کسب و کارعمومی

داکر چیست و چه کاربردی دارد؟

ایران هاست مفتخر است اعلام نماید که با موفقیت پروژه ی Docker اختصاصی خود را عملیاتی نموده و به بهره برداری رسانده است. قبل از معرفی این خدمت ارزش افزوده که به صورت رایگان تحت اختیار کاربران گرامی مجموعه قرار می گیرد، ابتدا می بایست به معرفی داکر چیست بپردازیم.

docker چیست؟

در پاسخ به داکر چیست بایستی گفت داکر ابزاری است که می تواند پروسه ی ایجاد، پیاده سازی و اجرای برنامه ها را با استفاده از Container ها بسیار ساده نماید.

به نوعی Docker در واقع یک نوع ماشین مجازی است. اما برخلاف ماشین مجازی که یک سیستم عامل کامل مجازی ایجاد کند، Docker به برنامه ها این امکان را می دهد تا از یک کرنل واحد لینوکس استفاده نموده اما از امکاناتی بهره مند شود که در سیستم عامل میزبان ارایه نشده و به صورت مستقل و جداگانه از پیش نیازها و امکانات مازادی بهره بگیرد. این امر باعث می شود که سرعت و عملکرد بسیار بهبود یابد و حجم برنامه را کاهش می دهد.

از همه ی این ها مهمتر این است که Docker پروژه ای متن باز (open source) می باشد. این مورد بدان معنا است که هرکسی می تواند در توسعه ی Docker نقش ایفا کند و آن را به نحوی گسترش دهد تا هرچه بیشتر به نیازهای آنها نزدیک تر باشد و آنها می توانند بر روی نوشتن کدهای خود تمرکز داشته باشند و دیگر نگرانی سیستمی که قرار است برنامه در نهایت بر روی آن اجرا شود را نداشته باشند. همچنین این امکان برای آنها فراهم شده است تا بتوانند از هزاران نرم افزاری که از قبل به صورتی طراحی شده اند که در Container Docker اجرا شوند، در برنامه ی خود بهره بگیرند. برای پرسنل اجرایی Docker به آنها انعطاف پذیری می دهد و سیستم های مورد نیاز را کاهش می دهد. زیرا تاثیری کمی بر روی سیستم می گذارد و بار کلی را روی سرور کاهش می دهد.

کانتینر داکر چیست؟

Container (کانتینر) ها به توسعه دهندگان این امکان را می دهند تا بسته کاملی از برنامه ی خود به همراه تمام بخش های مورد نیاز آن همانند کتابخانه ها و دیگر پیش نیازهای آن ایجاد کنند و آن را در قالب یک بسته واحد ارسال کنند. با انجام این کار و به کمک این Container ها، توسعه دهندگان می توانند اطمینان حاصل نمایند که برنامه در هر ماشین لینوکسی دیگری نیز بدون در نظر گرفتن تنظیمات سفارشی آن قابل اجرا و بهره برداری است. این ماشین جدید می تواند تنظیماتی کاملا متفاوت در مقایسه با ماشینی که برنامه روی آن طراحی شده داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دارک وب

Windows Server Container

Windows container یک محیط عملیاتی با منابع کنترل شده ،قابل حمل و ایزوله برای اپلیکیشن فراهم می کند. این فرایند ایزوله کردن اپلیکیشن ها را قادر می سازد تا بدون خطر  از دست دادن وابستگی ها و پیکربندی های محیطی که بر اپلیکیشن اثر می گذارد ، اجرا شوند. با به اشتراک گذاری هسته یکسان و دیگر مولفه های کلیدی سیستمی، Container  ها سرعت راه اندازی  اولیه بالاتر و کاهش کلی مصرف منابع را به نمایش گذاشته اند. سرعت راه اندازی اوله بالاتر  به پیاده سازی و آزمایش سناریو ها و محیط های یکپارچه مداوم  کمک می کند و  همزمان با کاهش کلی مصرف منابع آنها را برای معماری هایی که  قابل ارایه بصورت خدمات باشند  تبدیل به گزینه ایده آلی می کند.

ساختار Windows server container امکان به اشتراک گذاری ، انتشار  و انتقال container ها به هر جایی که نسخه های جدید ویندوز سرور اجرا باشد را فراهم می کند با استفاده از این تکنولوژی میلیون ها برنامه نویس ویندوزی آشنا با Asp.NET,Powershell و غیره می توانند تکنولوژی Container را ارتقا دهند. دیگر نیاز نیست برنامه نویس ها  بین مزایای Container ها و استفاده از تکنولوژی ویندوز سرور یکی را انتخاب کنند.

ویندوز سرور داکر

Windows Server Container در اکوسیستم Docker

Docker با ایجاد یک اکو سیستم باز و سریع بر مبنای تکنولوژی container لینوکس کار شگفت انگیزی انجام داده است، Docker یک محیط کاربری آسان برای مدیریت چرخه حیات container هایی  است که از مجموعه بسیار بزرگی از اپلیکشن های باز بیرون کشیده شده و  در Docker سرپرستی می شوند . Container های ویندوز سرور  به اکوسیستم Docker آورده شدند  تا هر دو جامعه برنامه نویسان هر دو پلتفرم را پشتیبانی شوند.

به عنوان بخشی از آن، موتور Docker برای container های ویندوز سرور تحت پرتور پروژه متن باز Docker توسعه داده خواهد شد، و مایکروسافت نیز به عنوان یک عضو فعال جامعه در آن شرکت خواهد کرد.  نهایتا مشتریان ویندوز نیز قادر خواهند بود  همان Docker استاندارد و رابط کاربری آن را در محیط های توسعه چندگانه استفاده کنند.

منظور از امنیت داکر چیست

تامین امنیت با داکر 

Docker به برنامه هایی که در محیط اشتراکی اجرا می شوند، امنیت می آورد. اما Container ها به تنهایی اقدام امنیتی کافی جهت افزایش امنیت کلی برنامه نیستند. Docker یک محیط ایزوله شده از لینوکس با استفاده از دیواره های نرم افزاری ایجاد می کند.

مزایا استفاده از Docker 

در حال حاضر این ابزار کابردی به صورت ۱۰۰ درصدی از طریق دستورهای Command line مدیریت می شوند اما نسخه های سازمانی آن رابط گرافیکی (GUI) نیز دارد که البته در دسترس همه ی افراد نیست.

امروزه چگونه Docker بر روی ما تاثیر می گذارد؟

نکته دیگر این سرویس docker مربوط نگارش بندی بین توسعه، آزمایش و عملیات می باشد که باعث شده کاملا غیرقابل تمیز دادن باشد و آن را کاملا قابل پیش بینی کرده است. با کمک Docker ها خیلی از مشکلاتی که از قدیم گریبانگیر توسعه دهندگان و مدیران سیستم بوده برطرف می شود:

  • مدیریت برنامه ها: دو برنامه ای که پیش نیازهای متفاوتی هستند می توانند به راحتی در کنار یکدیگر در یک سیستم عامل فعالیت کنند.
  • کنترل نگارش: هر Image از طریق یک فایل Text (Dockerfile) ایجاد می شوند بنابراین هر Image قبلی ایجاد شده، و توسعه Container قابل بازیابی و دسترسی است.
  • مدیریت توزیع شده: یک مخزن مشابه GitHub وجود دارد که امکان مدیریت image ها و توسعه برنامه ها در Container ها را می دهد.
  • بار کم سخت افزاری: برخلاف ماشین های مجازی و مجازی سازها، Docker سبک و خیلی سریع می باشد. Container ها سبک بوده و تقریبا آنی بارگذاری می شوند.

تفاوت Virtual Machine و داکر 

ماشین های مجازی و Container ها در چندین بعد با یکدیگر تفاوت دارند اما به یک چیز خلاصه می شوند. Container ها راهی ارایه می دهند تا بتوان سیستم عامل را مجازی سازی کرد و چندین بار کاری متفاوت را بر روی یک سیستم عامل واحد اجرا کرد. در نقطه ی مقابل برای ماشین های مجازی، سخت افزار مجازی سازی شده و می توانند چندین سیستم عامل را میزبانی کنند. سرعت، چابکی و انتقال پذیری آسان Container ها باعث شده راهکار مفید تر و بهینه تری برای توسعه و مدیریت برنامه ها باشد.

تفاوت Virtual Machine و داکر چیست ؟

Docker در Microsoft Azure

مایکروسافت با ارایه Docker Container برای لینوکس در Azure اولین نسخه پلتفرم باز Docker را  در مایکروسافت Azure  ارایه کرد. این اقدام مایکروسافت کاربران را قادر ساخت تا Docker container ها را در Azure  به عنوان بخشی از پشتیبانی از لینوکس توسعه دهند.

در حال حاضر Azure از اپلیکیشن های Docker در container های چندگانه به واسطه API های  Docker Orchestration  پشتیبانی می کند. این عمل کاربران را قادر می سازد تا اپلیکیشن های Docker را مستقیما از طریق Docker client به Azure بیاورند. در نتیجه با توانمند سازی ویندوز سرور و کاربران لینوکس با ادغام Docker با Azure Gallery کاربران قادر خواهند بود  بصورت مستقیم با repository بر روی Docker کار کنند.

در حال حاضر مایکروسافت در حال همکاری با شرکت Docker است تا پشتیبانی Azure   از موتور Docker و API های Orchestration را بهبود دهد تا به راحتی Docker Hub را با Azure Gallery و پرتال مدیریت آن ادغام کند.

چرا Docker اختصاصی ایران هاست؟

در حال حاضر به دلیل سیاست های تیم ارایه دهنده ی این ابزار کاربردی و مطابق با تحریم های بین المللی انجام شده علیه ایران، امکان دسترسی به مخازج یا Registry های Docker را بر روی IP های داخل ایران بسته است و امکان دسترسی به آنها و استفاده از این مخازن توسعه یافته وجود ندارد.

از انجاییکه این ابزار کاربردی کاملا متن باز می باشد،‌ مجموعه ی ایران هاست برای برطرف سازی این معضل پیش روی کاربران ایرانی اقدام به توسعه ی مخزن یا Registry اختصاصی خود نموده تا کاربران ایران هاست بتوانند به صورت کاملا رایگان و بدون محدودیت از مزایای این ابزار کاربردی استفاده نمایند.

مخازن ارایه شده در Docker اختصاصی ایران هاست شامل تمامی image ها و برنامه های معروف و کاربردی می باشد اما ممکن است به علت حجم و گستردگی این برنامه ها (که به هزاران عدد می رسد)، همه ی آنها موجود نیستند. برای رفع این مورد نیز شرایطی فراهم گردیده تا شما بتوانید با طرح درخواست ارایه برنامه، از Registry اصلی Docker برای شما تهیه گردد.

چگونه می توان از Docker اختصاصی ایران هاست استفاده نمود؟

برای استفاده از این خدمت رایگان و ارزش افزوده ی ایران هاست، نیاز دارید که یکی از سرور های اختصاصی مجازی، ابری و یا سرور اختصاصی ایران هاست را خریداری نمایید.

امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم سرویس داکر آشنا شده باشید حال به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه Software Container چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا