شبکه

NFV چیست و مزایای استفاده از آن

NFV مفهوم جایگزینی تجهیزات شبکه اختصاصی مانند روتر ها و فایروال ها با نرم افزارهایی است که بر روی سرور های تجاری راه اندازی شده اند. NFV مفهومی جدیدی است که زحمات نگهداری تجهیزات سخت افزاری را بسیار کمتر می کند. در این مقاله می خوانید که NFV چیست؟ از چه مولفه هایی ساخته شده و چه مزایایی دارد؟

مجازی سازی شبکه چیست؟

بهتر است در ابتدا تعریف کوتاهی از مجازی سازی شبکه داشته باشید. به بازسازی تمام ساختارهای فیزیکی شبکه به صورت یک سیستم مجازی و نرم افزاری، مجازی سازی شبکه می گویند.

NFV چیست؟

Network Functions Virtualization مسیر جدیدی را برای طراحی، راه اندازی و مدیریت سرویس های شبکه ارایه می کند. NFV عملگرهای شبکه مانند NAT، فایروال، DNS و caching را از وابستگی به سخت افزار جدا می کند تا بتوانند در داخل نرم افزار اجرا شوند.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه NAT چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

NFV یا مجازی سازی توابع شبکه طراحی شده است تا  اجزای شبکه را  با هم یکی کرده و همه را با هم  ارایه کند. این اجزا  برای پشتیبانی از زیرساخت های مجازی سازی شده مانند سرور مجازی ذخیره ساز های مجازی و حتی شبکه های دیگر مورد نیاز است. NFV بر روی هر پروسه داده یا پروسه کنترلی چه در زیر ساخت سیمی و چه بیسیم قابل اجرا است.

مثالی از راه اندازی NFV چیست
مثالی از راه اندازی NFV

تفاوت nfv و مجازی سازی

NFV با تکنیک های سنتی مجازی سازی متفاوت است. یک مجازی سازی توابع شبکه یا NFV ممکن است حاوی یک یا چند ماشین مجازی باشد که نرم افزار ها و پروسه های مختلفی را اجرا می کنند به جای اینکه به ازای هر وظیفه در شبکه، نیاز باشد تجهیزات دیگری راه اندازی شود. برای مثال می توان یک کنترلر مجازی را برای محافظت از شبکه راه اندازی کرد بدون اینکه نیاز به صرف هزینه و پیچیدگی نصب نجهیزات سخت افزاری باشد. از دیگر مثال های NFV می توان از Load Balancing ها ،فایروال ها و غیره نام برد.

به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ما با موضوع load balancer چیست را مطالعه نمایید.

قابلیت NFV بسیار مهم است زیرا مدیران شبکه  دیگر نیاز به خرید دستگاه های سخت افزاری برای راه اندازی  یک زنجیره سرویس ندارند چراکه امکانات و قابلیت های سرور از طریق نرم افزار قابل افزایش است. به عنوان نمونه اگر یک اپلیکیشن موجود بر روی سرور نیاز به پهنای باند بیبشتری دارد مدیر سرور می تواند آن ماشین مجازی مربوطه را به سرور فیزیکی دیگری منتقل کند و یا ماشین مجازی دیگری را برای آن تامین کند. داشتن این قابلیت انعطاف پذیری را افزایش می دهد و به بخش IT اجازه می دهد تا سریعترو دقیق تربه تغییرات در نیاز ها و اهداف سرویس های شبکه پاسخ دهد.

 

 

تاریخچه NFV

مفهوم NFV یا مجازی سازی توابع شبکه از سرویس دهنده هایی می اید که به دنبال افزایش شتاب راه اندازی سرویس های شبکه جدید بودند تا سود شان را افزایش دهند و اهدافشان را رشد دهند. محدودیت های تجهیزات مبتنی بر سخت افزار باعث شده تا استاندارد های مجازی سازی را بر شبکه خود اعمال کنند. برای افزایش سرعت روند برای رسیدن به این هدف، سرویس دهندگان مختلف دور هم آمدن و موسسه ETSI را تاسیس کردند.

گروه ویژه ETSI برای NFV گروهی است که مسئول توسعه نیازها و معماری ها برای مجازی سازی با کاربرد های مختلف در شبکه های مخابراتی است.

اهداف NFV

هدف NFV تغییر شکل مسیری است که ارایه کنندگان خدمات ارتباطی برای طراحی معماری شبکه ها و ارایه آنها استفاده می کنند. در زمان های مورد نیاز همانطور که نرم افزار شبکه بصورت داینامیک در مکان های مختلف شبکه  معرفی شده است ، بدون اینکه نیاز به نصب تجهیزات جدید باشد  عملیات شبکه نیز تغییر شکل می یابند.

بسیاری از ارایه کنندگان سرویس های مخابراتی به دنبال راهی هستند تا مسیرشان را به سمت تکنولوژی مجازی سازی تغییر دهند. چرا که NFV باعث کاهش وابستگی آنها به سحت افزارها و ابزارهای مدیریتی آنها می شود.

Network Functions Virtualization یا NFV چیست

مزایای استفاده از NFV چیست؟

NFV با استفاده از نرم افزار سرویس های شبکه را مجازی سازی می کند تا بتوانند عملیات ذیل را انجام دهد :

کاهش capex

کاهش نیاز به خرید سخت افزار های سفارشی و پشتیبانی از مدل های “دریافت به اندازه پرداخت” برای از بین بردن هزینه های زیاد ذخیره تجهیزات سخت افزاری

کاهش OpEX

کاهش فضا،مصرف برق و تجهیزات برودتی و تسهیل و ساده سازی مدیریت سرویس های شبکه و کاهش هزینه های تعمیرات

افزایش سرعت خرید

کاهش زمان مورد نیاز برای راه اندازی سرویس های شبکه ای جدید ،پشتیبانی از تغییر نیاز های کسب و کار،ربودن فرصت های جدید در بازار و بهبود بازگشت سرمایه در سرویس های جدید، کاهش ریسک های راه اندازی سرویس های جدید، فراهم کردن امکان تست سرویسها برای مشتریان  بطوری که  بتوانند مشخص کنند کدام سرویس مناسبشان است.

افزایش سرعت و انعطاف پذیری

افزایش یا کاهش سریع امکانات سرویس ها به منظور برآورده کردن تغییرات در نیاز ها، پشتیبانی از نو آوری و  فراهم کردن سرویس هایی که قابل راه اندازی بر روی هرگونه سرور سخت افزاری استاندارد باشد.

مولفه های تشکیل دهنده NFV

ساختار NFV از سه مولفه اصلی تشکیل می شود:

عملگرهای شبکه مجازی شده:

راه اندازی نرم افزاری عملگر های شبکه هستند که می توانند بر روی یک ساختار مجازی شده راه اندازیشوند.

زیرساخت مجازی سازی عملگر های شبکه:

مجموعه مولفه های سخت افزاری و نرم افزاری هستند و محیطی را بوجود می آورند که عملگر های مجازی شبکه در آن راه اندازی می شوند.

مدیریت مجازی سازی عملگرهای شبکه

همانطور که ذکر شد NFV یا مجازی سازی توابع شبکه مسیری است که بسیاری از دیتاسنترها و ارایه کنندگان خدمات ارتباطی به سمت آن حرکت کردند و در آینده نزدیک نیز سهم قابل توجهی از  زیر ساخت ها را برعهده خواهد شد.امیداواریم با خواند این مقاله با مفهوم NFV چیست آشنا شده باشید.

سوالات متداول

NFV مفهوم جایگزینی تجهیزات شبکه اختصاصی مانند روتر ها و فایروال ها با نرم افزارهایی است که بر روی سرور های تجاری راه اندازی شده اند. NDV مفهومی جدیدی است که زحمات نگهداریتجهیزات سخت افزاری را بسیار کمتر می کند.
کاهش CaPEX : کاهش نیاز به خرید سخت افزار های سفارشی و پشتیبانی از مدل های "دریافت به اندازه پرداخت" برای از بین بردن هزینه های زیاد ذخیره تجهیزات سخت افزاری کاهش OpEX : کاهش فضا،مصرف برق و تجهیزات برودتی و تسهیل و ساده سازی مدیریت سرویس های شبکه و کاهش هزینه های تعمیرات افزایش سرعت خرید : کاهش زمان مورد نیاز برای راه اندازی سرویس های شبکه ای جدید ،پشتیبانی از تغییر نیاز های کسب و کار،ربودن فرصت های جدید در بازار و بهبود بازگشت سرمایه در سرویس های جدید، کاهش ریسک های راه اندازی سرویس های جدید، فراهم کردن امکان تست سرویسها برای مشتریان  بطوری که  بتوانند مشخص کنند کدام سرویس مناسبشان است. افزایش سرعت و انعطاف پذیری : افزایش یا کاهش سریع امکانات سرویس ها به منظور برآورده کردن تغییرات در نیاز ها، پشتیبانی از نو آوری و  فراهم کردن سرویس هایی که قابل راه اندازی بر روی هرگونه سرور سخت افزاری استاندارد باشد.
ساختار NFV از سه مولفه اصلی تشکیل می شود : -عملگرهای شبکه مجازی شده -زیرساخت مجازی سازی عملگر های شبکه -مدیریت مجازی سازی عملگرهای شبکه

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا