کسب و کار

بیگ بلو باتن چیست؛ ساخت اتاق در Big Blue Button

تا چند سال گذشته تمام جلسات و کلاس‌های آموزشی و … را به صورت حضوری برگزار می‌کردیم. یعنی در هر شرایطی از فرصت چهره به چهره شدن و ارتباط چشمی استفاده می‌کردیم زیرا معتقد بودیم این شیوه در انتقال مفاهیم و بالا بردن روحیه کار تیمی موثرتر است. کرونا نشان داد که آدمیزاد می‌تواند به شیوه‌هایی زندگی کند که تا پیش از آن فکرش را هم نمی‌کرد. یکی از این تغییرات در زمینه برنامه کنفرانس‌های ویدیویی بود.

بنابراین برای همکاری‌های بهتر و بیشتر، برگزاری جلسات و کلاس‌ها و … برنامه‌های کنفرانس ویدیویی بسیار همه گیر شد. بیگ بلو باتن یکی از همین برنامه‌هاست. بیگ بلو باتن چیست؟ چه کارایی دارد و امتیازش نسبت به سایر برنامه‌ها در چیست؟ در این مقاله از گروه تولید محتوای ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید سرور کلود آلمان و امریکا) در مورد big blue button می خوانید.

بیگ بلو باتن چیست؟

اما بیگ بلو باتن چیست؟ یک نرم افزار ویدیو کنفرانس منبع باز برای سرورهای گنو/لینوکس است که به راحتی می‌توانید این پلتفرم را همانند سایر پلتفرم‌ها روی دستگاه خود میزبانی کنید بدون اینکه نگران مدیریت داده‌های مورد نیازتان باشید. یکی از مزیت‌های این برنامه این است که با وجود امتیازات فراوان و ویژه‌ای که دارد کاربردی آسان داشته و شما را با مشکل مواجه نمی‌کند. یعنی با یکبار آموزش کاملاً به آن آشنایی پیدا کرده و به راحتی هر چه تمام‌تر از آن استفاده می‌کنید.

 

بیگ بلو باتن

با بیگ بلو باتن اتاق‌های شخصی سازی شده برای تماس‌های ویدیویی، چت شخصی، چت عمومی، ضبط جلسه، تخته سفید مشترک با کلیه ابزارها، امکان اشتراک گذاری صفحه و نمایش داده‌ها و … را خواهید داشت که تمام این ابزار در انتقال بهتر مفاهیم و بالا بردن کیفیت جلسه بسیار تأثیر گذار خواهد بود. از طرفی در این ویدیو کنفرانس ارائه دهنده و همه شرکت کنندگان می‌توانند دوربین‌های خود را روشن کرده و در جلسه حضوری فعال داشته باشند. تعداد شرکت کنندگان برای این برنامه حداکثر ۱۵۰ نفر برنامه ریزی شده است، اما بهتر است برای کارایی بهتر و به حداقل رساندن باگ‌های سیستمی تعداد شرکت کنندگان ۱۰۰ نفر باشد. آموختن در مورد چگونگی کاربرد بیگ بلو باتن مثل آب خوردن است و جای نگرانی ندارد.

بیگ بلو باتن یک برنامه وب مبتنی بر HTML-5 است که بطورکامل بر روی مرورگر وب اجرا می‌شود و نیازی به نصب هیچ نرم افزاری از سمت شما ندارد. فرقی ندارد روی پی سی، لپ تاپ، تبلت و حتی گوشی‌های هوشمند نیز قابل اجراست. شاید بتوان گفت یکی از بهترین ویژگی‌های این نرم افزار همین است که بر روی تمام دستگاه‌ها نصب شده و کارایی دارد البته پیش نیازهای نصب بیگ بلو باتن را در مرحله بعد توضیح خواهیم داد که معمولاً برای اکثریت افراد فراهم است.

 

 

پیش نیازهای نصب بیگ بلو باتن

برای هر برنامه‌ای که قصد دارید روی سرور خود نصب کنید قطعاً نیاز به ابزار و الزاماتی دارید تا در نهایت به نتیجه دلخواهتان برسید. پیش نیازهای نصب بیگ بلو باتن راهی است برای رسیدن به نتیجه، یعنی برگزاری یک کنفرانس ویدیویی بدون عیب و نقص یا حداقل با کمترین ایراد.

  • اوبونتو ۱۶.۰۴ سیستم عامل ۶۴ بیتی با هسته لینوکس ۴x
  • ۸ گیگابایت حافظه با قابلیت تعویض فعال (۱۶ گیگابایت حافظه بهتر است)
  • ۴ هسته CPU (8 هسته بهتر است)
  • پورت‌های TCP 80 و ۴۴۳ قابل دسترسی هستند
  • پورت‌های UDP 16384 – ۳۲۷۶۸ در دسترس هستند
  • پورت ۸۰ توسط برنامه دیگری استفاده نمی‌شود (بنابراین یک سرور اوبونتو توصیه می‌شود)

 

بیشتر بخوانید: تبدیل صوت به متن

 

طریقه استفاده از BigBlueButton

برای میزبانی کنفرانس ویدیویی کافیست که یک حساب کاربری ایجاد کرده و به صفحه اصلی حساب خود دسترسی داشته باشید. همانگونه که پیش‌تر گفته شد، در این برنامه شما می‌توانید اتاق‌های مجزا برای کنفرانس ویدیویی تشکیل دهید. اتاقی که به صورت پیش فرض تشکیل می‌شود Home Room نام دارد. شما یک کنفرانس ویدیویی در این Home Room تشکیل می‌دهید و یا حتی می‌توانید اتاق جدیدتری درست کنید و از افراد مورد نظر بخواهید که به آن اتاق بپیوندند.

نحوه استفاده از بیگ بلو باتن

برای شروع جلسه روی دکمه Start کلیک کرده و جلسه شروع می‌شود. به این نکته توجه کنید که هر جلسه تنها یک مدیر می‌تواند داشته باشد.

شرروع کار با بیگ بلو باتن

لزومی ندارد در کنفرانس ویدیویی حتماً تصویر داشته باشید یا حتی صحبت کنید وقتی گزینه Listener را انتخاب می‌کنید تنها به عنوان شنونده و البته با امکانات شنونده وارد جلسه می‌شوید، نه بیشتر.

اگر برای اولین بار از این برنامه استفاده می‌کنید و گزینه میکروفن انتخاب شما بوده است مرورگر برای دسترسی به میکروفن از شما اجازه می‌خواهد و باید بر روی گزینه Allow کلیک کنید.

 

بیشتر بخوانید: stream چیست

 

ایجاد اتاق و مدیریت آن در Big Blue Button

شما می‌توانید بیش از یک اتاق برای برگزاری جلسات در بیگ بلو باتن داشته باشید و همه این اتاق‌ها قابلیت این را دارند که با رمز عبور محافظت شوند و حتی در صورت تمایل یک اتاق انتظار نیز می‌توانید داشته باشید. Home Room به طور پیش‌فرض این تنظیمات را روشن نمی‌کند، اما هر زمان که بخواهید توانایی تغییر دادن آن را خواهید داشت. کافیست روی سه نقطه که نماد گزینه‌های بیشتر است بزنید و بر روی Room Setting کلیک کنید.

یک پنجره تنظیمات پیش رویتان باز می‌شود. در اینجا یک کد دسترسی برای اتاق ایجاد کنید، یک لابی برای اتاق فراهم کرده (با روشن کردن تنظیمات برای نیاز به تأیید ناظر) و برخی تنظیمات دیگر را نیز می‌توانید تغییر دهید. برای ذخیره تغییرات، روی دکمه Update Room کلیک کنید.

ایجاد اتاق

برای ایجاد یک اتاق جدید روی گزینه Create Room کلیک کنید.

ساخت اتاق در bigbluebutton

تنظیمات اتاق برایتان قابل دسترس می‌شود. در ابتدا برای اتاقتان یک نام انتخاب کنید سپس در موارد دیگر اگر خواستید می‌توانید تغییراتی را اعمال کنید. تغییراتی که پیکر بندی اتاق شما را مشخص می‌کند. پس از اعمال تمام تنظیمات بر روی دکمه Create Room کلیک کنید. اتاق جدید با یک لینک جدید و مجزا از اتاق اصلی برایتان ایجاد خواهد شد. با اشتراک لینک با اعضای اتاق اجازه ورود آن‌ها به اتاق را صادر خواهید کرد.

همانطور که می‌بینید بیگ بلو باتن یک ویدیو کنفرانس ساده نیست و یکی از بهترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های ویدیو کنفرانس است که طرفداران زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا