کسب و کار

ایمیل مارکتینگ چیست؛ معرفی سرویس ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟ یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین است که می‌توان از طریق پست الکترونیک با کاربران و مشتریان ارتباط برقرار کرد. پیام‌های رایج در این روش معمولا تبلیغاتی و یا خبری است و با توجه به هدفمند بودن آن معمولا از بازخورد بهتری نسبت به سایر روش‌ها مانند شبکه‌های اجتماعی برخوردار است.

پیشنهاد می کنیم پیش از خواندن این مقاله اول مطلب دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه فرمایید و سپس به ادامه این مقاله که معرفی یکی از روش های آن است بپردازید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم email marketing یکی از راه های ارتباط و تعامل با مشتری یا مخاطب است. یک مثال از ایمیل مارکتینگ که همگی با آن آشنا هستیم خبرنامه است. بازاریابی ایمیلی یا همان email marketing، وسیع تر از تبلیغات ایمیلی است. شما برای اینکه با یک ایمیل سفارشی که می تواند به نام کسب و کار شما باشد، ایمیل ارسال کنید و با خرید هاست ایمیل این فرآیند را پیش ببرید.

تفاوت ایمیل مارکتینگ و تبلیغات ایمیلی چیست؟

در این نوع ارتباط ما به دنبال یک ارتباط دو طرفه با مخاطب هستیم که با رضایت خود مشتری انجام می شود ولی در تبلیغات ایمیلی یک پیام تبلیغاتی بر اساس بانک ایمیلی و بدون اینکه کاربر رضایت داشته باشد برای او ارسال می شود.

نحوه راه اندازی 

برای راه‌اندازی یک کمپین ابتدا باید استراتژی بازاریابی خود را مشخص کرده و سپس جایگاهی برای آن در نظر بگیرید.

در مرحله بعد در یکی از پلتفرم‌های نرم افزار ارسال ایمیل انبوه مانند Mail Chimp ثبت نام کرده و لیست ایمیل خود را بسازید. از طریق پیشنهاداتی مانند ارسال Ebook و مقالات مختلف ایمیل های کاربران را جمع آوری کنید. در نهایت از ایمیل‌های جمع آوری شده برای اهداف بازاریابی خود استفاده کنید.

آیا ایمیل مارکتینگ هنوز هم موثر است؟

قطعا بله! اما دلایلی که باعث می‌شود بازاریابی ایمیل دارای بازگشت سرمایه (ROI) مناسبی باشد چیست؟

۱- ارتباط مستقیم با کاربر

وقتی شما از کاربر ایمیل دریافت می‌کنید در واقع یک راه مستقیم برای ارتباط با او پیدا کرده‌اید و می‌توانید در هر زمان پیام‌های خود را از این طریق به او ارسال کنید. در حالی که در شبکه‌های اجتماعی چنین چیزی وجود ندارد و گذشت زمان باعث کاهش نرخ تعامل کاربران در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر شده است.

تصویر زیر نرخ مشارکت یا Engagement Rate در صنایع مختلف در فیسبوک را در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که رقم آن کمتر از ۱% است!

معیار سنجش engagement rate

حالا آن را با نرخ ایمیل‌های باز شده که توسط Mail Chimp منتشر شده است مقایسه کنید. این میزان به ۲۰% افزایش یافته است.

۲- نرخ تبدیل بالاتر در ایمیل مارکتینگ

ایمیل دسترسی بهتری نسبت به شبکه های اجتماعی دارد اما آیا این امر به تبدیل بهتر کاربران منجر می شود؟ مطمئنا بله. تحقیقات نشان می‌دهد به طور میانگین یک سوم افرادی که در خبرنامه عضو می‌شوند در نهایت اقدام به خرید می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: پست الکترونیک چیست

 

آموزش نحوه جمع‌آوری ایمیل‌های کاربران

در ادامه به آموزش جمع آوری ایمیل های کاربران می پردازیم و به شما مسیر حرکت درست در email marketing را نشان خواهیم داد.

قرار دادن فرم اشتراک از طریق ایمیل در صفحات پربازدید

معمولا افرادی که از صفحات شما بازدید می‌کنند علاقه‌مند به محصول یا خدمات شما هستند. به همین خاطر توصیه می‌کنم حداقل یک فرم ثبت‌نام ایمیل را در صفحه‌ی خود قرار دهید.

یک نمونه از فرم اشتراک ایمیل را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

فرم اشتراک ایمیل

ساخت push page

اگر در ساخت لیست ایمیل خود جدی هستید ، نیاز به صفحه فشار دارید! به عبارت دیگر صفحه‌ای که برای تبدیل بازدید کنندگان به مشترکان ایمیل طراحی شده است. همان‌طور که  در تصویر زیر مشاهده می‌کنید گزینه‌های زیادی برای انتخاب کاربر وجود ندارد!

ساخت صفحات فشار

اگر می‌خواهید کاربران را به طور مجزا دسته‌بندی کنید می‌توانید از صفحات مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال سایت HubSpot دارای ۴۶۳ پوش پیج متفاوت است که هر کدام برای موضوعی خاص طراحی شده‌اند.

نمونه صفحات فشار

برای دریافت آدرس ایمیل دلایل قانع کننده ارائه دهید

دریافت ایمیل از کاربران معمولا کار چندان آسانی نیست به همین خاطر شما نیاز دارید در قبال این کار پیشنهادات جذابی به کاربران ارائه دهید. به عنوان مثال می‌توانید از موضوعات زیر برای ترغیب کاربران استفاده کنید.

  • ارسال کتاب‌های الکترونیکی یا Ebooks به ایمیل مشترکین
  • دانلود قالب‌ها و ویدئوها
  • استفاده رایگان از خدمات به مدت محدود
  • ارائه مقالات و گزارشات کاربردی

به طور کلی هرچقدر پیشنهادات شما جذاب‌تر باشد شانس شما برای دریافت ایمیل کاربران افزایش خواهد یافت.

بهینه‌سازی صفحات وبلاگ برای دریافت ایمیل

شرط اول برای دریافت ایمیل کاربران ارزشمند بودن مطالب است. اگر کاربران از کیفیت مقالات شما رضایت نسبی داشته باشند می‌توانید به اشتراک آنها در لیست ایمیل خود امیدوار باشید. بعد از آن می‌توانید  فرم اشتراک ایمیل را مانند تصویر در قسمتی از وبلاگ خود که به خوبی قابل دسترس باشد قرار دهید.

بهینه سازی صفحات برای ارسال ایمیل

استفاده از پاپ آپ

به طور کلی pop-upها از نگاه کاربران عناصری آزاردهنده می‌باشند. مخصوصا کاربران موبایل که نمایشگر آنان دارای ابعاد کوچکتری است ممکن است با مشکل مواجه شوند. اما در صورت استفاده صحیح وقرار دادن پاپ آپ‌ها در جایگاه مناسب می‌تواند نرخ تبدیل شما را افزایش دهد. به عنوان مثال می‌توانید فایل pdf یا ویدئوی مقاله خود را در انتهای مقاله قرار دهید تا در صورتی که کاربران بر روی آن کلیک کردند در ازای ارسال ایمیل آنها قادر به دانلود فایل شوند.

همچنین می‌توانید پاپ اپ را تنها در صورتی به کاربران نمایش دهید که حداقل ۷۵% از صفحه را اسکرول کرده باشند.

پیشنهاد می شود مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.

قالب ایمیل های مارکتینگ

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها آن، قالب ایمیل است. منظور از قالب، استفاده از یک فرمت استاندارد برای ارسال ایمیل می‌باشد که با توجه به اهداف مختلف، می‌تواند از طراحی متفاوتی برخوردار باشد. در تصویر زیر قالب یکی از ایمیل های ارسالی ایران هاست را مشاهده می‌کنید.

قالب ایمیل

عنوان جذاب ایمیل ها

عنوان ایمیل باید جذاب، وسوسه کننده و خلاقانه نوشته شود. به عنوان مثال اگر می‌خواهید به لیست مشترکان خبرنامه وبلاگ خود، ایمیل ارسال کنید می‌توانید از موضوعات پست‌هایی که دارای بیشترین بازدید است استفاده کنید. انتخاب عنوان بسته به نوع فعالیت شما می‌‌‌‌تواند متغیر باشد.

محتوای ارزشمند

کاربران پس از کلیک بر روی عنوان ایمیل به دنبال توضیحاتی مرتبط با موضوع هستند. شما باید حداکثر در دو پاراگراف دلایل ارسال ایمیل را شرح دهید. سعی کنید از یک کپی رایتر برای نوشتن این بخش کمک بگیرید.

نکته: معمولا ایمیل‌هایی با کلمات فراوان و پاراگراف‌های طولانی توسط کاربران نادیده گرفته می‌شوند.

فراخوانی یا CTA

از CTAها معمولا برای افزایش میزان مشارکت کاربران استفاده می‌شود. قرار دادن لینک‌های سایت، شبکه‌های اجتماعی، ثبت نام در یک دوره خاص و یا ارائه پیشنهاد بر روی محصولات سایت نمونه‌هایی از فراخوانی کاربران برای انجام عمل مورد نظر هستند.

استفاده از تصاویر

در طراحی ایمیل مارکتینگ، تصاویر علاوه بر زیبایی بصری و جذب کاربران می‌توانند مدت زمان ماندگاری محتوای ارائه شده را در ذهن کاربر افزایش دهند. اگر ایمیل ارسالی شما معرفی یک محصول یا خدمت جدید به کاربران است و یا می‌خواهید پیشنهاداتی برای تخفیف به آنها ارائه دهید استفاده از تصاویر بهترین روش برای افزایش نرخ مشارکت شماست.

افزایش نرخ Open-Rate ایمیل‌های ارسالی در ایمیل مارکتینگ 

برای افزایش نرخ Open-rate ایمیل های ارسالی راهکار های زیر مد نظر هستند:

ارسال ایمیل در زمان مناسب

هدف شما از ارسال ایمیل خوانده شدن آن توسط کاربران است پس باید زمانی مناسبی را برای انجام این کار اختصاص دهید. معمولا ساعات آغازین صبح به دلیل حجم بالای ایمیل‌های دریافتی و ساعات پایانی شب به دلیل خستگی کاربران از زمان‌های نامناسبی هستند که تمام زحمات شما را به هدر خواهند داد.

در عوض، در زمان خالی بودن صندوق پستی که معمولاً اواخر صبح یا اوایل ظهر است می‌تواند نرخ بازخورد ایمیل‌های ارسالی را افزایش دهد.

البته بهترین زمان ارسال ایمیل برای تمامی کسب و کارها یکسان نیست و باید زمان‌بندی‌‌‌‌های مختلف برای رسیدن به بهترین نرخ تبدیل بررسی شود. همچنین زمان ارسال ایمیل می‌تواند برای حوزه های B2B و B2C نیز متفاوت باشد.

برای بهینه سازی نرخ تبدیل مقاله ما را در این مورد بخوانید.

رعایت قانون ۲۰/۸۰

در این قانون باید ۸۰% از ایمیل‌های ارسالی شما حاوی مطالب ارزشمند و تنها ۲۰% از آنها معرفی محصول یا خدمات شما باشد. به عبارت ساده‌تر، اگر می‌خواهید نرخ Open-Rate ایمیل‌های خود را افزایش دهید باید به کاربران خود احترام بگذارید و از ارسال مکرر ایمیل‌های تبلیغاتی جدا پرهیز کنید.

رعایت قانون 20/80

یکی دیگر از روش های بازاریابی viral marketing است که می توانید مقاله وایرال مارکتینگ چیست را در این مورد بخوانید.

واضح بودن ایمیل

عنوان ایمیل در صندوق پستی کاربر باید کاملا شفاف و بدون ابهام باشد تا کاربر بتواند به آسانی از محتوای ایمیل با خبر شود. اگر کاربر بر روی ایمیل کلیک کند و محتوایی مغایر با عنوان ایمیل مشاهده کند به احتمال زیاد شما را به لیست اسپم اضافه خواهد کرد و یا عضویت خود را در لیست شما لغو خواهد کرد.

استراتژی‌‌‌‌‌‌ های پیشرفته در ایمیل مارکتینگ 

استفاده از قالب های ساده

آزمایش پوسته‌های مختلف برای رسیدن به بهترین بازخورد یکی از روش هایی است که معمولا بازاریابان از آن استفاده می کنند اما باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از قالب های فانتزی با طرح بندی شلوغ می تواند حواس کاربر را از محتوای ایمیل پرت کند. در نتیجه تا جایی که امکان دارد از طرح های ساده برای قالب های ایمیل خود استفاده کنید.

شخصی سازی ایمیل

بیشتر ایمیل‌ها به دلیل عمومی بودن نادیده گرفته می شوند. به عنوان مثال استفاده از کلماتی مانند کاربر عزیز یا مشترک گرامی می‌تواند باعث کاهش توجه فرد به متن و در نهایت بسته شدن ایمیل شود. اما در نقطه مقابل، می توان با کمی خلاقیت روند را به نفع خود تغییر داد. مثلا تجربه نشان می‌دهد که به کار بردن اسامی افراد در شروع ایمیل  می تواند توجه آنها را به متن ایمیل جلب کند.

استفاده از یک CTA در هر مقاله

برای افزایش نرخ کلیک و ارجاع کاربران به صفحه مورد نظر از طریق ایمیل های ارسالی، سعی کنید تنها از یک CTA در محتوای ایمیل خود استفاده کنید. گزارشات وب سایت WordStream نشان می دهد که استفاده از یک CTA در محتوای ایمیل می تواند نرخ کلیک را تا ۳۷۰% نسبت به ایمیل های دارای چندین CTA بیشتر کند.

معرفی چند سرویس‌ ایمیل مارکتینگ خارجی و ایرانی

در زیر به چند نمونه از بهترین سرویس های مارکتینگ برای ایمیل اشاره خواهیم کرد و می توانید از آنها استفاده کنید.

Mail Chimp

یکی از بسترهای معروف ارسال ایمیل در ایران Mail Chimp است. دلیل محبوبیت این سامانه ایمیل مارکتینگ رابط کاربری آسان و سهولت در استفاده از آن است. علاوه بر این شما می‌توانید تا ۲۰۰۰ ایمیل در ماه را به صورت رایگان به مشترکان خود ارسال کنید. در صورت نیاز به ارسال ایمیل‌های بیشتر باید یکی از پلن‌ها را خریداری کنید. همچنین می‌توانید به کمک افزونه ها آن را به سایت خود متصل کرده و به جمع‌‌‌‌‌آوری ایمیل کاربران اقدام کنید.

Mail Chimp

از دیگر مزایای این سرویس قدرتمند می‌‌‌‌‌‌‌توان به گروه‌‌‌‌‌‌بندی کاربران بر اساس تعاملات و موقعیت جغرافیایی اشاره کرد.

Constant Contact

با ثبت نام در این سایت شما می‌‌‌‌‌توانید حداکثر ۶۰ روز به صورت رایگان و بدون تعریف کارت اعتباری از خدمات آن استفاده کنید. این سرویس یکی از بهترین پلتفرم‌‌‌‌‌های ارسال ایمیل برای کسب و کارهای محلی کوچک است. در این سرویس گزینه‌‌‌‌‌های سفارشی‌‌‌‌‌‌سازی زیادی برای کاربران در نظر گرفته شده است.

Constant Contact

در صورت تمایل به تمدید سرویس خود می‌‌‌‌‌‌توانید از بسته‌‌‌‌‌‌‌های ۲۰ تا ۴۵ دلاری این سایت استفاده کنید.

ConvertKit

این سرویس مختص بلاگرها، نویسندگان و بازاریابان اینترنتی است. رابط کاربری فوق العاده در کنار قالب‌‌‌‌‌های جذاب که به صورت پیش فرض در نظر گرفته شده است می تواند به خوبی نظر شما را به خود جلب کند. از مزایای دیگر این سامانه ایمیل مارکتینگ می‌‌‌‌‌توان به وجود افزونه وردپرس اشاره کرد که با استفاده از آن می‌‌‌‌ توانید آدرس ایمیل‌‌‌‌‌‌های کاربران را به صورت مستقیم به لیست خود اضافه کنید.

ConvertKit

این پلتفرم تا ۱۴ روز برای استفاده شما رایگان خواهد بود.

Mailerlite

میلرلایت یکی دیگر از سرویس ‌‌‌‌‌های محبوب ارسال ایمیل در ایران است. دلایل توجه کاربران به این سرویس رابط کاربری جذاب و هماهنگی کامل آن با سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. ارائه سرویس رایگان تا ۱۰۰۰ مشترک توسط میلرلایت، گزینه خوبی برای کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌‌‌ها می باشد.

SendInBlue

یکی دیگر از سرویس‌‌‌های ارسال ایمیل که در سال‌‌‌‌‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است SendInBlue است. از ویژگی‌‌‌های این پلتفرم  می ‌‌‌‌توان به  لیست مخاطبین نامحدود و استفاده از الگوریتم‌ های هوش مصنوعی برای ارسال ایمیل در بهترین زمان اشاره کرد.

درپلن رایگان SendInBlue شما قادر خواهید بود تا ۳۰۰ ایمیل در روز و ۹۰۰۰ ایمیل در ماه ارسال کنید.

نجوا

یکی از چند سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی نجوا است. نجوا در ابتدا فقط برای ارسال پوش نوتیفیکیشن استفاده می شد. و در حال حاضر این خدمت را  نیز ارائه می دهد. استفاده از این سرویس رایگان است.

سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا

 

 

میل چی

این سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی دارای فونت های بسیار و پنل کاربردی برای طراحی ایمیل های مارکتینگ است و در دوره ی آزمایشی این سرویس می توانید نحوه کار آن را تست کنید.

سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی میل چی

پیشنهاد می کنیم مقاله ” ویدیو مارکتینگ چیست ” را که نوع دیگری از دیجیتال مارکتینگ می باشد، نیز مطالعه نمایید. همچنین در صورتیکه تمایل دارید به پاسخ سوال آنلاین مارکتینگ چیست برسید، پیشنهاد ما مقاله نوشته شده در همین رابطه می باشد.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا