کسب و کارمحبوب ترین ها

تبدیل صوت به متن ( معرفی ۱۱ نرم افزار + سایت تبدیل صدا به متن فارسی )

برای چند گروه تبدیل صوت به متن فارسی جزو لاینفک کارهای روزانه است. همچنین تولید کنندگان محتوای متنی که ابتدا متن مورد نظرشان را به صوت تبدیل می‌کنند، سپس آن‌را به کمک نرم افزار یا روش‌های تبدیل فاصل صوتی به متن، تبدیل به یک سند متنی می‌کنند. نویسندگان، مدیران و به طور کلی هر کسی که به اسناد متنی نیاز دارد.

در این مطلب از ایران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات سرور مجازی ایران ) چند روش کاربردی و ساده برای تبدیل فایل صوتی به متن فارسی به شما نشان می‌دهیم. به این ترتیب می‌توانید هر فایل صوتی را با چند مرحله ساده به متن تبدیل کنید.

راه های تبدیل صوت به متن آنلاین

۱- تبدیل صوت به متن گوگل

همکار همه فن حریف تبدیل صوت به متن گوگل، گوگل داکز قابلیت تبدیل ویس به متن انلاین را هم دارد. تنها محدودیتی که برای انجام این کار دارید این است که باید از مرورگر کروم استفاده کنید. نکته جالب این است که این امکان در گوگل داکز روز به روز بهتر می‌شود و حتی قابلیت تشخیص بسیاری از کلماتی که با لهجه‌های خاص ادا می‌شوند را هم دارد. از این سرویس به راحتی به عنوان یکی از انواع روش های تولید محتوا می‌توانید استفاده نمایید.

برای استفاده از قابلیت تبدیل فایل صوتی به متن فارسی در گوگل داکز مسیر زیر را طی کنید :

  •  وارد اکانت Gmail خود شوید.
  •  در قسمت سمت راست بالای صفحه، روی گزینه Apps کلیک کنید.
  •  وارد گوگل داکز شوید.
  •  منوی Tools را انتخاب کنید.
  • روی گزینه Voice Typing بزنید. ( دقت کنید که این گزینه در هر مرورگر دیگری به جز کروم وجود ندارد)
  •  حالا با میکروفن خود شروع به صحبت کنید تا گوگل داکز کار تایپ را آغاز کند.

توجه داشته باشید که هرچقدر آرام‌تر صحبت کنید، احتمال خطای تایپی یا عدم تشخیص واژه‌ها پایین‌تر می‌آید.

در پایان می‌توانید با زدن روی گزینه Save فایل متنی را به صورت یک سند آنلاین در گوگل داکز خود ذخیره کنید. همچنین می‌توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

۲- استفاده از سایت‌های تبدیل صدا به متن فارسی

روش دیگری که از آن می‌توانید برای تبدیل ویس به متن استفاده کنید، بهره‌گیری از سایت‌های تبدیل صوت به نوشتار است. در ادامه برخی از مشهورترین و پرکاربردترین این سایت‌ها را معرفی خواهیم کرد.

۱) سایت ” فارس آوا”

سایت تبدیل فایل صوتی به متن

فارس آوا به آدرس https://amerandish.com/farsava یکی از سایت‌هایی است که به کمک آن می‌توانید فایل صوتی خود را به متن تبدیل کنید.
شیوه کار در این سایت به ۲ صورت است. در روش اول می‌توانید فایل صوتی آماده خود را روی آن بارگذاری کنید. سپس منتظر بمانید تا به متن تبدیل شود. در شیوه دوم می‌توانید در لحظه صحبت کنید. سایت آنچه را که می‌شوند به متن تبدیل می‌کند.

بسته به این که در لحظه می‌خواهید فایل صوتی را خلق کنید یا آن را از قبل تهیه کرده‌اید، یکی از دو روش بالا را می‌توانید استفاده کنید. فقط باید حواستان به کیفیت صدای ضبط شده یا کیفیت میکروفنی که استفاده می‌کنید باشد تا هرچه می‌توانید صدای بهتری داشته باشید.

استفاده از این سایت برای ۱ ساعت اول رایگان است. اما بعد از آن باید برای هر ساعتی که از آن استفاده می‌کنید مبلغ مشخصی را پرداخت کنید. اگر همیشه به مبدل صوت به متن نیاز دارید بهتر است یک بسته آن را برای خودتان شارژ کنید. در این سایت می‌توانید بسته مورد نیاز خود را از ۵ ساعت تا ۲۰۰ ساعت تهیه کنید.

فارس آوا برای تبدیل صوت به نوشتار از تکنولوژی هوش مصنوعی  ( در یک مقاله‌ی دیگر در مورد هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد ) استفاده می‌کند و یکی از موفق‌ترین سایت‌های تبدیل فایل صوتی به متن است که صداهای فارسی و کلمات مربوط به این زبان را به خوبی تشخیص می‌دهد.

بیشتر بخوانید: حذف اکانت جیمیل

۲) سایت تایپو

برناه تبدیل فایل صوتی به متن

سایت تایپو با نام تجاری “ویسو” به آدرس https://typeo.top/voice هم قابلیت تبدیل ویس به متن را دارد. در ابتدای ورود به سایت این پیغام توجه شما را جلب می‌کند که: ” برای استفاده باید از مرورگر کروم” استفاده کنید. بنابراین این احتمال وجود دارد که تایپو به نوعی گوگل داکز را شبیه سازی کرده باشد.

به هر حال اینجا با رابط گرافیکی بهتری، بدون این که نیاز به وارد شدن به جیمیل باشد، می‌توانید از امکان تبدیل صوت به نوشتار استفاده کنید.
نکته جالب این است که تایپو علائم نگارشی را نیز به خوبی می‌شناسد. یعنی اگر در حین سخن گفتن بگویید ” ویرگول” تایپو در حین نوشتن علامت ویرگول را تایپ می‌کند. این ویژگی مربوط به همه علائم نگارش در زبان فارسی است. کافی است اسم علامت را در حین حرف زدن بگویید تا آن را برای شما تایپ کند.

۳) سایت ioType

نرم افزار تبدیل فایل صوتی به متن

سایت آی‌او تایپ به آدرس https://www.iotype.com/transcription هم یکی از سایت‌های مشهور و پرکاربرد در زمینه تبدیل فایل صوتی به متن است.
این سایت با امکان بازبینی مجدد متن، قدرت تشخیص واژه‌های تخصصی در علوم مختلف و عدم محدودیت در مدت زمان فایل دریافتی از ۵ تا هزار دقیقه جزو سایت‌های مدعی در زمینه تبدیل صوت به نوشتار است.

کافی است وارد سایت شوید. فایل صوتی خود را بارگذاری کنید یا با زدن روی علامت میکروفن و قرارگیری در باکس مربوط به دریافت صوت، شروع به صحبت کردن بکنید.

نکته جالب در خصوص این سایت قدرت تبدیل صوت فیلم به متن نوشتاری در آن است. کاری که می‌تواند برای دوبلورها یا افرادی که فیلم‌ها را زیرنویس می‌کنند بسیار مفید باشد.

بیشتر بخوانید: تبدیل عکس به فرمت jpg با گوشی

 

نرم افزار تبدیل صوت به متن فارسی

 

تبدیل صوت به متن

نکته اول این است که سایت‌هایی که در بالا اسم آن‌ها را به عنوان مبدل صوت به نوشتار آوردیم، نسخه نرم افزار تبدیل صوت به متن هم دارند. به راحتی می‌توانید اسم آن‌ها را در مراکز دانلود نرم‌افزار مانند کافه بازار، مایکت، گوگل اپز یا اپل استور وارد کرده و هر کدام را که مایل باشید، دانلود کنید.
به جز این نرم افزارهای دیگری هم برای تبدیل تبدیل صوت به متن فارسی وجود دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

• Live transcribe
• بگو مینویسه
• SpeechTexter
• زی تایپ
• تایپ صوتی هوشمند
• Voice to text
• متن یار
• Speech to text

نرم افزار تبدیل فایل صوتی به متن فارسی برای اندروید

نرم افزار تبدیل صدا به متن فارسی که در تیتر بالا از آنها نام برده شد برای گوشی های اندروید قابل استفاده می باشند. یکی دیگر از گزینه های پیش روی گوشی های اندروید استفاده از خود گوگل و دستیار صوتی آن می باشد برای استفاده از آن کافی است در هر جا که قرار است تایپ انجام شود. از ورد نصب شده بر روی گوشی تا نرم افزار گوگل داکز یا بخش یادداشت برداری گوشی و حتی در بخش چت تلگرام و سایر اپلیکیشن ها بر روی علامت بلندگویی که در کیبورد قرار دارد بزنید تا دستیار صوتی گوگل برای شما فعال شود.

— برای فعال کردن دستیار صوتی گوگل ابتدا به بخش تنظیمات وارد شوید و بر روی مدیریت عمومی کلیک کنید.

— در صفحه مدیریت عمومی بر روی بخش تنظیمت صفحه کلید سامسونگ کلیک کنید.

—  در صفحه‌ی تنظیمات صفحه کلید بر روی ورودی صدا کلیک کنید.

— و گزینه‌‌ی تایپ صوتی google را انتخاب کنید تا دستیار صوتی گوگل در صفحه کلید شما اضافه شود.

— با ینکار تایپ صوتی بر روی گوشی شما فعال می شود و می توانید در هر اپلیکیشنی با کلیک بر روی ایکون بلند گو از این قابلیت استفاده نمایید.

نکته ! در صورتی که تایپ گوگل به صورت فارسی نیست بر روی گزینه میکروفون کلیک کنید و بر روی علامت تنظیمات بزنید در صفحه باز شده add language را انتخاب کرده و زبان فارسی را انتخاب کنید.

 

 

 

به یاد داشته باشید که شاخص کیفی این دسته از نرم‌افزارها سرعت بالا، قدرت تشخیص کلمات پیچیده، قدرت تشخیص لهجه و استفاده از علائم نگارشی است. ضمن آن‌که پیچیده بودن عملکرد نرم افزارهایی که از هوش مصنوعی در عملکرد خود استفاده می‌کنند باعث می‌شود استفاده از آن‌ها رایگان نباشد.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا