عمومی

همه چیز در مورد آنکه اپلیکیشن pwa چیست؟ (+ کاربردها و مزایای استفاده از آن )

Pwa چیست؟ امروزه با دسترسی به گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های مختلفی نیز در دسترس افراد قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن‌ها معمولاً از طریق یک بازار نصب شده و برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها که بومی خوانده می‌شوند.
این نوع اپلیکیشن بدون نیاز به نصب و تنها با استفاده از مرورگر قابل دسترسی است. شما می‌توانید حتی بدون اتصال به اینترنت نیز از این اپلیکیشن استفاده کنید. در ادامه به معرفی سرویس pwa و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

وب اپلیکیشن چیست؟

قطعاً شما هم بر روی گوشی همراه خود تعداد زیادی اپلیکیشن کاربردی دارید که برای فعالیت‌های مختلف استفاده می‌کنید که به آنها وب اپلیکیشن می گویند. برخی از اپلیکیشن‌ها تنها برای اجرا بر روی یک سیستم عامل خاص طراحی شده و توسعه داده می‌شوند. به این اپلیکیشن‌ها، بومی یا native گفته می‌شود.
حال برخی از توسعه دهندگان، اپلیکیشن خود را به صورتی طراحی می‌کنند که از طریق مرورگر نیز قابل دسترسی باشد. به این موارد وب اپلیکیشن گفته می‌شود. اپلیکیشن اینترنتی که تمام امکانات و خدمات مشابه نسخه بومی را ارائه می‌دهد. به این صورت دسترسی به آن راحت‌تر و تنها از طریق یک مرورگر امکان پذیر است. اگر قصد طراحی وب اپلیشکن را دارید بهتر است از ارائه دهنده ی سرور پرسرعت استفاده نمایید در صورتی که سرعت لود اپلیکیشن شما پائین باشد برای کاربران کاربردی نخواهد بود. برای مشاوره در زمینه تهیه سرور مجازی خارج می توانید با مشاوران ایران هاست تماس بگیرید

وب اپلیکیشن pwa چیست؟

حال که با مفهوم وب اپلیکیشن آشنا شدیم باید ببینیم pwa مخفف چیست و کلاً منظور از pwa چیست. Pwa مخفف عبارت Progressive Web Application به معنای وب اپلیکیشن‌های پیش رونده است. این فناوری برای اولین بار توسط شرکت گوگل در سال ۲۰۱۵ معرفی شده است.
در پاسخ به سوال سرویس pwa چیست در واقع می‌توان گفت وب اپلیکیشن مانند یک وب سایت است که به کمک مرورگر آن را باز کرده و وارد می‌شویم، سپس تمام خدمات آن مشابه اپلیکیشن ارائه می‌شوند. از آنجایی که بازدید از یک وب سایت بسیار ساده‌تر از نصب یک اپلیکیشن است و می‌توانید به راحتی با ارسال یک لینک، برنامه موردنظر را به اشتراک بگذارید.

مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه pwa چیست؟

وب اپلیکیشن پیش رونده دارای ویژگی‌های مختلفی است که در ادامه ذکر شده‌اند.
• این نوع اپلیکیشن در هر دستگاه و سیستم عاملی قابلیت استفاده دارد.
• این نوع اپلیکیشن‌ها در واقع یک وب سایت هستند، به همین دلیل از طریق موتور جستجو یافت می‌شوند.
• به هیچ مراحل پیچیده‌ای برای نصب نیاز ندارند و تنها مانند یک سایت قابل دسترسی هستند.
• رابط کاربردی آن‌ها کاملاً مشابه اپلیکیشن بومی است.
• در حالت آفلاین یا با اینترنت ضعیف نیز قابل استفاده هستند.
• به آپدیت نیاز ندارند و زمانی که اتصال به اینترنت برقرار شود، محتوای جدید دریافت می‌شود.
• از آنجایی که این اپلیکیشن‌ها در بستر HTTPS قرار دارند، بسیار ایمن هستند.
• این نوع اپلیکیشن به راحتی از طریق مرورگر و در تمام پلتفرم‌ها قابل دسترسی است. به همین دلیل کافی است این نسخه را ایجاد و برای تمام پلتفرم‌ها ارائه دهید. دیگر نیازی به ایجاد نسخه بومی اپلیکیشن ندارید.
• با کمک قابلیت‌های همه جانبه PWA، شما نه تنها در زمان صرفه جویی می‌کنید، بلکه هزینه‌های توسعه را نیز کاهش می‌دهید. به بیان ساده، به جای توسعه سه برنامه برای iOS، Android و وب سایت، می‌توانید فقط یکی بسازید که روی هر دستگاهی به خوبی کار کند.
• استفاده از این روش باعث کاهش هزینه جذب مشتری می‌شود، زیرا افراد می‌توانند آن را مستقیم از طریق مرورگر نصب کنند و دیگر نیازی به استفاده از فروشگاه‌های نصب اپلیکیشن ندارند.

 

کاربرد pwa چیست؟

حال که متوجه شدیم منظور از pwa چیست باید با کاربردهای آن آشنا شویم. با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که برای وب اپلیکیشن پیشرونده گفته شد، شما می‌توانید برای ساخت هر نوع اپلیکیشنی از آن استفاده کنید. این کار نه تنها هزینه شما را کاهش داده بلکه جذب مخاطب را نیز ساده‌تر می‌کند. امروزه افراد زمان بیشتری را برای کار با موبایل صرف می‌کنند، به همین دلیل دسترسی به وب اپلیکیشن‌ها بسیار ساده و راحت انجام می‌شود.
ساخت هر نوع اپلیکیشنی با هر ویژگی و ساختاری با این روش امکان پذیر است. بسیاری از کاربران برنامه‌های موردعلاقه خود را دانلود می‌کنند تا همواره در دسترس باشند اما بر اساس آمار منتشر شده تعدادی بسیار زیادی از افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، در ماه حتی یکبار هم به دانلود و نصب برنامه نمی‌پردازند. به همین دلیل دسترسی به برنامه‌های ساخته شده به این صورت بسیار راحت‌تر است و تمام توسعه دهندگان می‌توانند از این روش استفاده کنند.

الزامات pwa کدامند؟

برای راه اندازی یک اپلیکیشن وب پیشرونده معیارهای مختلفی وجود دارد که باید در برنامه خود به کار ببرید. مهم‌ترین این موارد در زیر ذکر شده‌اند.

اتصال ایمن

برای ساخت این نوع برنامه باید از یک سرور امن با اتصال HTTPS استفاده کنید. به این صورت هم از داده‌های کاربر محافظت می‌شود و هم لایه امنیتی اضافه‌ای در سایت شما ایجاد می‌شود.

استفاده از service worker

دسترسی به این نوع اپلیکیشن بدون اتصال به اینترنت و به صورت آفلاین نیز امکان پذیر است. این کار توسط سرویسی به نام service worker انجام می‌شود. Service Worker یک فایل جاوا اسکریپت سمت سرویس گیرنده است که به پایگاه کد شما اضافه شده است و در پس‌زمینه کار می‌کند تا ویژگی‌های برنامه‌مانند را تقلید کند. هنگامی که یک بار برنامه را در مرورگر خود باز می‌کنید، اطلاعات لازم به صورت خودکار ذخیره می‌شوند و برای بار بعد در صورتی که به اینترنت نیز دسترسی نداشته باشید، این صفحه در دسترس شما قرار می‌گیرد.

فایل Manifest

هنگام ساخت این نوع اپلیکیشن باید یک فایل JSON ساده (فایل مانیفست PWA) ایجاد کنید که پس از نصب بر روی دستگاه تلفن همراه کاربر، اطلاعاتی در مورد ظاهر و رفتار PWA شما در اختیار مرورگر قرار دهد. این موارد شامل اطلاعات اولیه مانند نام برنامه، نمادها یا رنگ‌های استفاده شده است و هدف آن بهبود تجربه‌ای شبیه به برنامه بومی است.

 

سخن آخر

بسیاری از اوقات دسترسی به اپلیکیشن‌ها و نصب آن‌ها بر روی گوشی همراه امکان پذیر نیست. نداشتن حافظه کافی برای نصب، اتصال نداشتن به اینترنت و مواردی از این قبیل که باعث می‌شوند فرد از نصب و استفاده از اپلیکیشن صرف نظر کند. در این میان وب اپلیکیشن‌های پیشرونده وجود دارند که بدون نیاز به نصب و تنها با استفاده از مرورگر قابل دسترسی هستند. به این صورت دیگر لازم نیست تعداد زیادی اپلیکیشن بر روی گوشی خود نصب کنید. در صورت نیاز می‌توانید از طریق مرورگر به آن‌ها دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن توسعه دهندگان نیز می‌توانند تنها یک نسخه وب از برنامه ایجاد و از طریق پلتفرم‌های مختلف در اختیار افراد قرار دهند.

این محتوا توسط تیم ایران هاست نوشته شده است. ایران هاست ارائه دهنده خدمات خرید سرور اختصاصی ایران و خارج از کشور می باشد. ممنونیم که تا اینجای مقاله همراه ما بودید.

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا