سئوگوگل ادز و تبلیغات آنلاین

آموزش گوگل آنالیتیکس به زبان ساده

یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در بازاریابی آنلاین گوگل آنالیتیکس است. با کمک این ابزار می‌توانید داده‌های بسیار ارزشمندی از نحوه ورود کاربران به سایت و چگونگی رفتار و تعامل آن‌ها با سایت دریافت کنید.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

کار با گوگل آنالیتیکس در عرصه کسب و کار آنلاین بسیار حائز اهمیت و حیاتیست و به دلیل گزارش‌های دقیقی که گوگل به صورت پیش‌فرض برای این ابزار در نظر گرفته است و اطلاعات خوبی که در اختیار صاحبان وبلاگ ها و وب سایت ها قرار می دهد، مانند تعداد بازدیدکنندگان، مدت زمان حضور کاربران در صفحه، منابع ورودی، صفحات بازدیدشده و … بر آن شدیم تا آموزش گوگل آنالیتیکس را تهیه و در وبلاگ ایران هاست قرار دهیم. اگر تا به حال از این ابزار استفاده نکرده‌اید پیشنهاد می کنیم برای آموزش google analytics با ما همراه باشید.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

Google Analytics با ترکیبی از کوکی‌ها ، مرورگرها و کدهای JavaScript، داده‌ها را جمع آوری می‌کند. پس از ثبت نام،  آنالیتیکس یک قطعه کد جاوا اسکریپت را در اختیار شما قرار می‌دهد که با قرار دادن آن در سایت، داده‌ها بطور خودکار از طریق کوکی‌های مرورگر کاربر، جمع‌آوری می‌شوند.

به این ترتیب تمامی فعالیت‌های کاربر از لحظه ورود به سایت تا لحظه خروج او توسط آنالیتیکس ضبط شده و در قالب گزارش و نمودارهای مختلف به شما نمایش داده می‌شود.

به طور کلی عملکرد آنالیتیکس بر اساس سه فرآیند انجام می‌شود:

  1. جمع آوری داده‌ها
  2. پردازش داده ها
  3. و ایجاد گزارش

 

بیشتر بخوانید: کلان داده چیست

 

آموزش استفاده از گوگل آنالیتیکس

برای استفاده از گوگل آنالیتیکس باید از قبل برای ثبت سایت در آن اقدام کرده باشید. برای این موضوع می توانید مقاله نصب گوگل آنالیتیکس را بخوانید.

حال که فعالسازی Google Analytics را انجام داده اید، می توانید کار با گوگل آنالیتیکس خود را شروع کنید و از اطلاعات آن استفاده کنید. اما شناخت بخش های مختلف آن در ادامه برای سهولت کار با Google Analytics آموزش داده خواهد شد

بخش اول کار با گوگل آنالیتیکس: صفحه Home

پس از ورود به آنالیتیکس با صفحه Home مواجه می‌شوید که اطلاعاتی کلی را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته با توجه به تازگی فعالیت شما احتمالا آمار چندانی برای شما نمایش داده نمی‌شود که با گذشت زمان این اطلاعات به روز و قابل دسترس خواهند بود.

  • Customization یا سفارشی‌سازی

این بخش به شما امکان می‌دهد تا تغییرات دلخواه خود را بر روی داشبورد ایجاد کرده و یا گزارش‌های مختلف به وجود آورید. با تنظیم این بخش در زمان کار با گوگل انالیتیکس می توانید به اطلاعات مورد نظر خود به راحتی دسترسی داشته باشید.

  • Realtime یا اطلاعات لحظه ای

با کلیک بر روی تب Realtime، آمار بازدیدکنندگانی که در همین لحظه درحال مشاهده صفحات مختلف سایت هستند، نمایش داده می‌شود.

نمایش آمار بازدیدکنندگانی که در همین لحظه درحال مشاهده صفحات مختلف سایت هستند، با realtime

  • Locations

این قسمت با توجه به ip  کاربران، کشورهای بازدیدکنندگان در لحظه را نمایش می‌دهد.

  • Traffic Sources

کاربران وارد شده به وب سایت از طریق منابع مختلف را نشان می‌دهد. این منابع ممکن است تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی، وارد کردن نام دامنه در آدرس‌بار، بک لینک‌ها و… باشد.

  • Content

با رفتن به این قسمت می‌توانید آمار صفحاتی که کاربران در حال حاضر در آنها حضور دارند را مشاهده کنید.

  • Events

Event یا رویداد تعاملاتی است که کاربران با یک صفحه برقرار کرده و قابل شناسایی و ردیابی هستند مانند دانلود، اسکرول در صفحه، کلیک بر روی قسمتی از صفحه و…

  • Conversions

Conversions یا تبدیل‌ها معمولا اهدافی هستند که هر کسب و کار برای خود مشخص می‌کند. اگر کاربران حاضر در سایت، فرآیندی را انجام دهند که به هدف شما منتهی شود در این بخش قابل مشاهده است.

بخش دوم نحوه کار با گوگل آنالیتیکس: صفحه Audience

  • Overview

در تب overview در زمان کار با گوگل آنالیتیکس یک نمای کلی از تعداد مخاطبان، مخاطبان جدید، صفحات بازدید شده، میانگین حضور کاربران و … نمایش داده می‌شود.

Audience گوگا انالیتیکس بخش overview

  • Active Users

بخش Active Users ، کاربران فعال وب سایت را در بازه‌های زمانی مختلف مشخص می‌کند.

  • Lifetime value

گزارش Lifetime value به ارزش طول عمر کاربران برای سایت اشاره می‌کند. با استفاده از داده‌های این بخش می‌توانید کیفیت ورودی کانال‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

  • User Explorer

گوگل آنالیتیکس با توجه به کوکی‌های مرورگر برای هریک از کاربران یک ID در نظر می گیرد. با کلیک بر روی هریک از ID ها می‌‌توانید جزئیات بیشتری از کاربران مشاهده کنید.

  • Demographics

با بررسی این بخش می توانید سن و جنسیت کاربرانی که از صفحات سایت بازدیدکرده اند را مشاهده فرمایید.

  • Interests

این بخش مشخص می‌کند که میزان علاقه کاربران برای موضوعات مختلف سایت چقدر است و مقدار آن با درصد نمایش داده می‌شود.

  • Geo

اطلاعات جغرافیایی از دو قسمت تشکیل شده است که یک بخش به مکان جغرافیایی کاربر و بخش دیگر به زبان مورد استفاده مربوط می‌‌شود.

  • Behavior

بررسی رفتار کاربر یکی از فاکتورهای مهم در آنالیتیکس است که در بخش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. یکی از بخش‌های مهم آن تشخیص کاربران جدید و بازگشتی ( New vs Returning) است که می‎توانید به طور جداگانه آمار هریک را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.

تب Engagement نیز به مدت زمان حضور کاربران در سایت و میزان بازدیدهای آنان از صفحات مختلف می‎پردازد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله لینک utm چیست را بخوانید.

  • Technology

در بخش Browser & OS می‎توانید گزارشاتی مربوط به نوع مرورگر مورد استفاده کاربران و ورژن آن‎ها را مشاهده کنید. در تب Network نیز سرور اینترنت کاربران به همراه متریک‎های دیگر نمایش داده می‎شود.

  • Mobile

اطلاع از دیوایس‎های مورد استفاده کاربران از این لحاظ دارای اهمیت است که می‎توانید میزان بازدیدکنندگان سایت  در مدل‎های مختلف موبایل را مشاهده کنید. این گزارش می‎تواند بر نحوه چیدمان عناصر در صفحه کمک کند.

  • Custom

در این بخش می‎توانید دسته بندی‌ها و مقایسه‌های بیشتری انجام دهید. مثلا مقایسه مدت زمان سپری شده توسط کاربران موبایل را با افرادی که خریدی در سایت انجام می‌دهند را مقایسه کنید.

  • Benchmarking

در این قسمت می‌توانید سایت خود را با سایت‌های مشابه دیگر از نظر حوزه کاری مقایسه کنید. همچنین می‌توانید با فیلتر کردن شهر و صنعت مورد نظر به گزارشات متنوعی دست پیدا کنید.

  • User Flow

اگر می‌خواهید نحوه تعاملات کاربران با سایت از لحظه ورود تا خروج را مشاهده کنید با بررسی این بخش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

بخش سوم کار با گوگل آنالیتیکس: صفحه Acquisition 

این بخش نحوه جذب کاربران به سایت از طریق کانال‌‌های مختلف را نشان می‌دهد.

Acquisition در google analytics

  • Overview           

یک نمای کلی از میزان ترافیک دریافت شده توسط کانال‌‌‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات، ورود مستقیم کاربران، سرچ در موتورهای جستجو و … رانشان می‌‌‌دهد که می توانید آن‌ها را با توجه به متریک‌های مختلف بررسی و مقایسه کنید.

  • All Traffic 

در این بخش نیز می‌توانید منابع مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و با کلیک بر روی هر قسمت جزئیات بیشتری از آن به دست آورید. مثلا با کلیک بر روی Social می‌توانید مقدار ورودی کاربران از پلتفرم‌های مختلف را مشاهده و مقایسه کنید.

  • Google Ads

اگر از تبلیغات در گوگل ادز استفاده می‌کنید می توانید با لینک کردن اکانت خود به اکانت آنالیتیکس اطلاعاتی جامع درباره نحوه رفتار کاربران پس از کلیک بر روی تبلیغ و ورود به سایت به دست آورید. با اگاهی از این اطلاعات می‌توانید میزان اثربخشی تبلیغات را ارزیابی کرده و استراتژی تبلیغاتی خود را در بلندمدت مشخص کنید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله گوگل ادز چیست را بخوانید.

  • Search console

این بخش عملکرد سایت در موتور جستجوی گوگل را نشان می‌دهد. برای دریافت اطلاعات این قسمت باید در ابتدا سرچ کنسول گوگل را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید.

شاید مهمترین شاخص در این تب، کوئری‌ها (عبارات جستجو شده توسط کاربران) باشد. با بررسی این شاخص می‌‌توانید دریابید که کاربران با چه کلیدواژه‌هایی به سایت شما ورود کرده‌اند.

می توانید آموزش سرچ کنسول را در بلاگ ایران هاست بخوانید.

  • Social

اگر از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی سایت خود استفاده می‌کنید این بخش مختص شماست. با این گزارش می‌توانید میزان بازخورد در شبکه‌های مختلف را بررسی کرده و برای آنها تصمیم‌گیری کنید.

  • Campaigns

در این بخش معمولا کمپین‌های فعال گوگل ادز نمایش داده می‌شود اما در صورت سینک کردن کمپین‌های مختلف از منابع دیگر  نیز، گوگل آنالیتیکس می‌تواند آنها را در این بخش به شما نمایش دهد.

  • Behavior

این بخش یک گزارش جامع درباره نحوه رفتار کاربران در سایت است که به شما کمک می‌کند تا صفحات مختلف سایت را بر اساس میزان بازدید، میانگین حضور کاربر، نرخ پرش و سایر فاکتورها مقایسه کرده و فعالیت‌های لازم را برای بهینه‌سازی  انجام دهید.

  • Overview

در این بخش متریک‌‌هایی مانند صفحات پربازدید، میانگین حضور کاربر در صفحه، نرخ خروج و البته صفحات پربازدید سایت به شما نشان داده می‌‌شود.

  • Behavior Flow چیست؟

مسیر حرکت کاربر در سایت را به شما نشان می‌دهد. با مشاهده این بخش می‌توانید صفحات ضعیف که دارای ریزش بالایی هستند را شناسایی و آنها را ویرایش کنید.

با نگه داشتن موس بر روی قسمت‌های سبز رنگ، می توانید از میزان ریزش کاربران که با  Drop-offs مشخص شده است مطلع شوید.

  • Site Content

یکی از ارزشمندترین بخش‌های گوگل انالیتیکس است. با رفتن به تب All page تمامی صفحات بازدید شده به همراه جزئیات آن قابل مشاهده است.

در تب Content Drilldown بازدیدهای سایت بر اساس اولین Path بازدید شده توسط کاربر  و سپس لایه‌های زیرین آن می‌پردازد.

تفاوت تب landing page  با تب All page این است که لندینگ پیج‌ها صفحاتی هستند که کاربران از آنها برای ورود به سایت استفاده کرده‌اند اما در All page بازدید کلی صفحات نمایش داده می‌شود.

Exit page نیز به صفحاتی اشاره می‌کند که کاربران از آن خارج شده‌اند و یا به اصطلاح آخرین صفحه مشاهده شده توسط کاربر است.

  • Site Speed

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که برای بهبود رتبه سایت در نتایج باید به ان توجه کنید. با بررسی این بخش جزئیات زیادی درباره نحوه بارگذاری سایت مشاهده خواهید کرد. میانگین لود صفحات مختلف، میانگین زمان لازم برای ریدایرکت شدن و مدت زمان بارگذاری کامل هر صفحه از شاخص‌های مهمی هستند که می توانید از تب Speed به آن دست پیدا کنید. همچنین با بررسی زیر منوی Speed Suggestions می‌توانید پیشنهادات گوگل برای بهبود صفحات را مشاهده کنید.

  • Site Search

بررسی این بخش به شما کمک می‌کند که از جستجوهای کاربران در سایت اگاهی پیدا کرده و اگر مقاله یا محصولی  که توسط کاربران سرچ شده در سایت موجود نیست، ان را به سایت خود اضافه کنید.

  • Events

اگر بخواهیم نحوه تعامل کاربران با صفحه  به طوری که کاربر از آن خارج نشود را محاسبه کنیم می‌توانیم با تعریف ایونت ها در صفحه، از اثربخشی عناصر موجود در صفحه آگاهی پیدا کنیم. به عنوان مثال کلیک بر روی یک دکمه برای دانلود فایل و یا تکمیل یک فرم که بصورت پاپ آپ در صفحه نمایش داده می‌شود.

این بخش شامل تب‌های دیگری مانند بیشترین رویدادها، تعداد رویدادهای صفحات مختلف و مسیر حرکت کاربران پس از کلیک بر روی یک ایونت می‌باشد.

  • Publisher

این تب مخصوص وب سایت‌هایی است که تبلیغات گوگل را درون خود نشان می‌دهند. برای این کار لازم است که در google adsense ثبت نام کنید. (با توجه به تحریم ایران، امکان ثبت نام برای وب سایت‌های داخل کشور وجود ندارد)

  • Experiments

در این بخش می‌توانید نتایج آزمایشاتی را که بر روی صفحات سایت خود انجام داده‌اید رامشاهده کنید. برای این کار می‌توانید از گوگل اپتیمایز (google optimize) استفاده کرده و آن را آنالیتکس خود متصل کنید.

  • Conversions چیست؟

یکی از شاخص‌های مهم در میزان اثربخشی وب سایت، تعداد و نرخ تبدیل‌های آن است.  با این شاخص می‌توان نتیجه گرفت که فرآیندهای محتوایی و بازاریابی فعلی تا چه اندازه در رسیدن ما به هدف تاثیرگذار بوده است. این بخش از ۴ گزینه زیر تشکیل شده است:

  • Goals

با تعریف اهداف در آنالیتیکس می توانید به این موضوع پی ببرید که چه تعداد از کاربران، فعالیت‌های موردنظر شما را در سایت را انجام داده اند! مثلا خواندن یک مقاله یا مطلب در وبلاگ تا چه اندازه بر روی افزایش فروش شما تاثیر داشته است. به زودی نحوه ست کردن گل در آنالیتکس را، در مقاله‌هایی جداگانه اموزش خواهیم داد.

  • Ecommerce

اگر وب سایت شما یک فروشگاه آنلاین است می توانید با کمک این بخش اطلاعات متنوعی درباره کمپین‌های تبلیغاتی، تعداد فروش ها، مدت زمان حضور کاربران برای خرید از سایت و تراکنش‌های مالی به دست آورید. برای فعالسازی این بخش باید اسکریپتی که آنالیتیکس در اختیار شما می‌گذارد را درون سایت خود قرار دهید.

  • Multi-Channel Funnels

در بازاریابی آنلاین روش‌های متنوعی برای برقراری ارتباط و جذب کاربران به سایت وجود دارد. به همین خاطر آگاهی از میزان اثربخشی کانال‌های مختلف بسیار دشوار است. آنالیتیکس با بررسی این موضوع گزارشی کامل در ارتباط با میزان بازخورد و بخش‌‌های مختلف مانند تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، سرچ در گوگل، ورود مستقیم کاربران به سایت و… را به شما ارائه می‌دهد.

  • Attribution

با فعالسازی این بخش می‌توانید اعتبار اهداف در نظر گرفته شده در کانال‌های مختلف را مشخص و اندازه‌گیری کنید. سپس با توجه به این مسئله بودجه خود برای بازاریابی را تعیین کنید.

به عنوان مثال اگر یک کاربر از طریق شبکه‌های اجتماعی به سایت وارد شده باشد و و سپس از سایت خرید کند، مدل اعتبارنامه ما تعیین می‌کند که چه درصدی از اعتبار نصیب شبکه‌های اجتماعی و صفحه فرود می‌شود.

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر با تشکر از آموزش های خوبتان
    آنالیتیکس من مدتی است کار نمی کند و هیج گزارشی نمی دهد آن قطعه کد که باید در سایت قرار دهم کجا می تونم پیدا کنم شاید از آن کد با شد.
    سایتم وردپرسی است و از رنک مث سئو استفاده می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا