میزبانی وب

۵ قابلیت جدید ارائه شده در SQL Server 2014 که از آنها چیزی نمی دانید

مایکروسافت در SQL Server  نسخه ۲۰۱۴ قابلیت های بزرگ و مهمی را به دیتابیس سرور محبوب خود اضافه کرده است. در این مقاله ۵ قابلیت برتر SQL Server 2014 را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

یکی از مهمترین قابلیت هایی که در نسخه جدید ارائه شده است قابلیتی به نام In-Memory OLTP است. اگرچه ممکن است حدس بزنید با توجه به این که فاصله زیادی از معرفی نسل قبلی اس کیو ال سرور یعنی SQL Server 2012 نمی گذرد، تغییرات عمده و زیادی در نسخه ۲۰۱۴ ایجاد نشده است. به عنوان مثال تغییر عمده ای در SQL Server Integration Services (SSIS)، SQL Server Replication Services یا SQL Server Reporting Services (SSRS) ایجاد نشده است. اما با این وجود تغییرات و بهبود های بسیار عمده ای در این دیتابیس سرور اعمال شده است.

SQL-Server-2014-Logo_622

۵ قابلیت جدید که در SQL Server 2014 چه می باشد؟

۱- In-Memory OLTP Engine

SQL Server 2014 بهینه سازی حافظه را برای جداول و پردازه های ذخیره شده (stored procedures) فعال کرده است. (برای کسب اطلاعات در حوزه sp چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ی تخصصی ما را مطالعه نمایید.) موتور In-Memory OLTP برای گرفتن بیشترین همروی (اجرای چندین عمل همزمان) طراحی شده است و از یک مکانیزم کنترل همروی کاملا جدید استفاده میکند که تاخیر های پاسخ دهی همزمان را از بین می برد. مایکروسافت اعلام کرده است که کاربران این دیتابیس سرور با استفاده از این قابلیت میتوانند کارایی تا ۲۰ برابر بیشتر نسبت به SQL Server 2012 را تجربه کنند.

در یکی از بررسی هایی که در وبسایت بازی آنلاین bwin صورت گرفته است سرعت پاسخ دهی و کارایی SQL Server 2014 مقدار ۱۶ برابر بیشتر از SQL Server 2008 بوده است:

sqlserverblog_01

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این تکنولوژی به این لینک مراجعه نمایید.

۲- افزایش قابلیت AlwaysOn چگونه است؟

مایکروسافت قابلیت AlwaysOn را با استفاده از توسعه دادن تعداد secondary replicas (کپی سازی ثانوی) از تعداد ۴ به ۸ افزایش داده است. همچنین Readable secondary replicas (دیتابیس سرور Replicate شده ثانوی قابل خواندن) در حال حاضر در دسترس قرار گرفته است. مورد دیگری که به آن توجه شده است این است که زمانی که Replica اصلی از دسترس خارج است SQL Server 2014 یک Replica Wizard در سرویس ویندوز اَژور ایجاد میکند که به شما کمک میکند یک secondary replica نا همزمان در Azure ایجاد نمایید.

IC575527

 

(Replication مجموعه ای از تکنولوژی هاست برای توسعه و کپی کردن اطلاعات دیتابیس در یک دیتابیس سرور دیگر برای همسان سازی دو دستابیس. این عمل ثبات و پایداری دیتابیس سرور را تا حد بسیار زیادی بالا می برد.)

۳- Buffer Pool Application

SQL Server 2014 قابلیت یکپارچه سازی با هارد SSD را به شکلی فراهم کرده است که به شما اجازه می دهد از SSD برای توسعه دادن Buffer Pool به عنوان یک حافظه RAM  غیر فرار (NvRAM) استفاده نمایید. با استفاده از قابلیت جدید Buffer Pool Application شما میتوانید از SSDها برای افزایش Memory مورد استفاده Buffer Pool ها در بالاترین کارایی از منابع محدود استفاده نمایید.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه هارد SSD چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

IC655069

 

۴- رمزنگاری بکاپ (Backup Encryption) به چه صورت است؟

یکی از قابلیت های جدید دیگری که در SQL Server 2014 ارائه شده است قابلیت رمزنگاری بکاپ های دیتابیس برای بهره بردن از بالاترین امنیت اطلاعات است.

0572.1.png-550x0

 

SQL Server 2014 از چندین الگوریتم رمزنگاری شامل Advanced Encryption Standard (AES) 128, AES 192, AES 256, and Triple DES استفاده میکند.توجه داشته باشید که برای رمزنگاری بکاپ های دیتابیس سرور ۲۰۱۴ شما باید از یک گواهینامه (Certificate) و یا یک کلید نا متقارن (asymmetric key) استفاده نمایید.

7411.3.png-550x0

 

۵- کنترل بهتر I/O حافظه

برنامه مدیر منابع به شما اجازه می دهد میزان مصرف منابع RAM و CPU را محدود نمایید تا به میزان مشخصی از منابع سرور استفاده شود. SQL Server 2014 مدیریت منابع را به شکلی توسعه داده است تا به بهترین نحو ممکن مورد استفاده قرار بگیرد و بیشترین کارایی و عملکرد را داشته باشد. SQL Server 2014 می تواند منابع فیزیکی I/O سرور را برای برنامه های مستقل کاربرانی که موجب بروز مشکل در سرور می شوند را محدود کند تا مشکلات اضافه مصرف منابع و در نهایت بروز اختلالات روی سرور را کنترل کند.

آخرین نسخه SQL Server در نوامبر ۲۰۱۹ رونمایی شد و می توانید آموزش نصب SQL Server 2019 را در همین وبلاگ مطالعه نمایید.

سوالات متداول

۱- In-Memory OLTP Engine ۲- افزایش قابلیت AlwaysOn ۳- Buffer Pool Application ۴- رمزنگاری بکاپ (Backup Encryption) ۵- کنترل بهتر I/O حافظه
یکی از قابلیت های جدید دیگری که در SQL Server 2014 ارائه شده است قابلیت رمزنگاری بکاپ های دیتابیس برای بهره بردن از بالاترین امنیت اطلاعات است. SQL Server 2014 از چندین الگوریتم رمزنگاری شامل Advanced Encryption Standard (AES) 128, AES 192, AES 256, and Triple DES استفاده میکند.توجه داشته باشید که برای رمزنگاری بکاپ های دیتابیس سرور ۲۰۱۴ شما باید از یک گواهینامه (Certificate) و یا یک کلید نا متقارن (asymmetric key) استفاده نمایید.
مایکروسافت قابلیت AlwaysOn را با استفاده از توسعه دادن تعداد secondary replicas (کپی سازی ثانوی) از تعداد ۴ به ۸ افزایش داده است. همچنین Readable secondary replicas (دیتابیس سرور Replicate شده ثانوی قابل خواندن) در حال حاضر در دسترس قرار گرفته است. مورد دیگری که به آن توجه شده است این است که زمانی که Replica اصلی از دسترس خارج است SQL Server 2014 یک Replica Wizard در سرویس مایکروسافت آژور ایجاد میکند که به شما کمک میکند یک secondary replica نا همزمان در Azure ایجاد نمایید.

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا