سئو

تکنیک های استفاده از سرچ کنسول برای بلاگرها

به عنوان یک وبلاگ نویس، اگر از کنسول جستجوی (Google GSC) استفاده نمی‌کنید، از یک ابزار مهم که می‌تواند به شما در بهبود عملکرد مقالات و پست‌های وبلاگ به شما کمک کند محروم هستید از این رو با توجه به اهمیت گوگل سرچ کنسول در این مقاله تکنیک های استفاده از سرچ کنسول را بررسی می کنیم!

همانطور که این ابزار رایگان که قبلاً با نام Google Webmaster Tools شناخته می‌‌‌‌شد، اطلاعات زیادی در جهت بهینه‌سازی عملکرد سایت برای موتورهای جستجو (SEO) به شما ارائه می کند به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه seo چیست مقاله تخصصی ما را مطالعه نمایید.

برای شروع باید سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت و تایید کنید. برای انجام این کار می‌توانید مقاله آموزش گوگل سرچ کنسول را مطالعه کنید. برای دریافت جزئیات کامل‌تر نیز، می‌توانید آن را به گوگل آنالیتیکس سایت خود متصل کنید.

تکنیک های استفاده از سرچ کنسول و متریک های تاثیرگذار در آن

بهبود نرخ کلیک

یکی از تکنیک های استفاده از سرچ کنسول بهبود نرخ کلیک است. افراد زمانی روی سایت شما کلیک می‌کنند که موضوع سایت با کلیدواژه سرچ شده مرتبط باشد. بنابراین هرچه تعداد کلیک‌ها افزایش یابد اطمینان گوگل از مرتبط بودن محتوای سایت شما با کلیدواژه جستجوشده بیشتر شده و در نتیجه رتبه سایت در نتایج بهتر خواهد بود.

برای مشاهده CTR در سرچ کنسول، می‌توانید از تب Performance بر روی Average CTR کلیک کنید.

تکنیک های استفاده از سرچ کنسول برای بلاگرها

علاوه بر CTR، میزان درگیری کاربران با محتوای سایت دارای اهمیت بالایی است. اگر کاربران پس از ورود به صفحه به سرعت  از آن خارج شوند، گوگل با فرض این موضوع که محتوای سایت ارتباط کمی با عبارت جستجو شده دارد، رتبه سایت را در آن کلمه کلیدی کاهش خواهد داد. پس قرار دادن محتوای جذاب و مرتبط در صفحات سایت نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید به آن توجه کنید. [irp posts=”۲۹۷۸۱″ name=”نرخ کلیک یا CTR چیست و ترفندهای افزایش آن در گوگل ادز”]

مهم­ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر نرخ کلیک

۱- بهینه سازی عناوین

از مهم­ترین تکنیک استفاده از سرچ کنسول بهینه سازی عناوین می باشد و می توان چنین گفت که عواملی که باعث می شود کاربران بر روی یکی از سایت‌ها در نتایج گوگل کلیک کنند میزان جذابیت عنوان یک صفحه است. یک عنوان محرک و مرتبط می­تواند میزان کلیک­ها را به طرز چشمگیری افزایش دهد. برای ایجاد یک عنوان خلاقانه می‌توانید از روش­های زیر استفاده کنید:

  • نوشتن یک متن ساده
  • استفاده از اعداد
  • استفاده از کلماتی پرسشی مانند چرا، چگونه، چطور، آیا و …
  • استفاده از کلیدواژه‌های محرک مانند بهترین، ارزش، رایگان و …

۲- بهینه‌سازی توضیحات

هرچند توضیحات از اهمیت کمتری نسبت به عناوین برخوردار است اما نوشتن توضیحات مناسب می‌تواند نقش یک مکمل فوق‌العاده را در متن ایفا کرده و باعث افزایش CTR شود. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از توضیحات مرتبط می‌تواند تا ۴۰% باعث رشد نرخ کلیک متن شود.می توان چنین نتیجه گرفت بهینه سازی توضیحات از دیگر تکنیک های استفاده از سرچ کنسول می باشد.

۳- بهینه‌سازی URL‌‌‌‌ها

یکی دیگر از مواردی که باعث جلب توجه کاربران می‌شود نحوه نمایش URL در متن است. استفاده از کلمات کلیدی به جای اعداد و کاراکترهای نامفهوم در URL، می‌تواند باعث ترغیب کاربران برای دریافت کلیک‌های بیشتر شود.

۴- استفاده از Structured Data

یکی دیگر از روش‌ها برای افزایش نرخ کلیک استفاده از Structured Data است. این کار به گوگل کمک می‌‌کند تا نتایج بهتر و عمیق تری برای نمایش به کاربران داشته باشد. در تصویر زیر یک نمونه از میکرودیتاها قابل مشاهده است.  با استفاده از این ابزار می توانید از میکرودیتاهای مختلف برای صفحات سایت خود استفاده کنید.

تکنیک های استفاده از سرچ کنسول Structured Data

با بررسی تب  Enhancementsدر سرچ کنسول خود می‌توانید از صحت عملکرد میکرودیتاهای سایت مطمئن شوید.

۵- بهینه‌سازی نسخه موبایل

با توجه به استفاده بالای کاربران از دیوایس‌‌های موبایلی برای وبگردی، این موضوع از اهمیت ویژه‌ای نزد گوگل برخوردار است. با مراجعه به بخش Enhancements و کلیک بر روی Mobile Usability می‌توانید عملکرد صفحات مختلف را در موبایل بررسی کرده و در صورت داشتن خطا آن را رفع کنید.

همچنین کاهش زمان بارگذاری سایت در دیوایس‌های موبایلی می‌تواند باعث بهبود رتبه‌بندی سایت در نتایج گوگل شود.

اندازه سایز فونت‌ها، استاندارد بودن عناصر موجود در صفحه و نحوه نمایش محتوای صفحه از فاکتورهایی است که توسط ربات گوگل بررسی می‌شود. [irp posts=”۱۴۲۴۱″ name=”AMP چیست و هر آنچه بایستی در مورد کاربردی AMP بدانید”]

۶- بررسی ورودی ها به سایت از طریق تحلیل کلمات کلیدی

با رفتن به تب Performance می‌توانید کوئری‌های (کلیدواژه‌های) جستجو شده توسط کاربران را مشاهده کنید. با بررسی کوئری‌ها اطلاعات فوق العاده‌ای مانند تعداد کلیک‌ها، تعداد نمایش‌ها و میانگین جایگاه سایت در نتایج گوگل دست پیدا خواهید کرد.

میزان نمایش سایت با کلیدواژه‌های مختلف می تواند به شما در تعیین استراتژی محتوایی کمک کند. به عنوان مثال اگر در یک عبارت با نمایش بالا، کاربران کمی به سایت شما ورود کرده‌اند، می توانید با تولید یک محتوای مناسب برای آن کلیدواژه، میزان ترافیک ورودی خود را افزایش دهید.

تکنیک های استفاده از سرچ کنسول برای key word

۷- بررسی صفحات سایت

با آنالیز عملکرد صفحات مختلف سایت در سرچ کنسول به راحتی خواهید توانست صفحات ضعیف را تشخیص داده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. بهینه‌‌سازی محتوای صفحه از مهمترین فاکتورهایی است که به بهبود عملکرد صفحات کمک فراوانی خواهد کرد.

۸- ایندکس کردن سریع صفحات

اگر به تازگی مقاله‌ای جدید منتشر کرده‌اید مدت زمانی نیاز است تا مقاله توسط ربات گوگل ایندکس شده و سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده شود. این کار ممکن است در برخی مواقع بیش از چند روز به طول انجامد.

برای سرعت بخشیدن به این کار، می‌توانید با معرفی صفحه جدید به گوگل از طریق سرچ کنسول، فرآیند ایندکس شدن را سریع‌‌‌تر انجام دهید.

با رفتن به تب URL inspection و وارد کردن آدرس صفحه می‌‌‌توانید درخواست خود را به گوگل ارسال کنید. برای آشنایی با گزارش ایندکس صفحات در گوگل مقاله ما با همین نام را مطالعه کنید.

نتیجه­­­­­‌‌‌گیری تکنیک های استفاده از سرچ کنسول

به خاطر داشته باشید که انتشار مقاله شروع کار است! شما باید با ابزارهای مختلف صفحات و محتوای سایت خود را بررسی کرده و در صورت وجود اشکال آنها را رفع کنید. سرچ کنسول گوگل یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای این کار است که وبلاگ نویسان می توانند به راحتی از آن در جهت بهبود عملکرد سایت  خود استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا