کسب و کار

استریم چیست؛ پلتفرم های مناسب برای stream

کمی قبل تر برای دیدن ویدئو ها و فیلم ها و یا حتی گوش دادن به آهنگ، باید آنها را دانلود کرده و سپس تماشا کرد. اما امروز هرکسی که دسترسی به اینترنت پرسرعت داشته باشد، می‌تواند فیلم‌های با کیفیت بالا را تماشا کند یا از طریق اینترنت تماس ویدیویی برقرار کند. این موضوع به دلیل فناوری به نام استریم امکان پذیر است. در این مقاله به شما می گوییم استریم چیست؟

استریم چیست؟

stream عبارت است از انتقال مداوم فایل‌های صوتی یا تصویری از یک سرور که می تواند سرور vps یا اختصاصی باشد به یک کلاینت. به عبارت ساده‌تر، استریم زمانی است که کاربران تلویزیون تماشا می‌کنند یا به پادکست‌ها از طریق دستگاه‌های متصل به اینترنت گوش می‌دهند. با استریم، فایل رسانه‌ای که در دستگاه کاربر پخش می‌شود از راه دور ذخیره می‌شود و هر بار چند ثانیه از طریق اینترنت منتقل می‌شود.

سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که تفاوت استریم و دانلود چیست؟ در هنگام دانلود یک فایل در بیشتر موارد، باید منتظر بمانید تا فایل به طور کامل دانلود و پردازش شود تا بتوانید آن را باز کنید. از سوی دیگر، استریم به شما امکان می‌دهد در هنگام دانلود بتوانید از فایل استفاده کنید. به این معنی که برای شروع تماشای فیلم یا نمایش اصلاً نیازی به صبر کردن برای اتمام دانلود نیست.

stream چیست

لایو استریم چیست؟

 live stream پخش یک رویداد از طریق اینترنت به صورت زنده است. نمایش‌های اهدای جوایز، ورزش‌ها، مسابقات بوکس، بازی‌های ویدیویی و رویدادهای ویژه از محبوب‌ترین انواع لایو استریم هستند.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی همه چیز را از رویدادهای افراد مشهور، تبلیغات و اتفاقات زندگی گرفته تا موضوعات مختلف را بین کاربران پخش می‌کنند. می‌توانید روی هر تلفن هوشمند، تبلت، تلویزیون، رایانه یا کنسول بازی سازگار با اتصال اینترنت نسبتاً سریع، لایو استریم پخش کنید.

لایو اینستاگرام هم نوعی لایو استریم است. در مورد live  می توانید مقاله لایو اینستاگرام را بخوانید.

 

بیشتر بخوانید: تبدیل صدا به متن

 

طرز کار استریم

ویدیو استریم معمولاً با یک فایل رسانه‌ای از پیش ضبط شده که بر روی یک سرور راه دور میزبانی می‌شود آغاز می‌شود. هنگامی که سرور درخواست مشتری یا کلاینت را دریافت کرد، داده‌های موجود در فایل ویدیویی فشرده شده و به صورت قطعه قطعه به دستگاه درخواست کننده ارسال می‌شود در مورد کلاینت می توانید مقاله معنی کلاینت چیست را بخوانید. فایل‌های صوتی و تصویری به بسته‌های داده تقسیم می‌شوند، جایی که هر بسته حاوی یک قطعه کوچک داده است.

یک پروتکل انتقال که در بیشتر مواقع یا پروتکل کنترل انتقال (TCP) یا پروتکل دیتاگرام کاربر (UDP) است، برای تبادل داده‌ها از طریق شبکه استفاده می‌شود. هنگامی که مشتری درخواست کننده بسته‌های داده را دریافت کرد، یک پخش کننده ویدئو در سمت کاربر داده‌ها را از حالت فشرده خارج کرده و تصویر و صدا را تفسیر می‌کند. فایل‌های ویدئویی پس از پخش به طور خودکار حذف می‌شوند.

طرز کار استریم

TCP معمولاً پروتکل قابل اعتمادتری است. با این حال، UDP زمان انتقال سریع‌تری دارد. UDP زمانی استفاده می‌شود که سرعت بر قابلیت اطمینان اولویت دارد، در حالی که TCP زمانی استفاده می‌شود که قابلیت اطمینان اولویت دارد. برای مثال، بسیاری از سرویس‌های پخش مصرف‌کننده از TCP استفاده می‌کنند، در حالی که UDP برای کنفرانس ویدیویی مناسب است.

پخش‌های ویدیویی معمولاً از یک فایل ویدیویی از پیش ضبط‌شده ارسال می‌شوند، اما می‌توانند به عنوان بخشی از یک لایو استریم نیز توزیع شوند. در یک لایو استریم، سیگنال ویدیویی به سیگنال دیجیتال فشرده تبدیل می‌شود و از یک وب سرور ویژه که برادکست می‌کند( یا به زبان ساده تر فایل را به طور همزمان برای چندین کاربر ارسال می‌کند) ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: پینترست چیست

 

استریم در چه پلتفرمی قابل پخش است؟

کاربران می‌توانند از لپ تاپ، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و تلویزیون‌های هوشمند خود یا از طریق دستگاه‌های دیگر مانند Chromecast یا Apple TV و نمونه ایرانی آن فیلیمو باکس استریم را مشاهده کنند. از برنامه‌های مختلفی می‌توان برای پخش ویدیو مانند YouTube، Netflix و نسخه های ایرانی آن مانند آپارت و فیلیمو و نماوا  استفاده کرد. خدماتی مانند یوتیوب ویدیوها را به صورت رایگان پخش می‌کنند و از تبلیغات پشتیبانی می‌کنند. اگر هنوز نمیدانید یوتیوب چیست مقالات دیگر ما را بخوانید.

بخش کوچکی از برنامه‌های تلویزیونی تا رزولوشن ۱۰۸۰i و بقیه با کیفیت اولیه ۷۲۰p پخش می‌شوند، وضوحی که YouTube دیگر آن را با وضوح بالا در نظر نمی‌گیرد. در مقایسه، سرویس‌های استریم مانند نتفلیکس و یوتیوب وضوح تصویر تا ۲۱۶۰p را ارائه می‌دهند که ۴K است.

 

پلتفرم پخش استریم

پلتفرم‌های مناسب برای استریم کردن یا استریمینگ

امروزه با پیشرفت تکنولوژی پلتفرم‌های مختلفی برای استریم در دسترس هستند. شما می‌توانید به راحتی و تنها با استفاده از گوشی همراه، تبلت یا رایانه رومیزی خود استریم کنید و محتوای موردنظر را با کاربر به اشتراک بگذارید. در این میان نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که برای استریم به شما کمک می‌کنند.

نرم افزار OBS Studio یکی از بهترین و قوی‌ترین نرم افزارهای استریم است که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. این نرم افزار بر روی تمام سیستم عامل‌ها در دسترس است و تمام امکانات لازم برای استریم را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

 

تجهیزات موردنیاز لایو استریم

برای لایو استریم کردن یا همان برقراری ارتباط زنده با کاربران پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد. از جمله این پلتفرم‌ها می‌توان به فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و … اشاره کرد. بسیاری از افراد، سازمان‌ها و کسب وکارها از این پلتفرم‌ها برای لایو استریم کردن استفاده می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید از این فضاها استفاده کنید و به دنبال تجهیزات موردنیاز هستید، باید بدانید استفاده از این فضاها به هیچ تجهیزات جانبی احتیاج ندارد و تنها با استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت و کامپیوتر خود می‌توانید لایو استریم داشته باشید.

توجه داشته باشید اگر قصد برگزاری جلسه آنلاین و یا وبینار بسیار مهم و با کیفیتی دارید که در مقیاس بزرگ‌تر انجام می‌شود، می‌توانید از سیستم‌های نورپردازی، میکروفن‌ها و دوربین‌های با کیفیت‌تر استفاده نمایید.

در مورد برگزاری وبینار در مقاله نحوه برگزاری وبینار توضیح داده ایم.

تجهیزات مورد نیاز استریمینگ

مزایا استریم

استریم مزیت‌های مختلفی دارد که در ادامه معرفی می‌شوند:

دانلود در مقابل استریم: کاربران می‌توانند بدون نیاز به دانلود ویدیوها را مشاهده کنند.

وضوح پخش بالا: برخی از سرویس‌ها تا کیفیت ۴k را پشتیبانی می‌کنند که کیفیت بالاتری نسبت به استاندارد رزولوشن تلویزیون‌های دیگر ارائه می‌دهد.

قیمت: برخی از سرویس‌های پخش ویدیو مانند YouTube و آپارات را می‌توان به صورت رایگان استفاده کرد، در حالی که سایر سرویس‌های پخش به مدل‌های اشتراکی متکی هستند که ممکن است هزینه کمتری از میانگین اشتراک کابلی داشته باشند.

انتخاب پلت فرم: کاربران می‌توانند از بین پلتفرم‌های مختلفی برای پخش ویدیو انتخاب کنند. سرویس‌های پخش تلویزیون و فیلم معمولاً سعی می‌کنند با تولید محتوای انحصاری با یکدیگر رقابت کنند. کاربران می‌توانند محتوای پخش‌شده زنده را همان‌طور که اتفاق می‌افتد مشاهده کنند، در حالی که در سیستم استریم می‌توانند محتوای درخواستی را که رسانه‌ای از قبل ضبط‌شده است، هر زمان که بخواهند مشاهده کنند.

تنوع محتوا: از آنجایی که مفهوم پخش ویدیو بسیار گسترده است، افراد می‌توانند نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، محتوای تولید شده توسط کاربر را از وب‌سایت‌هایی مختلف یا محتوای لایو استریم مشاهده کنند.

استریمینگ می تواند یکی از راه های پول درآوردن از اینترنت باشد

 

دلایل افت سرعت استریم

استریم، علیرغم اینکه بسیار رایج است، فرآیندی شکننده است و عوامل مختلفی وجود دارند که در آن اختلال ایجاد می‌کنند. سرعت اینترنت و پهنای باند شما رایج‌ترین مشکل در استریم است. برای جلوگیری از شکست جریان به سرعت کافی اینترنت نیاز دارید. به همین ترتیب، شما به یک اتصال قابل اعتماد نیاز دارید و اشکالات وای فای و اینترنت می‌توانند باعث مشکلات سرعت و پخش شوند. باید مطمئن شوید وای فای شما ایمن و پرسرعت است یا در صورت امکان از اتصال اترنت سیمی استفاده کنید.

دستگاه شما همچنین باید سرعت پردازنده و حافظه کافی برای پخش ویدئو داشته باشد. این موضوع بیشتر برای تلفن‌ها، تبلت‌ها و رایانه‌های امروزی مشکلی ندارد، اما رایانه‌های شخصی قدیمی ممکن است در «به‌روزرسانی» با پخش ویدیوی HD یا ۴K مشکل داشته باشند.

البته، مشکلات استریم ممکن است در سمت شبکه نیز ایجاد شود. اگر ارائه‌دهنده اینترنت شما یا شرکتی که برنامه را اجرا می‌کند مشکل داشته باشد، شما نیز با مشکل مواجه خواهید شد.

تأخیر شبکه: عوامل مختلفی بر تأخیر تأثیر می‌گذارند، از جمله جایی که محتوایی که کاربران می‌خواهند به آن دسترسی پیدا کنند، در کجا ذخیره می‌شود.

ازدحام شبکه: اگر داده های زیادی از طریق شبکه ارسال شود، می تواند عملکرد جریان را کاهش دهد.

در آخر پیشنهاد می کنیم مقاله بیگ بلو باتن چیست را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا