میزبانی وبعمومی

۴ دلیل برای ارتقا hyper-v بر روی سرور!

آیا باید Hyper-V Server خود را ارتقا دهیم یا خیر؟ این سوال را در این مقاله، با ۴ دلیل به شما جواب خواهیم داد که چرا باید اقدام به ارتقا hyper-v کنید و شما را در بروزرسانی ها و برطرف سازی مشکلات نسخه های پیشین راهنمایی خواهیم کرد.

با توجه به انتشار ویندوز سرور ۲۰۱۹، سوالی بزرگی در ذهن کاربران ویندوز‌های قدیمی به وجود می‌آید که آیا نیاز هست نسخه قدیمی خود را به نسخه جدید ارتقا دهند. برخی می‌گویند، این سوالی است که پاسخ آن از ابتدا مشخص است و باید این ارتقا را انجام داد. اما واقعیت این است که در دنیای تجارت به ندرت از چنین منطقی استفاده می‌شود و هر ارتقایی نیاز به بررسی‌های زیادی دارد.

پس از انتشار ویندوز سرور ۲۰۱۶، روند منتشر شدن ویندوز سرور، تغییر کرد. حال دو نوع ویندوز سرور وجود دارند:

  • ورژن ۶ ماهه یا Semi-Annual Chanel (SAC) که هر سال دو نسخه از آن منتشر می‌شود (در نسخه Server Core آن GUI یا رابط گرافیکی وجود ندارد)،
  • ورژن دوم یا نسخه طولانی مدت آن Long-Term Servicing Channel (LTSC) که دو یا ۳ ساله، همانند روند قبلی انتشار ویندوز، عرضه می‌گردد.

شما می توانید مقاله “تفاوت نسل های Hyper-v” را جهت اطلاع بیشتر بخوانید.

برای استفاده از SAC نیاز به مدرک نرم افزاری دارید، همچنین این نسخه فقط ۱۸ ماه پشتیبانی می‌شود. این در حالی است که ورژن LTSC به صورت معمول برای دریافت ویژگی‎های جدید و رفع باگ‎‌ها، ۵ سال پشتیبانی دارد. همچنین پس از ۵ سال، هنوز هم برای رفع باگ‌ها، پشتیبانی دریافت می‌کند.

در این متن، ما با اشاره به ویژگی‌های جدید Hyper-V در ویندوز سرور ۲۰۱۹، شامل مجازی سازی جدید و استفاده از کانتینرها، دلیل‌های نیاز به ارتقاء HYPER-V بر روی سرور را بررسی می‌کنیم.

دلیل ارتقا hyper-v

Failover Clustering بزرگترین دلیل برای ارتقا hyper-v

یکی از بزرگترین مشکلاتی که ادمین cluster (خوشه)ها از آن می‌نالند، انتقال خوشه‌ای از سرورها، از یک دامنه به دامنه‌ای دیگر است. برای حل این مشکل راه حل مناسبی برای این مورد در نسخه ۲۰۱۹ وجود دارد. با انجام ۲ کد دستوری در PowerShell، این امکان برای شما فراهم می‌شود که خوشه را از Active Directory domain اصلی آن جدا کنید.

خوشه را خاموش کنید، از دامنه اصلی آن را جدا کنید و همه نودها را به یک workgroup اضافه کنید، سپس همه آن‌ها را به یک دامنه جدید اضافه نمایید و یک خوشه جدید در Active Directory بسازید.

این ویژگی قطعا انعطاف پذیری خوشه بندی Hyper-V را بالا می‌برد.

همچنین از نسخه ۲۰۱۶ به بعد، شما قابلیت Live Migrate یا انتقال در حین انجام کار به یک خوشه دیگر را دارید.

Storage Replica & Migration

در ویندوز سرور ۲۰۱۶، قطعه گمشده پازل مایکروسافت بر روی SANها پیدا شد، یعنی Storage Replica. این قطعه دقیقا با تکنولوژی گران قیمت تکثیر SAN که به شما اجازه تکثیر والیوم‌های سرور ، و یا خوشه را در یک مکان دیگر (مثلا چندین کیلومتر دورتر) می‌دهد، رقابت می‌کند.

Hyper-V Replica با تکنولوژی SR متفاوت است. برای مثال شما می‌توانید که یک خوشه بسازید که با SR ، آن را در دو مکان مختلف به صورت هم‌زمان راه اندازی کنید، و سپس از Hyper-V Replica برای تکثیر ماشین‌ها در مکان “سوم یا آژور” استفاده کنید.

Containers

در پیش نمایش جدید مایکروسافت، توجه زیادی به hybrid cloud یا “ابر ترکیبی” شده است. این مورد ادعای مایکروسافت مبنی بر اینکه، در آینده نه چندان دور، کسب و کارها از حالت ترکیبی استفاده می‌کنند را تایید می‌کند.

اما باحال ‌ترین ویژگی، اجرای کانتینرهای لینوکس بر روی ویندوز سرور است. توجه داشته باشید که در ویندوز بر خلاف لینوکس، ما دو نوع کانتینر داریم، کانتینرهای ویندوز و کانتینرهای Hyper-V.

کانتینر Hyper-V به شما امنیت و ایزوله سازی یک ماشین مجازی را می‌دهد، در حالی که آ‌ن‌ها خیلی کوچک‌تر از یک ماشین مجازی “واقعی” هستند. درنتیجه، قدم بعدی اجرای یک سیستم عامل مجزا بر روی کانتینر است، که در این مورد ما لینوکس را انتخاب کرده‌ایم.

دلیل ارتقا hyper-v

Security یا امنیت

جنگ برای افزایش امنیت بدون تردید در همه نسخه‌ها افزایش می‌یابد و در این نسخه نیزبا ارتقا hyper-v ما Windows Defender ATP Exploit Guard را به همراه داریم، که به عنوان چتری برای ویژگی‌های جدید در نظر گرفته می‌شود:

  1. محافظ شبکه: که دسترسی پروسه‌های سرور را به میزبانی یا آیپی‌های غیر قابل اعتماد بیرونی، بر اساس اطلاعات پیشرفته Windows Defender بلاک می‌کند.
  2. کنترل دسترسی پوشه‌ها: از پوشه‌های خاصی در مقابل پروسه‌های غیر قابل اعتماد همانند باج‌افزارها محافظت می‌کند.
  3. Attack Surface Reduction یا کاهش سطح حمله: به شما امکان ایجاد سیاست‌هایی برای بلاک کردن فایل‌های آلوده، اسکریپت‌ها، اقدامات جانبی و … را می‌دهد.

 

آیا ما در کسب و کار خود به ارتقا hyper-v نیاز داریم؟

پیش از تصمیم گیری برای ارتقا به نسخه جدید در Hyper-v، نیاز است بررسی کنید که این قابلیت‌های جدید چه تاثیر مثبتی در تجارت شما دارد و چه تغییری در روند کاری یک سازمان ایجاد می‌کند؟ قطعا شما چنین ارتقایی را، صرفا برای این که یک قابلیت جذاب به آن اضافه شده است انجام نمی‌دهید. ممکن است این ارتقا با توجه به ساز و کار شما، باعث بهینه شدن سازمان و افزایش بهره‌وری در سیستم کاری شود. طبیعتا در چنین حالتی ارتقا به نسخه جدید Hyper-V پیشنهاد مثبت و سازنده‌ای است.

دلیل ارتقا hyper-v

ریسک‌‌های ارتقا hyper-v به نسخه جدید

تجربه ثابت کرده است، ارتقا از نسخه‌های قدیمی به نسخه جدید، معمولا بدون مشکل و بسیار منظم انجام می‌شود. اما باید استثناهایی را هم در نظر بگیرید. هر چه نسخه حال حاضر شما قدیمی‌تر باشد ریسک‌هایی که در مسیر ارتقا وجود دارند بیشتر می‌شود. همچنین شما باید زمان انتقال و پایین بودن سرورها را نیز در نظر بگیرید.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش نصب و پیکربندی Hyper-v را مطالعه بفرمایید.

 

نتیجه‌گیری

حال با توجه به موارد بالا، قطعا ارتقا به نسخه جدید، موثر و جذاب است، ولی قبل آن باید ریسک‌ها و مشکلات آن هم از جنبه‌های مختلف بررسی شود.

ورژن‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ Hyper-V، کارایی و امنیت بیشتری نسبت به ورژن‌های قدیمی خود دارند.

استفاده از خوشه‌بندی در سرورها، مزیتی بسیار بزرگ و مهم به حساب می‌آید،‌به صورتی که زیر ساخت ابری آن را می‌توان ایجاد کرد و پایین بودن سرور را به حداقل رساند. در هاست ویندوز ایران، که مبنای آن خوشه بندی و زیرساخت ابری است، از این نسخه‌ها استفاده شده است.

سوالات متداول

برای حل این مشکل راه حل مناسبی برای این مورد در نسخه ۲۰۱۹ وجود دارد. با انجام ۲ کد دستوری در PowerShell، این امکان برای شما فراهم می‌شود که خوشه را از Active Directory domain اصلی آن جدا کنید. خوشه را خاموش کنید، از دامنه اصلی آن را جدا کنید و همه نودها را به یک workgroup اضافه کنید، سپس همه آن‌ها را به یک دامنه جدید اضافه نمایید و یک خوشه جدید در Active Directory بسازید.
دسترسی پروسه‌های سرور را به میزبانی یا آیپی‌های غیر قابل اعتماد بیرونی، بر اساس اطلاعات پیشرفته Windows Defender بلاک می‌کند.
ورژن‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ Hyper-V، کارایی و امنیت بیشتری نسبت به ورژن‌های قدیمی خود دارند. استفاده از خوشه‌بندی در سرورها، مزیتی بسیار بزرگ و مهم به حساب می‌آید،‌به صورتی که زیر ساخت ابری آن را می‌توان ایجاد کرد و پایین بودن سرور را به حداقل رساند. در سرویس‌های ابری ایران هاست، که مبنای آن خوشه بندی و زیرساخت ابری است، از این نسخه‌ها استفاده شده است.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا