 روش به سایت خود

با کلیک روی هر گزینه تگ ریمارکتینگ همراه با نحوه تنظیم آن بر روی سایت به شما نمایش داده خواهد شد. این تگ از دو قسمت تشکیل شده است:

Global site tag : این تگ را باید درون تمام صفحاتی که بازدیدکنندگانش برای شما اهمیت دارند، قرار دهید.

Event snippet : جمع‌آوری پارامترها و فعالیت‌های بازدیدکنندگان سایت نیز در این قسمت اضافه می شود.

نکته: هر دو تگ در در بخش Head سایت قرار می گیرند. (برای قرار دادن کدها در سایت، از پشتیبان سایت خود کمک بگیرید)

پس از قرار دادن کد در سایت بر روی Continue کلیک کنید.

در مرحله بعدی مطابق تصویر بر روی گزینه Audience list کلیک کنید. لیست‌های ساخته شده در این بخش قرار می‌گیرند. با کلیک بر روی علامت + گزینه‌های زیر ظاهر خواهند شد:

audience list

در تصویر ۵ گزینه وجود دارد که به اختصار آنها را شرح می‌دهیم:

Website visitors: تمام افرادی که از سایت شما بازدید کرده‌اند را می‌توانید مجددا مورد هدف قرار دهید.

App users:  اگر هدف شما بازاریابی مجدد کاربران اپلیکیشن است می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

YouTube users:  در صورت داشتن کانال یا ویدئویی در یوتیوب، می‌توانید کاربرانی که از آنها بازدید کرده‌اند را مورد هدف قرار دهید.

Customer list: این گزینه هدف‌گیری کاربران از طریق ایمیل است.

Custom combination: برای استفاده از لیست ترکیبی می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

با توجه به هدف‌گیری تمام کاربران سایت ما گزینه Website visitors را انتخاب می‌کنیم.

بعد از انتخاب، صفحه‌ای مشابه تصویر زیر برای شما نمایش داده می‌شود:

نمایش صفحه بعد از انتخاب گزینه Website visitors با توجه به هدف‌گیری تمام کاربران سایت

در قسمت Audience name نامی برای لیست خود ایجاد کنید تا بعدا دلیل استفاده از آن را فراموش نکنید.

در بخش List members می توانید نوع بازدیدکننده مورد نظر خود را انتخاب کنید.

Visitors of a page : به عنوان مثال می‌توانید از لینک صفحه ای که کاربر پس از تکمیل یک فرم یا خبرنامه آن را مشاهده می‌کند استفاده کنید.

Visitors of a page who did not visit another page : از این گزینه می‌توانید در مواردی مانند انتخاب محصول توسط کاربر و عدم تکمیل فرآیند پرداخت استفاده کنید.

Visitors of a page who also visited another page : این گزینه برای مخاطبانی است که بعد از مشاهده یک صفحه از صفحه دیگری نیز بازدید کرده باشند. در این حالت کاربران ممکن است دو محصول را با یکدیگر مقایسه کرده باشند.

Visitors of a page who also visited during specific dates: این گزینه را در مواردی انتخاب می‌کنیم که بخواهیم کاربرانی که در یک بازه زمانی خاص و یا یک رویداد از ما خرید کرده‌اند را مجددا هدف‌گیری کنیم. مثلا خریداران ما در ایام عیدنوروز

Visitors of a page with a specific tag: اگر از قبل برای صفحات سایت خود از تگ‌های ریمارکتینگ استفاده کرده‌اید می‌توانید با انتخاب این گزینه دوباره از آنها استفاده کنید.

بعد از انجام تنظیمات این بخش، به سراغ بخش بعدی می‌رویم:

تنظیمات مربوط به remarketing در گوگل ادز

Initial list size: اگر قبلا تگ ریمارکتینگ را درون سایت خود قرار داده باشید، گوگل ادز می‌تواند بازدیدکنندگان سایت شما را تا ۳۰ روز گذشته به لیست انتخابی اضافه کند. اگر به تازگی تگ گوگل ادز را درون سایت قرار داده‌اید با گذشت زمان این لیست تکمیل می‌شود.

Membership duration: مدت زمان قرارداشتن مخاطبان در لیست است. این زمان می‌تواند تا حداکثر ۵۴۰ روز تعریف شود.

به عنوان مثال اگر این قسمت بر روی ۹۰ تنظیم شود بازدیدکنندگانی در این لیست قرار می‌گیرند که حداکثر در طی ۳ ماه گذشته صفحه یا صفحات مورد نظر شما را بازدید کرده باشند.

Description: در این قسمت می‌توانید درباره لیست اضافه شده و دلایل ایجاد آن توضیحاتی را یادداشت کنید.

نکته پایانی

بازاریابی مجدد یک فرصت طلایی است که بازدیدکنندگان سایت خود را به مشتریان ثابت تبدیل کنید. کافی است با شناسایی صحیح مخاطبان خود، آنها را مجددا به سایت خود دعوت کنید.

ریمارکتینگ در گوگل ادز یک تکنیک فوق‌العاده برای افزایش نرخ تبدیل و کاهش هزینه‌های کمپین است. اگر از کاربران دائمی گوگل‌ادز هستید همین حالا دست به کار شده و ریمارکتینگ را به کمپین‌های خود اضافه کنید.

در این مقاله سعی بر آن شد تا توضیحی کامل از ریمارکتینگ به شما عزیزان و همچنین فعال سازی آن ارائه دهیم. بسیار خوشحال و مفتخر خواهیم شد تا نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها با تیم تخصصی ایران هاست در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی گردد.

سیاوش غلامی

مدیر سرور ایران هاست - کارشناس ICT

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا