کسب و کار

استارتاپ چیست؟ ( چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم؟ )

در سال های اخیر همواره شاهد این بوده ایم که کسب کار و حتی شکل گیری آن دچار تحول شده است. یکی از این تحولات به وجود آمدن مفهومی به نام startup است. ما در این مقاله به شما می گوییم استارت آپ چیست؟ استارتاپ چه تفاوتی با دیگر کسب و کارها دارد و مراحل اولیه راه اندازی استارت آپ به چه شکل است.

شرکت استارتاپ چیست؟

یکی از ساده‌ترین تعاریف برای معنی استارتاپ این است که یک استارت آپ درواقع یک شرکت جوان و تازه تأسیس است که اغلب توسط یک یا چند نفر کارآفرین برای تولید محصولات یا ارائه خدماتی راه‌اندازی می‌شود که منحصر به فرد بوده در بازار هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

در ابتدا باید گفت که استارت آپ یک شرکت معمولی نیست. گرچه استارت آپ نیز مانند سایر شرکت‌ها در ابتدا توسط یک بنیان‌گذار تأسیس می‌شود و سایر اعضای مجموعه مانند سرمایه گذاران جدید و کارمندان به تدریج به آن می‌پیوندند.

اما به دلیل آن‌که مدل کسب و کار یک استارت آپ با شرکت‌های معمولی کمی متفاوت است و آنچه در این مجموعه‌ها ارائه می‌شود بیش از آنکه محصول یا خدمات باشد، ایده‌های ناب و تازه است، نمی‌توان دقیقاً به یک استارت آپ عنوان یک شرکت معمولی را داد. در این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات شارژ اکانت گوگل ادز ) بیشتر در مورد راه اندازی استارتاپ صحبت خواهیم کرد.

 کار استارتاپ

 

 

هدف استارتاپ چیست؟

پاسخ این است که هدف از راه اندازی یک استارتاپ ارائه نوآوری و پیاده سازی سریع یک ایده بکر است. بیشتر استارت آپ‌هایی که ما می‌شناسیم در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند. اما این بدان معنی نیست که عنوان استارتاپ فقط به چنین ایده‌هایی اطلاق می‌شود. واژه استارت آپ یک مرحله اولیه و حیاتی از چرخه یک کسب و کار است که می‌تواند در هر صنعت یا رشته‌ای فعالیت کند.

اغلب استارت آپ هایی که ما در ایران می‌بینیم نرم‌افزارهایی هستند که روی گوشی موبایل یا دسک تاپ‌ نصب می‌شوند و یک مشکل گسترده حل نشده را برای ما حل می‌کنند. البته گاهی استارت آپ ها نه با هدف حل مشکل که با دید ایجاد یک نیاز جدید که مردم تا پیش از این هرگز به آن فکر نکرده‌اند ایجاد می‌شوند.

اکثر استارتاپ ها کار خود را با یک ایده شروع می‌کنند. سپس بعد از آن که به اندازه کافی روی بازار تحقیقات خود را انجام دادند و دریافتند که محصول یا خدماتی که می‌خواهند عرضه کنند در گستره نیاز مردم جامعه وجود دارد یا می‌توان آن را در این حوزه جا داد، محصول یا پلتفرم خود را به بازار عرضه می‌کنند.

با این حال قبل از آن که یک استارت آپ بتواند ایده خود را به بازار معرفی کرده و آن را به پول تبدیل کند، باید قادر باشد بودجه خود را تامین کند. پیشنهاد می شود مقاله کسب درآمد از اینترنت را مطالعه کنید.

تفاوت استارت آپ و کسب و کار چیست؟

بین استارت آپ و کسب و کار تفاوت‌های زیادی وجود دارد. اما مهم‌ترین آن این است که یک کسب و کار هیچ ادعایی در خصوص نوآور و منحصر به فرد بودن محصول یا خدمات خود ندارد. اما این درست همان ادعایی است که یک استارتاپ روی آن پافشاری کرده و اصلاً به همین دلیل راه اندازی می‌شود.

تفاوت استارت آپ و کسب و کار معمولی

اما به جز این تفاوت‌های دیگری نیز بین استارت آپ و کسب و کار وجود دارد که به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ریسک پذیری پایین کسب و کار در مقایسه با استارتاپ

گرچه وقتی یک کار جدید راه اندازی می‌کنید باز هم احتمال این وجود دارد که در آن شکست بخورید. اما واقعیت این است که ریسک راه اندازی یک بیزینس تازه از بنیان گذاری کردن یک استارت آپ جدید بسیار کمتر است. چون کسب و کار، مشخص و اغلب تجربه شده است. در حالی که در مورد استارت آپ هنوز چیزی به روشنی مشخص نیست.

  • محدودیت در رشد کسب و کار

اصولاً کسب و کارها بعد از راه اندازی یک محدوده خاصی از رشد و پیشرفت را برای خود در نظر می‌گیرند. مثلاً مؤسس تمایل دارد در نهایت بزرگترین تاجر الماس خاورمیانه شده و به عده خاصی از افراد الماس بفروشد. این در حالی است که یک استارت آپ هیچ محدودیتی برای گستره مشتریان خود در حال و آینده قائل نیست و مدام در حال رشد و بزرگ کردن شبکه مشتریان خود است.

  • نرخ سرعت رشد در کسب و کار محدود است

کسب و کارها بعد از رسیدن به یک سود چشم گیر و قانع کننده از نظر سرعت رشد کمی کند شده و ترجیح میدهند روی یک مسیر مطمئن حرکت کنند و ممکن است در طول زمان چندان رشد نکنند. این در حالی است که یک استارتاپ باید با سرعت بالایی رشد کند وگرنه گوی و میدان را به رقبای همیشه در صحنه خواهد باخت.

  • تمرکز کسب و کارها روی سود سریع است

کسب و کارها بعد از راه اندازی به سرعت به فکر سود دهی می افتند که البته این موضوع مسئله‌ای عادی است. اما شاید یک استارت آپ حتی تا چند سال پس از راه اندازی و معرفی شدن به بازار هنوز هم به سود نرسد و همواره نیازمند تأمین بودجه کارکنان از منبعی به جز سود باشد.

  • برای راه اندازی یک کسب و کار نیاز به دانش و فن آوری خاصی نیست

شما با داشتن سرمایه اولیه و شاید کمی تجربه، اعتبار، سواد یا فضا برای کار می‌توانید یک کسب و کار برای خود راه اندازی کنید. اما در خصوص استارت آپ‌ها این‌طور نیست. فناوری معمولاً اولین نیاز یک استارتاپ است که باید تأمین شود.

البته موارد فوق فقط بخشی از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان استارت آپ و کسب و کار است. لازم به ذکر است که این موارد فرق‌های میان کسب و کارهای کوچک با استارت آپ است. چون در واقع میان بیزینس‌های خیلی بزرگ و استارت آپ‌ها تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

انواع استارت آپ ها کدامند؟

 

— تکنولوژی و آی تی

پلتفرم های آنلاین نوبت دهی، خدمات مربوط به نرم افزار و حتی هوش مصنوعی در این حوزه قرار میگیرند.

— حوزه محصول غذایی

تولید انواع محصولات غذایی جدید مانند محصولات ارگانیک، محصولات مناسب افراد دیابتی و بیماری های خاص و هر نوع محصولات غذایی دیگری در این دسته قرار می‌گیرند.

— سلامتی

تولید هر محصول مربوط به سلامتی از جمله پایش آنلاین سلامتی تا خدمات مختلف داروسازی در این دسته قرار می‌گیرند که هدف آنها بهبود کیفیت زندگی و خدمات مربوط به حفظ سلامتی می‌باشد.

— فرهنگی

خدمات مربوط به ارتقا کیفیت فرهنگی از جمله موسیقی، فیلم، کتابخوانی و … در این دسته قرار میگیرد حتی تولید انیمیشن های مرتبط با بحث فرهنگی نیز در این دسته جای خواهند گرفت که هدف انها ارتقا سطح فرهنگ از کودکان تا بزرگسالان می‌باشد .

 

بیشتر بخوانید: بیزینس پلن چیست

 

چگونه یک استارت آپ راه اندازی کنیم؟

اگر ایده نابی در ذهن دارید و اکنون پرسش شما این است که مراحل راه اندازی استارت آپ چیست؟ نخست باید بدانید که راه بسیار پرفراز و نشیبی را روبه روی خود دارد.

اما به طور کلی برای راه اندازی استارتاپ باید این مراحل را پشت سر بگذارید:

راه اندازی استارت آپ
مراحل راه اندازی استارتاپ

برای دیدن اینفوگرافی در ابعاد بزرگتر بر روی عکس کلیک کنید

  • تحقیقات بازار

اولین مورد از مراحل استارتاپ که احتمال رسیدن به موفقیت در آن بالا باشد این است که بدانید آیا بازار به محصول یا خدمات جدید شما نیاز دارد یا خیر؟ این تحقیقات باید به شکل گسترده انجام شود تا ارزشمندی ایده همان ابتدا تعیین شده تا مسیر کمی روشن و امیدوارانه تر طی شود.

  • ثبت ایده

وقتی مطمئن شدید که ایده خود را به استارت آپ تبدیل خواهید کرد باید هرچه سریع‌تر ایده آن را در مراجع ذی صلاح ثبت کنید.

  • برند سازی

این کار چیزی فراتر از انتخاب یک اسم برای استارت آپ شماست. بهتر است در این خصوص با یک مجموعه یا شرکت صاحب ایده حرف بزنید تا برندی را انتخاب کنید که در صورت موفقیت استارتاپ شما تا پایان همراهتان باشد.

 

بیشتر بخوانید:  پرسونال برند چیست

 

  • تعیین مدل کسب و کار

بیزینس مدل یا مدل کسب و کار استارت آپتان را مشخص کنید تا همان ابتدا بدانید قرار است این ایده چطور به پول تبدیل شود.

راه اندازی استارتاپ

  • انتخاب سرمایه گذار

با تعیین بیزینس مدل می‌توانید وارد مرحله انتخاب سرمایه گذار مالی شوید. سرمایه گذاران افراد باهوشی هستند که فقط با مشخص بودن مسیر و اطمینان از این که بالاخره این ایده به پول تبدیل می‌شود حاضرند روی استارت آپ شما سرمایه گذاری کنند.

  • انتخاب مکان برای کار

اغلب استارت آپ‌ها در ایران فضاهای کار اشتراکی را برای شروع کار انتخاب می‌کنند که ایده بسیار خوبی است.

  • انتخاب منتور یا راهنما

اگر ایده‌ای خوب پیش برود، بالاخره نیاز به منتور یا راهنما خواهد داشت. فرد یا تیمی که خودش یک بار این مسیر را طی کرده و حالا قادر است با ارائه پیشنهادهای خوب و عملی تیم استارت آپی شما را به خوبی در مسیر هدایت کند.

  • کمک گرفتن از شتاب دهنده

برای کمک گرفتن از منابع و تخصص بیشتر باید از شتاب دهنده‌ها استفاده کنید. شتاب دهنده برنامه ای برای استارت آپ‌هاست که با ارائه راهنمایی‌های کاربردی و حتی گاهی اوقات یک سرمایه گذاری کوچک، به سرعت رشد استارت آپ کمک می کند. شتاب دهنده‌ها کمک می‌کنند که استارت آپ ها در شبکه‌های بزرگ‌تری دیده شوند و خودشان را برای افراد مؤثرتری پرزنت کنند. البته استفاده از کمک شتاب دهنده‌ها به این معنی است که بخشی از سهام استارت آپ را به آنها خواهید پرداخت.

  • افزایش سرمایه

البته نمیتوان به این مرحله به عنوان یکی از مراحل اصلی راه اندازی استارت آپ نام برد. اما به هر حال ممکن است با بزرگ شدن یک استارت آپ نیاز به افزایش سرمایه برای توسعه آن وجود داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: ترلو چیست

 

استارت آپ‌ها چطور بودجه خود را تامین می‌کنند؟

تازه بودن ایده و مشخص نبودن نتیجه نهایی به دلیل نبودن نمونه‌های مشابه در بازار هدف سبب می‌شود که سرمایه گذاری روی استارت آپ‌ها کار بسیار پر ریسکی محسوب شود. به هر حال تا یک ایده مراحل چکش کاری و پیاده سازی خود را طی کند تا به یک اپلیکیشن یا محصول تبدیل شود، استارتاپ نیاز به بودجه اولیه دارد.

استارت آپ‌ها میتوانند از منابع مختلفی بودجه خود را تأمین کنند. مثل گرفتن وام یا توجیه کردن سرمایه گذاران ریسک پذیری که عاشق ایده‌های تازه هستند. پس از تأمین بودجه اولیه که البته در ایران کار بسیار دشوار اما ممکنی است، یک استارت آپ می‌تواند کار خود را آغاز کند.

تامین بودجه استارت اپ

مراحل رشد استارتاپ

 

۱) کشف 

این مرحله شروع یک استارت آپ به حساب می آید. در این مرحله افراد کلیدی سازمان مشخص می شوند. ارزش پیشنهادی محصول در این مرحله بررسی می شود و گفت و گو با مشتریان احتمالی اولیه آغاز می شود. پلن بیزینسی در این مرحله نوشته می شود.

۲) اعتبار سنجی 

در این مرحله محصول اولیه اصلاح می شود و جذب اولیه مشتریان اتفاق می افتد. سرمایه اولیه دریافت می شود و تعداد مشتریان افزایش می باشد. در این مرحله مطاب با محصول و نیاز مشتری ارزش پیشنهادی تعریف می شود.

۳) گسترش

در این مرحله ارزش پیشنهادی و پلن بیزینس با توجه به داده ای ماه های گذشته تصحیح می شود. در این مرحله استارتاپ باید سعی کند مشتری های خود را افزایش دهد و ضمنا در نگهداشت آنها نیز بکوشد.

۴) مقیاس 

در این مرحله شرکت به اندازه ی کافی رشد کرده و بیزینس در تلاش است تا خدمات خود را گسترش دهد و راه های بیشتری بگشاید.

چند مثال از استارت آپ‌های ایرانی و خارجی

احتمالا شما هم وقتی می‌خواهید یک استارت آپ ایرانی موفق را مثال بزنید، از اسنپ نام خواهید برد. اما به جز این می‌توان میان استارت آپ های ایرانی موفق و کمتر شناخته شده موارد زیر را مثال زد:

  • اینوباس: سامانه رزرواسیون سرویس اختصاصی عمومی اینوباس
  • ژوپین: ارائه کننده خدمات دیجیتال مارکتینگ هوشمند
  • مغز رایانه: ارائه خدمات رایانه در محل
  • آراپیراپ: نوبت اینترنتی آرایشگاه
  • تعداد بالا: عمده فروشی محصولات
  • بیمیسکو: سامانه سفارش آنلاین و خرید اینترنتی انواع بیمه در کشور

و همچنین در میان استارت آپ های موفق خارجی این موارد جزو شناخته شده‌ترین‌ها هستند:

  • ThousandEyes : یک سیستم ابری برای ارائه فضای نا محدود ذخیره سازی اطلاعات در سراسر دنیا
  • Handy: یک نرم افزار ابری که برای مدیریت پروژه طراحی شده است
  • AdRoll: یکی از درخشان‌ترین پروژه‌های بازاریابی در سراسر جهان که رفتار مصرف کنندگان را ردیابی میکند.
  • Lyft: رقیب اصلی اوبر به عنوان اولین سامانه درخواست تاکسی آنلاین در جهان که خدمات بهتری ارائه میکند
  • The Honest Company: شرکت ارائه دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی سازگار با محیط زیست

آنچه در این مطلب مطالعه کردید آشنایی کلی به مفهوم استارتاپ بود. این که معنی استارت آپ چیست؟ کار استارت آپ چیست؟ چطور می‌شود یک استارت آپ را راه اندازی کرد و اصلی‌ترین تفاوت‌های استارت آپ با کسب و کارها کدام است؟

پیشنهاد می کنیم اگر در حال راه اندازی یک بیزینس هستید، واتساپ خود را بیزینسی کنید. مقاله چگونه واتس اپ را بیزینس کنیم در این مورد به شما کمک می کند.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا